Μέσα στο επόμενο διάστημα το ΤΑΙΠΕΔ – το γνωστό Ταμείο λεηλασίας της δημόσιας περιουσίας – αναμένεται να προχωρήσει στην προκήρυξη εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση και της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες. Ετοιμάζεται, δηλαδή η κυβέρνηση να κάνει «δώρο» στους μεγαλοεργολάβους και άλλους μεγαλοεπιχειρηματίες έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο 670 χιλιομέτρων που μαζί με τους κάθετους οδικούς άξονες στοίχισαν, μέχρι στιγμής, στον ελληνικό λαό πάνω από 6,5 δισ. ευρώ! Και βέβαια όλο αυτό το εγχείρημα θα επιβαρύνει πάλι τον ελληνικό λαό, ο οποίος...
θα κληθεί επιπλέον να πληρώνει ακόμη περισσότερα χαράτσια διοδίων για να διασχίσει ένα τμήμα του ή και το σύνολο του αυτοκινητοδρόμου…
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Συλλόγου Εργαζομένων στην ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. , καταγγέλλεται ότι σχεδιάζεται εσπευσμένα η αύξηση των σταθμών διοδίων σε 17, από 7 που λειτουργούν σήμερα. Διόδια θα μπουν και στους προς παραχώρηση τρεις κυριότερους κάθετους άξονες που συνδέουν τη χώρα μας με τα Βαλκάνια (Δερβένι-Σέρρες-Προμαχώνας, Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα-Εύζωνοι). Ο λόγος προφανής: Για να βγάζουν περισσότερα κέρδη (σίγουρα λεφτά και εισόδημα μεγάλο) οι ιδιώτες επιχειρηματίες που θα πέσουν σαν κοράκια να κατασπαράξουν και αυτό το «φιλέτο» της δημόσιας περιουσίας.
Μάλιστα η ιδιωτικοποίηση θα γίνει με μηδενική επένδυση από τον ιδιώτη, καθώς μιλάμε για ένα ολοκληρωμένο κατασκευαστικά έργο (σε ό,τι αφορά την Εγνατία ενώ και οι κάθετοι άξονες κατασκευάζονται και πρόκειται να ολοκληρωθούν ως δημόσια έργα) στο οποίο από τη φύση του ελάχιστες επενδύσεις μπορούν να γίνουν και κατά συνέπεια ούτε νέες θέσεις μπορούν να δημιουργηθούν.
Η εταιρεία, όπως αναφέρει ο Σύλλογος Εργαζομένων στην Εγνατία, έχει έτοιμη και μελέτη για τη λειτουργία ηλεκτρονικών διοδίων, ώστε ο οδηγός να πληρώνει ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει. Και βέβαια ο παραπάνω σχεδιασμός, μπορεί να δημιουργεί απλά μία επίφαση αναλογικότητας χρέωσης για τον χρήστη, αλλά ούτε αυτό γίνεται για το καλό μας. Γίνεται μόνο και μόνο για να εξασφαλιστούν τα έσοδα του μελλοντικού παραχωρησιούχου και να απαλλαγεί αυτός από τα έξοδα εγκατάστασης του συστήματος των ηλεκτρονικών διοδίων.
Πρόσχημα η συντήρηση
Ως πρόσχημα για το ξεπούλημα της Εγνατίας Οδού η κυβέρνηση χρησιμοποιεί το «επιχείρημα» του ετήσιου κόστους για τη συντήρησή της. Ωστόσο ούτε αυτό ισχύει. Σύμφωνα με την καταγγελία του Συλλόγου, η συντήρηση εμφανίζεται σκόπιμα «φουσκωμένη», ενώ έχει αποδειχτεί ότι αρκούν 30 εκατ. ευρώ και θα μπορούσαν τα απαιτούμενα έργα να υλοποιηθούν από τις υπηρεσίες της Εγνατίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα λειτουργούν επτά συμβατικοί σταθμοί διοδίων και τα αναμενόμενα για φέτος έσοδα υπολογίζονται σε 60 εκατ. ευρώ, δηλαδή διπλάσια από αυτά που απαιτεί η συντήρησή της. Το ελληνικό δημόσιο επομένως θα μπορούσε να είχε ετήσια έσοδα με τα οποία θα μπορούσε να φτιάξει άλλα αναγκαία έργα υποδομής ή να τα διαθέσει σε καθημαγμένες οικογένειες από τη μνημονιακή πολιτική που εφαρμόζουν οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών. Τώρα, όμως, τα έσοδα αυτά τα χαρίζει στους ιδιώτες επιχειρηματίες και μάλιστα αυξημένα, πολλαπλασιάζοντας τους σταθμούς διοδίων…
Αν μάλιστα, όπως επισημαίνει ο Σύλλογος, το ελληνικό δημόσιο επέστρεφε, ως όφειλε, εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από έργα που έχει επιτυχώς διεκπεραιώσει η εταιρεία ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ και που ποτέ δεν έχει χρηματοδοτηθεί για αυτά, το μικρό πλέον υπόλοιπο χρέους της προς την Τράπεζα, ύψους 165 περίπου εκατομμυρίων, θα είχε ήδη αποπληρωθεί. Ακόμη όμως και έτσι, μετά το πέρας της πενταετίας που απαιτείται για την αποπληρωμή του δανείου, το πλεόνασμα που θα προκύπτει, μπορεί να διατεθεί για επενδύσεις σε έργα υποδομής της χώρας και στη συντήρηση του εναλλακτικού οδικού δικτύου της περιοχής, που σήμερα έχει σχεδόν εγκαταλειφθεί (π.χ. διέλευση Κατάρας).
Πέρα από όλα αυτά, μόνο εγκατάλειψη και απαξίωση της πάγιας αυτής περιουσίας του ελληνικού λαού θα επιφέρει η ιδιωτικοποίηση του αυτοκινητοδρόμου. Κι αυτό επειδή ο ιδιώτης «επενδυτής» θα λειτουργήσει με κύριο γνώμονα το κέρδος και δεν θα ενδιαφερθεί για τη διατήρηση του αυτοκινητοδρόμου σε καλή κατάσταση σε βάθος χρόνου, ενώ σε ό,τι αφορά τα εναλλακτικά οδικά δίκτυα, είναι προφανές ότι θα τα θεωρήσει ανταγωνιστικά με αποτέλεσμα να εγκαταλειφθούν στην τύχη τους, χωρίς ούτε τη στοιχειώδη συντήρησή τους.
Ο Σύλλογος Εργαζομένων εκφράζει την κατηγορηματική άρνησή του για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων σε ιδιώτη και καταλήγει:
«Ο Δημόσιος χαρακτήρας της οδού αποφέρει όφελος στον χρήστη της, λόγω του μειωμένου κόστους διέλευσης ανά χιλιόμετρο για αυτόν, σε σχέση με τους υπόλοιπους ημιτελείς αυτοκινητόδρομους της χώρας. Στην περίπτωση του ιδιώτη επενδυτή, το κόστος για τον χρήστη αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά, χωρίς κανένα άλλο όφελος για την ελληνική οικονομία, καθώς ο υπό παραχώρηση αυτοκινητόδρομος είναι ολοκληρωμένος κατασκευαστικά και ως εκ τούτου, ούτε νέες επενδύσεις μεγάλου μεγέθους απαιτείται να γίνουν, ούτε νέες θέσεις εργασίας πρόκειται να δημιουργηθούν».
ΝΙΚΟΣ ΠΕΡΠΕΡΑΣ από imerodromos
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου