"Γη και ύδωρ" το αντάλλαγμα για καλύτερα επιτόκια
Το Μνημόνιο ξαναγράφεται σε νέα βάση, με τις δεσμεύσεις για αποκρατικοποιήσεις-μαμούθ (έως 50 δισ. ευρώ στα επόμενα 5 χρόνια) για εγγύηση απέναντι στους δανειστές και ταχύτερη μείωση του χρέους.
Σύμφωνα με το σχέδιο που πριν έναν μήνα αποκάλυψε το protothema.gr, τα 50 δισ. μπήκαν στο τραπέζι ως αντάλλαγμα για επιμήκυνση και μείωση των επιτοκίων δανεισμού της χώρας...
Την ανάγκη και τους όρους της επαναδιαπραγμάτευσης του Μνημονίου επιβεβαίωσε τελικά και η ίδια η Άγκελα Μέρκελ την Πέμπτη, αφού αναγνώρισε πως «τρία χρόνια δεν αρκούν» για ..
την Ελλάδα, ενώ τόνισε πως «μείωση επιτοκίων γίνεται μόνο με πώληση δημόσιας δημόσιας περιουσίας».
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του protothema.gr, εδώ και τέσσερις μήνες τουλάχιστον κυοφορείτο η αλλαγή των όρων του Μνημονίου, οι οποίοι ήσαν επαχθέστεροι αρχικά αφού δεν προηγήθηκε της συμφωνίας του Μαϊου καμία ουσιαστική προεργασία διασφάλισης των δανειστών της χώρας, πέραν από γενικόλογες αναφορές χωρίς οικονομικοτεχνική μελέτη περί εκποίησης εθνικής γης.
Το νέο Μνημόνιο που κυοφορείται στις Βρυξέλλες όμως, θα βασιστεί και στη λίστα των αποκρατικοποιήσεων από την οποία θα προκύψουν έσοδα 15 δισ. έως το 2013 και άλλων 35 έως το 2015. Με βάση τα νέα δεδομένα, θα αναθεωρούνται επί τω ευνοϊκότερω τόσο τα επιτόκια, όσο και η διάρκεια αποπληρωμής των δανείων.
Όλοι νικητές!
Για να διατηρηθεί το σασπένς (και για εσωτερική κατανάλωση) Ελλάδα και Γερμανία κρατούν ακόμα κλειστά τα χαρτιά τους για το περιεχόμενο της τελικής συμφωνίας, στην οποία θα πρέπει τελικά να βγουν όλοι νικητές, χωρίς να υπάρχουν ηττημένοι.
Αυτό που δεν μας είπε την Πέμπτη η κ.Μέρκελ είναι πάντως πως ηττημένοι θα βγουν οι μισθοί και οι εργασιακές σχέσεις, καθώς την ίδια ώρα που θα ανακοινώνονται τα ελληνικά επιτεύγματα (επιμήκυνση, μείωση επιτοκίων ή φθηνά δάνεια για επαναγορά χρέους από το μόνιμο μηχανισμό στήριξης), θα μπαίνουν οι βάσεις και για το Σύμφωνο Ανταγωνιστικότητας που ζητά η Γερμανία.
Στον αντίποδα, αυτό που δεν λέει ακόμα η Ελλάδα στους δανειστές της, είναι πως ... 50 δισ. "δεν υπάρχουν"! Ακόμα και η αποκρατικοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού βρίσκεται στον αέρα, αφού τα 5 δισ. από το Κατάρ αφορούν τη συνολική επένδυση και όχι το τίμημα που θα εισπράξει το δημόσιο για την έκταση που εκχωρεί, όπως φαίνεται πως πιστεύει –με βάση όσα δήλωσε σε πρόσφατη συνένετυξή του στο Πρώτο Θέμα- ο επικεφαλής του κλιμακίου της ΕΕ κύριος Σερβάας Ντερούζ.
Άρα από μία και μόνο επένδυση, τα έσοδα για το κράτος που θα μειώσουν το δημόσιο χρέος είναι λιγότερα από 5 δισ. Και όλα αυτά χωρίς να συνυπολογίσουμε τις αβεβαιότητες που προκαλούν για την πραγματοποίηση της επένδυσης οι γενικόλογες αναφορές του υπ. Επικρατείας Χάρη Παμπούκη που επιστρέφοντας προ ολίγων εβδομάδων από το Κατάρ, απέφυγε να πει οτιδήποτε συγκεκριμένο για το project των καταρινών (καζίνο, μαρίνες κλπ), προβάλλοντας μόνο "ευχάριστες" υποσχέσεις (χωρίς οικονομικό αντίκρυσμα) για δημιουργία χώρου πρασίνου μεγαλύτερου του Central Park και 35.000 θέσεων εργασίας, αλλά κρατώντας μυστικό "ποια είναι η μπίζνα" που θέλουν να κάνουν οι Αραβες...
Μόνο αν πουληθούν θάλασσες και ακτές...
Την ίδια στιγμή, τεράστια είναι τα εμπόδια για την ανεύρεση του πακτωλού των δισεκατομμυρίων από την δημόσια περιουσία. Όπως αποκάλυψε το protothema.gr από την πρώτη στιγμή που αναγγέλθηκαν, τα 50 δισ. ευρώ "δεν υπάρχουν" αν δεν πωληθούν και νησιά ή δικαιώματα του δημοσίου σε θάλασσες και ακτές.
Το μειονέκτημα του σχεδίου, πέραν από τις πολιτικές αντιδράσεις, έγκειται κυρίως στα «βάρη» (χρήσεις γης, διεκδικούμενα από ιδιώτες, κόστος απαλλοτριώσεων κλπ) που έχουν τα ακίνητα του δημοσίου και ανάγουν τον "θησαυρό των 400 δισ. ευρώ» στη σφαίρα του μύθου.
Ακόμα όμως για τα ακίνητα-φιλέτα, που μπορούν να πιάσουν καλή "τιμή" και στην παρούσα αρνητική συγκυρία -έστω και σαν "ενέχυρο" αφού δεν επηρεάζονται έντονα από τον οικονομικό κύκλο και την ύφεση όπως το Ελληνικό- το τίμημα και η αποδοτικότητα μιας πώλησης πιθανότατα να μειωθεί (πχ το διεθνές ενδιαφέρον που προσελκύει και μπορεί να βάλει ξανά την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη των επενδύσεων, ασχέτως της πορείας των σπρεντ και των διαθέσεων των ξένων media ή των οοίκων αξιολόγησης) αν ακολουθηθούν διαδικασίες fast track με διακρατικές συμφωνίες, χωρίς διεθνείς διαγωνισμούς, με "προνομιακούς" συνομιλητές από την Κίνα, το Κατάρ, το Ντουμπάι κλπ.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου