Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2014

Αδειάζουν οι εμπορικοί δρόμοι

Τα στοιχεία της 9ης κατά σειρά έρευνας που διενήργησε η ΕΣΕΕ
για τα κλειστά καταστήματα έδειξαν ότι πάνω από 2.500 εμπορικές
επιχειρήσεις σε Αθήνα και Πειραιά είναι σήμερα κλειστές
| ΕUROKINISSI/ ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
Εμπορικές πιάτσες-«φαντάσματα» σε Αθήνα και Πειραιά με κλειστά καταστήματα και άδειους δρόμους εξακολουθεί να δημιουργεί στο πέρασμά της η οικονομική κρίση, που εξαπλώνεται με τη μορφή επιδημίας λουκέτων εξαφανίζοντας από τον χάρτη της αγοράς χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις.

Σε μια χρονιά που τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν πως «ξεμυτίζει» η... ανάπτυξη λόγω αυξημένης κατανάλωσης, οι περισσότεροι εμπορικοί δρόμοι συνεχίζουν να «αδειάζουν», ενώ όλο και μεγαλύτερο μερίδιο τζίρου φεύγει από τα μικρομάγαζα και μπαίνει στα πολυκαταστήματα. Στην Αθήνα, το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων παραμένει σταθερά το 1/3 του συνόλου, ενώ στο «λιμάνι» η κατάσταση γίνεται όλο και χειρότερη, καθώς τα λουκέτα αυξάνουν...
μήνα με τον μήνα και σήμερα το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων προσεγγίζει πλέον το 35%.

Τα στοιχεία της 9ης κατά σειρά έρευνας που διενήργησε η ΕΣΕΕ για τα κλειστά καταστήματα έδειξαν ότι πάνω από 2.500 εμπορικές επιχειρήσεις σε Αθήνα και Πειραιά είναι σήμερα κλειστές. Στο σύνολο των 7.729 καταστημάτων που έχουν καταμετρηθεί επίσημα, το ποσοστό αντιστοιχεί στο 32,5%.
Στην Αθήνα, 1.657 επιχειρήσεις σε σύνολο 6.126 είναι κλειστές (27,1% από 31,1% τον Μάρτιο), ωστόσο η εικόνα διασώζεται από το εμπορικό κέντρο, όπου τα λουκέτα είναι αρκετά κάτω από τον μέσο όρο (536 καταστήματα ή 24,8%). Πρόκειται για την εμπορική περιοχή που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο πλήθος εμπορικών επιχειρήσεων και ως εκ τούτου είναι η σημαντικότερη εμπορική ζώνη του κέντρου, καθώς στεγάζει σχεδόν το 40% των επιχειρήσεων ένδυσης-υπόδησης, αλλά και εστίασης, τα μισά καταστήματα τροφίμων, πολλά κοσμηματοπωλεία κ.α. Αντίθετα, η εμπορική αγορά των Εξαρχείων πλήττεται πολύ περισσότερο με το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων να φτάνει το 35%. Η συγκεκριμένη εμπορική ζώνη έχει ιδιαίτερη φυσιογνωμία, με χαρακτηριστική τη μεγάλη συγκέντρωση βιβλιοπωλείων, εταιρειών γραφικών τεχνών, καταστημάτων εστίασης κ.ά.

Σε ύφεση το Κολωνάκι

Στο γειτονικό Κολωνάκι, που αποτελεί την ακριβή αγορά της Αθήνας, το 28% των καταστημάτων είναι κλειστά. Δεδομένων των ειδικών γνωρισμάτων της αγοράς του Κολωνακίου που απευθύνεται σε υψηλές και μεσαίες εισοδηματικές κατηγορίες καταναλωτών, το ποσοστό είναι αξιοσημείωτα υψηλό. Η αγορά της Πατησίων, αντιθέτως, φαίνεται να δείχνει μεγαλύτερη αντοχή στην κρίση, με τα κλειστά καταστήματα μόλις στο 13,5%.

Μεταξύ των κεντρικών εμπορικών δρόμων υπάρχουν ορισμένοι στους οποίους διαπιστώνονται ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά συγκέντρωσης κλειστών επιχειρήσεων. Είναι ενδιαφέρον ότι πρόκειται για εμπορικούς δρόμους με διαφορετικά χαρακτηριστικά εμπορικής επιχειρηματικότητας (ύψος ενοικίων, τύπος εμπορίου κ.ά.), που όμως αποτελούν παραδοσιακούς εμπορικούς δρόμους της Αθήνας. Ετσι, το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων στη Σταδίου είναι 39,8%, στη Χαριλάου Τρικούπη 38,4% (τον περασμένο Μάρτιο ξεπερνούσε πάντως το 51,1%), στην Πανεπιστημίου το 37,1%, στην Ιπποκράτους το 36,3% και στη Βουλής το 34,5%.

Βασίλης Γεώργας από efsyn