Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2014

Σχολεία χωρίς δασκάλους

Κενές 90 θέσεις στα Δημοτικά της Ανατολικής Αττικής, ταλαιπωρία μαθητών, διαμαρτυρίες γονέων. Σηκώνει τα χέρια το υπουργείο Παιδείας 
Εικόνες διάλυσης δείχνουν τα σχολεία
Εκρηκτικές διαστάσεις παίρνει το ζήτημα της έλλειψης εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ανατολική Αττική, καθώς μετά και τους διορισμούς αναπληρωτών που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας μετά τις γιορτές, στην περιοχή παραμένουν κενές 90 θέσεις ειδικοτήτων (αγγλικά, φυσική αγωγή, μουσική κ.λπ.), 22 τάξεις σε πρωινά και ολοήμερα σχολεία λειτουργούν χωρίς δάσκαλο (κάποιες για πάνω από μήνα) και 8 τμήματα νηπιαγωγείων είναι κλειστά!

Το πρόβλημα μεγιστοποιείται κυρίως σε τάξεις όπου δεν υπάρχει βασικός δάσκαλος, με αποτέλεσμα οι μαθητές να μοιράζονται σε άλλες αίθουσες ώστε...
να μη διακοπεί η φοίτησή τους. Αυτή η «αλχημεία», λένε οι γονείς, έχει αποτέλεσμα τα παιδιά να στριμώχνονται σε τμήματα 30, ακόμη και 35 μαθητών και η διδασκαλία σε πολλές περιπτώσεις να παρεμποδίζεται.

Εικόνες διάλυσης

Σύμφωνα με την καταγραφή του συλλόγου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης «Κ. Σωτηρίου» στην Ανατολική Αττική, τμήματα χωρίς δάσκαλο λειτουργούν στο 1ο Δημοτικό σχολείο Αναβύσσου, στο 2ο Κορωπίου, στο 1ο Μαρκοπούλου, στο 2ο Πόρτο Ράφτη, στο Δημοτικό Παλαιάς Φώκαιας, στο 2ο Αρτέμιδας, στο 3ο Παλλήνης, στο 7ο Γέρακα και σε 14 Δημοτικά του Μενιδίου! Την ίδια στιγμή, οι ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό προσδιορίζονται σε 8 νηπιαγωγούς, 28 βασικούς δασκάλους, 6 καθηγητές αγγλικών, 5 εικαστικών, 11 φυσικής αγωγής, 10 μουσικής, 9 πληροφορικής, 4 θεατρολογίας και 8 εκπαιδευτικής αγωγής.

Περιγράφοντας εικόνες διάλυσης των Δημοτικών της περιοχής, ο πρόεδρος του συλλόγου Κώστας Τουλγαρίδης τονίζει ότι «σε πολλά σχολεία κλείνουν τα ολοήμερα οδηγώντας σε απόγνωση εργαζόμενους γονείς. Αλλού τα παιδιά σχολάνε νωρίτερα από το προβλεπόμενο ωράριο, αφού καθηγητές ειδικότητας δεν υπάρχουν, ενώ σε άλλα Δημοτικά εκπαιδευτικοί "απασχολούν" τάξεις χωρίς να είναι καθηγητές των αντίστοιχων μαθημάτων, προκειμένου να μη φεύγουν τα παιδιά νωρίτερα. Στην ουσία δεν μπορούν να κάνουν το προβλεπόμενο μάθημα, οπότε μιλάμε για φύλαξη. Οδηγούμαστε σταδιακά σε κατάργηση του δάσκαλου τάξης και διαμορφώνουμε το πρόγραμμα του Δημοτικού με όρους Γυμνασίου -ένας δάσκαλος ανά μάθημα- αν και ψυχολογικοί λόγοι επιβάλλουν σε αυτές τις ηλικίες η διδασκαλία να γίνεται από συγκεκριμένο άτομο που θα λειτουργεί ως πρότυπο».

Το ΕΣΠΑ

Ταυτόχρονα, τα προγράμματα ΕΣΠΑ δεν αποτελούν λύση, καθώς καλύπτουν δασκάλους μόνο για το ολοήμερο. Ετσι στο ίδιο σχολείο ένα τμήμα μπορεί να παραμένει χωρίς βασικό δάσκαλο και το ολοήμερο να λειτουργεί κανονικά! Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη στα νηπιαγωγεία, όπου όταν προκύπτει κενό (για λόγους υγείας κ.λπ.) αναστέλλεται η λειτουργία του αντίστοιχου τμήματος.

Τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς βρίσκονται σε απόγνωση, καθώς, όπως σημειώνουν, δεν υπάρχει προοπτική η κατάσταση να βελτιωθεί αλλά μόνο να χειροτερέψει. Δείγμα γραφής των προθέσεων του υπουργείου Παιδείας, που επιχειρεί με κάθε τρόπο να καλύψει τα κενά χωρίς διορισμό εκπαιδευτικών, θεωρούν το γεγονός ότι «εστάλησαν καθηγήτριες γαλλικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε 6 Δημοτικά της Ανατολικής Αττικής, προκειμένου να καλυφθούν κενά βασικών δασκάλων. Στο εξής τα σχολεία θα λειτουργούν ακόμη κι αν υπάρχει τμήμα χωρίς δάσκαλο». Το γεγονός, όπως σημειώνει ο σύλλογος «Κ. Σωτηρίου», συνέβη στο 2ο Δημοτικό Πόρτο Ράφτη, στο 1ο Αναβύσσου, στο 2ο Κορωπίου και σε τρία Δημοτικά στο Μενίδι.

Διαμαρτυρία

Την περασμένη Τρίτη πραγματοποιήθηκε συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Παιδείας με τη συμμετοχή εκπροσώπων από 15 σχολεία της Ανατολικής Αττικής, δύο Ενώσεων Γονέων (δήμων Μαρκόπουλου και Αχαρνών), των τριών συλλόγων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Αν. Αττικής («Κ. Σωτηρίου», «Σωκράτης» και «Αλ. Δελμούζος»), μελών του Δ.Σ. της ΔΟΕ (Θ. Αγαπητός και Θ. Δριμάλα) και της αντιδημάρχου Μαρκόπουλου. Τον τόνο έδωσαν οι μικροί μαθητές του Πόρτο Ράφτη, που κόλλησαν στην πόρτα του υπ. Παιδείας τις ζωγραφιές και τα γράμματα που έφτιαξαν προς τον υπουργό διαμαρτυρόμενοι για το γεγονός ότι εδώ και ενάμιση μήνα δεν έχουν δάσκαλο στη Δ' τάξη.

Μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί φώναξαν συνθήματα, τραγούδησαν μαντινάδες και ποιήματα που έγραψαν για την περίσταση και ζήτησαν το αυτονόητο: να καλυφθούν άμεσα τα 90 κενά εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων και ανάμεσά τους οι 22 δάσκαλοι τάξης και οι 8 νηπιαγωγοί των οποίων τα τμήματα δεν λειτουργούν.

Ωστόσο η ελπίδα των συγκεντρωμένων ότι το υπουργείο θα έδινε λύση, διαψεύστηκε. Οπως τονίζει η Ευαγγελία Καραχρήστου, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Δημοτικού Πόρτο Ράφτη, «παρά το γεγονός ότι αμέσως δόθηκε άδεια να περάσει στο υπουργείο η αντιπροσωπεία των 14 εκπροσώπων, γρήγορα αποκαλύφθηκε η αδιαφορία και ο εμπαιγμός. Η αντιπροσωπεία οδηγήθηκε στο διευθυντή του Πολιτικού Γραφείου του υπουργού κ. Αρβανιτόπουλου, ο οποίος δήλωσε ότι δεν έχει να πει τίποτα απολύτως και το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να καταγράψει τα προβλήματά μας και να τα μεταφέρει στον υπουργό».

Στη συνέχεια, η αντιπροσωπεία προσπάθησε να πετύχει συνάντηση με τον υφυπουργό Παιδείας ή το γενικό γραμματέα, οι οποίοι όμως δήλωσαν αναρμόδιοι μέσω των γραφείων τους, καθώς «το θέμα των προσλήψεων το χειρίζεται αποκλειστικά ο υπουργός».

Την Παρασκευή το βράδυ σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε μεταξύ συλλόγων εκπαιδευτικών και γονέων εκφράστηκε η διάθεση για συνέχιση και κλιμάκωση των κινητοποιήσεων και ευρύτερο συντονισμό όλων των σχολείων όπου παρουσιάζονται ελλείψεις. Για το επόμενο Σάββατο αποφασίστηκε συγκέντρωση και συμβολικό μάθημα στη λεωφόρο Λαυρίου, στο ύψος του Μαρκόπουλου, ενώ αναμένεται να προγραμματιστεί κοινή ημέρα κινητοποιήσεων και αποχών σε όλα τα σχολεία της Ανατολικής Αττικής.

Της ΝΑΝΤΙΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ από enet