Εξαερώθηκαν 2,5 δισ.
Αποσύρεται ξαφνικά από την επένδυση για το αέριο
Σε θολό τοπίο δείχνουν να ψαρεύουν οι δύο ψαράδες (αριστερά) στο λιμάνι της Ντόχα
Ο Αστακός κατάπιε το αέριο του Κατάρ και η φιλόδοξη επένδυση των 2,5 δισ. ευρώ, την οποία κυνήγησε με επιμονή η κυβέρνηση από την περασμένη άνοιξη, ναυάγησε.
Οι Αραβες απέσυραν το ενδιαφέρον τους, παρά την ύπαρξη σχετικού μνημονίου που είχε υπογραφεί από τον περασμένο Απρίλιο, και γνωστοποίησαν την απόφασή τους με επιστολή τους στον υφυπουργό Εξωτερικών Σπύρο Κουβέλη, ο οποίος είχε αναλάβει...
εκ μέρους της κυβέρνησης τον συντονισμό των ενεργειών της ελληνικής πλευράς.
Η επιστολή ήταν απαντητική σε ανταπόκριση ανάλογης επιστολής που είχε στείλει στον ομόλογό του από το Κατάρ πριν από 15 μέρες με την οποία τον ενημέρωνε ότι οι υποχρεώσεις της ελληνικής κυβέρνησης είχαν ολοκληρωθεί.
Είχε εκδοθεί η κοινή υπουργική απόφαση, είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία της αδειοδότησης, είχαν εγκριθεί οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων και η ΡΑΕ είχε δώσει την άδεια παραγωγής. Κατόπιν αυτών ζητούσε να συντονιστούν οι δύο πλευρές για τα επόμενα βήματα. Αντί του συντονισμού, όμως, ήρθε η ματαίωση.
Μη συμφέρουσα
Οι Αραβες στη δική τους επιστολή επικαλούνται για την ακύρωση της επένδυσης την πλήρη διαφωνία των εταιρειών που συνέθεταν την κοινοπραξία για την υλοποίηση του έργου. Πρόκειται για τις δύο κρατικές εταιρείες του Κατάρ, Qatar Petroleum International, Qatar Electricity and Water Company και τη γερμανική Rosebud Energie Deutschland η οποία αντιπροσωπεύεται από τον Ιωάννη Σπορίδη Αντωνιάδη.
Υστερα από αυτή τη διαφωνία διαπίστωσαν ότι η επένδυση δεν θα ήταν συμφέρουσα για το Κατάρ.
Δεν αποκλείεται πάντως να έχει βρεθεί και εναλλακτικός τρόπος μεταφοράς του LPG στην Ευρώπη όπου άλλωστε ήταν και η μεγάλη αγορά στην οποία στόχευαν οι Αραβες. Αυτή την περίοδο με πρωτοβουλία ιδιωτών παραγωγών ρεύματος διεξάγονται συζητήσεις στην Ευρώπη για να διερευνηθούν εναλλακτικοί τρόποι διείσδυσης του βρώμικου πλην όμως φθηνού καυσίμου στην ευρωπαϊκή αγορά, εξέλιξη που ενδεχομένως αποδυνάμωσε την ωφελιμότητα της επένδυσης στην Ελλάδα για το Κατάρ.
Οι Αραβες πάντως αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να επανέλθουν για άλλες ενεργειακές επενδύσεις στην Ελλάδα ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν θέτουν θέμα κακής συνεργασίας με τη χώρα μας. Υπό το πρίσμα αυτό κυβερνητικές πηγές έλεγαν ότι δεν επηρεάζονται από τη χθεσινή εξέλιξη οι άλλες συμφωνίες που υπογράφτηκαν στη Νέα Υόρκη από τον υπουργό Επικρατείας Χάρη Παμπούκη και επισφραγίστηκαν με μνημόνιο συνεργασίας.
Οι ίδιες πηγές υποστήριζαν ότι οι προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης για την αξιοποίηση της περιοχής του Αστακού στην οποία θα γινόταν η επένδυση (Πλατυγιάλι), θα συνεχιστούν με άλλους τρόπους.
Για το θέμα ενημερώθηκε ο Γιώργος Παπανδρέου και είναι γεγονός ότι, όπως έλεγαν κυβερνητικές πηγές, η εξέλιξη αυτή δεν ήταν ευχάριστη για την κυβέρνηση, καθώς έρχεται σε μια περίοδο όπου επιχειρείται άνοιγμα για την εισροή ξένων κεφαλαίων και ήδη έχουν υπογραφεί αρκετές συμφωνίες (Κίνα, Κατάρ).
Αξίζει να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα η επένδυση του Κατάρ είχε γίνει μήλον της Εριδος μεταξύ Παμπούκη και Κουβέλη για το ποιος θα έχει τον συντονισμό.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά την επιστολή Κουβέλη στο Κατάρ ο Παμπούκης είχε εκφράσει την ενόχλησή του γιατί δεν ενημερώθηκε και ένα σχόλιό του (η επένδυση του Κατάρ μπορεί να πετύχει, μπορεί και να μην πετύχει) είχε αφήσει για πρώτη φορά να φανεί ότι τίποτα δεν ήταν οριστικό.
Δυσμενείς επιπτώσεις
Την περασμένη Παρασκευή ο ίδιος ο πρωθυπουργός απαντώντας σε ερώτηση του Αλέξη Τσίπρα για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην περιοχή από το πετρελαϊκό αέριο είχε πει ότι αν διαπιστώσει πως πράγματι θα υπάρχουν δυσμενείς επιπτώσεις τότε ο ίδιος θα έδινε εντολή να ακυρωθεί το έργο.
Είναι γεγονός πάντως ότι το θέμα του LPG προκάλεσε κύμα αντιδράσεων, δεδομένου ότι, όπως υποστήριξαν έγκριτοι επιστήμονες, το συγκεκριμένο αέριο είναι επικίνδυνο και μόνο τρεις μεγάλες εγκαταστάσεις ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το LPG υπάρχουν σε όλο τον κόσμο -μία στο Πακιστάν για 775 MW και δύο στην Ιαπωνία (Yokkaishi 1.245 MW και Anegasaki 3.600 MW στην).
Αρνητικοί για την επένδυση ήταν και οι Ελληνες ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγοί που υποστήριζαν ότι το φθηνό LPG θα προκαλούσε ντάμπινγκ (συμπίεση) τιμών και θα δημιουργούσε θέμα ανταγωνισμού.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι από την πρώτη στιγμή αποστάσεις από τη συγκεκριμένη επένδυση είχε κρατήσει η υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη καθώς είχε σοβαρές επιφυλάξεις για το περιβάλλον.
Του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΑ από την ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Η επιστολή ήταν απαντητική σε ανταπόκριση ανάλογης επιστολής που είχε στείλει στον ομόλογό του από το Κατάρ πριν από 15 μέρες με την οποία τον ενημέρωνε ότι οι υποχρεώσεις της ελληνικής κυβέρνησης είχαν ολοκληρωθεί.
Είχε εκδοθεί η κοινή υπουργική απόφαση, είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία της αδειοδότησης, είχαν εγκριθεί οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων και η ΡΑΕ είχε δώσει την άδεια παραγωγής. Κατόπιν αυτών ζητούσε να συντονιστούν οι δύο πλευρές για τα επόμενα βήματα. Αντί του συντονισμού, όμως, ήρθε η ματαίωση.
Μη συμφέρουσα
Οι Αραβες στη δική τους επιστολή επικαλούνται για την ακύρωση της επένδυσης την πλήρη διαφωνία των εταιρειών που συνέθεταν την κοινοπραξία για την υλοποίηση του έργου. Πρόκειται για τις δύο κρατικές εταιρείες του Κατάρ, Qatar Petroleum International, Qatar Electricity and Water Company και τη γερμανική Rosebud Energie Deutschland η οποία αντιπροσωπεύεται από τον Ιωάννη Σπορίδη Αντωνιάδη.
Υστερα από αυτή τη διαφωνία διαπίστωσαν ότι η επένδυση δεν θα ήταν συμφέρουσα για το Κατάρ.
Δεν αποκλείεται πάντως να έχει βρεθεί και εναλλακτικός τρόπος μεταφοράς του LPG στην Ευρώπη όπου άλλωστε ήταν και η μεγάλη αγορά στην οποία στόχευαν οι Αραβες. Αυτή την περίοδο με πρωτοβουλία ιδιωτών παραγωγών ρεύματος διεξάγονται συζητήσεις στην Ευρώπη για να διερευνηθούν εναλλακτικοί τρόποι διείσδυσης του βρώμικου πλην όμως φθηνού καυσίμου στην ευρωπαϊκή αγορά, εξέλιξη που ενδεχομένως αποδυνάμωσε την ωφελιμότητα της επένδυσης στην Ελλάδα για το Κατάρ.
Οι Αραβες πάντως αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να επανέλθουν για άλλες ενεργειακές επενδύσεις στην Ελλάδα ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν θέτουν θέμα κακής συνεργασίας με τη χώρα μας. Υπό το πρίσμα αυτό κυβερνητικές πηγές έλεγαν ότι δεν επηρεάζονται από τη χθεσινή εξέλιξη οι άλλες συμφωνίες που υπογράφτηκαν στη Νέα Υόρκη από τον υπουργό Επικρατείας Χάρη Παμπούκη και επισφραγίστηκαν με μνημόνιο συνεργασίας.
Οι ίδιες πηγές υποστήριζαν ότι οι προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης για την αξιοποίηση της περιοχής του Αστακού στην οποία θα γινόταν η επένδυση (Πλατυγιάλι), θα συνεχιστούν με άλλους τρόπους.
Για το θέμα ενημερώθηκε ο Γιώργος Παπανδρέου και είναι γεγονός ότι, όπως έλεγαν κυβερνητικές πηγές, η εξέλιξη αυτή δεν ήταν ευχάριστη για την κυβέρνηση, καθώς έρχεται σε μια περίοδο όπου επιχειρείται άνοιγμα για την εισροή ξένων κεφαλαίων και ήδη έχουν υπογραφεί αρκετές συμφωνίες (Κίνα, Κατάρ).
Αξίζει να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα η επένδυση του Κατάρ είχε γίνει μήλον της Εριδος μεταξύ Παμπούκη και Κουβέλη για το ποιος θα έχει τον συντονισμό.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά την επιστολή Κουβέλη στο Κατάρ ο Παμπούκης είχε εκφράσει την ενόχλησή του γιατί δεν ενημερώθηκε και ένα σχόλιό του (η επένδυση του Κατάρ μπορεί να πετύχει, μπορεί και να μην πετύχει) είχε αφήσει για πρώτη φορά να φανεί ότι τίποτα δεν ήταν οριστικό.
Δυσμενείς επιπτώσεις
Την περασμένη Παρασκευή ο ίδιος ο πρωθυπουργός απαντώντας σε ερώτηση του Αλέξη Τσίπρα για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην περιοχή από το πετρελαϊκό αέριο είχε πει ότι αν διαπιστώσει πως πράγματι θα υπάρχουν δυσμενείς επιπτώσεις τότε ο ίδιος θα έδινε εντολή να ακυρωθεί το έργο.
Είναι γεγονός πάντως ότι το θέμα του LPG προκάλεσε κύμα αντιδράσεων, δεδομένου ότι, όπως υποστήριξαν έγκριτοι επιστήμονες, το συγκεκριμένο αέριο είναι επικίνδυνο και μόνο τρεις μεγάλες εγκαταστάσεις ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το LPG υπάρχουν σε όλο τον κόσμο -μία στο Πακιστάν για 775 MW και δύο στην Ιαπωνία (Yokkaishi 1.245 MW και Anegasaki 3.600 MW στην).
Αρνητικοί για την επένδυση ήταν και οι Ελληνες ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγοί που υποστήριζαν ότι το φθηνό LPG θα προκαλούσε ντάμπινγκ (συμπίεση) τιμών και θα δημιουργούσε θέμα ανταγωνισμού.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι από την πρώτη στιγμή αποστάσεις από τη συγκεκριμένη επένδυση είχε κρατήσει η υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη καθώς είχε σοβαρές επιφυλάξεις για το περιβάλλον.
Του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΑ από την ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου