Σάββατο 5 Ιουνίου 2010

Φωτιές ανάβει το ασφαλιστικό

Ολοκληρώνεται η διαπραγμάτευση με την τρόικα για την περικοπή των συντάξεων και την αύξηση των ορίων ηλικίας
Ερώτηση 14 βουλευτών του ΠΑΣΟΚ στον Α. Λοβέρδο για τα μέτρα του μνημονίου

Έντονες αντιδράσεις ακόμη και στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ προκαλεί η επικείμενη κατάθεση του νέου ασφαλιστικού νομοσχεδίου. Μέσα στην επόμενη εβδομάδα, αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις με την τρόικα για την αύξηση των ορίων ηλικίας αλλά και το ποσοστό της μείωσης στις συντάξεις.

Ήδη, 14 βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος με ερώτησή τους προς τον υπουργό Εργασίας Ανδρέα Λοβέρδο κάνουν λόγο για "κατεδάφιση της δημόσιας ασφάλισης και προσπάθεια αντικατάστασής της από ιδιωτικά σχήματα".

Το νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή προς το τέλος του μήνα και θα περιλαμβάνει όλες τις προβλέψεις που έχουν γίνει στο μνημόνιο. Οι προβλέψεις αυτές, ενσωματώνονται και στο νομοσχέδιο για την κύρωση του δανείου από την Τρόικα που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή.

Αναλυτικά έχουν ως εξής: ...

1. Συγχώνευση των υφιστάμενων συνταξιοδοτικών ταμείων σε τρία. Οι νέοι καθολικώς δεσμευτικοί κανόνες για τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, τις εισφορές, τους κανόνες συσσώρευσης και την τιμαριθμική αναπροσαρμογή των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων πρέπει να εφαρμόζονται κατ’ αναλογία προς όλους από την 1 Ιανουαρίου 2013.

2. Εισαγωγή ενός ενιαίου ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης στα 65 έτη, ακόμη και για τις γυναίκες στο δημόσιο τομέα (σταδιακά από την 1η Ιανουαρίου 2011), που θα ολοκληρωθεί ως τον Δεκέμβριο του 2013·

3. Σταδιακή αύξηση της ελάχιστης ανταποδοτικής περιόδου για συνταξιοδότηση με πλήρη σύνταξη από 37 σε 40 έτη ως το 2015·

4. Τροποποίηση του τύπου απονομής σύνταξης στο ανταποδοτικό σχήμα για την ενίσχυση της σχέσης μεταξύ των εισφορών που καταβάλλονται και των παροχών που λαμβάνονται, με το ποσοστό συσσώρευσης να περιορίζεται σε ένα μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 1,2%, και οι συντάξεις να τιμαριθμοποιούνται·

5. Εισαγωγή ενός αυτόματου μηχανισμού προσαρμογής όπου, κάθε τρία χρόνια αρχίζοντας το 2020, θα αυξάνει τις (ελάχιστες και νομοθετημένες) ηλικίες συνταξιοδότησης ανάλογα με την αύξηση του προσδόκιμου ζωής κατά τη συνταξιοδότηση·

6. Επέκταση για τον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών από τα τελευταία πέντε έτη στο σύνολο του εργασιακού βίου (διατηρώντας τα κεκτημένα δικαιώματα)·

7. Μείωση του ανώτατου ορίου στις συντάξεις·

8. Εισαγωγή ενός εγγυημένου εισοδήματος βασισμένου σε εισοδηματικά κριτήρια για τους ηλικιωμένους (πάνω από το νομοθετημένο όριο ηλικίας συνταξιοδότησης), για την προστασία των πιο ευάλωτων ομάδων, συμβατό με τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών·

9. Μέτρα για τον περιορισμό της πρόσβασης στην πρόωρη συνταξιοδότηση. Ειδικότερα, η αύξηση της ελάχιστης ηλικίας πρόωρης συνταξιοδότησης στα 60 έτη από την 1η Ιανουαρίου 2011, συμπεριλαμβανομένων και των εργαζομένων στα βαρέα και ανθυγιεινά επάγγελμα και εκείνων με 40 χρόνια εισφορών. Κατάργηση των ειδικών κανόνων για τους ασφαλισμένους πριν από το 1993 (με παράλληλη διατήρηση των κεκτημένων δικαιωμάτων). Ουσιαστική αναθεώρηση του καταλόγου των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων·

10. Μείωση των συνταξιοδοτικών παροχών (κατά 6% ετησίως) για τα άτομα που συνταξιοδοτούνται μεταξύ των ηλικιών 60 και 65, με περίοδο συνεισφορών μικρότερη των 40 ετών·

11. Εισαγωγή αυστηρότερων όρων και τακτική επανεξέταση της πλήρωσης των προϋποθέσεων για τις συντάξεις αναπηρίας.

Φλέγον ζήτημα για την κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Εργασίας αποτελεί το ποσοστό αναπλήρωσης των συντάξεων, το οποίο, όπως φαίνεται από το 4ο σημείο του μνημονίου, η τρόικα θέλει να το κατεβάσει κατά μέσο όρο στο 1,2% ετησίως. Μένει να ξεκαθαριστεί αν σε αυτό το ποσοστό θα περιλαμβάνεται και η βασική σύνταξη. Πρόκειται για απαίτηση της τρόικας η οποία είναι "εκτός μνημονίου" σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας. Σε μια τέτοια περίπτωση, η μείωση των συντάξεων που θα προκύπτει από τη νέα μέθοδο υπολογισμού, θα υπερβαίνει σε αρκετές περιπτώσεις ακόμη και το 30-40%.

Κρίσιμο θεωρείται και το όριο συνταξιοδότησης των γυναικών με ανήλικο παιδί καθώς μπορεί να ανέβει από πέντε χρόνια για τις γυναίκες του ιδιωτικού τομέα, μέχρι και 10 ή και 15 χρόνια για αυτές που απασχολούνται στο δημόσιο. Πάντως, οι 14 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ με την ερώτησή του προς τον υπουργό Εργασίας κάνουν λόγο για απαιτήσεις της τροϊκας οι οποίες δεν περιλαμβάνονται καν στο μνημόνιο. Ρωτούν δε τον αρμόδιο υπουργό:

1. Τι προτίθεται να πράξει η Κυβέρνηση για τα ανωτέρω που βρίσκονται εκτός μνημονίου;

2. Εάν η Κυβέρνηση θα σεβαστεί την σύμβαση και τη ρήτρα του Ελληνικού Κοινοβουλίου και όχι τις ερμηνείες της τρόικας.

H ερώτηση των 14 βουλευτών του ΠΑΣΟΚ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΠΑ.ΣΟ.Κ.
ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ: Τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, κ. Ανδρέα Λοβέρδο
ΘΕΜΑ: «Νέο Ασφαλιστικό Νομοσχέδιο»

Η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κλήθηκε να αντιμετωπίσει και να διαχειριστεί το υπέρογκο χρέος που της κληροδότησε η προηγούμενη κυβέρνηση. Το μνημόνιο που ψήφισε η Βουλή είχε ως μοναδικό στόχο τη σωτηρία της πατρίδας μας. Οφείλουμε να διαχειριστούμε την παρούσα κατάσταση με αποφασιστικότητα και με γνώμονα τη δικαιοσύνη. Η προσπάθεια για την εξυγίανση της οικονομίας μας προϋποθέτει καθένας να αναλάβει τα βάρη που του αναλογούν.
Σε λίγες ημέρες θα συζητηθεί στη Βουλή ίσως το πιο σημαντικό Νομοσχέδιο, το Νομοσχέδιο για το Ασφαλιστικό. Ένα Νομοσχέδιο που μας αφορά όλους, που αφορά στους κόπους μιας ζωής, αλλά και στον προγραμματισμό του κάθε μισθωτού, εργαζομένου και συνταξιούχου.
Στο μνημόνιο που υπογράφηκε, ορίζεται, όσον αφορά στην αναλογική σύνταξη, ότι μέσος όρος του ετήσιου συντελεστή αναπλήρωσης θα είναι το 1.2%. Κατά συνέπεια, το τελικό ποσοστό αναπλήρωσης με την προσθήκη της βασικής σύνταξης, θα φθάνει κοντά στο 63% με 64%. Αν υιοθετηθεί η εκδοχή της τρόικας, το ποσοστό αναπλήρωσης θα περιοριστεί σε ποσοστό κάτω του 50% και συγκεκριμένα στο 48% για 40 έτη ασφάλισης (1.2% επί 40 χρόνια). Με δεδομένο ότι δε θα μπορούν όλοι να εξασφαλίσουν 40 χρόνια ασφάλισης, αυτό πρακτικά σημαίνει ποσοστά αναπλήρωσης κάτω από το 48%. Σημειώνεται εδώ πως στο ισχύον σύστημα ο μέσος όρος είναι λίγο πάνω από το 70%.
Σύμφωνα με τον παραπάνω συλλογισμό, οι συντάξεις που θα προκύπτουν, θα είναι κοντά στην κατώτατη σύνταξη για την πλειονότητα των δικαιούχων. Μεσοπρόθεσμα αυτό θα οδηγήσει το δημόσιο σύστημα σε κατάρρευση, εφόσον θα απουσιάζει κάθε κίνητρο ασφάλισης και η εισφοροδιαφυγή θα καταστεί κανόνας.
Το ζήτημα των επικουρικών συντάξεων βρίσκεται εκτός μνημονίου. Εάν η τρόικα προσπαθεί να προσμετρήσει τις επικουρικές συντάξεις ώστε τα ποσοστά αναπλήρωσης να παρουσιαστούν πολύ υψηλά και να εισηγηθεί τη μείωσή τους, θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι σε κάθε περίπτωση οι εισφορές στις επικουρικές συντάξεις αφορούν μόνο εργοδότες και εργαζομένους.
Επιπλέον, υπάρχουν ζητήματα εκτός μνημονίου τα οποία αγγίζουν ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες, όπως η περίπτωση των συντάξεων που δίνονται σε χήρες, που είναι εντελώς ασύμβατα με την ελληνική πραγματικότητα.
Τέλος, όσον αφορά στα θεμελιωμένα ασφαλιστικά δικαιώματα, πρόκειται για ένα ζήτημα αρκετά περίπλοκο νομικά, αλλά ιδιαίτερα σημαντικό. Πρέπει να τονιστεί ότι το μνημόνιο δεν έχει την ισχύ να ανατρέψει νομολογία ή νομικές δεσμεύσεις που απορρέουν από διεθνείς και άλλους κανόνες. Άλλωστε αυτό εννοούμε όταν λέμε ότι οι διατάξεις των νόμων υπόκεινται σε έλεγχο και νομική ερμηνεία. Ακόμη και μέσα στο μνημόνιο υπάρχει όρος που αφορά στον σεβασμό των θεμελιωμένων ασφαλιστικών δικαιωμάτων.
Με βάση τα όσα έρχονται στο φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ημέρες, δημιουργείται η εντύπωση ότι για την τρόικα, το σύνολο σχεδόν της εξοικονόμησης πόρων τα επόμενα χρόνια πρόκειται να προέλθει από τη δραματική περικοπή των συντάξεων.
Επιπρόσθετα, πρέπει να τονιστεί ότι ένα πολύ μεγάλο τμήμα της νέας γενιάς καθυστερεί να εισέλθει στην αγορά εργασίας, με αποτέλεσμα να αποκλείεται, στην κυριολεξία, από κάθε συνταξιοδοτικό δικαίωμα.
Την ίδια ώρα είναι γνωστό ότι μόνο στον τομέα της ασφάλισης υπάρχουν τεράστια περιθώρια εξοικονόμησης πόρων από σπατάλες που γίνονται σε φάρμακα και σε διαγνωστικά κέντρα και τα οποία λυμαίνονται κυκλώματα που κινούνται στους χώρους αυτούς. Τις προσπάθειες της Κυβέρνησης, που ήδη έχουν αρχίσει να αποδίδουν καρπούς (π.χ. στο ΙΚΑ τον Μάιο έχουμε μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης κατά 5%, σύμφωνα με ομιλία του Υπουργού Εργασίας στη Βουλή), δεν τις λαμβάνει υπόψη η τρόικα;
Όλα τα παραπάνω, κατά την άποψή μας, δημιουργούν την αίσθηση ότι οι απόψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν προωθούν την προσπάθεια εξυγίανσης και επίλυσης του ασφαλιστικού συστήματος, αλλά κυριολεκτικά την κατεδάφιση της δημόσιας ασφάλισης και την αντικατάστασή της από ιδιωτικά σχήματα.

ΚΑΤΟΠΙΝ ΤΩΝ ΑΝΩΤΕΡΩ,
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ:

1) Τι προτίθεται να πράξει η Κυβέρνηση για τα ανωτέρω που βρίσκονται εκτός μνημονίου;
2) Εάν η Κυβέρνηση θα σεβαστεί την σύμβαση και τη ρήτρα του Ελληνικού Κοινοβουλίου και όχι τις ερμηνείες της τρόικας.

Την ερώτηση υπογράφουν οι
Πάρις Κουκουλόπουλος, Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, Σοφία Γιαννακά, Μιχάλης Κατρίνης, Μιχάλης Τζελέπης, Βασίλης Γερανίδης, Νίκος Σαλαγιάννης, Βασίλης Κεγκέρογλου, Όλγα Ρενταρή - Τέντε, Χρήστος Πρωτόπαππας, Δημήτρης Καρύδης, Τάσος Σιδηρόπουλος, Σταύρος Στασινός, Γιάννης Αμοιρίδης.