Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2015

Τα επικοινωνιακά επιτελεία των δύο μονομάχων

Ο 39χρονος Τάσος Κορωνάκης και ο 35χρονος Ανδρέας 
Παπαμιμίκος συντονίζουν τις καμπάνιες του ΣΥΡΙΖΑ και της Ν.Δ. 
της Ν.Δ. και αναλύουν  στην «Εφ.Συν.» τη στρατηγική τους
Από τη θέση του γραμματέα της Πολιτικής Επιτροπής της Ν.Δ. ο ένας και τη θέση του οργανωτικού γραμματέα του ΣΥΡΙΖΑ ο άλλος, συντονίζουν την καμπάνια των κομμάτων τους έχοντας μπροστά τους τις κρισιμότερες εκλογές της Μεταπολίτευσης. Σε μια προεκλογική περίοδο εξαιρετικά φορτισμένη και πυκνή σε γεγονότα, ο 35χρονος Ανδρέας Παπαμιμίκος και ο 39χρονος Τάσος Κορωνάκης αναλύουν στρατηγικές κι επιλογές, μηνύματα και μέσα μιας αναμέτρησης που –ακόμα και στο πεδίο της πολιτικής επικοινωνίας–μοιάζει να είναι αναμέτρηση δύο εντελώς διαφορετικών κόσμων.

Ο Ανδρέας Παπαμιμίκος προτίμησε να απαντήσει μέσω μέιλ στις ερωτήσεις μας. Η καμπάνια...
της Ν.Δ. από το 2013 δημιουργείται από ομάδα μέσα στο κόμμα και υλοποιεί το μεγαλύτερο μέρος της οπτικής επικοινωνίας, αναθέτοντας σε εξωτερικούς συνεργάτες κάποιες παραγωγές. Οι ομιλίες του Αντώνη Σαμαρά, η παρουσία στα social media και το Διαδίκτυο είναι οι τομείς όπου έδωσαν μεγαλύτερο βάρος σε αυτές τις εκλογές. «Στους Ελληνες που πιστεύουν στο μέτρο και την κοινή λογική» απευθύνεται η καμπάνια της Ν.Δ., γράφει ο κ. Παπαμιμίκος. «Σε όσους δεν θέλουν να γυρίσουμε στον κρατισμό, τη μιζέρια και την απομόνωση. Σε εκείνους που πιστεύουν στις κυβερνήσεις συνεργασίας και οι οποίοι ελπίζουμε πως θα αντιληφθούν ότι στη δεδομένη χρονική στιγμή για να συμβεί αυτό, πρέπει να είναι πρώτο κόμμα η Ν.Δ.». Με κεντρικό μήνυμα το «Λέμε την αλήθεια. Εγγυόμαστε το αύριο», ο κ. Παπαμιμίκος εκτιμά πως η Ν.Δ. εκπέμπει «μετριοπάθεια, προβάλλοντας την πραγματικότητα όπως είναι, δίχως ανέξοδη παροχολογία».

Το σποτ

Παρά την επίκληση της μετριοπάθειας, ωστόσο, η Ν.Δ. τοποθετείται με ανακοινώσεις απέναντι σε δημοσιογράφους ή ηθοποιούς. «Επικοινωνιακά, πώς αποτιμάτε αυτές τις κινήσεις;», ρωτήσαμε τον κ. Παπαμιμίκο. «Τοποθετούμαστε απέναντι σε όποιον κάνει πολιτική προπαγάνδα εκμεταλλευόμενος την ιδιότητά του. Δεν απαγορεύεται αυτό, όπως δεν απαγορεύεται σε κάθε πολίτη να έχει την άποψή του. Οπως κρίνονται οι κωμικοί που εσχάτως θέλουν να εμπλακούν με την πολιτική, έτσι κρινόμαστε κι εμείς. Τη νοημοσύνη του Ελληνα, όμως, ας μη θεωρεί πως μπορεί να υποτιμά τόσο εύκολα ο οποιοσδήποτε που έχει μια εκπομπή στην τηλεόραση. Ιδιαίτερα σ’ έναν τόπο που λίγο-πολύ όλοι γνωριζόμαστε μεταξύ μας».

Ο περιορισμένος χρόνος μέχρι τις εκλογές, αλλά και το γεγονός πως είναι ένας εν ενεργεία πρωθυπουργός οδήγησαν τη Ν.Δ. στην επιλογή να αναδείξει σε κεντρικό πρόσωπο της καμπάνιας της τον κ. Σαμαρά. Ετσι, στο πρώτο προεκλογικό σποτ που είδαμε ο πρωθυπουργός εμφανίζεται σε πλατεία να παίζει μπάλα και να εξηγεί στα παιδιά γιατί ο μπαμπάς τους πρέπει να ψηφίσει Ν.Δ. Το σποτ –κι ενώ εδώ και καιρό έχει αναδειχθεί σε πεδίο σύγκρουσης η ψήφος των 18άρηδων– έχει αναπαραχθεί όσο κανένα άλλο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Δεν σχετίζεται με το ζήτημα που ανέκυψε με την ψήφο των 18άρηδων», μας λέει ο κ. Παπαμιμίκος. «Υπήρχε μια δημιουργική ιδέα, υλοποιήθηκε με έναν πολύ καλό τρόπο κατά την άποψή μου. Από εκεί και πέρα, η αισθητική αντίληψη είναι κάτι σχετικό και κάθε κριτική είναι αποδεκτή. Η ανταπόκριση που έχουμε λάβει ήταν ιδιαίτερα θετική».

Το τρολάρισμα

Ειδικά για το συγκεκριμένο σποτ, έχουμε δει από χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης πολλές χιουμοριστικές εκδοχές. «Το τρολάρισμα ενισχύει ή υπονομεύει τη διασπορά και την αποτελεσματικότητα των σποτ;», ρωτήσαμε τον κ. Παπαμιμίκο: «Κάθε τι που συζητιέται σε τόσο μεγάλο εύρος, νομίζω ότι έχει πετύχει τον στόχο του», μας απάντησε. «Ας μην ξεχνάμε πως τα τηλεοπτικά σποτ δεν χαράσσουν πολιτική - την προβάλλουν μ’ έναν διαφορετικό τρόπο. Η αλήθεια είναι πάντως πως έχω γελάσει με πολλές χιουμοριστικές παραλλαγές που έχω δει στο Ιντερνετ, αλλά ας μην αντιμετωπίζουμε το τρολάρισμα ως κάτι περισσότερο από αυτό που πραγματικά είναι». Εχει γραφτεί κατά κόρον από πολίτες ότι το σποτ στοχεύει στις ψήφους των οπαδών της ΑΕΚ. Τι απαντά ο κ. Παπαμιμίκος; «Η εικόνα των παιδιών που παίζουν ποδόσφαιρο είναι από τις πιο συνηθισμένες που μπορεί να συναντήσει κανείς σε ένα πάρκο ή μια πλατεία. Ας μη διυλίζουμε τα πάντα. Πρόκειται για μια αληθινή, καθημερινή εικόνα».

Είναι ίσως οι πρώτες εκλογές που δεν θα δούμε ντιμπέιτ των δύο πολιτικών αρχηγών. Ο κ. Παπαμιμίκος μάς εξηγεί ότι η Ν.Δ. το απορρίπτει γιατί «με αυτούς που σε βρίζουν δεν έχεις να πεις πολλά. Σε μια φυσιολογική περίοδο το ζήτημα του ντιμπέιτ θα ήταν αυτονόητο, ωστόσο δεν βιώνουμε μια ορθολογική εποχή. Μακάρι να υπήρχε μια σοβαρή αξιωματική αντιπολίτευση που να επιθυμούσε τον διάλογο, ωστόσο απ' ό,τι φαίνεται προτιμούν τις ύβρεις».

Σκέφτεστε να προχωρήσετε σε ανοιχτή συζήτηση του κ. Σαμαρά με τους πολίτες, όπως έκανε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης; «Ο κ. Σαμαράς έχει αρκετές φορές απαντήσει απευθείας σε ερωτήματα πολιτών, μέσα από τη σελίδα του στο facebook και σε εκδηλώσεις. Στις περιοδείες του μιλά με κόσμο και διεκδικεί πόρτα πόρτα το δικαίωμα να δουλέψει για την επόμενη ημέρα της χώρας. Θα παραχωρήσει αρκετές τηλεοπτικές συνεντεύξεις και κάθε Ελληνας θα έχει την ευκαιρία να καταλάβει πως η ψήφος του θα καθορίσει πώς θα ζήσουμε την επόμενη ημέρα. Σε ό,τι αφορά τη συζήτηση του κ. Τσίπρα, οι ερωτήσεις που απαντήθηκαν ήταν ελάχιστες και αρκετές από αυτές στημένες, συνεπώς δεν είναι και το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα».

Στον 6ο όροφο
Στο ηλιόλουστο μικροσκοπικό του γραφείο στον 6ο όροφο της Κουμουνδούρου μάς υποδέχτηκε ο Τάσος Κορωνάκης, ο 39χρονος οργανωτικός γραμματέας του ΣΥΡΙΖΑ. Ενα πολύβουο μελίσσι νέων ανθρώπων εργάζεται πυρετωδώς για την καμπάνια του ΣΥΡΙΖΑ. «Είναι επιλογή μας να μη χρησιμοποιούμε "ειδικούς" της διαφήμισης. Είμαστε μια ομάδα που δουλεύει μαζί από τις εκλογές του ’12 κι ανανεώνεται. Αποτελείται από επαγγελματίες κι εθελοντές. Είμαστε κανονικοί άνθρωποι που απευθύνονται σε κανονικούς ανθρώπους, μιλάμε μια απλή και κατανοητή γλώσσα. Εμείς δεν θα κάνουμε τον Αλέξη ηθοποιό, δεν φτιάχνουμε τηλεοπτικές ταινίες. Στα σποτ μας πρωταγωνιστούν απλοί άνθρωποι κι ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ σε αυθεντικές στιγμές του. Αλλωστε, ο Αλέξης Τσίπρας εμφανίζεται σε συγκεντρώσεις κάθε μέρα ανά την Ελλάδα, μιλάει απευθείας με τον κόσμο – κάτι που δεν μπορεί να κάνει ο κ. Σαμαράς».

Χτίζει την ελπίδα

Λιτή, με θερμά χρώματα και εξόχως νεανική αισθητική, η καμπάνια του ΣΥΡΙΖΑ «στοχεύει στο να αποδομήσει τον φόβο που με πολύ ύπουλα και επιθετικά μέσα επιχειρεί να περάσει η Ν.Δ.», μας λέει ο κ. Κορωνάκης. «Ταυτόχρονα, χτίζουμε την ελπίδα χρησιμοποιώντας ως αξιακές έννοιες τη δημοκρατία, τη δικαιοσύνη, την αξιοπρέπεια. Επιλέξαμε λιτό τρόπο έκφρασης γιατί ο κόσμος έχει κουραστεί από τις κραυγές και γιατί σεβόμαστε τα προβλήματα και τις δυσκολίες του. Μέσα στον ορυμαγδό που ζούμε όλοι, το τελευταίο που χρειαζόμαστε είναι υψηλοί τόνοι. Εμείς μιλάμε για την ελπίδα με τη βεβαιότητα πως έρχεται, είμαστε μια σίγουρη δύναμη».

Μέσα από την καμπάνια του ο ΣΥΡΙΖΑ εκπέμπει χαρά και προσμονή για το καινούργιο. Ωστόσο, δεν κάνει καμία αναφορά στη λέξη «Αριστερά». «Φοβάται μήπως φοβηθούν οι κεντρώοι ή οι δεξιοί νέοι ψηφοφόροι του;», ρωτήσαμε τον κ. Κορωνάκη. «Δεν νιώθουμε ανασφαλείς σε σχέση με την αριστερή ταυτότητά μας ώστε να χρειάζεται και να το γράψουμε στην ούγια της καμπάνιας μας. Το 2012 το κεντρικό μας σύνθημα ήταν "ή εμείς ή αυτοί" κι ήταν εξόχως ριζοσπαστικό. Τώρα ριζοσπαστικό είναι να διεκδικείς δημοκρατία. Το πόσο αριστερός είσαι δεν κρίνεται από το πόσες φορές το δηλώνεις, αλλά από όσα κάνεις επί της ουσίας. Και στην καμπάνια του Γαβριήλ Σακελλαρίδη δεν χρησιμοποιήσαμε τη λέξη "Αριστερά". Υπάρχει κανείς που να αμφιβάλλει ότι ένας αριστερός διεκδίκησε τον δήμο της Αθήνας;».

Η κρίσιμη στιγμή
Εκτός από τη λέξη, είναι και η δράση που λείπει από την καμπάνια της αξιωματικής αντιπολίτευσης: καμία αναφορά στις μεγάλες μάχες που έδωσε ο ελληνικός λαός όλα αυτά τα χρόνια και που ανέδειξαν τον ΣΥΡΙΖΑ σε διεκδικητή της εξουσίας. «Στηρίξαμε όλα τα κινήματα από το Σύνταγμα μέχρι τις Σκουριές», μας λέει ο κ. Κορωνάκης. «Καταλαβαίνω την κριτική από τους ανθρώπους που συμμετείχαν ενεργά, όμως αυτή τη στιγμή δεν έχει νόημα να θυμίσουμε τι έχουμε ζήσει – τα γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά. Αν βγάζαμε σε αφίσα τη φωτογραφία από μια διαδήλωση, θα θύμιζε κάλεσμα σε απεργία. Αυτό που θέλουμε να δείξουμε είναι πως η στιγμή για την ανατροπή είναι τώρα. Και πως θα τη ζήσουμε με σιγουριά, με αυτοπεποίθηση και με αισιοδοξία».

Το κεντρικό σύνθημα του ΣΥΡΙΖΑ «η ελπίδα έρχεται» παραπέμπει ευθέως στο σύνθημα που χρησιμοποίησε η Αριστερά σε μια άλλη –εξίσου ταραγμένη και οδυνηρή– εποχή. «Η ευτυχία έρχεται» ήταν το σύνθημα της «καμπάνιας τού όχι» ενάντια στη χούντα του Πινοσέτ στις αρχές της δεκαετίας του '80. Η περιπέτεια της καμπάνιας έγινε ταινία και το «Νο» φαίνεται πως ενέπνευσε τα νεαρά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ.

«Χαίρομαι που το είδατε στην καμπάνια μας κι είναι η πρώτη φορά που το λέω δημόσια», μας λέει ο κ. Κορωνάκης. «Ζούμε κι εμείς σε μια έκτακτη κατάσταση, σε μια χώρα που υποφέρει. Αυτή τη στιγμή δεν μας ενδιαφέρει να κερδίσει η Αριστερά, αλλά ο λαός. Η καμπάνια της Ν.Δ. είναι ετεροπροσδιοριζόμενη, μας λέει συνεχώς τι τρομερά πράγματα θα συμβούν αν κερδίσει ο ΣΥΡΙΖΑ. Και γι’ αυτό δεν στέκεται από το τρολάρισμα, την αποδομεί ο ίδιος ο κόσμος. Η δική μας καμπάνια δεν κοιτάζει πίσω, αλλά μπροστά. Κι όπως έκαναν και οι Χιλιανοί, δεν στεκόμαστε στον πόνο που ζήσαμε, αλλά στη χαρά που θα ζήσουμε αν κερδίσουμε όλοι μαζί».

Ντίνα Δασκαλοπούλου
από efsyn