Η τεράστια πτώση των πωλήσεων οδηγεί σε αδυναμία πληρωμών εισαγωγείς, αντιπροσώπους και εμπόρους. Το 50% των δανειακών συμβάσεων έχει σταματήσει να εξυπηρετείται, δυσοίωνες οι προβλέψεις αναλυτών
Σε ωρολογιακή βόμβα που είναι έτοιμη να σκάσει χαρακτηρίζουν την αγορά αυτοκινήτου στελέχη του τραπεζικού κλάδου καθώς ο συνολικός δανεισμός των εισαγωγέων, αντιπροσώπων και εμπόρων ανέρχεται σε 7 δισ. ευρώ! Στα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς πως το 50% των δανειακών συμβάσεων έχει σταματήσει να εξυπηρετείται ενώ οι εκτιμήσεις για το άμεσο μέλλον είναι επιεικώς δυσοίωνες.
Σύμφωνα μάλιστα με όσα αναφέρουν στην “Η” στελέχη της αγοράς...
οι τράπεζες αλλά και οι προμηθευτές του κλάδου αυτοκινήτων θα βρεθούν αντιμέτωποι με ένα τεράστιο ντόμινο που θα προκληθεί από την κατάρρευση πολλών αυτόνομων επιχειρήσεων έως και εισαγωγικών εταιρειών.
Παράλληλα οι συνεχείς πτώσεις στις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων, η δραματική πτώση του τζίρου των εξουσιοδοτημένων συνεργείων αλλά και των αυτόνομων μονάδων σε συνδυασμό με την έλλειψη ρευστότητας στην αγορά έχουν δημιουργήσει τις ιδανικές συνθήκες για περαιτέρω λουκέτα στον κλάδο που αυτή τη στιγμή έχουν μπει ήδη σε 4.000 επιχειρήσεις του κλάδου!
Οπως επισημαίνει στην “ΗτΣ” το μέλος του δ.σ. Του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος κ. Ευριπίδης Κωνσταντινίδης: “Οι έμποροι αυτοκινήτων έχουν βρεθεί στη δίνη του κυκλώνα της οικονομικής κρίσης αβοήθητοι και καταχρεωμένοι στις τράπεζες. Αν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας δεν προβούν σε ειδικές ρυθμίσεις και επιμηκύνσεις αποπληρωμής των δανείων τότε είναι πολύ πιθανό να βρεθούν με χιλιάδες αυτοκίνητα αλλά και εκατοντάδες ακίνητα τα οποία σε καμία περίπτωση δεν θα είναι σε θέση να διαχειριστούν. Παράλληλα οι ελάχιστες υγιείς επιχειρήσεις του κλάδου εξαιτίας της συνεχιζόμενης ύφεσης και το 2012 αναμένεται να γίνουν ζημιογόνες και αν δεν τους δοθεί κάποιο δάνειο θα καταρρεύσουν και εκείνες με τη σειρά τους. Επιπλέον το χαράτσι της ΔΕΗ αλλά και του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας δεν μπορούν να καταβάλλουν 8 στους 10 εμπόρους και θα πρέπει το κράτος να δείξει τον κοινωνικό του εαυτό αν επιθυμεί να έχει έσοδα από τον κλάδο του αυτοκινήτου...”.
Υπέρογκα έξοδα
Αρχίζουν και “πέφτουν” ένα-ένα τα εξουσιοδοτημένα δίκτυα των εισαγωγικών εταιρειών καθώς οι ιδιοκτήτες τους δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν ούτε στις καθημερινές τους οικονομικές υποχρεώσεις. Άλλωστε όπως αναφέρει ιδιοκτήτης “κάθετης” μονάδας χαρακτηριστικά στην “ΗτΣ”: “Είμαστε όλοι επί ξύλου κρεμάμενοι. Εάν δεν σταματήσουν να ζητάνε οι τράπεζες και το κράτος συνεχώς χρήματα το τέλος θα επέλθει άμεσα και θα προκαλέσει μεγάλο ντόμινο στην αγορά. Εκτιμώ πως κανένας ιδιοκτήτης κάθετης μονάδας δεν έχει να καταβάλλει ούτε τα νέα χαράτσια ενώ εδώ και καιρό μεγάλη μερίδα των εξουσιοδοτημένων μονάδων δεν καταβάλλουν ΦΠΑ, ασφαλιστικές εισφορές, δόσεις δανείων ώστε να μπορούν να δίνουν έναντι στους υπαλλήλους τους για να ζήσουν...”.
Το κόστος μια “κάθετης” μονάδας σύμφωνα με στελέχη της αγοράς κυμαίνεται σε τουλάχιστον 40.000 ευρώ το μήνα κάτι το οποίο μεταφράζεται σε 2.000 ημερησίως. Πριν λίγα χρόνια τα χρήματα αυτά ήταν σχετικά εύκολο να τα μαζέψει κανείς, σήμερα όχι μόνο δεν τα μαζεύει αλλά συνεχώς επιδοτεί την επιχείρησή του. Ωστόσο το χαράτσι που συνοδεύει τη ΔΕΗ το οποίο κυμαίνεται σε περίπου 20.000 ευρώ σε συνδυασμό με τις 16.000 ευρώ για Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας αν πρόκειται για ιδιοκτήτη μονάδα προστίθενται στα μηνιαία έξοδα που για το Νοέμβριο ξεπερνούν τις 76.000 ευρώ τη στιγμή που τα έσοδα δεν ξεπερνούν σε καμία περίπτωση τις 10.000 ευρώ στην καλύτερη περίπτωση.
Δεν έχουν ούτε για αποζημιώσεις
Τραγική χαρακτηρίζεται η κατάσταση που βιώνουν οι επιχειρηματίες του κλάδου αυτοκινήτου καθώς όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στην “ΗτΣ” έχουν προβεί σε απολύσεις, σε μειώσεις μισθών, επιπλέον περικοπές αλλά και πάλι τα νούμερα δεν βγαίνουν και θέλουν να κάνουν και άλλες απολύσεις. Ωστόσο εδώ υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα καθώς δεν έχουν χρήματα για αποζημιώσεις! Οι λύσεις είναι δύο είτε υπογράφουν συναλλαγματικές που ενδεχομένως να μη δεχθεί ο υπάλληλος, είτε δίνουν αντί αποζημίωσης κάποιο μεταχειρισμένο ΙΧ που έχουν στην έκθεσή τους που επίσης μπορεί να μην δεχθεί ο υπάλληλος. Βέβαια στη σκέψη και μόνο της πτώχευσης κάποιας εταιρείας οι υπάλληλοι συμβιβάζονται με την λύση του μεταχειρισμένου ΙΧ παρά με εκείνη των συναλλαγματικών...
Ομως οι υπάλληλοι που απολύονται από τις επιχειρήσεις αυτοκινήτων στρέφονται στη “μαύρη” εργασία δημιουργώντας τεράστια προβλήματα στις νόμιμες επιχειρήσεις του κλάδου. Ειδικότερα οι περισσότεροι άνεργοι πωλητές “στήνουν” online καταστήματα και πουλάνε αυτοκίνητα ενώ οι απολυμένοι τεχνικοί μετατρέπουν το γκαράζ του σπιτιού τους ή ακόμη και την πυλωτή σε συνεργεία. Ολα αυτά βέβαια γίνονται εκ του ασφαλούς καθώς κανείς δεν πρόκειται να τους ανακαλύψει και τα χρήματα που εισπράττουν είναι αφορολόγητα ενώ επιπλέον δεν καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές ούτε τα λοιπά έξοδα που έχουν οι ελεύθεροι επατγγελματίες.
Η ζημιά είναι διπλή καθώς το κράτος χάνει εκατομμύρια ευρώ ενώ από την άλλη μεριά οι επιχειρήσεις του κλάδου βιώνουν στο μέγιστο βαθμό τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τους πρώην υπαλλήλους τους...
Προσεχώς κανόνια...
Οι φήμες για λουκέτα σε μεγάλες επιχειρήσεις στον κλάδο αυτοκινήτου δίνουν και παίρνουν ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες εισαγωγική εταιρεία η οποία τα τελευταία δύο χρόνια έχει ανοίξει νέα καταστήματα δημιούργησε έντονο προβληματισμό στο εξουσιοδοτημένο της δίκτυο και δεν διστάζουν να λένε πως σύντομα θα αντικατασταθεί από θυγατρική του εργοστασίου και για αυτό το λόγο ενισχύει τη θέση της στη λιανική...
Αλλη εισαγωγική εταιρεία η οποία έχει εισάγει μοντέλα με δορυφορικό σύστημα πλοήγησης που όμως δεν λειτουργεί στην Ελλάδα αρνείται να δώσει πίσω τα χρήματα στους ιδιοκτήτες της γιατί όπως ισχυρίζονται στελέχη της δεν έχουν να τα δώσουν. Φανταστείτε πως το κάθε σύστημα το πλήρωσαν οι καταναλωτές 2.500 ευρώ...
Σύμφωνα πάντως με αναλυτές της αγοράς αυτοκινήτου έως το τέλος του 2011 θα γίνει το πρώτο “ξεκαθάρισμα” στα εξουσιοδοτημένα δίκτυα και θα επιβιώσουν μόνο οι υγιείς επιχειρήσεις ή εκείνες με τον μικρότερο δανεισμό. Αλλωστε η συρρίκνωση της αγοράς δεν θα μπορούν να λειτουργούν πολλές κάθετες μονάδες με το ίδιο σήμα στον ίδιο νομό εξαιτίας της πτώσης των πωλήσεων αλλά και των υπηρεσιών after sales. Βέβαια δεν είναι και λίγες οι επιχειρήσεις που πλέον μπορεί να αποτελούν μέλος ενός εξουσιοδοτημένου δικτύου αλλά με την “ανοχή” των εισαγωγικών πραγματοποιούν εργασίες και σε άλλες μάρκες αυτοκινήτων...
Ταξινομήσεις αυτοκινήτων 2005 – 2010
2005 269.733
2006 267.700
2007 279.794
2008 267.242
2009 220.548
2010 145.000
2011 94.000*
* Σύμφωνα με εκτιμήσεις
Κρατικά έσοδα από Τέλη Ταξινόμησης και Τέλη Κυκλοφορίας
Ετος Τέλη Κυκλοφορίας * Τέλος Ταξιονόμησης *
2007 818 εκατ. 1,52 δισ.
2008 1 δισ. 1,38 δισ.
2009 1 δισ. 984 εκατ.
2010 1,5 δισ. 249 εκατ.
2011 1,2 δισ. 170 εκατ.
2012 1,2 δισ. 165 εκατ. **
* Τα ποσά είναι σε ευρώ
** Βάσει προϋπολογισμού 2012
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου