Τρίτη 6 Ιανουαρίου 2015

«Ευτυχές» το νέο φορολογικό έτος

Το καμπανάκι για το νέο έτος χτυπά φορολογικά για μισθωτούς που συμπληρώνουν το μηνιαίο τους εισόδημα με αμοιβές από «μπλοκάκι», για αγρότες αλλά και για όσους λαμβάνουν παροχές σε είδος από τις επιχειρή­σεις που εργάζονται.

Πάντως, προς το παρόν για όλους τους υπόλοιπους δεν αλλάζουν οι κλίμακες φορολογίας εισοδήμα­τος, με εξαίρεση την αύξηση του πρώτου συντελεστή φορολόγησης εισοδη­μάτων από ενοίκια, ο οποίος αυξάνεται από το 10% στο 11%.

Αναλυτικά οι αλλαγές επηρεάζουν τους φο­ρολογούμενους ως εξής:...

1. Για τα φετινά εισοδήματα από «μπλοκάκια» οι εργαζόμενοι το επόμενο έτος θα φορολογηθούν υποχρεωτικά από το πρώτο ευρώ με συντελεστή 26%, ενώ παράλληλα θα κληθούν να πληρώσουν και αυξημένο τέλος επιτηδεύματος 650 ευρώ, από 500 ευρώ που κατέβαλαν φέτος.

Φέτος για τα εισοδήματα του 2013 φορολο­γούμενοι με «μπλοκάκια» είχαν τη δυνατότητα να φορολογηθούν είτε με την κλίμακα των μι­σθωτών υπό προϋποθέσεις (έως τρεις εργο­δότες με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ή σε περισσότερους από τρεις εργοδό­τες και τουλάχιστον το 75% των αμοι­βών να προέρχεται μόνο από έναν ερ­γοδότη) είτε με την κλίμακα των ελεύ­θερων επαγγελματιών.

Η κλίμακα των μισθωτών συνοδεύε­ται από tax credit, που σημαίνει πρακτι­κά ότι δεν επιβάλλεται φόρος για εισο­δήματα έως 9.550 ευρώ, ενώ ο πρώτος συ­ντελεστής της κλίμακας είναι 22%.

Αυτή η «επιλογή» τελείωσε. Για τα εισοδήμα­τα του 2014 που θα δηλωθούν στις φορολογικές δηλώσεις του 2015, εφόσον κάποιος είναι μισθωτός και συμπληρώνει το εισόδημά του ασκώντας και ελεύθερο επάγγελμα, το εισόδη­μα από το «μπλοκάκι» θα φορολογηθεί οπωσδήποτε με συντελεστή 26% από το πρώτο ευ­ρώ και ταυτόχρονα θα επιβαρυνθεί με τέλος επιτηδεύματος 650 ευρώ.

Το ίδιο θα συμβεί και σε κάποιον ο οποίος δουλεύει σε έναν ερ­γοδότη με «μπλοκάκι», αλλά δεν έχει δηλώσει το σπίτι του ως επαγγελματική έδρα. Το λάθος αυτό επιφέρει την ποινή της φορολόγησης του εισοδήματος από το πρώτο ευρώ με συντελε­στή 26%.

Ειδικά για φορολογούμενους με χαμηλά ει­σοδήματα (άθροισμα από μισθό και «μπλοκά­κι» της τάξεως των 8.000 - 12.000 ευρώ) ο φό­ρος που θα φανεί στο εκκαθαριστικό του 2015 μπορεί να είναι ακόμη και πάνω από 50% υψη­λότερος σε σχέση με αυτόν του φετινού εκκαθαριστικού. Βέβαια οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να περιορίσουν το καθαρό φορολογητέο εισόδημα αν από τα ακαθάριστα εισοδήματά τους εκπέσουν επαγγελματικές δα­πάνες.

2. Με τη νέα χρονιά κάνει πρακτική πρεμι­έρα ο λογιστικός τρόπος προσδιορισμού του αγροτικού εισοδήματος. Το σύστημα του αντικειμενικού προσδιορισμού του καθαρού γεωργικού εισοδήματος καταργήθηκε και από τα φετινά εισοδήματα ισχύει ο λογιστικός προσ­διορισμός.

Έσοδα μείον έξοδα και στο αποτέ­λεσμα φόρος 13% χωρίς αφορολόγητο από το πρώτο ευρώ. Φέτος φορολογήθηκαν με την κλίμακα των μισθωτών, δηλαδή είχαν αφορολόγητο όριο 9.550 ευρώ και το εισόδημά τους προσδιορίστηκε με το αντικειμενικό σύστημα.

Με τις αλλαγές, οι αγρότες κινδυνεύουν να πιαστούν στην παγίδα των τεκμηρίων και να φορολογηθούν με συντελεστή 13% από το πρώτο ευρώ του τεκμαρτού εισοδήμα­τος εφόσον:

- Το δηλωθέν εισόδημά τους είναι μι­κρότερο από το εισόδη­μα που προκύπτει με την εφαρμογή των τεκ­μηρίων διαβίωσης (κατοικίες, αυτοκίνητα, ελάχιστο τεκ­μήριο διαβίωσης).

- Δηλώσουν ζημιά ή μηδενικά εισοδήματα.

3. Αυτοκίνητα, πιστωτικές κάρτες και λοιπές παροχές σε είδος, σύμφωνα με την πρό­σφατη εγκύκλιο Σαββαΐδου, από το επόμενο έτος θα αποτυπώνονται στις φορολογικές δη­λώσεις. Επειδή για το εισόδημα αυτό το οποίο θα εμφανιστεί για πρώτη φορά σε φορολογική δήλωση δεν έχει γίνει καμία παρακράτηση φό­ρου, ο φορολογούμενος θα κληθεί να πληρώσει φόρο επί της αξίας της παροχής σε είδος.

Ο φόρος θα υπολογιστεί με συντελεστή 22%, 32% ή 42% ανάλογα με το ύψος του εισοδήμα­τος αλλά και της παροχής σε είδος. Εκκρεμεί η έκδοση εγκυκλίου και για την ενεργοποίηση μηνιαίας παρακράτησης φόρου των παροχών σε είδος για το 2015.

4. Αλλαγές έχουν επέλθει και στο μέτρο των αποδείξεων για τα εφετινά εισοδήματα.
Οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι, για να εξα­σφαλίσουν την έκπτωση φόρου των 2.100 ευ­ρώ, θα πρέπει να έχουν αποδείξεις που αντι­στοιχούν σε ποσοστό 10% του δηλούμενου και φορολογούμενου ατομικού εισοδήματος και μέχρι του ποσού των 10.500 ευρώ.

Οι αποδείξεις, ωστόσο, είναι απαραίτητες για τις φορολογικές δηλώσεις που θα υποβληθούν το 2015 και οι φορολογούμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι:

Η υποχρέωση της συλλογής αποδείξεων δα­πανών ισχύει μόνο για τα εισοδήματα που προ­έρχονται από μισθωτές υπηρεσίες.

Αυτό σημαίνει ότι οι μισθωτοί ή οι συνταξιού­χοι που έχουν εισοδήματα και από άλλες πηγές, για παράδειγμα εισοδήματα από ενοίκια, θα πρέπει να έχουν αποδείξεις μόνο για το τμήμα του εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτές υπηρεσίες.

Αν, για παράδειγμα, ένας συνταξιούχος έχει 6.000 ευρώ από σύνταξη και 3.600 ευρώ (300 χ12) από ενοίκια, οι αποδείξεις που θα πρέπει να δηλώσει είναι 600 ευρώ (6.000 χ 10%).
Αν συλλέξουν περισσότερες αποδείξεις, δεν έχουν κανένα όφελος. Αντίθετα, αν το ποσό των προσκομιζόμενων αποδείξεων δαπανών του φορολογουμένου είναι μικρότερο από το ποσό που απαιτείται, επιβάλλεται φόρος με συντελε­στή 22% επί της διαφοράς.

Για παράδειγμα, για εισόδημα 40.000 ευρώ απαιτούνται 4.000 αποδείξεις.

Αν ο φορολογούμενος καταθέσει 2.000 απο­δείξεις, δηλαδή 2.000 λιγότερες, τότε, πέραν από τον φόρο που θα πληρώσει, θα επιβαρυν­θεί με πρόσθετο φόρο 2.000 x 22% = 440 ευρώ επιπλέον

Οι αποδείξεις που προσκομίζονται πρέπει να αφορούν αγορές αγαθών και υπηρεσιών, και συγκεκριμένα:

- Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά.

- Αλκοολούχα ποτά και καπνός.

- Ένδυση και υπόδηση.

- Στέγαση (μόνο οι υπηρεσίες και τα είδη επι­σκευής και συντήρησης κατοικίας).

- Διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρε­σίες.

- Μεταφορές (μόνο οι μεταφορές πραγμάτων, η συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου/μοτοσικλέτας, τα ανταλλακτικά, τα καύσιμα, τα λιπαντικά, το αντιψυκτικό και η μίσθωση ταξί).

- Αναψυχή, πολιτιστικές δραστηριότητες (δεν λαμβάνονται υπόψη οι εισφορές στη Δημόσια Τηλεόραση και σε συνδρομητικά κανάλια).

- Εκπαίδευση (μόνο τα δίδακτρα φροντιστηρί­ων και ξένων γλωσσών).

- Ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια.

- Άλλα αγαθά και υπηρεσίες (δεν λαμβάνονται υπόψη οι δαπάνες για κάθε είδους ασφάλιση).

5. Τη δυνατότητα να απαλλαγούν από τον ΦΠΑ θα έχουν από την 1η Ιανουαρίου 2015 οι μικρές επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα έως 10.000 ευρώ.

Το μέτρο αφορά 415.000 επιχειρήσεις και επιτηδευματίες και, για να απαλλαγούν από τον ΦΠΑ, θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση στο μη­τρώο της εφορίας.

Όσοι επιλέξουν την απαλλαγή από τον ΦΠΑ, στην περίπτωση που σε μία διαχειριστική χρήση υπερβούν το ποσό των 10.000 ευρώ, αυτομά­τως στην επόμενη χρήση εντάσσονται στο κα­νονικό καθεστώς απόδοσης του ΦΠΑ.

Επίσης, όσοι υπαχθούν στο απαλλασσόμενο καθεστώς έχουν υποχρέωση έκδοσης φορολογικών στοιχείων στα οποία θα αναγράφουν την ένδειξη «χωρίς φόρο προστιθέμενης αξίας - απαλλαγή μικρών επιχειρήσεων» και δεν υπάρ­χει το δικαίωμα να εκπέσει ο φόρος εισροών τους.

Η τρόικα τα θέλει όλα εδώ και τώρα

Η τρόικα πάντως ζητά γη και ύδωρ και έχει βάλει στο στόχαστρο τις όποιες φοροαπαλλαγές συνεχίζουν να ισχύουν, χαρακτηρίζοντάς τες αδικαιολόγητες. Συγκεκριμένα, στο μικροσκόπιο μπαίνουν «απαλλα­γές» ύψους 3,6 δισ. ευρώ, την ώρα που οι φοροαπαλλαγές για τα νοικοκυριά υπολο­γίζονται στα 264 εκατ. ευρώ.

Οι φοροαπαλλαγές που «κυνηγά» η τρό­ικα είναι οι ιατρικές και νοσοκομειακές δαπάνες, οι μειώσεις φόρων για άτομα με αναπηρία, ο ειδικός τρόπος φορολόγησης των ναυτικών και οι φοροελαφρύνσεις για δωρεές και χορηγίες. Πάνω από 790 εκατ. ευρώ είναι το κόστος από τις απαλλαγές στη φορολογία ακινήτων, με τα 412 εκατ. να αφορούν τις φοροελαφρύνσεις από τον ΕΝΦΙΑ.

Τα υπόλοιπα αφορούν την πρώτη κατοικία και τις πάσης φύσεως μεταβιβά­σεις. Υπενθυμίζεται ότι στο μικροσκόπιο των τροϊκανών έχουν μπει και οι φοροα­παλλαγές από ΦΠΑ, ύψους 970 εκατ. ευρώ, καθώς και αυτές του ειδικού φόρου κατα­νάλωσης, ύψους άνω του 1 δισ.

Τρεις στις τέσσερις μεγάλες επιχειρήσεις χρωστούν έως 5 εκατ. ευρώ

Το μισό ΑΕΠ της χώρας χρωστούν 16.000 μεγαλοοφειλέτες, σύμφωνα με μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος. Ειδικό­τερα, χρέη έως πέντε εκατομμύρια ευρώ έχουν σχεδόν τρεις στις τέσσερις μεγάλες επιχειρήσεις.

Οι οφειλέτες με μεγαλύτερο άνοιγμα εμ­φανίζουν κατά μέσο όρο χαμηλότερο δεί­κτη καθυστερήσεων συγκριτικά με εκεί­νους των οποίων το άνοιγμα κυμαίνεται μεταξύ 1 και 5 εκατ. ευρώ.

Σε ένθετο που περιλαμβάνεται στην εν­διάμεση έκθεση της ΤτΕ για τη νομισματι­κή πολιτική επιχειρείται μια συνοπτική πα­ρουσίαση των βασικών χαρακτηριστικών των επιχειρηματικών δανείων άνω του 1 εκατ. ευρώ, με αναφορά σε στοιχεία τέ­λους 2013.

Το δείγμα επί του οποίου έγινε η ανάλυ­ση περιλαμβάνει περίπου 16.000 οφειλέ­τες με συνολικό άνοιγμα περίπου 98,5 δισ. ευρώ (ποσό που αντιστοιχεί σε 54% του ΑΕΠ του 2013 σε τρέχουσες τιμές), εκ των οποίων περίπου 6.000 οφειλέτες εμφανίζουν καθυστέρηση στην αποπληρωμή των υποχρεώσεών τους, με το ύψος των κα­θυστερήσεων να προσεγγίζει τα 28,5 δισ. ευρώ (ποσό που αντιστοιχεί σε 15,6% του ΑΕΠ του 2013).

Μάλιστα το 1/3 των δανείων σε καθυ­στέρηση αφορά περίπου 800 πιστούχους, οι οποίοι είναι κοινοί σε δύο τουλάχιστον συστημικές τράπεζες και έχουν συνολικά δάνεια σε καθυστέρηση ύψους περίπου 11 δισ. ευρώ. Από τους πιστούχους αυτούς, ορισμένοι είναι κοινοί και στις τέσσερις συστημικές τράπεζες, με το ύψος των δα­νείων σε καθυστέρηση να ανέρχεται σε περίπου 3 δισ. ευρώ. Επίσης, οι οφειλέτες με ανοίγματα σε περισσότερες τράπεζες εμφανίζουν συγκριτικά χαμηλότερο δείκτη καθυστερήσεων έναντι εκείνων με οφειλές σε μία μόνο τράπεζα.

Σημαντικό χαρακτηριστικό των δανείων του δείγματος είναι ότι το ήμισυ σχεδόν των δανείων σε καθυστέρηση βρίσκεται σ' αυτή την κατάσταση για διάστημα τουλάχιστον τριών ετών.
 

Από το Ποντίκι