“Καπέλα” 60% για τα έργα που δεν γίνονται!
Το πάρτι των συμπληρωματικών συμβάσεων και τον εκτροχιασμό στους προϋπολογισμούς των δημοσίων έργων κατά 59%, ο οποίος καλύφθηκε από το κράτος με δανεισμό, συμβάλλοντας στην εκτίναξη του χρέους, περιέγραψε χθες από τη βουλή ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δημήτρης Ρέππας, στην ομιλία του κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού.
«Η αντιμετώπιση των υπερβάσεων και των οικονομικών αστοχιών γίνονταν αποκλειστικά και μόνο από δανεισμό. Έναν εύκολο δανεισμό χωρίς προβλέψεις αποπληρωμής που απλά κάλυπτε τις διαχειριστικές αστοχίες και διόγκωνε στο δημόσιο χρέος» είπε ο υπουργός. Οι υπερβάσεις είναι η μία κακή πλευρά του νομίσματος των έργων καθώς η δεύτερη ....
είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίησή τους, οι οποίες σήμερα φτάνουν το 80%.
Ο κ. Ρέππας αναφέρθηκε για άλλη μια φορά στην στρεβλή αντίληψη της υλοποίησης των έργων, η οποία σήμερα αποτυπώνεται με τον πλέον εμφανή τρόπο στις αμαρτίες των πέντε συμβάσεων παραχώρησης, προετοιμάζοντας με τα όσα είπε το έδαφος για τη νέα νομοθετική ρύθμιση που θα φέρει το επόμενο διάστημα στη Βουλή.
«Υποεκτιμήθηκαν στοιχεία, όπως οι χρόνοι απαλλοτρίωσης, οι χρόνοι αρχαιολογικών ερευνών, τα προβλήματα αδειοδοτήσεων και άλλα που στο είδος αυτών των συμβάσεων με την εμπλοκή δανειστριών τραπεζών, παραχωρησιούχων, κατασκευαστών και χρηστών δημιουργούνται εκρηκτικές διαχειριστικές συνθήκες θέτοντας σε κίνδυνο τη δυνατότητα υλοποίησής τους».
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών οι περισσότερες από τις μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης βρίσκονται σε καθυστέρηση, τμήματά τους δεν μπορούν καν να ξεκινήσουν ενώ έπρεπε να βρίσκονται στο τελικό στάδιο ολοκλήρωσης. Όπως είπε, ο «συνδυασμός της διεθνούς οικονομικής κρίσης, της ανόδου των επιτοκίων και των προβλημάτων ρευστότητας τραπεζών και εταιρειών εντείνει ακόμα περισσότερο τα προβλήματα».
Από την ομιλία του κ. Ρέππα προκύπτουν τα εξής σημαντικά στοιχεία:
1) Το 80% 3.100 συμβάσεων, συνολικού ύψους 15 δισ. ευρώ που παρακολουθούνται από το υπουργείο βρίσκεται σε καθυστέρηση. Η μέση έκπτωση, επί του προϋπολογισμού δημοπράτησης, ήταν 29% στα έργα οδοποιίας και έως 41% στα έργα αεροδρομίων. Σημειώνεται ότι η έκπτωση που ανέμενε το υπουργείο ήταν 12%.
2) Η μέση διάρκεια αυτών των συμβάσεων είναι 24 μήνες και η μέση καθυστέρησή τους στο τέλος του 2009 ήταν συν 18 μήνες (75%)!
Ανά κατηγορία έργων οι καθυστερήσεις αυτές ήταν 68% στα έργα οδοποιίας και έως 91% στα σιδηροδρομικά έργα.
3) Το 59% των εργολαβιών παρουσιάζει κατά την ίδια χρονική περίοδο σημαντική οικονομική υπέρβαση.
4) Μέσα στο έτος αποπληρώθηκαν οφειλές στους εργολάβους 1,2 δισ. ευρώ από παλαιές χρήσεις, περιορίζοντας σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του υπουργείου τις υπόλοιπες οφειλές μόνο σε εκτελεσθέντα έργα μέσα στο 2010. Σύμφωνα με τον υπουργό και αυτές θα πληρωθούν κατά προτεραιότητα εντός του πρώτου τριμήνου του 2011.
5) Από το σύνολο των 7,4 δις ευρώ του ΕΣΠΑ στο Πρόγραμμα για την ενίσχυση της Προσπελασιμότητας, το 82% πρόκειται να αναλωθεί σε συνεχιζόμενα και προενταγμένα έργα γέφυρες. Απομένει επομένως ένα μικρό ποσό για νέα έργα 1,3 δις ευρώ. Τον Οκτώβριο του 2009 η απορροφητικότητα του προγράμματος ήταν κοντά στο μηδέν τέλος του έτους θα φτάσει το 19%. Για το 2011 η απορρόφηση θα ανέλθει περίπου σε 1,1 δις ευρώ ανεβάζοντας το ποσοστό απορρόφησης του Προγράμματος στο 34%.
Της Μαριάννας Τζάννε PROTO THEMA
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου