Κυριακή, 28 Απριλίου 2013

12.000 αναπληρωτές εκτός σχολείων αν αυξηθούν οι ώρες στους καθηγητές

ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΤΗΣ ΓΣΕΕ
Τα κονδύλια για την Παιδεία μειώθηκαν και πάνω από 12.000 εκπαιδευτικοί οδηγούνται στην ανεργία. Για τους υπόλοιπους, περισσότερη δουλειά... 
Σοβαρό πλήγμα σε δημόσιους και ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς αναμένεται να επιφέρει η αύξηση των ωρών διδασκαλίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από τη νέα χρονιά. Σύμφωνα με αποκαλυπτική έρευνα του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ-ΟΙΕΛΕ, που δημοσιεύει η «Κ.Ε.», οι αναπληρωτές σβήνουν από τον εργασιακό χάρτη της εκπαίδευσης. Από 11.000 έως 17.000 εκπαιδευτικοί υπολογίζεται ότι κινδυνεύουν να βρεθούν αντιμέτωποι με το φάσμα της ανεργίας.

Σχολεία-κάτεργα χωρίς αναπληρωτές
Σοβαρό πλήγμα σε δημόσιους και...
ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς αναμένεται να επιφέρει η αύξηση των ωρών διδασκαλίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από τη νέα χρονιά.

* Στα δημόσια σχολεία. Οι 12.000 αναπληρωτές που προσελήφθησαν φέτος θα τεθούν οριστικά εκτός εκπαίδευσης, αφού τα καθήκοντά τους θα καλυφθούν από τους μόνιμους καθηγητές, οι οποίοι θα επιμηκύνουν το ωράριό τους υποχρεωτικά από 2 έως 4 ώρες την εβδομάδα.

* Στα ιδιωτικά. Η αύξηση των ωρών διδασκαλίας, ίδια και στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, θα ανοίξει το δρόμο σε απολύσεις, για 500 έως 800 εκπαιδευτικούς.

Στη μαύρη λίστα
Σύμφωνα με αποκαλυπτική έρευνα του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ-ΟΙΕΛΕ, που δημοσιεύει η «Κ.Ε.», οι αναπληρωτές σβήνουν από τον εργασιακό χάρτη της εκπαίδευσης. Από 11.000 έως 17.000 εκπαιδευτικοί υπολογίζεται ότι κινδυνεύουν να βρεθούν αντιμέτωποι με το φάσμα της ανεργίας. Συγκεκριμένα:

1 Εάν το ωράριο των εκπαιδευτικών αυξηθεί 2 ώρες την εβδομάδα, χάνονται 11.795 θέσεις εργασίας στη δημόσια εκπαίδευση.

2 Εάν το ωράριο των εκπαιδευτικών αυξηθεί 3 ώρες την εβδομάδα, χάνονται 17.693 θέσεις εργασίας στη δημόσια εκπαίδευση.

Η έρευνα επεξεργάστηκε και τα δύο σενάρια, γιατί η σχετική τροπολογία δεν είχε κατατεθεί μέχρι το βράδυ της Παρασκευής. Ετσι, ενώ η αρχική τροπολογία μιλούσε για αύξηση από 2 έως 4 ώρες ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας, υπήρξαν πληροφορίες ότι ο υπουργός Παιδείας θα επέφερε τροποποιήσεις προς το ελαφρύτερο σενάριο, που είναι να ισχύσουν για όλους οι 2 ώρες επιπλέον.

Εάν επομένως επικρατήσει το επιεικέστερο σενάριο της αύξησης κατά 2 ώρες στη διδασκαλία, οι προσλήψεις σε αναπληρωτές θα είναι μηδενικές το 2013, με θετικές συνέπειες για τον κρατικό προϋπολογισμό, αφού θα εξοικονομηθούν τεράστια κονδύλια, αλλά δραματικές για την ποιότητα της εκπαίδευσης και την ομαλή λειτουργία των σχολείων.

Η αύξηση των ωρών διδασκαλίας αποκαλύφθηκε από τον περασμένο Φεβρουάριο, όταν ανακοινώθηκε το Μεσοπρόθεσμο, που προέβλεπε μειωμένες πιστώσεις σε προσλήψεις αναπληρωτών τις χρονιές 2013 και 2014. Και έγινε για να εξισορροπήσει αυτό ακριβώς το έλλειμμα που θα δημιουργούσαν οι μειωμένες πιστώσεις. Σύμφωνα με το σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, από τη μείωση των αναπληρωτών θα εξοικονομηθούν 41,2 εκατ. ευρώ το 2013 και 61,8 εκατ. ευρώ το 2014. Μόνο που ο σχεδιασμός μιλούσε για μείωση της τάξης του 50% και όχι για μηδέν προσλήψεις.

Από τις αλλαγές στο εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών, αυτοί που πλήττονται περισσότερο είναι οι παλαιότεροι εκπαιδευτικοί (αποτελούν το 40% του δυναμικού) που έχουν πάνω από 20 χρόνια υπηρεσίας, καθώς το ωράριό τους αυξάνεται κατά 4 ώρες την εβδομάδα. Το ισχύον εργασιακό καθεστώς προβλέπει από 16 ώρες την εβδομάδα μέχρι 21 ώρες για τους νεοδιόριστους.

Η αύξηση των ωρών διδασκαλίας θα ισχύσει από τον προσεχή Σεπτέμβριο, αλλά αναμένεται να προκαλέσει τεράστια προβλήματα λειτουργικότητας, και είναι αδύνατον να εφαρμοστεί σε όλα τα σχολεία.

Το 30%-35% των σχολικών μονάδων (Γυμνάσια και Λύκεια) είναι σε μη αστικά κέντρα και σε απομακρυσμένες νησιωτικές περιοχές, όπου είναι ανεφάρμοστη η αύξηση του ωραρίου για πάρα πολλές ειδικότητες καθηγητών. Βιολόγοι, χημικοί, κοινωνιολόγοι, πληροφορικής, ξένων γλωσσών, γυμναστές, μουσικοί και όλοι οι καθηγητές ειδικοτήτων στα ΤΕΕ, είναι αδύνατον να καλύψουν ωράριο 23 ωρών την εβδομάδα. Είναι επίσης αδύνατον να διανύουν καθημερινά τεράστιες αποστάσεις για να πηγαίνουν στο πλησιέστερο σχολείο, ώστε να καλύψουν το αυξημένο ωράριο.

Ιδιωτική εκπαίδευση

Αρνητικές θα είναι οι συνέπειες της αύξησης ωραρίου και στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, οι οποίοι μπορεί να αντιμετωπίζονται μισθολογικά όπως οι εκπαιδευτικοί του Δημοσίου, αφού εξισώθηκαν οι αποδοχές τους, αλλά δεν έχουν το πλεονέκτημα της μονιμότητας. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα του Εκπαιδευτικού Ινστιτούτου της ΓΣΕΕ-ΟΙΕΛΕ:

1 Εάν το ωράριο των εκπαιδευτικών αυξηθεί κατά 2 ώρες την εβδομάδα, χάνονται 527 θέσεις ποσοστό που αντιστοιχεί στο 11,1% του συνόλου των διδασκόντων, οι οποίοι είναι 4.747 στα 115 ιδιωτικά Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας.

2 Εάν το ωράριο των εκπαιδευτικών αυξηθεί κατά 3 ώρες την εβδομάδα, χάνονται 791 θέσεις, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 16,7% του δυναμικού στην ιδιωτική εκπαίδευση.

Ανάμεσα σε δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση υπάρχει μια σαφής διαφορά που καθιστά την αύξηση ωραρίου, ακόμη και των 2 ωρών, εξοντωτική για τον ιδιωτικό εκπαιδευτικό. Ποια είναι αυτή: οι δραστηριότητες του τελευταίου υπερβαίνουν κατά κανόνα τόσο το επίσημο ωρολόγιο πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας όσο και τις εξωδιδακτικές δραστηριότητες του δημόσιου σχολείου. Απασχολούνται απογεύματα, Σαββατοκύριακα, αργίες, πολλές φορές υπό την απειλή της απόλυσης, χωρίς βέβαια να αμείβονται επιπλέον..
Της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΛΙΑΤΣΟΥ από enet