Σάββατο 1 Μαρτίου 2014

ΔΕΚΟλαβίστικα κόλπα

Η κυβέρνηση αλλάζει τους εσωτερικούς κανονισμούς των Α.Ε. του Δημοσίου, καθιστώντας τους εργαζομένους σε αυτές ιδιωτικούς υπαλλήλους, όσον αφορά τους μισθούς, και δημόσιους υπαλλήλους, όσον αφορά τα δρακόντεια πειθαρχικά μέτρα.

Το πρώτο βήμα για την πλήρη ανατροπή του εργασιακού μοντέλου για χιλιάδες εργαζομένους στις ΔΕΚΟ και στις Ανώνυμες Εταιρείες του Δημοσίου κάνει η κυβέρνηση, μέσω της αλλαγής των εσωτερικών κανονισμών που ισχύουν...
στους παραπάνω Οργανισμούς, αρχίζοντας από τη Μονάδα Οικονομικής Διαχείρισης του ΕΣΠΑ (ΜΟΔ Α.Ε.).

Στο νέο κανονισμό, που κατάρτισε πρόσφατα η διοίκηση της εταιρείας και παρουσιάζει αποκλειστικά η «Κ.Ε.», επιχειρείται:

1 Η εφαρμογή διατάξεων του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα σε μια ανώνυμη εταιρεία, η οποία έχει διατάξεις, κανονισμούς και νόμους που διέπουν την οργάνωση και τη λειτουργία της διαφορετικούς από αυτούς του δημόσιου τομέα.

2 Καταστρατήγηση βασικών διατάξεων της ισχύουσας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, όπως επί παραδείγματι οι προϋποθέσεις άσκησης παράλληλης επαγγελματικής δραστηριότητας.

3 Είναι σε πολλά σημεία ασαφής και αόριστος, ιδιαίτερα όσον αφορά την έννοια του πειθαρχικού παραπτώματος, όπως η καταδίκη προθέσεων, η ποινικοποίηση πολιτικών πεποιθήσεων, αφήνοντας τη δυνατότητα ερμηνείας στους προϊσταμένους.

4 Είναι αντιφατικός, καθώς υπάρχουν διατάξεις που αλληλοαναιρούνται και ενδεικτικά σας αναφέρουμε αυτές που αφορούν την αρμοδιότητα για την άσκηση του πειθαρχικού ελέγχου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο νέος κανονισμός περιλαμβάνει 40 σελίδες και παραπέμπει σε άλλες, αλήστου μνήμης εποχές. Μεταξύ των πειθαρχικών παραπτωμάτων συγκαταλέγονται ιδίως τα παρακάτω:

* Κάθε πράξη με την οποία εκδηλώνεται άρνηση αναγνώρισης του Συντάγματος ή έλλειψη αφοσίωσης στην πατρίδα και τη Δημοκρατία.

* Η παράβαση καθήκοντος κατά τον Ποινικό Κώδικα ή άλλους ειδικούς ποινικούς νόμους, παρά το γεγονός ότι οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι δεν είναι ΝΠΔΔ.

* Η επιδίωξη ή απόκτηση οικονομικού οφέλους ή ανταλλάγματος ή εύνοιας προς όφελος του ιδίου του υπαλλήλου ή τρίτου προσώπου, κατά την άσκηση των καθηκόντων του ή εξ αφορμής αυτών.

* Κάθε πράξη που συνιστά κατάχρηση εξουσίας ή υπηρεσιακής εμπιστοσύνης.

* Η παράβαση της υποχρέωσης εχεμύθειας, για θέματα που χαρακτηρίζονται ως απόρρητα από τις κείμενες διατάξεις, για γεγονότα ή πληροφορίες των οποίων λαμβάνει γνώση κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του ή επ' ευκαιρία αυτών.

* Η παράβαση της αρχής της αμεροληψίας.

* Η αδικαιολόγητη αποχή από την εκτέλεση των υπηρεσιακών καθηκόντων του, καθώς και κάθε μη δικαιολογημένη απουσία ή μη τήρηση του ωραρίου εργασίας.

* Η άμεση ή μέσω τρίτου προσώπου συμμετοχή σε δημοπρασία την οποία διενεργεί επιτροπή, μέλος της οποίας είναι ο υπάλληλος ή όταν η επιτροπή αυτή υπάγεται στην υπηρεσία στην οποία ο υπάλληλος υπηρετεί.
Το ΦΕΚ του 1996 που όριζε τον κανονισμό λειτουργίας των ΔΕΚΟ και το σχέδιο τροποποίησής του, που αποκαλύπτει η «Κ.Ε.», αρχής γενομένης από τη ΜΟΔ Α.Ε.
* Η άσκηση κριτικής των πράξεων της προϊσταμένης υπηρεσίας που γίνεται δημοσίως, με σκόπιμη χρήση εν γνώσει εκδήλως ανακριβών στοιχείων.

* Η άρνηση σύμπραξης, συνεργασίας, χορήγησης στοιχείων ή εγγράφων κατά τη διεξαγωγή έρευνας, επιθεώρησης ή ελέγχου από αρμόδια προς τούτο όργανα.

* Η αδικαιολόγητα μη έγκαιρη σύνταξη ή η σύνταξη μεροληπτικής έκθεσης αξιολόγησης ή η σύνταξη έκθεσης με κρίσεις ή χαρακτηρισμούς που δεν εξειδικεύονται με αναφορά συγκεκριμένων στοιχείων, σύμφωνα με το εκάστοτε ισχύον σύστημα αξιολόγησης προσωπικού.

* Η άσκηση εργασίας ή έργου με αμοιβή, χωρίς προηγούμενη άδεια της ΜΟΔ, σύμφωνα και με τις εκάστοτε ισχύουσες αποφάσεις και εγκυκλίους της ΜΟΔ ή των αρμοδίων οργάνων της και το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ΜΟΔ.

* Η παράλειψη από τα πειθαρχικά όργανα δίωξης και τιμωρίας πειθαρχικού παραπτώματος.

* Η αδικαιολόγητη άρνηση προσέλευσης για εξέταση ή κατάθεση ενώπιον υπηρεσιακού οργάνου που διενεργεί προκαταρκτική έρευνα, ένορκη διοικητική εξέταση ή πειθαρχική ανάκριση ή ενώπιον των Πειθαρχικών Συμβουλίων.

* Κάθε αναληθής βεβαίωση ή δήλωση του υπαλλήλου προς την υπηρεσία και ιδίως σε ό,τι αφορά την ύπαρξη των γενικών και ειδικών προσόντων και απαιτούμενων στοιχείων για την κατάρτιση του προσωπικού μητρώου του.

Ποινές- κυρώσεις

Οι πειθαρχικές ποινές που επιβάλλονται στους υπαλλήλους είναι:

α) έγγραφη επίπληξη·

β) πρόστιμο έως τις αποδοχές δώδεκα (12) μηνών·

γ) στέρηση του δικαιώματος για προαγωγή από ένα (1) έως πέντε (5) έτη (να σημειωθεί ότι δεν υπάρχουν προαγωγές σήμερα)·

δ) ο υποβιβασμός ενός ιεραρχικού βαθμού (δεν υπάρχει ούτε ιερατικός βαθμός)·

ε) προσωρινή παύση από 3 έως 12 μήνες με πλήρη στέρηση αποδοχών·

στ) οριστική παύση (απόλυση).

Επίσης προβλέπει ότι το Πειθαρχικό Συμβούλιο μπορεί να επιβάλει μικρότερη ποινή, αν συντρέχουν αποδεδειγμένα ελαφρυντικά περιστατικά.

Οταν επιβάλλονται οι πειθαρχικές ποινές και συντρέχουν επιβαρυντικές περιστάσεις, το Πειθαρχικό Συμβούλιο μπορεί να επιβάλει επιπλέον διοικητική κύρωση από 3.000 έως 30.000 ευρώ. Οταν επιβάλλεται η πειθαρχική ποινή της οριστικής παύσης (απόλυσης) και πρόκειται για πειθαρχικά παραπτώματα των περιπτώσεων:

α) επιδίωξη ή απόκτηση οικονομικού οφέλους ή ανταλλάγματος ή εύνοιας προς όφελος του ιδίου του υπαλλήλου ή τρίτου προσώπου, κατά την άσκηση των καθηκόντων του ή εξ αφορμής αυτών και

β) κάθε ιδιαιτέρως σοβαρή αναξιοπρεπής ή ανάρμοστη ή ανάξια για υπάλληλο συμπεριφορά εντός ή εκτός υπηρεσίας, τα οποία σχετίζονται με οικονομικό αντικείμενο,

το Πειθαρχικό Συμβούλιο μπορεί να επιβάλει επιπλέον διοικητική κύρωση από 10.000 έως 100.000 ευρώ.

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΛΤΗ από enet