Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014

Ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος;

Tην ώρα που η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού παίζει τρίλιζα στην Αμφίπολη, και ο ίδιος ο υπουργός περιφερόμενος από κανάλι σε κανάλι εικοτολογεί για την ταυτότητα του σκελετού, ο νέος Οργανισμός αποδομεί την Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Σκηνές καθημερινής τρέλας εκτυλίσσονται στις συγχωνευμένες εφορείες αρχαιοτήτων αυτές τις 18 πρώτες ημέρες εφαρμογής του "ευφάνταστου" πονήματος. Προϊστάμενοι χωρίς δικαίωμα...
υπογραφής ανήμποροι να διεκπεραιώσουν τη γραφειοκρατία ρουτίνας, σηκώνουν τα χέρια ψηλά, μεγάλα έργα εκτελούνται χωρίς επιστημονική παρακολούθηση αρχαιολόγων καθώς οι συμβάσεις τους έληξαν και δεν υπάρχει υπηρεσία να τους επαναπροσλάβει, το προσωπικό των έργων ΕΣΠΑ απολύεται γιατί δεν υπάρχει τρόπος ανανέωσης των συμβάσεών τους από την Αρχαιολογική Υπηρεσία, επιστημονικές τεκμηριώσεις έργων αδυνατούν να πραγματοποιηθούν λόγω μετακίνησεων των υπεύθυνων αρχαιολόγων σε άλλη Εφορεία, πολίτες αναζητούν εις μάτην αιτήσεις που είχαν υποβάλει ακριβώς πριν από την έναρξη του νέου Οργανισμού, Εφορείες και τμήματα αναζητούν τους νέους προϊσταμένους τους ενώ άλλοι προϊστάμενοι απελπισμένοι ψάχνουν να στεγάσουν τις νέες υπηρεσίες τις οποίες καλούνται να δημιουργήσουν, τα κονδύλια του τακτικού προϋπολογισμού έχουν παγώσει εντελώς αφού είναι αδύνατο να εκταμιευτούν από τις νέες εφορείες. Αυτά είναι μερικά μόνο από τα τεράστια προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στις Εφορείες και τις υπηρεσίες του ΥΥΠΟΑ σε όλη την Ελλάδα.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση ανασκαφής ελληνιστικού κτηρίου στο πλαίσιο δημόσιου έργου στη Χαλκιδική η οποία καθυστερεί αφού ο υπεύθυνος για το έργο αρχαιολόγος που επρόκειτο να τεκμηριώσει επιστημονικά και να εισηγηθεί για την τύχη των αρχαιοτήτων έχει τοποθετηθεί σε άλλη Εφορεία.

Χαρακτηριστική είναι η κατάσταση που επικρατεί στην 1η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων όπου όλο το αρχείο της, έντυπο και ηλεκτρονικό, πρέπει να χωριστεί σε τρία μέρη προκειμένου να κατανεμηθεί στις τρεις νέες Εφορείες της Αττικής. Είναι εύλογο ότι μέχρι να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία κανένας πολίτης που έχει υποβάλλει αντίστοιχο αίτημα δεν θα εξυπηρετηθεί.

Ο μεγάλος παραλογισμός ωστόσο σημειώνεται στο γεγονός ότι ενώ το υπουργείο Πολιτισμού εγκαταλείπει κτήρια που στέγαζαν υπηρεσίες του στην Πλάκα παραχωρώντας τα στο ΤΑΙΠΕΔ, στεγάζει τη νέα Εφορεία Α. Αττικής, Πειραιώς και Νήσων σε απαλλωτριωμένη πολυκατοικία κοντά στο Μουσείο του Πειραιά, η οποία πρόκειται να κατεδαφιστεί, στο πλαίσιο αναμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου του μουσείου!

Από την άλλη σιγή ιχθύος τηρεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου για το άνοιγμα της έκθεσης για τον Ελ Γκρέκο που προετοιμάζεται πάνω από έναν χρόνο στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Ο διεθνής διαγωνισμός για τη μεταφορά των εκθεμάτων ουσιαστικά ακυρώθηκε καθώς το μουσείο με την εφαρμογή του νέου Οργανισμού δεν δικαιούται πλέον να διενεργεί διαγωνισμούς το κόστος των οποίων υπερβαίνει τις 15.000 ευρώ και έτσι τα προγραμματισμένα για τις 19 Νοεμβρίου εγκαίνια της έκθεσης μετατίθενται σε άγνωστη ημερομηνία.

Είναι πλέον φανερό ότι ανάμεσα στην εικονική αναζήτηση του Μεγαλέξανδρου και την πραγματική κατάσταση που επικρατεί στις υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ, η αποκωδικοποίηση του DNA της ηγεσίας του υπουργείου έχει δώσει ήδη την ταυτότητα της πολιτιστικής πολιτικής αυτής της κυβέρνησης. Άλλως πως, στην ερώτηση των θρύλων αν ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος, η γοργόνα η αδελφή του, απαντά πλέον: ο βασιλιάς ιδιώτης ζει και βασιλεύει και τον κόσμο κυριεύει.

Πόλυ Κρημνιώτη  από left