Δευτέρα 14 Μαρτίου 2011

Ευάγγελος Βενιζέλος: «Πώς µπορούµε να βρούµε τα 50 δισ. ευρώ»

«Η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας  του ∆ηµοσίου πρέπει να ξεπεράσει µεγάλα εµπόδια. Είναι φιλόδοξος στόχος » λέει στα «ΝΕΑ» ο υπουργός Εθνικής Αµυνας
Tην άποψη ότι η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ∆ηµοσίου συνιστά έναν εξαιρετικά φιλόδοξο στόχο που πρέπει να υπερβεί µεγάλα εµπόδια διατυπώνει µε συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» ο υπουργός Εθνικής Αµυνας Ευάγγελος Βενιζέλος, χαρακτηρίζοντας «ανάσα» για τηχώρα τις πρόσφατες αποφάσεις του Συµβουλίου Κορυφής.
Παράλληλα όµως ο υπουργός τονίζει ότι ο στόχος µπορεί να επιτευχθείκαι µε έµµεσους τρόπους όπως για παράδειγµα µέσα από τις µετοχές µιας εταιρείας διαχείρισης ενός «καθαρού» τµήµατος της δηµόσιας περιουσίας. Ο κ. Βενιζέλος επισηµαίνει ότι για το θέµα του Μεγάρου Υπατία είπε τα αυτονόητα, τάσσεται κατά της ...
προσφυγής στις κάλπες, ενώ για το ενδεχόµενο χρεοκοπίας απαντά ότι µε την τεχνική έννοια του όρου δεν κινδυνεύουµε..
Πώς κρίνετε τη δέσµη των αποφάσεων της Συνόδου Κορυφής της ευρωζώνης από ελληνικής πλευράς;
Η επιµήκυνση του χρόνου αποπληρωµής όλουτου δανείουτων 110 δισ. ευρώ,η µείωσητου επιτοκίου κατά 1% και η πρόβλεψη για τη δυνατότητα τουµηχανισµού στήριξης ναπαρεµβαίνειστην πρωτογενή αγορά οµολόγων, στηρίζοντας χώρες που βρίσκονται σε αδυναµία άντλησης κεφαλαίων, είναι ένα σηµαντικό βήµα προς την κατεύθυνση που θέλουµε. Η χώρα µας πήρε µία µεγάλη ανάσα στο δηµοσιονοµικό επίπεδο. Μια ανάσα που µας επιτρέπει ναστρέψουµε ακόµα πιοέντονα τοενδιαφέρον µας στο επίπεδο της πραγµατικής οικονοµίας, εκεί που οι επιχειρήσεις, οι εργαζόµενοι, τανοικοκυριά βιώνουν τοπρόβληµα της καθηµερινότητας. Πρόκειται για µια «ανάσα» που µας επιτρέπει και µας επιβάλλει να κάνουµε εθνική προτεραιότητα τις διαρθρωτικές αλλαγές και παράλληλα να εφαρµόσουµε το εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης για τα πέραν του Μνηµονίου. Χωρίς άλλου τύπου κράτος και άλλου τύπου σχέση κράτους και οικονοµίας είναι προφανές ότι δεν µπορούµε να πορευθούµε πια.

Τέθηκε, όµως, ως όρος «η ισχυρή δέσµευση της Ελλάδας να ολοκληρώσει πλήρως και ταχέως το πρόγραµµα ιδιωτικοποιήσεων και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του ∆ηµοσίου ύψους πενήντα δισ. ευρώ που έχει αναγγείλει η κυβέρνηση»...
Είναι εθνική ανάγκητο δηµόσιο χρέος νακαταστείδιαχειρίσιµο. Για να επιτευχθεί αυτό πρέπει να χρησιµοποιήσουµε όλα τα διαθέσιµα εργαλεία, σε συµφωνία µε τους εταίρους µας και κατά τρόπο αποδεκτό από τη διεθνή αγορά που δυστυχώςέχει τοπάνω χέρι και αξιολογείτα πάντα,τις πιοπολλές φορές µε σκληρό και κακόπιστο τρόπο.

Ενα απότα εργαλεία είναικαι η αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου και της ακίνητης περιουσίας του ∆ηµοσίου.Αυτός οστόχος είναι εξαιρετικά φιλόδοξος, καθώς πρέπει να ξεπεράσει µεγάλα εµπόδια νοµικά, κοινωνικά, συνδικαλιστικά και άλλα.

Χρειάζεται αποφασιστικότητα και ευρηµατικότητα. Για παράδειγµα, ο στόχος αυτός µπορεί να προωθηθεί όχι µόνο άµεσα αλλά και έµµεσα µε χρηµατοοικονοµικές µεθόδους, µέσα από τις µετοχές ή τα οµόλογα µιαςεταιρείας που θα αναλάβει να διαχειριστεί ένα επιλεγµένο και «καθαρό» τµήµα της δηµόσιας περιουσίας. Αναµένουµε ακόµη τη φυσιολογική - στατιστική αναπροσαρµογή του µεγέθους του ΑΕΠ που θα αυξήσει τον παρονοµαστή του κλάσµατος του δηµοσίου χρέους, ενώ η σταθεροποίηση της κατάστασης θα µας επιτρέψει να µιλήσουµε µεπιο καλούςόρους µε τους ιδιώτες– τράπεζες,επενδυτικά κεφάλαια, ταµεία – που είναι κοµιστές του τµήµατος εκείνου του δηµοσίου χρέους που δεν έχει περιέλθει ακόµα στα χέρια των εταίρων µας στην ευρωζώνη και διεθνών θεσµών,όπως η ΕΚΤκαι το ∆ΝΤ. Ολαφυσικά αυτά χρειάζονται ισχυρή πολιτική και κοινωνική στήριξη.

Αρα, τι είναι αυτό που περιµένουµε στις 25 Μαρτίου;
Θα έλεγα πως είναι η επιβεβαίωση των αποφάσεων της 11ης Μαρτίου που τελούν τώρα υπό τον αυστηρό έλεγχο των αγορών. Η αντίδραση των αγορών µεταξύ 11ης και 25ης Μαρτίου θέλω να ελπίζω ότι θα καταστήσει τη δέσµη των αποφάσεων για την Ελλάδα καλύτερη. Σίγουρα, δεν θα γίνει χειρότερη.

Θεωρείτε ότι η χώρα έχει ξεφύγει από τον κίνδυνο χρεοκοπίας;
Με την τεχνική έννοια τουόρου ναι. Το ζήτηµα είναι να ξαναβρούµε τη θέση που µας αξίζει και που αναλογεί στον όγκο και τα συγκριτικά πλεονεκτήµατα της ελληνικής οικονοµίας. Θέλουµε να ξαναβρούµε τον δυναµισµό µας και να αποκαταστήσουµ ε το αίσθηµα αξιοπρέπειας και δικαιοσύνης, τα εισοδήµατα καιτις προοπτικέςτων Ελλήνων και κυρίως των χαµηλών και των µεσαίων στρωµάτων που έκαναν καικάνουν τιςµεγαλύτερες θυσίες.

Ολοι περιµένουν µετά τις 25 Μαρτίου εκλογές ή ανασχηµατισµό. Ποια είναι η γνώµη σας;
Η χώρα χρειάζεται πολιτική και κοινωνική σταθερότητα και συναίνεση, αίσθηµα ασφάλειας, καθαρή και απτή προοπτική. Η δεύτερη ερώτησή σαςγια τον ανασχηµατισµό µπορεί νααπευθυνθεί µόνο στον Πρωθυπουργό.

Ο κ. Νταβούτογλου στην πρόσφατη επίσκεψή του επέµεινε µε νέο ίσως λεξιλόγιο στο παλιό τουρκικό επιχείρηµα ότι στο Αιγαίο δεν µπορεί να ισχύσει η ∆ιεθνής Σύµβαση
Χωρίς άλλου τύπου κράτος και άλλου τύπου σχέση κράτους και οικονοµίας είναι προφανές ότι δεν µπορούµε να πορευθούµε πια
του ∆ικαίου της Θάλασσας και ότι το Καστελλόριζο είναι µεν ελληνικό αλλά δεν διαθέτει ούτε πλήρη υφαλοκρηπίδα ούτε πλήρη ΑΟΖ. Ποια είναι η δική σας εκτίµηση;
Για την Ελλάδα, η στρατηγική τής προσέγγισης µε την Τουρκία αντικρύζεται µετη στρατηγικήεπιλογή της γείτονος να ενταχθεί πλήρως στουςδυτικούς θεσµούς, µε ό,τι αυτόσυνεπάγεταιαπό πλευράς διπλωµατικής και κυρίως στρατιωτικής συµπεριφοράς και πρακτικής. Εµείς θέλουµε στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο να ισχύει ό,τι ισχύει και στις άλλες περιοχές του ΝΑΤΟ και της Ε.Ε. Να ισχύουν οι ίδιοι κανόνες και να τηρούνται οι ίδιες πρακτικές, π.χ. ως προς τις πτήσεις των στρατιωτικών αεροσκαφών καιως προς τους πλόες των πολεµικών πλοίων. Να ισχύουν οι ίδιοι κανόνεςως προς την κατανοµή της ευθύνης για έρευνα και διάσωση, σε περίπτωση αεροπορικού ήναυτικού ατυχήµατος. Να ισχύουν οι ίδιοι κανόνες και οι ίδιες πρακτικέςως προς τη διεξαγωγή θαλάσσιων και υποθαλάσσιων ερευνών.

Θέλουµε επίσης τα Μέτρα Οικοδόµησης Εµπιστοσύνης ναεφαρµόζονται και µάλιστα να εµπλουτίζονται, αλλά ναείναι ισορροπηµένα και να αφορούν όχι µόνο το Αιγαίο αλλά και την Ανατολική Μεσόγειο. Ολα δε αυτά συνδέονται και µε την ανάγκη ναείναι καλόπιστη η λειτουργία των δύοχωρών και στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ που τώρακαλείται νααποφασίσει τη γεωγραφική εφαρµογή της Νέας∆οµής ∆ιοίκησης.

Ο κ. Νταβούτογλου γνωρίζει συνεπώς το ελληνικό στρατηγικό πλαίσιο. Γνωρίζει ότι ζητήµατα εθνικής κυριαρχίας και εθνικών κυριαρχικών δικαιωµάτων δεν µπορεί να θιγούν και ότι τα ζητήµατα τωνδιεθνών δικαιοδοσιών και αρµοδιοτήτων µπορεί να αντιµετωπιστούν µόνο µέσα στο ασφαλές πλαίσιο του ∆ιεθνούς ∆ικαίου.

Μετείχατε στη Σύνοδο των υπουργών Αµυνας του ΝΑΤΟ για τη Λιβύη. Τι µήνυµα νοµίζετε ότι στάλθηκε;
Είναι προφανές ότι κανείς – ούτε οι ΗΠΑ, ούτε οι µεγάλες ευρωπαϊκές χώρες – δεν θέλει να εµπλακεί σε έναν πόλεµο στη Βόρεια Αφρική. Σε πολιτικό, συνεπώς, επίπεδο υπάρχουν σκληρές δηλώσεις καταδίκης τουκαθεστώτος Καντάφι και στήριξης της αντιπολίτευσης. Σε στρατιωτικό όµως επίπεδο οι κινήσεις είναι πολύ µετρηµένες, προκαταρκτικές και παραµένουν αυστηρά µέσαστο πλαίσιοτης απόφασης τουΣυµβουλίουΑσφαλείας του ΟΗΕ.

Είναι βέβαια φανερό ότι έχει επέλθει ήδη µία ριζική αλλαγή καιστη Λιβύη. Οχι µε τον ήπιο τρόπο που είχαµε στηνΑίγυπτο ήακόµη και στην Τυνησία, αλλά πάντως επήλθε. Ανεξάρτητα συνεπώςαπό την εξέλιξη τωνστρατιωτικών επιχειρήσεων πουδιεξάγονται,η πολιτική κατάσταση θα είναι πλέον διαφορετική.

Για την Ελλάδα βέβαια το πιο κρίσιµο θέµα είναι τα νέα µεταναστευτικά ρεύµατα που πρέπει να ανακοπούν στην πηγή τους, µέσωισχυρής ανθρωπιστικής παρέµβασης και της δηµιουργίας επαρκών υποδοµών επιτόπου, για παράδειγµα στην Τυνησία ή την Αίγυπτο.

«Για το θέµα της Υπατίας είπα τα αυτονόητα»
Εχοντας απόσταση πια από τα γεγονότα του προηγούµενου δεκαηµέρου, µπορείτε να µας πείτε τι συνέβη και ήρθατε σε αντιπαράθεση µε τον υπουργό Εσωτερικών για την υπόθεση του Μεγάρου Υπατία;
Εγώ δεν ήρθα σε αντιπαράθεση µε κανέναν. Βρισκόµενος στη Βουλή, απάντησα, ως όφειλα, σε παρέµβαση του κ. Καρατζαφέρη που ζήτησε από την κυβέρνηση να προσέξει για να µην υπάρξει θάνατος απεργού πείνας. Είπα τα αυτονόητα. Οι δηµόσιες παρεµβάσεις µου είναι πολύ περιορισµένες και προσεκτικές, µε στόχο τη στήριξη της πολιτικής της κυβέρνησης σε κρίσιµες στιγµές και την προάσπιση της ανάγκης για εθνική και κοινωνική συνοχή. Με καλύπτει συνεπώς η σχετική δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου.

Ο νέος νόµος για τις αµυντικές προµήθειες που παρουσιάσατε περιλαµβάνει ασφαλιστικές δικλίδες διαφάνειας;

Το νοµοσχέδιο µεταφέρει στην ελληνική έννοµη τάξη τη σχετική κοινοτική οδηγία 2009/81 και είναι ακόµη ένα βήµα στην αλυσίδα των µέτρων διαφάνειας που λαµβάνουµε στον χώρο των αµυντικών προµηθειών. Εχουν ήδη ληφθεί και εφαρµόζονται πάρα πολλά µέτρα, το σηµαντικότερο από τα οποία είναι ο διαρκής και απόλυτος έλεγχος της Βουλής που ήδη έχει συγκροτήσει Ειδική Επιτροπή Αµυντικών Εξοπλισµών και Συµβάσεων, η οποία ενηµερώνεται και παρακολουθεί τα πάντα, έχοντας πλήρη πρόσβαση στους φακέλους.

Ο κώδικας δεοντολογίας και οι ρήτρες ακεραιότητας που εφαρµόζουµε, τώρα εντάσσονται και στον νόµο, το σηµαντικότερο όµως µέτρο διαφάνειας είναι αυτό που αφορά τον ίδιο τον σχεδιασµό του προγράµµατος αµυντικών εξοπλισµών, που αντιστοιχεί στις πραγµατικές επιχειρησιακές ανάγκες των Ενόπλων ∆υνάµεων µε πάρα πολύ αυστηρά κριτήρια και ως εκ τούτου το ίδιο το πρόγραµµα «κόβει την όρεξη» σε όσους πίστευαν στο παρελθόν ότι στον χώρο της Αµυνας υπάρχει ένα πεδίο εύκολης ή γκρίζας οικονοµικής δραστηριότητας.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΒΟΥΛΑ ΚΕΧΑΓΙΑ από ΤΑ ΝΕΑ