Αναμένεται να εγκριθεί με αλλαγές η γαλλική πρόταση για τη συμμετοχή των ιδιωτών στο νέο δάνειο
Μετά την ψήφιση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος ανοίγει ο δρόμος για τη χορήγηση του νέου δανείου προς την Ελλάδα,στο οποίο θα συμμετέχουν και ιδιώτες, δηλαδή τράπεζες και ασφαλιστικοί οργανισμοί που κατέχουν ελληνικά ομόλογα. Εκτός από τη συμμετοχή των ιδιωτών, μέσω της μετακύλισης (roll over) του ελληνικού χρέους το δάνειο θα καλύπτεται από έσοδα του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και...
βοήθεια από την ΕΕ και το ΔΝΤ. Ως το βράδυ της Πέμπτης στις Βρυξέλλες συνεχίζονταν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ εκπροσώπων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, του Ελληνικού Δημοσίου και των τραπεζών, ασφαλιστικών εταιρειών και άλλων ιδιωτών επενδυτών που κατέχουν ελληνικούς τίτλους, πάνω στη γαλλική πρόταση, με βάση την οποία, όπως όλα δείχνουν, θα συμμετέχουν οι ιδιώτες στη χρηματοδότηση της Ελλάδας.Από ελληνικής πλευράς στις διαπραγματεύσεις συμμετείχαν ο πρόεδρος του ΣΟΕ κ. Γ. Ζανιάς, ο γενικός διευθυντής του Οργανισμού Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) κ. Π. Χριστοδούλου και από την Εθνική Τράπεζα, η οποία είναι από τους μεγαλύτερους κατόχους ομολόγων που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα και έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την επίτευξη λύσης, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος κ. Α. Θωμόπουλος και ο γενικός διευθυντής κ. Π. Μυλωνάς.
Σύμφωνα με τραπεζικές πηγές, «η γαλλική πρόταση αναμένεται να εγκριθεί μέσα στον Ιούλιο με αλλαγές». Οι αλλαγές αυτές θα αφορούν κατά κύριο λόγο τις εγγυήσεις. Ενώ στην αρχική μορφή της η πρόταση προέβλεπε ότι η Ευρώπη θα εγγυόταν τα νέα ομόλογα, τώρα προβλέπεται την εγγύηση να την αναλάβουν οι ίδιες οι τράπεζες. Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, δεν αποκλείεται να υπάρξει μεταβολή στα ομόλογα που θα συμμετέχουν στο roll over. Ενώ η πρόταση προβλέπει η μετακύλιση να αφορά τους τίτλους που λήγουν ως τα μέσα του 2014, δεν αποκλείεται να επιμηκυνθεί ο χρόνος λήξης και να συμπεριληφθούν και ομόλογα μεταγενέστερων λήξεων. Και τούτο διότι τελευταίες πληροφορίες ανέφεραν ότι δύσκολα θα συγκεντρωθεί το ποσό των 30-35 δισ. ευρώ στο οποίο ανέρχεται η συμμετοχή των ιδιωτών στον νέο δανεισμό. Πάντως, μιλώντας στο «Βήμα» ανώτερη κυβερνητική πηγή ανέφερε ότι «υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από ιδιώτες επενδυτές» και ότι «υπάρχει μεγάλη διάθεση αποδοχής της γαλλικής πρότασης». Οι ίδιες πηγές σημείωναν ότι «έχουν γίνει βελτιώσεις στη γαλλική πρόταση» και πως «δεν είναι η μόνη η οποία έχει συζητηθεί» , χωρίς ωστόσο να αναφέρονται σε λεπτομέρειες. Η γαλλική πρόταση προβλέπει ως όρο την άτυπη διαβεβαίωση των οίκων αξιολόγησης ότι στην περίπτωση που επιλεγεί δεν θα κηρυχθεί η Ελλάδα σε καθεστώς χρεοκοπίας. Αν και με τη γαλλική πρόταση θεωρείται σχεδόν βέβαιον ότι αποφεύγεται να κηρυχθεί η Ελλάδα σε καθεστώς χρεοκοπίας (default) από τους διεθνείς αξιολογητικούς οίκους, ωστόσο δεν συμβαίνει το ίδιο με την αξιολόγηση «επιλεκτική χρεοκοπία» (selective default). Αυτό σημαίνει ότι οι οίκοι δεν θα αξιολογήσουν ως default όλο το ελληνικό χρέος, αλλά μόνο το κομμάτι που μπαίνει στο roll over.
Ωστόσο μετά το roll over το ελληνικό χρέος θεωρείται ότι γίνεται διαχειρίσιμο διότι μεταφέρεται σε βάθος χρόνου η εξυπηρέτησή του.
Ως εκ τούτου δεν αποκλείεται μετά το selective default να υπάρξει αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας σε καλύτερη αξιολόγηση από τη σημερινή. Κυβερνητικές και τραπεζικές πηγής χαρακτηριστικά αναφέρουν ότι «μπορούμε να ζήσουμε και με selective default». Η γαλλική πρόταση με βάση την οποία γίνονται οι διαπραγματεύσεις περιλαμβάνει δύο εναλλακτικές. Και οι δύο αφορούν τα ελληνικά ομόλογα που λήγουν ως το τέλος Ιουνίου του 2014. Η πρώτη είναι απλή και προβλέπει τη μετακύλιση της λήξης τους κατά 5 χρόνια με επιτόκιο 5,5%.
Η δεύτερη, που προσελκύει το ενδιαφέρον των τραπεζών, των ασφαλιστικών εταιρειών και των άλλων ιδιωτών επενδυτών, προβλέπει ότι για κάθε 100 μονάδες ελληνικού χρέους που λήγει από τον Ιούλιο του 2011 ως και τα μέσα του 2014 οι ομολογιούχοι θα λαμβάνουν τις 30 μονάδες σε ρευστό και τις 70 μονάδες σε 30ετή ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου.
Το επιτόκιο του 30ετούς ομολόγου θα είναι ίσο με 5,5% συν ένα επιπρόσθετο επιτοκιακό περιθώριο από 0% ως 2,5% κατά μέγιστο όριο, το οποίο εξαρτάται από τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Αν η οικονομία αναπτύσσεται με ρυθμό 2%, το κουπόνι θα αναπροσαρμόζεται σε 7,5% και αν αναπτύσσεται με 4% το ετήσιο τοκομερίδιο θα ανεβαίνει στο 8%. Το επιτόκιο αυτό είναι πολύ ακριβό για το Ελληνικό Δημόσιο, αν σκεφτεί κανείς ότι θα το πληρώνει για 30 χρόνια. Από την άλλη, είναι χαμηλότερο από την τωρινή απόδοση του 30ετούς ελληνικού ομολόγου, που είναι της τάξεως του 11% περίπου. Επιπλέον, από τις 70 μονάδες, οι 20 μονάδες θα χρησιμοποιηθούν για την αγορά ομολόγων μηδενικού κουπονιού (zero coupon) από τη Γερμανία ή άλλες χώρες, με πιστοληπτική διαβάθμιση «ΑΑΑ». Στη συνέχεια τα ομόλογα αυτά θα τοποθετηθούν σ΄ ένα Οχημα Ειδικού Σκοπού (SΡV), που θα εγγυάται την πληρωμή του κεφαλαίου των 30ετών ελληνικών ομολόγων στη λήξη.
Σύμφωνα με τραπεζικές πηγές, «η γαλλική πρόταση αναμένεται να εγκριθεί μέσα στον Ιούλιο με αλλαγές». Οι αλλαγές αυτές θα αφορούν κατά κύριο λόγο τις εγγυήσεις. Ενώ στην αρχική μορφή της η πρόταση προέβλεπε ότι η Ευρώπη θα εγγυόταν τα νέα ομόλογα, τώρα προβλέπεται την εγγύηση να την αναλάβουν οι ίδιες οι τράπεζες. Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, δεν αποκλείεται να υπάρξει μεταβολή στα ομόλογα που θα συμμετέχουν στο roll over. Ενώ η πρόταση προβλέπει η μετακύλιση να αφορά τους τίτλους που λήγουν ως τα μέσα του 2014, δεν αποκλείεται να επιμηκυνθεί ο χρόνος λήξης και να συμπεριληφθούν και ομόλογα μεταγενέστερων λήξεων. Και τούτο διότι τελευταίες πληροφορίες ανέφεραν ότι δύσκολα θα συγκεντρωθεί το ποσό των 30-35 δισ. ευρώ στο οποίο ανέρχεται η συμμετοχή των ιδιωτών στον νέο δανεισμό. Πάντως, μιλώντας στο «Βήμα» ανώτερη κυβερνητική πηγή ανέφερε ότι «υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από ιδιώτες επενδυτές» και ότι «υπάρχει μεγάλη διάθεση αποδοχής της γαλλικής πρότασης». Οι ίδιες πηγές σημείωναν ότι «έχουν γίνει βελτιώσεις στη γαλλική πρόταση» και πως «δεν είναι η μόνη η οποία έχει συζητηθεί» , χωρίς ωστόσο να αναφέρονται σε λεπτομέρειες. Η γαλλική πρόταση προβλέπει ως όρο την άτυπη διαβεβαίωση των οίκων αξιολόγησης ότι στην περίπτωση που επιλεγεί δεν θα κηρυχθεί η Ελλάδα σε καθεστώς χρεοκοπίας. Αν και με τη γαλλική πρόταση θεωρείται σχεδόν βέβαιον ότι αποφεύγεται να κηρυχθεί η Ελλάδα σε καθεστώς χρεοκοπίας (default) από τους διεθνείς αξιολογητικούς οίκους, ωστόσο δεν συμβαίνει το ίδιο με την αξιολόγηση «επιλεκτική χρεοκοπία» (selective default). Αυτό σημαίνει ότι οι οίκοι δεν θα αξιολογήσουν ως default όλο το ελληνικό χρέος, αλλά μόνο το κομμάτι που μπαίνει στο roll over.
Ωστόσο μετά το roll over το ελληνικό χρέος θεωρείται ότι γίνεται διαχειρίσιμο διότι μεταφέρεται σε βάθος χρόνου η εξυπηρέτησή του.
Ως εκ τούτου δεν αποκλείεται μετά το selective default να υπάρξει αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας σε καλύτερη αξιολόγηση από τη σημερινή. Κυβερνητικές και τραπεζικές πηγής χαρακτηριστικά αναφέρουν ότι «μπορούμε να ζήσουμε και με selective default». Η γαλλική πρόταση με βάση την οποία γίνονται οι διαπραγματεύσεις περιλαμβάνει δύο εναλλακτικές. Και οι δύο αφορούν τα ελληνικά ομόλογα που λήγουν ως το τέλος Ιουνίου του 2014. Η πρώτη είναι απλή και προβλέπει τη μετακύλιση της λήξης τους κατά 5 χρόνια με επιτόκιο 5,5%.
Η δεύτερη, που προσελκύει το ενδιαφέρον των τραπεζών, των ασφαλιστικών εταιρειών και των άλλων ιδιωτών επενδυτών, προβλέπει ότι για κάθε 100 μονάδες ελληνικού χρέους που λήγει από τον Ιούλιο του 2011 ως και τα μέσα του 2014 οι ομολογιούχοι θα λαμβάνουν τις 30 μονάδες σε ρευστό και τις 70 μονάδες σε 30ετή ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου.
Το επιτόκιο του 30ετούς ομολόγου θα είναι ίσο με 5,5% συν ένα επιπρόσθετο επιτοκιακό περιθώριο από 0% ως 2,5% κατά μέγιστο όριο, το οποίο εξαρτάται από τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Αν η οικονομία αναπτύσσεται με ρυθμό 2%, το κουπόνι θα αναπροσαρμόζεται σε 7,5% και αν αναπτύσσεται με 4% το ετήσιο τοκομερίδιο θα ανεβαίνει στο 8%. Το επιτόκιο αυτό είναι πολύ ακριβό για το Ελληνικό Δημόσιο, αν σκεφτεί κανείς ότι θα το πληρώνει για 30 χρόνια. Από την άλλη, είναι χαμηλότερο από την τωρινή απόδοση του 30ετούς ελληνικού ομολόγου, που είναι της τάξεως του 11% περίπου. Επιπλέον, από τις 70 μονάδες, οι 20 μονάδες θα χρησιμοποιηθούν για την αγορά ομολόγων μηδενικού κουπονιού (zero coupon) από τη Γερμανία ή άλλες χώρες, με πιστοληπτική διαβάθμιση «ΑΑΑ». Στη συνέχεια τα ομόλογα αυτά θα τοποθετηθούν σ΄ ένα Οχημα Ειδικού Σκοπού (SΡV), που θα εγγυάται την πληρωμή του κεφαλαίου των 30ετών ελληνικών ομολόγων στη λήξη.
Η χρεοκοπία που συμφέρει
Ο κίνδυνος της «επιλεκτικής χρεοκοπίας» είναι ένα πικρό χάπι,που μπορεί όμως να έχει ευεργετικές συνέπειες στην ελληνική οικονομία,υποστηρίζουν οι ειδικοί.
Η χώρα θα κηρυχθεί σε κατάσταση «επιλεκτικής χρεοκοπίας» αν οι περίφημοι «οίκοι» θεωρήσουν ότι οι επενδυτές αναγκάστηκαν να πάρουν μέρος στην επιμήκυνση και υπέστησαν ζημιές.
Οσο η χώρα βρίσκεται σε αυτή την κατάσταση- που μπορεί όμως να κρατήσει πολύ λίγο, στην Ουρουγουάη ήταν υπόθεση μιας ημέρας-, οι τράπεζες θα έχουν πρόβλημα ρευστότητας.Ηδη γι΄ αυτό εξετάζονται μέτρα.
Μόλις ρυθμιστούν όμως τα ομόλογα που θα μπουν στην επιμήκυνση και επειδή θα θεωρείται ότι έχασαν την αξία τους, το υπόλοιπο χρέος θα αξιολογηθεί ως βιώσιμο ή πάντως ελαφρότερο από πριν και η χώρα θα αναβαθμιστεί!
Η χώρα θα κηρυχθεί σε κατάσταση «επιλεκτικής χρεοκοπίας» αν οι περίφημοι «οίκοι» θεωρήσουν ότι οι επενδυτές αναγκάστηκαν να πάρουν μέρος στην επιμήκυνση και υπέστησαν ζημιές.
Οσο η χώρα βρίσκεται σε αυτή την κατάσταση- που μπορεί όμως να κρατήσει πολύ λίγο, στην Ουρουγουάη ήταν υπόθεση μιας ημέρας-, οι τράπεζες θα έχουν πρόβλημα ρευστότητας.Ηδη γι΄ αυτό εξετάζονται μέτρα.
Μόλις ρυθμιστούν όμως τα ομόλογα που θα μπουν στην επιμήκυνση και επειδή θα θεωρείται ότι έχασαν την αξία τους, το υπόλοιπο χρέος θα αξιολογηθεί ως βιώσιμο ή πάντως ελαφρότερο από πριν και η χώρα θα αναβαθμιστεί!
Από ΤΟ ΒΗΜΑ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου