Το καμπανάκι για το νέο έτος
χτυπά φορολογικά για μισθωτούς που συμπληρώνουν το μηνιαίο τους εισόδημα
με αμοιβές από «μπλοκάκι», για αγρότες αλλά και για όσους λαμβάνουν
παροχές σε είδος από τις επιχειρήσεις που εργάζονται.
Πάντως, προς το παρόν για όλους τους υπόλοιπους δεν αλλάζουν οι κλίμακες φορολογίας εισοδήματος, με εξαίρεση την αύξηση του πρώτου συντελεστή φορολόγησης εισοδημάτων από ενοίκια, ο οποίος αυξάνεται από το 10% στο 11%.
Αναλυτικά οι αλλαγές επηρεάζουν τους φορολογούμενους ως εξής:...
Πάντως, προς το παρόν για όλους τους υπόλοιπους δεν αλλάζουν οι κλίμακες φορολογίας εισοδήματος, με εξαίρεση την αύξηση του πρώτου συντελεστή φορολόγησης εισοδημάτων από ενοίκια, ο οποίος αυξάνεται από το 10% στο 11%.
Αναλυτικά οι αλλαγές επηρεάζουν τους φορολογούμενους ως εξής:...
1. Για τα φετινά εισοδήματα από «μπλοκάκια» οι
εργαζόμενοι το επόμενο έτος θα φορολογηθούν υποχρεωτικά από το πρώτο
ευρώ με συντελεστή 26%, ενώ παράλληλα θα κληθούν να πληρώσουν και
αυξημένο τέλος επιτηδεύματος 650 ευρώ, από 500 ευρώ που κατέβαλαν φέτος.
Φέτος για τα εισοδήματα του 2013 φορολογούμενοι με «μπλοκάκια» είχαν τη
δυνατότητα να φορολογηθούν είτε με την κλίμακα των μισθωτών υπό
προϋποθέσεις (έως τρεις εργοδότες με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ή σε
περισσότερους από τρεις εργοδότες και τουλάχιστον το 75% των αμοιβών
να προέρχεται μόνο από έναν εργοδότη) είτε με την κλίμακα των
ελεύθερων επαγγελματιών.
Η κλίμακα των μισθωτών συνοδεύεται από tax credit, που σημαίνει
πρακτικά ότι δεν επιβάλλεται φόρος για εισοδήματα έως 9.550 ευρώ, ενώ ο
πρώτος συντελεστής της κλίμακας είναι 22%.
Αυτή η «επιλογή» τελείωσε. Για τα εισοδήματα του 2014 που θα δηλωθούν
στις φορολογικές δηλώσεις του 2015, εφόσον κάποιος είναι μισθωτός και
συμπληρώνει το εισόδημά του ασκώντας και ελεύθερο επάγγελμα, το
εισόδημα από το «μπλοκάκι» θα φορολογηθεί οπωσδήποτε με συντελεστή 26%
από το πρώτο ευρώ και ταυτόχρονα θα επιβαρυνθεί με τέλος επιτηδεύματος
650 ευρώ.
Το ίδιο θα συμβεί και σε κάποιον ο οποίος δουλεύει σε έναν εργοδότη με
«μπλοκάκι», αλλά δεν έχει δηλώσει το σπίτι του ως επαγγελματική έδρα. Το
λάθος αυτό επιφέρει την ποινή της φορολόγησης του εισοδήματος από το
πρώτο ευρώ με συντελεστή 26%.
Ειδικά για φορολογούμενους με χαμηλά εισοδήματα (άθροισμα από μισθό και
«μπλοκάκι» της τάξεως των 8.000 - 12.000 ευρώ) ο φόρος που θα φανεί
στο εκκαθαριστικό του 2015 μπορεί να είναι ακόμη και πάνω από 50%
υψηλότερος σε σχέση με αυτόν του φετινού εκκαθαριστικού. Βέβαια οι
φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να περιορίσουν το καθαρό φορολογητέο
εισόδημα αν από τα ακαθάριστα εισοδήματά τους εκπέσουν επαγγελματικές
δαπάνες.
2. Με τη νέα χρονιά κάνει πρακτική πρεμιέρα ο
λογιστικός τρόπος προσδιορισμού του αγροτικού εισοδήματος. Το σύστημα
του αντικειμενικού προσδιορισμού του καθαρού γεωργικού εισοδήματος
καταργήθηκε και από τα φετινά εισοδήματα ισχύει ο λογιστικός
προσδιορισμός.
Έσοδα μείον έξοδα και στο αποτέλεσμα φόρος 13% χωρίς αφορολόγητο από το
πρώτο ευρώ. Φέτος φορολογήθηκαν με την κλίμακα των μισθωτών, δηλαδή
είχαν αφορολόγητο όριο 9.550 ευρώ και το εισόδημά τους προσδιορίστηκε με
το αντικειμενικό σύστημα.
Με τις αλλαγές, οι αγρότες κινδυνεύουν να πιαστούν στην παγίδα των
τεκμηρίων και να φορολογηθούν με συντελεστή 13% από το πρώτο ευρώ του
τεκμαρτού εισοδήματος εφόσον:
- Το δηλωθέν εισόδημά τους είναι μικρότερο από το εισόδημα που
προκύπτει με την εφαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης (κατοικίες,
αυτοκίνητα, ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης).
- Δηλώσουν ζημιά ή μηδενικά εισοδήματα.
3. Αυτοκίνητα, πιστωτικές κάρτες και λοιπές παροχές σε
είδος, σύμφωνα με την πρόσφατη εγκύκλιο Σαββαΐδου, από το επόμενο έτος
θα αποτυπώνονται στις φορολογικές δηλώσεις. Επειδή για το εισόδημα αυτό
το οποίο θα εμφανιστεί για πρώτη φορά σε φορολογική δήλωση δεν έχει
γίνει καμία παρακράτηση φόρου, ο φορολογούμενος θα κληθεί να πληρώσει
φόρο επί της αξίας της παροχής σε είδος.
Ο φόρος θα υπολογιστεί με συντελεστή 22%, 32% ή 42% ανάλογα με το ύψος
του εισοδήματος αλλά και της παροχής σε είδος. Εκκρεμεί η έκδοση
εγκυκλίου και για την ενεργοποίηση μηνιαίας παρακράτησης φόρου των
παροχών σε είδος για το 2015.
4. Αλλαγές έχουν επέλθει και στο μέτρο των αποδείξεων για τα εφετινά εισοδήματα.
Οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι, για να εξασφαλίσουν την έκπτωση φόρου
των 2.100 ευρώ, θα πρέπει να έχουν αποδείξεις που αντιστοιχούν σε
ποσοστό 10% του δηλούμενου και φορολογούμενου ατομικού εισοδήματος και
μέχρι του ποσού των 10.500 ευρώ.
Οι αποδείξεις, ωστόσο, είναι απαραίτητες για τις φορολογικές δηλώσεις
που θα υποβληθούν το 2015 και οι φορολογούμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν
ότι:
Η υποχρέωση της συλλογής αποδείξεων δαπανών ισχύει μόνο για τα εισοδήματα που προέρχονται από μισθωτές υπηρεσίες.
Αυτό σημαίνει ότι οι μισθωτοί ή οι συνταξιούχοι που έχουν εισοδήματα
και από άλλες πηγές, για παράδειγμα εισοδήματα από ενοίκια, θα πρέπει να
έχουν αποδείξεις μόνο για το τμήμα του εισοδήματος που προέρχεται από
μισθωτές υπηρεσίες.
Αν, για παράδειγμα, ένας συνταξιούχος έχει 6.000 ευρώ από σύνταξη και
3.600 ευρώ (300 χ12) από ενοίκια, οι αποδείξεις που θα πρέπει να δηλώσει
είναι 600 ευρώ (6.000 χ 10%).
Αν συλλέξουν περισσότερες αποδείξεις, δεν έχουν κανένα όφελος. Αντίθετα,
αν το ποσό των προσκομιζόμενων αποδείξεων δαπανών του φορολογουμένου
είναι μικρότερο από το ποσό που απαιτείται, επιβάλλεται φόρος με
συντελεστή 22% επί της διαφοράς.
Για παράδειγμα, για εισόδημα 40.000 ευρώ απαιτούνται 4.000 αποδείξεις.
Αν ο φορολογούμενος καταθέσει 2.000 αποδείξεις, δηλαδή 2.000 λιγότερες,
τότε, πέραν από τον φόρο που θα πληρώσει, θα επιβαρυνθεί με πρόσθετο
φόρο 2.000 x 22% = 440 ευρώ επιπλέον
Οι αποδείξεις που προσκομίζονται πρέπει να αφορούν αγορές αγαθών και υπηρεσιών, και συγκεκριμένα:
- Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά.
- Αλκοολούχα ποτά και καπνός.
- Ένδυση και υπόδηση.
- Στέγαση (μόνο οι υπηρεσίες και τα είδη επισκευής και συντήρησης κατοικίας).
- Διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες.
- Μεταφορές (μόνο οι μεταφορές πραγμάτων, η συντήρηση και επισκευή
αυτοκινήτου/μοτοσικλέτας, τα ανταλλακτικά, τα καύσιμα, τα λιπαντικά, το
αντιψυκτικό και η μίσθωση ταξί).
- Αναψυχή, πολιτιστικές δραστηριότητες (δεν λαμβάνονται υπόψη οι εισφορές στη Δημόσια Τηλεόραση και σε συνδρομητικά κανάλια).
- Εκπαίδευση (μόνο τα δίδακτρα φροντιστηρίων και ξένων γλωσσών).
- Ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια.
- Άλλα αγαθά και υπηρεσίες (δεν λαμβάνονται υπόψη οι δαπάνες για κάθε είδους ασφάλιση).
5. Τη δυνατότητα να απαλλαγούν από τον ΦΠΑ θα έχουν από
την 1η Ιανουαρίου 2015 οι μικρές επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα έως
10.000 ευρώ.
Το μέτρο αφορά 415.000 επιχειρήσεις και επιτηδευματίες και, για να
απαλλαγούν από τον ΦΠΑ, θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση στο μητρώο της
εφορίας.
Όσοι επιλέξουν την απαλλαγή από τον ΦΠΑ, στην περίπτωση που σε μία
διαχειριστική χρήση υπερβούν το ποσό των 10.000 ευρώ, αυτομάτως στην
επόμενη χρήση εντάσσονται στο κανονικό καθεστώς απόδοσης του ΦΠΑ.
Επίσης, όσοι υπαχθούν στο απαλλασσόμενο καθεστώς έχουν υποχρέωση έκδοσης
φορολογικών στοιχείων στα οποία θα αναγράφουν την ένδειξη «χωρίς φόρο
προστιθέμενης αξίας - απαλλαγή μικρών επιχειρήσεων» και δεν υπάρχει το
δικαίωμα να εκπέσει ο φόρος εισροών τους.
Η τρόικα τα θέλει όλα εδώ και τώρα
Η τρόικα πάντως ζητά γη και ύδωρ και έχει βάλει στο στόχαστρο τις όποιες
φοροαπαλλαγές συνεχίζουν να ισχύουν, χαρακτηρίζοντάς τες
αδικαιολόγητες. Συγκεκριμένα, στο μικροσκόπιο μπαίνουν «απαλλαγές»
ύψους 3,6 δισ. ευρώ, την ώρα που οι φοροαπαλλαγές για τα νοικοκυριά
υπολογίζονται στα 264 εκατ. ευρώ.
Οι φοροαπαλλαγές που «κυνηγά» η τρόικα είναι οι ιατρικές και
νοσοκομειακές δαπάνες, οι μειώσεις φόρων για άτομα με αναπηρία, ο
ειδικός τρόπος φορολόγησης των ναυτικών και οι φοροελαφρύνσεις για
δωρεές και χορηγίες. Πάνω από 790 εκατ. ευρώ είναι το κόστος από τις
απαλλαγές στη φορολογία ακινήτων, με τα 412 εκατ. να αφορούν τις
φοροελαφρύνσεις από τον ΕΝΦΙΑ.
Τα υπόλοιπα αφορούν την πρώτη κατοικία και τις πάσης φύσεως
μεταβιβάσεις. Υπενθυμίζεται ότι στο μικροσκόπιο των τροϊκανών έχουν
μπει και οι φοροαπαλλαγές από ΦΠΑ, ύψους 970 εκατ. ευρώ, καθώς και
αυτές του ειδικού φόρου κατανάλωσης, ύψους άνω του 1 δισ.
Τρεις στις τέσσερις μεγάλες επιχειρήσεις χρωστούν έως 5 εκατ. ευρώ
Το μισό ΑΕΠ της χώρας χρωστούν 16.000 μεγαλοοφειλέτες, σύμφωνα με μελέτη
της Τράπεζας της Ελλάδος. Ειδικότερα, χρέη έως πέντε εκατομμύρια ευρώ
έχουν σχεδόν τρεις στις τέσσερις μεγάλες επιχειρήσεις.
Οι οφειλέτες με μεγαλύτερο άνοιγμα εμφανίζουν κατά μέσο όρο χαμηλότερο
δείκτη καθυστερήσεων συγκριτικά με εκείνους των οποίων το άνοιγμα
κυμαίνεται μεταξύ 1 και 5 εκατ. ευρώ.
Σε ένθετο που περιλαμβάνεται στην ενδιάμεση έκθεση της ΤτΕ για τη
νομισματική πολιτική επιχειρείται μια συνοπτική παρουσίαση των βασικών
χαρακτηριστικών των επιχειρηματικών δανείων άνω του 1 εκατ. ευρώ, με
αναφορά σε στοιχεία τέλους 2013.
Το δείγμα επί του οποίου έγινε η ανάλυση περιλαμβάνει περίπου 16.000
οφειλέτες με συνολικό άνοιγμα περίπου 98,5 δισ. ευρώ (ποσό που
αντιστοιχεί σε 54% του ΑΕΠ του 2013 σε τρέχουσες τιμές), εκ των οποίων
περίπου 6.000 οφειλέτες εμφανίζουν καθυστέρηση στην αποπληρωμή των
υποχρεώσεών τους, με το ύψος των καθυστερήσεων να προσεγγίζει τα 28,5
δισ. ευρώ (ποσό που αντιστοιχεί σε 15,6% του ΑΕΠ του 2013).
Μάλιστα το 1/3 των δανείων σε καθυστέρηση αφορά περίπου 800 πιστούχους,
οι οποίοι είναι κοινοί σε δύο τουλάχιστον συστημικές τράπεζες και έχουν
συνολικά δάνεια σε καθυστέρηση ύψους περίπου 11 δισ. ευρώ. Από τους
πιστούχους αυτούς, ορισμένοι είναι κοινοί και στις τέσσερις συστημικές
τράπεζες, με το ύψος των δανείων σε καθυστέρηση να ανέρχεται σε περίπου
3 δισ. ευρώ. Επίσης, οι οφειλέτες με ανοίγματα σε περισσότερες τράπεζες
εμφανίζουν συγκριτικά χαμηλότερο δείκτη καθυστερήσεων έναντι εκείνων με
οφειλές σε μία μόνο τράπεζα.
Σημαντικό χαρακτηριστικό των δανείων του δείγματος είναι ότι το ήμισυ
σχεδόν των δανείων σε καθυστέρηση βρίσκεται σ' αυτή την κατάσταση για
διάστημα τουλάχιστον τριών ετών.
Από το Ποντίκι
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου