Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2015

5 μεγάλα δημόσια έργα που «φουσκώνουν» με... δεσμεύσεις

Aπό αναβολή σε αναβολή, αλλά και από εκλογές σε εκλογές, πηγαίνουν τα πέντε μεγάλα έργα «τρίτης γενιάς» που έχει εξαγγείλει κατά καιρούς ο αρμόδιος υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, παραθέτοντας και χρονοδιαγράμματα, τα οποία μένουν στα «θα». Πρόκειται για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα, τη νέα εθνική οδό Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη, τις ζεύξεις Περάματος και Λευκάδας, καθώς και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου που σέρνεται από τις εκλογές του 2009!

Πολλά από αυτά αποτελούν «δεσμεύσεις»...
προς τις τοπικές κοινωνίες, ορισμένες από τις οποίες μετρούν ήδη 20ετία, ενώ προσδιορισμένοι διαγωνισμοί έχουν ήδη μετατεθεί έως και επτά φορές! Είναι βέβαιο πως θα ακολουθήσουν και νέες παρατάσεις, πιθανότατα μέσα στις επόμενες ημέρες, αφού τρεις διαγωνισμοί έχουν προγραμματιστεί από τις 20 του μήνα έως και τις 18 Φεβρουαρίου. Πάντως, ο υπουργός Υποδομών πρόλαβε και διόρισε στις 31 Δεκεμβρίου επιτροπή διαγωνισμού για την υποθαλάσσια σήραγγα Περάματος-Σαλαμίνας...

Τα «θα» του Χρυσοχοΐδη

Ας επιχειρήσουμε μια «ξενάγηση» στις κατά καιρούς εξαγγελίες των πέντε έργων, οι οποίες είναι βέβαιο ότι θα διανθιστούν κατά την προεκλογική περίοδο:

1. ΠΑΤΡΑ-ΠΥΡΓΟΣ-ΤΣΑΚΩΝΑ.
Πρόκειται για το πρώτο τμήμα των 150 χλμ. της Ολυμπίας οδού που αφαιρέθηκε από τον υπόλοιπο αυτοκινητόδρομο, για να δημοπρατηθεί με χωριστό διαγωνισμό ως... κλασικό δημόσιο έργο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχει και νομοθετική δέσμευση για το χρονοδιάγραμμα. Στον νόμο 4219/2013, με τον οποίο θεσμοθετήθηκαν τα πριμ προς τους εργολάβους για την επανεκκίνηση των έργων στους αυτοκινητόδρομους, περιλήφθηκε ειδική διάταξη (άρθρο 5) που ορίζει ότι ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα θα δημοπρατηθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2014.

Αντί για διαγωνισμό ήρθαν... δηλώσεις ότι η δημοπρασία θα προκηρυχθεί μετά το Πάσχα. Εξι μήνες αργότερα πήρε νέα μετάθεση για τις 27 Ιανουαρίου 2015, περιορίστηκε στα πρώτα 75 χλμ. από το Μιντιλόγλι Αχαΐας ώς την είσοδο του Πύργου και «φούσκωσε» ο προϋπολογισμός κατά 30%, ο οποίος από τα 340 εκατ. έφτασε αισίως τα 443 εκατ. ευρώ! Να σημειωθεί ότι πρόκειται για δρόμο με αυξημένη κυκλοφορία και πολλά επικίνδυνα σημεία, στα οποία καταγράφονται συχνά τροχαία ατυχήματα. Δεν υπάρχει προγραμματισμός για το τμήμα Καλό Νερό-Κυπαρισσία, μήκους 30 χλμ. και με προϋπολογισμό 130 εκατ. ευρώ. Το ενδιάμεσο κομμάτι Πύργος-Καλό Νερό, μήκους 60 χλμ., περνά από την προστατευόμενη περιοχή του Καϊάφα, όπου απαγορεύτηκε η κατασκευή αυτοκινητόδρομου με απόφαση του ΣτΕ.

2. ΕΛΕΥΣΙΝΑ-ΘΗΒΑ-ΥΛΙΚΗ. Οι υποσχέσεις για τον νέο αυτοκινητόδρομο ξεπερνούν την 20ετία και συνοδεύονται από την τεκμηρίωση της αναγκαιότητας για τη νέα εθνική οδό που θα ανακουφίσει τη δυτική Αττική από τη βαριά κυκλοφορία. Ορισμένοι όμως πίσω από τις καθυστερήσεις βλέπουν τους αρμοδίους της Αττικής Οδού, που φοβούνται ότι θα μειωθούν τα δικά τους έσοδα από τα διόδια. Ηταν δέσμευση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ το 2011, για την οποία δεν υπάρχουν νεότερα. Ο νέος αυτοκινητόδρομος των 60 χλμ. με προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ θα αντικαταστήσει τον σημερινό ανεπαρκή δρόμο, που κλείνει συχνά από χιονοπτώσεις.

3. ΠΕΡΑΜΑ-ΣΑΛΑΜΙΝΑ. Η υποθαλάσσια ζεύξη οδεύει αισίως προς την όγδοη παράταση! Λέγεται πως σε αυτή την περίπτωση οι παρεμβολές προέρχονται από τις «παντόφλες», τα μικρά φέρι που εξυπηρετούν τη συγκεκριμένη διαδρομή. Με τα σημερινά δεδομένα, οι τελικές προσφορές πρέπει να υποβληθούν στις 3 Φεβρουαρίου.

Στην πρώτη φάση έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι ελληνικές εταιρείες «Ακτωρ» του ομίλου Μπόμπολα και «ΜΕΤΚΑ» του ομίλου Μυτιληναίου, καθώς και η γαλλική «Vinci», που έχει έντονη παρουσία στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους. Το έργο περιλαμβάνει νέο αυτοκινητόδρομο 17,5 χλμ. που θα συνεχίζει τη λεωφόρο Σχιστού-Σκαραμαγκά, με υποθαλάσσια σήραγγα 1,1 χλμ. Το κόστος ανέρχεται σε 350 εκατ. ευρώ και θα συμμετέχουν με κονδύλια οι εργολάβοι που θα αναλάβουν την εκμετάλλευση των διοδίων για 25 χρόνια.

4. ΖΕΥΞΗ ΛΕΥΚΑΔΑΣ. Αφορά έργο μήκους μόλις 3 χλμ. και με προϋπολογισμό 50 εκατ. ευρώ, που θα συνδέσει το νησί με την απέναντι ακτή της Αιτωλοακαρνανίας. Ο πρώτος διαγωνισμός χρονολογείται από τον Μάρτιο του 2012 και ακολούθησαν άλλες τρεις μεταθέσεις (Νοέμβριος 2013, Μάιος και Σεπτέμβριος 2014). Δεν υπάρχουν νεότερα, αφού προέκυψαν προβλήματα κατά τις συζητήσεις με την περιφέρεια. Το υπουργείο έχει μεταβιβάσει στις περιφερειακές αρχές και τη συντήρηση της υπάρχουσας γέφυρας, χωρίς να εξασφαλίσει και τους απαραίτητους πόρους!

5. ΚΑΣΤΕΛΙ. Η πρώτη προκήρυξη του διαγωνισμού έγινε λίγο πριν από τις βουλευτικές εκλογές του 2009. Ακολούθησαν τα μνημόνια και το έργο μπήκε στην «κατάψυξη», παρ’ όλο που το σημερινό αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», το δεύτερο σε επιβατική κίνηση της χώρας, έχει φτάσει στα όρια κορεσμού και τους θερινούς μήνες δεν υπάρχει χώρος για στάθμευση αεροσκαφών. Ανασύρθηκε στα μέσα του περασμένου χρόνου, με χρονοδιάγραμμα που προέβλεπε υποβολή προσφορών τον Οκτώβριο, μετατέθηκε για τον Δεκέμβριο και -μέχρι νεωτέρας- ορίστηκε για τις 18 Φεβρουαρίου.

Το έργο -μαζί με τις απαλλοτριώσεις- θα κοστίσει 1,5 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 800 εκατ. αφορούν τις αεροπορικές υποδομές. Στην πρώτη φάση έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον τρεις όμιλοι, ο «Ακτωρ» με τη «Vinci», η ελληνική «ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ» με την «ACS» και η γαλλική «Bouygues» με την ελληνοκυπριακή «J&P-Αβαξ». Από χρόνια πάντως, τοπικοί φορείς και εκπρόσωποι τουριστικών γραφείων έχουν εκφράσει φόβους ότι το νέο αεροδρόμιο θα είναι ακριβό και ζητούν να ληφθούν μέτρα, για να μη γίνει νέο «Ελ. Βενιζέλος».