«Πρωταθλήτρια» βγήκε η Ελλάδα στους μακροχρόνια ανέργους, καθώς καταγράφει τα υψηλότερα ποσοστά μεταξύ των κρατών - μελών της Ε.Ε.
Σύμφωνα με την τριμηνιαία έκθεση της Ε.Ε. για την αγορά εργασίας, το 74,4% των Ελλήνων ανέργων κατατάσσονται στην κατηγορία των μακροχρόνια ανέργων, ποσοστό το οποίο είναι το υψηλότερο μεταξύ των χωρών της Ε.Ε.
Πανευρωπαϊκά, το δεύτερο τρίμηνο του 2014, συνολικά 12,4 εκατομμύρια άτομα...
Σύμφωνα με την τριμηνιαία έκθεση της Ε.Ε. για την αγορά εργασίας, το 74,4% των Ελλήνων ανέργων κατατάσσονται στην κατηγορία των μακροχρόνια ανέργων, ποσοστό το οποίο είναι το υψηλότερο μεταξύ των χωρών της Ε.Ε.
Πανευρωπαϊκά, το δεύτερο τρίμηνο του 2014, συνολικά 12,4 εκατομμύρια άτομα...
(το 5,1% του εργατικού δυναμικού) ήταν άνεργοι για περισσότερο από ένα έτος, ενώ περισσότεροι από τους μισούς ήταν άνεργοι για περισσότερα από δύο έτη.
Όμως την ίδια ώρα, η Ελλάδα κατέχει ακόμη μία αρνητική πρωτιά, της μεγαλύτερης μείωσης της απασχόλησης από το 2008 έως το 2014, καθώς ο δείκτης εργασίας υποχώρησε κατά 13,7 μονάδες. Ακολουθούν η Κύπρος και η Ισπανία με 9,2 μονάδες.
Αναφορικά με το εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών, η Κομισιόν διαπιστώνει πως σε Ελλάδα, Ιταλία και Ισπανία το εισόδημα συνεχίζει να μειώνεται, ενώ αντιθέτως, στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε., έστω και με αργό ρυθμό, αυξάνεται.
«Η βελτίωση της οικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών με χαμηλό εισόδημα, η οποία παρατηρήθηκε κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014, φαίνεται ότι ανακόπηκε τους τελευταίους μήνες» σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Υποτονική
Ειδικότερα και σύμφωνα με την έκθεση, η οικονομική ανάκαμψη που άρχισε στην Ε.Ε. την άνοιξη του 2013 παραμένει υποτονική και οι πρόσφατες προβλέψεις για το ΑΕΠ της Ε.Ε. έχουν αναθεωρηθεί προς τα κάτω. Ωστόσο, παρά την αστάθεια της μακροοικονομικής κατάστασης, διαπιστώνεται ότι η απασχόληση παρουσίασε μικρή αλλά σταθερή αύξηση στην Ε.Ε. από τα μέσα του 2013 και μετά.
Η απασχόληση αυξήθηκε στα περισσότερα κράτη - μέλη της Ε.Ε., ακόμη και σε εκείνα που παρουσιάζουν πολύ υψηλά ποσοστά ανεργίας, όπως η Ελλάδα, η Ισπανία και η Πορτογαλία.
Η υψηλότερη αύξηση της απασχόλησης στο τρίτο τρίμηνο του 2014 σε σχέση με το προηγούμενο καταγράφηκε στην Ελλάδα (1,7%) και στην Πορτογαλία (1,4%). Ωστόσο η έκθεση τονίζει ότι η επιστροφή στα προ κρίσης επίπεδα ανεργίας συντελείται με βραδύτερους από τους προσδοκώμενους ρυθμούς.
«Παρότι η απασχόληση κινείται πλέον θετικά, η αύξησή της παραμένει υπερβολικά μικρή και υπερβολικά βραδεία. Ιδίως η μακροχρόνια ανεργία εξακολουθεί να αποτελεί καίρια πρόκληση για την Ε.Ε. Με την επενδυτική επίθεση ύψους 315 δισ. ευρώ που εξαπολύουμε φιλοδοξούμε να τονωθεί η οικονομική ανάπτυξη και να δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις εργασίας», δήλωσε η επίτροπος, αρμόδια για θέματα απασχόλησης και κοινωνικών υποθέσεων, Μάριαν Τίσεν.
Πλούσιοι και φτωχοί
Μάλιστα επισημαίνεται ότι το ποσοστό απασχόλησης παραμένει κάτω από τα επίπεδα του 2008 στα δύο τρίτα των κρατών - μελών.
Η μεγαλύτερη μείωση της απασχόλησης από το 2008 έως το δεύτερο τρίμηνο του 2014 καταγράφηκε στην Ελλάδα (13,7 ποσοστιαίες μονάδες), στην Κύπρο (9,2) και στην Ισπανία (9,2). Στο ίδιο διάστημα η μεγαλύτερη αύξηση της απασχόλησης σημειώθηκε στη Γερμανία και στην Ουγγαρία (3,3), και στη Μάλτα (6,2).
Εξάλλου η έκθεση υπογραμμίζει το πρόβλημα της μακροχρόνιας ανεργίας, καθώς και τις περιορισμένες ευκαιρίες απασχόλησης για τους νέους (15-24 ετών) και τους ενήλικους νεαρής ηλικίας (25-39 ετών).
Σε ό,τι αφορά το εισόδημα των νοικοκυριών, η έκθεση διαπιστώνει ότι στο δεύτερο τρίμηνο του 2014 αυξήθηκε με πολύ αργούς ρυθμούς στα περισσότερα κράτη - μέλη, όχι όμως στην Ελλάδα, την Ιταλία και την Ισπανία, όπου εξακολουθεί να μειώνεται. «Η βελτίωση της οικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών με χαμηλό εισόδημα, η οποία παρατηρήθηκε κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014, φαίνεται ότι ανακόπηκε τους τελευταίους μήνες».
Αναφορικά με τη φορολόγηση της εργασίας, προέκυψε ότι έως το 2012 (τελευταία διαθέσιμα στοιχεία) σε λιγότερα από τα μισά κράτη - μέλη η φορολογική επιβάρυνση της εργασίας μειώθηκε, ενώ μόνο σε λίγες χώρες συνοδεύτηκε από αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης της κατανάλωσης. «Η πάταξη της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής μπορεί να συμβάλει θετικά στους στόχους σχετικά με τον προϋπολογισμό και την απασχόληση, καθώς και στην επίτευξη των κοινωνικών στόχων», επισημαίνει η Επιτροπή.
Τέλος, η έκθεση διαπιστώνει ότι η απασχόληση έχει βελτιωθεί στους περισσότερους τομείς, ιδιαίτερα όμως στην υγειονομική περίθαλψη και τις κοινωνικές υπηρεσίες. Όπως επισημαίνεται, οι συγκεκριμένοι τομείς χαρακτηρίζονται από εργατικό δυναμικό με καλύτερες δεξιότητες απ’ ό,τι στην υπόλοιπη οικονομία, αλλά και από υψηλότερο μισθολογικό χάσμα μεταξύ των δύο φύλων, σκληρότερες συνθήκες εργασίας και υψηλό ποσοστό εργασίας μερικής απασχόλησης, η οποία θα μπορούσε να δυσχεράνει την προσέλκυση νέων εργαζομένων στον τομέα.
Παρ’ όλα αυτά αναμένεται να δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις εργασίας στον συγκεκριμένο τομέα λόγω της γήρανσης του εργατικού δυναμικού και της αυξημένης ζήτησης που δημιουργούν οι νέες ανάγκες από τις δημογραφικές μεταβολές.
Το λαθρεμπόριο καυσίμων θα παταχθεί, αλλά... αργότερα
Στον «αέρα» εξακολουθεί να βρίσκεται η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, της νοθείας, της φοροδιαφυγής και της κλοπής καυσίμων, επιβεβαιώνοντας και πάλι την απουσία πολιτικής βούλησης για ουσιαστική επίλυση του προβλήματος, υπέρ της ενίσχυσης των δημοσίων εσόδων αλλά και της προστασίας/ασφάλειας των καταναλωτών.
Στο πλαίσιο επικαιροποίησης περσινής έρευνας του καθηγητή ΑΠΘ Δ. Μάρδα, για λογαριασμό των ΓΣΕΒΕΕ και ΠΟΠΕΚ (Ομοσπονδία Πρατηριούχων) σχετικά με τη νοθεία και το λαθρεμπόριο καυσίμων, προκύπτει ότι σε όλο τον κύκλο διανομής (διυλιστήρια, εταιρείες εμπορίας, εταιρείες - ιδιοκτήτες βυτίων διανομής, σημεία παράδοσης) υπάρχουν «δυνατότητες» για λαθρεμπόριο - νοθεία, ενώ εμπλέκονται και άλλοι κλάδοι στη διακίνηση, όπως ο στρατός, καθώς και ο μηχανισμός ανεφοδιασμού των πλοίων, οι εξαγωγές καυσίμων αλλά και η διαδικασία ελέγχου - με τις «απαραίτητες συνέργειες».
Σύμφωνα με τη μελέτη, είναι πολύ δύσκολος ο προσδιορισμός των διαφυγόντων φόρων και των ζημιών που προκαλούν το λαθρεμπόριο και η νοθεία στην Ελλάδα.
Επικαλείται τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), που εκτιμά τις οικονομικές απώλειες από το λαθρεμπόριο μόνο στα 300-500 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχουν ποικίλες εκτιμήσεις για το ύψος του στην αγορά. Θεωρεί δε ότι ένα ποσοστό γύρω στο 20% είναι άλλου είδους πετρέλαιο, όπως θέρμανσης ή ναυτιλίας.
Αντίστοιχα, υπολογίζεται ότι το 1%-2% της βενζίνης που καταναλώνουμε είναι νοθευμένη. Απλή αμόλυβδη 95 οκτανίων: νοθεύεται με προσθήκη άλλων χημικών ουσιών, όπως τολουόλιο ή αλκοόλες. Είναι το πιο επικίνδυνο είδος νοθείας. Το τολουόλιο μπορεί να προκαλέσει πολύ σημαντικές ζημιές, καθώς είναι διαβρωτικό και αποσυνθέτει όλα τα ελαστομερή του κινητήρα, όπως τσιμούχες, φλάτζες, σωληνάκια κ.λπ. Σούπερ LRP: Η συνήθης νοθεία είναι η προσθήκη απλής αμόλυβδης βενζίνης στη σούπερ.
Η χρήση απλής αμόλυβδης από αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας φθείρει σταδιακά τα έδρανα των βαλβίδων του κινητήρα και οδηγεί τελικά στη σοβαρή φθορά του ίδιου του μπλοκ του κινητήρα. Λόγω της μικρής κατανάλωσης της εν λόγω βενζίνης και της μικρής διαφοράς τιμής με την αμόλυβδη 95 οκτανίων, η νοθεία αυτής της μορφής, υποστηρίζεται από τους βενζινοπώλες, δεν αποφέρει μεγάλα κέρδη εδώ. Σούπερ αμόλυβδη 100 οκτανίων: Νοθεύεται με απλή αμόλυβδη. Σε Ι.Χ. που απαιτούν υψηλό αριθμό οκτανίων, η χρήση απλής αμόλυβδης μειώνει σημαντικά την απόδοση, αυξάνει τα επικίνδυνα καυσαέρια και τις επικαθίσεις στον κινητήρα, με αποτέλεσμα την πρόωρη φθορά του. Ντίζελ κίνησης:
Νοθεύεται με ντίζελ θέρμανσης ή ντίζελ ναυτιλίας και σπανιότερα με white spirit . Η νοθεία με ντίζελ θέρμανσης ή ναυτιλίας μπορεί να επιφέρει φθορές στους σύγχρονους κινητήρες, που είναι σχεδιασμένοι να λειτουργούν με πετρέλαιο καλής ποιότητας. Το πρόβλημα είναι πολύ πιο έντονο όταν γίνεται νοθεία με πετρέλαιο ναυτιλίας.
Σημαντική συνιστώσα της αισχροκέρδειας θεωρείται και η νόθευση των καυσίμων, που λαμβάνει χώρα εκτός διυλιστηρίων. Βάσει παλαιότερης έρευνας του ΕΜΠ, στην Αττική διατίθεται νοθευμένη βενζίνη από το 5,2% των πρατηρίων που ελέγχθηκαν, στη σούπερ αμόλυβδη το ποσοστό νοθείας ανέρχεται σε 10%, ενώ στο 10,3% φτάνει για το πετρέλαιο. Στην επαρχία το ποσοστό νοθείας βενζίνης και ντίζελ βρίσκεται κοντά στο 20%.
Όπως τονίζεται στη μελέτη, το τελευταίο διάστημα υπάρχει έξαρση λαθρεμπορίας στα πρατήρια υγρών καυσίμων με την προσθήκη στη βενζίνη και άλλων ουσιών, όπως, ενδεικτικά, μεθανόλη, τολουόλιο, διαλύτες και χρησιμοποιημένα ορυκτέλαια.
Η μεθα-νόλη εισάγεται ατελώς και χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη σε βιομηχανία/παραγωγή βιοντίζελ. Το πιο επικίνδυνο είδος νοθείας αφορά τη νόθευση της απλής αμόλυβδης (95 οκτανίων) με προσθήκες χημικών.
Προεκλογικές κονταρομαχίες για τον ΕΝΦΙΑ
Ξεκίνησαν οι προεκλογικές υποσχέσεις των Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ, που κονταροχτυπιούνται στις εκλογές. Και φυσικά από τις πρώτες τοποθετήσεις τους είναι τι θα κάνουν με αυτόν τον ρημαδο-ΕΝΦΙ Α μετά τις εκλογές. Όπως προκύπτει από τις εξαγγελίες τους:
Η Νέα Δημοκρατία έχει εξαγγείλει ότι τα έσοδα του Δημοσίου από τον ΕΝΦΙΑ θα μειωθούν από το 1,43% που είναι σήμερα στο 1% του ΑΕΠ.
Αν γίνει και ο υπολογισμός για την αύξηση του ΑΕΠ, που για το 2015 έχει προβλεφθεί ότι θα μεγεθυνθεί κατά 2,9%, προκύπτει ότι τα έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ θα διαμορφωθούν το 2015 στα 1,9 δισ. ευρώ. Πρόκειται για μια μείωση των εσόδων από τον ΕΝΦΙΑ της τάξης του 30%, αν υπολογιστεί ότι τελικά τα έσοδα μπορεί και να φθάσουν για το 2014 στα 2,7 δισ. ευρώ.
Η μείωση αυτή κατά 30%, σύμφωνα με το βασικό σενάριο που έχει πέσει στο τραπέζι της ηγεσίας του οικονομικού επιτελείου, θα γίνει με οριζόντια μείωση κατά 30% του φόρου που προκύπτει με τον φετινό υπολογισμό. Δηλαδή ο φόρος θα υπολογιστεί με τον ίδιο τρόπο που υπολογίζεται και σήμερα, αλλά στο αποτέλεσμα θα γίνει οριζόντια έκπτωση 30%.
Ο ΣΥΡΙΖΑ από την πλευρά του έχει εξαγγείλει την κατάργηση του ΕΝΦΙΑ. Θέλει την επαναφορά του φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας με την καθιέρωση ενός υψηλού αφορολόγητου ορίου, το οποίο προσδιορίζεται μεταξύ 300 και 400 χιλιάδων ευρώ, χωρίς ακόμη να έχει ξεκαθαριστεί το ύψος. Πάνω από αυτήν την αξία θα υπάρχει κλίμακα φορολόγησης. Πρόκειται για το μοντέλο του φόρου ακίνητης περιουσίας που πλήρωναν οι ιδιοκτήτες έως και το 2013, όταν είχε αφορολόγητο όριο 200.000 ευρώ.
Στην πράξη, με την καθιέρωση του φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας θα απαλλαγούν από τον φόρο ακινήτων ιδιοκτήτες με έως ένα ή δυο ακίνητα, όπως είναι η κύρια κατοικία τους και ένα εξοχικό σε μεσαίες περιοχές.
Η μείωση των φορολογικών εσόδων λόγω αυτής της αλλαγής υπολογίζεται ότι ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ, δηλαδή είναι αυξημένο κατά περίπου 300 εκατομμύρια σε σχέση με την εξαγγελία της Νέας Δημοκρατίας.
Από το Ποντίκι
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου