Η ραγδαία συρρίκνωση των εισοδημάτων των ελληνικών νοικοκυριών φθάνει και το 50%. Την ίδια ώρα, οι τιμές στα αγαθά και τις υπηρεσίες στη χώρα μας συνεχίζουν να είναι στον… Θεό!!!
Μάλιστα οι ψηλές τιμές στα βασικά είδη, όπως τα τρόφιμα, οι υπηρεσίες, τα μεταφορικά, τα τσιγάρα, τα φάρμακα, έχουν οδηγήσει τους Έλληνες καταναλωτές στο να «αισθάνονται» στις τσέπες τους την ακρίβεια «σκληρότερη».
Και αντί να κλείσει αυτή η ψαλίδα, λόγω...
Μάλιστα οι ψηλές τιμές στα βασικά είδη, όπως τα τρόφιμα, οι υπηρεσίες, τα μεταφορικά, τα τσιγάρα, τα φάρμακα, έχουν οδηγήσει τους Έλληνες καταναλωτές στο να «αισθάνονται» στις τσέπες τους την ακρίβεια «σκληρότερη».
Και αντί να κλείσει αυτή η ψαλίδα, λόγω...
της κρίσης, ανοίγει συνεχώς και μάλιστα επικίνδυνα. Ακόμη και σήμερα, όπως προκύπτει από τις συγκρίσεις τιμών βασικών προϊόντων (ρύζι, λάδι, αλεύρι κ.λπ.) ανάμεσα στη χώρα μας και την υπόλοιπη Ε.Ε., η Ελλάδα εξακολουθεί να διατηρεί τον τίτλο της «πρωταθλήτριας στην ακρίβεια».
Αυτό οφείλεται και στο γεγονός ότι η μείωση των μισθών που συνέβη το προηγούμενο διάστημα δεν ήταν αντίστοιχη και στις τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών, προκαλώντας κατακόρυφη πτώση της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων καταναλωτών – η οποία βρίσκεται πλέον στα χαμηλότερα επίπεδα συγκριτικά με τους υπόλοιπους εταίρους μας.
Ειδικότερα, στη χώρα μας τα κρούσματα ακρίβειας που σαρώνουν την αγορά φαίνεται να είναι εκτός ελέγχου, όπως δείχνει έρευνα της Nielsen. Σύμφωνα με την έρευνα αυτήν, οι Έλληνες καταναλωτές αναγκάστηκαν φέτος το πρώτο τετράμηνο του χρόνου να πληρώσουν 53 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα, σε σχέση με πέρσι, για να αγοράσουν τα ίδια βασικά αγαθά.
Και αντί αυτή η ανηφόρα των τιμών να σταματήσει εδώ, τα μηνύματα που παίρνουμε είναι ότι συνεχίζει και θα συνεχίζει ακάθεκτη έως και το τέλος του χρόνου. Ειδικότερα:
ΔΕΗ
Έρχεται καύσωνας και στη ΔΕΗ αφού ετοιμάζουν αυξήσεις της τάξης του 11% για τους οικιακούς πελάτες με κατανάλωση έως 800 κιλοβατώρες το τετράμηνο και μειώσεις έως 3,4% στα τιμολόγια της ΔΕΗ για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καθώς και για την ηλεκτροδότηση κοινόχρηστων χώρων, οι οποίες ισχύουν από τις 25 Ιουλίου 2014.
Τα οικιακά τιμολόγια για όσους έχουν κατανάλωση μεγαλύτερη από 800 κιλοβατώρες, το νυχτερινό τιμολόγιο όπως και το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο παραμένουν αμετάβλητα, ενώ όσοι έχουν κατανάλωση μέχρι 800 κιλοβατώρες μπορούν, αν δεν το έχουν ήδη κάνει και εφόσον πληρούν τις λοιπές προϋποθέσεις, να ενταχθούν στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο.
Τις αλλαγές στις χρεώσεις ανακοίνωσε η ΔΕΗ, σε εφαρμογή της πολιτικής για εξάλειψη των σταυροειδών επιδοτήσεων στα τιμολόγια, δηλαδή της επιβάρυνσης μιας κατηγορίας καταναλωτών σε όφελος μιας άλλης που ουσιαστικά επιδοτείται.
Τσιγάρα
Και ενώ το λαθρεμπόριο τσιγάρων δεν έχει συμμαζεμό, έως και τις 8 Σεπτεμβρίου 2014 θα πρέπει η ειδική επιτροπή που έχει συστήσει το υπουργείο Οικονομικών με επικεφαλής τον κ. Γιώργο Μπάφα, καθηγητή του ΕΜΠ, να παρουσιάσει τις προδιαγραφές του διαγωνισμού για την ηλεκτρονική παρακολούθηση των φορτίων τσιγάρων προκειμένου να παταχθεί το λαθρεμπόριο.
Ωστόσο, το πρόβλημα είναι το κόστος του διαγωνισμού που θα προκηρυχθεί αφού, σύμφωνα με πληροφορίες, μπορεί να στοιχίσει από 200.000 ευρώ μέχρι και 30 εκατ. ευρώ ανάλογα με την εταιρεία που θα αναλάβει την προμήθεια αυτών των ηλεκτρονικών ταινιών.
Το κόστος μάλιστα αυτό εκτιμάται πως θα καθορίσει και το ύψος μιας νέας αύξησης της τιμής των καπνικών προϊόντων, δημιουργώντας νέα ένταση στον κλάδο της καπνοβιομηχανίας καθώς ήδη από τις αρχές Φεβρουαρίου τα πακέτα τσιγάρων έχουν επιβαρυνθεί 10 λεπτά στη λιανική τιμή τους, σε αντικατάσταση του εισιτηρίου των 25 ευρώ στα νοσοκομεία.
Η νέα αύξηση εξετάζεται να είναι 2 με 3 λεπτά στο πακέτο, που θα εξελιχθεί και σ’ αυτήν την περίπτωση λόγω ΕΦΚ (Ειδικός Φόρος Καπνού) και ΦΠΑ στα 10 λεπτά.
Φάρμακα
Τα φάρμακα έγιναν φαρμάκι για τους ασφαλισμένους μετά την υπερβολική και ραγδαία αύξηση της συμμετοχής των ασφαλισμένων, σύμφωνα με τους φαρμακευτικους συλλόγους, οι οποίοι καταγγέλλουν ότι μετά την Υπουργική Απόφαση οι αυξήσεις εμφανίζονται στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση στις συμμετοχές των ασφαλισμένων.
Σύμφωνα με τη νέα κοστολόγηση των συνταγών του ΕΟΠΥΥ, καταργείται το ποσοστό συμμετοχής του ΕΟΠΥΥ (50%) επί της διαφοράς από την ασφαλιστική τιμή (όταν η θεραπευτική αγωγή δεν είχε στη… ζωή της το γενόσημο). Με τον νέο τρόπο κοστολόγησης, ο ασφαλισμένος θα πληρώνει τη συμμετοχή του και όλη τη διαφορά (τιμή λιανικής μείον ασφαλιστική τιμή) μέχρι το ποσό των 50 ευρώ. Όταν η διαφορά ξεπερνά τα 50 ευρώ, το ποσό που υπερβαίνει τα 50 ευρώ χρεώνεται στο ταμείο.
Τρόφιμα
«Βαρύτερο» είναι το καλάθι του Έλληνα καταναλωτή σε σχέση με το καλάθι άλλων Ευρωπαίων αφού για τα ίδια αγαθά και υπηρεσίες είναι αναγκασμένος να δαπανά ακόμη και τριπλάσιο ποσοστό από τις μηνιαίες αποδοχές του συγκριτικά με τους εταίρους του.
Μάλιστα καμία ελάφρυνση δεν έφερε στις τσέπες των καταναλωτών η πολύκροτη επιμήκυνση στη διάρκεια ζωής του φρέσκου γάλακτος, τρεις μήνες μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, μέσα σε έναν χρόνο τα γαλακτοκομικά και τα αυγά αύξησαν την τιμή τους κατά 2,6% ενώ το νωπό παστεριωμένο γάλα κατά 4,46%, αποδεικνύοντας ότι η επίμαχη διάταξη όχι μόνο δεν μείωσε την τιμή, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις την αύξησε κιόλας.
Σήμερα, όλες οι μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες, εξαιρουμένων των συνεταιριστικών, πωλούν πλέον στα ράφια των σούπερ-μάρκετ γάλα 7 ημερών, χωρίς ωστόσο να κάνουν μείωση στην τιμή – μάλιστα μία εταιρεία έχει κάνει και αύξηση.
Από την πλευρά τους οι κτηνοτρόφοι καταγγέλλουν ότι από την ψήφιση του νόμου και μετά οι τιμές παραγωγού έχουν μειωθεί κατά 4 λεπτά το κιλό, καθώς και ότι οι γαλακτοβιομηχανίες έχουν αρχίσει αθρόες εισαγωγές γάλακτος. Έτσι, υψηλές τιμές καταγράφονται στη χώρα μας και στο νωπό γάλα του ενός λίτρου, το οποίο πωλείται προς 1,22 ευρώ, όταν στην Ισπανία έχει 1,02 ευρώ και τη Γαλλία 1,17 ευρώ. Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η ακριβότερη χώρα στο γάλα με τιμή 1,47 ευρώ.
Εν τω μεταξύ από την 1η Αυγούστου ξεκίνησαν και οι έλεγχοι για το ψωμί, με βάση τη διάταξη που προβλέπει υποχρεωτικό ζύγισμα του ψωμιού και επιβολή κυρώσεων στους παραβάτες, την οποία πώς και πώς περίμενε ο Γιακουμάτος!!!
Πιο συγκεκριμένα, το υπουργείο Ανάπτυξης εκτιμά ότι με τον τρόπο αυτόν η φραντζόλα των 350 γρ. θα διατίθεται σε ένα εύρος τιμής από 0,50 ευρώ έως 0,70 ευρώ. Μάλιστα ζητά από τους καταναλωτές να απαιτούν να ζυγίζεται το ψωμί ώστε να αξιοποιούν το δικαίωμά τους να πληρώνουν το ακριβές αντίτιμο για την ποσότητα που αγοράζουν.
Εδώ βέβαια πρέπει να επισημαίνουμε στον υφυπουργό ότι, εκτός από τα αρτοποιεία, πρέπει να κοιτάξει λίγο και τα σούπερ-μάρκετ που έχουν το ψωμί για τοστ ακριβότερο ακόμη και κατά 80% σε σχέση με χώρες της Ευρώπης. Εδώ πωλείται προς 2,20 ευρώ η συσκευασία των 480 με 500 γρ. ενώ στην Αγγλία είναι στα 1,22 ευρώ, στην Ισπανία διατίθεται προς 1,49 ευρώ και στη Γαλλία 1,38 ευρώ.
Όσο για το καλάθι της νοικοκυράς εκεί οι έμμεσοι φόροι το καθιστούν εξαιρετικά ακριβό, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Kαταναλωτικών Aγαθών (IEΛKA).
Ειδικότερα, για 20 προϊόντα ο Έλληνας καταναλωτής πληρώνει 42,06 ευρώ, ενώ αν αφαιρεθεί ο ΦΠA τότε το κόστος πέφτει στα 36,30 ευρώ.
Δηλαδή ακριβότερη με διαφορά από τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. είναι η χώρα μας σε μια σειρά από προϊόντα, σύμφωνα με τελευταία στοιχεία της Eurostat, όπως τα τυροκομικά στα οποία κατέχει την πρώτη θέση και είναι κατά 31,5% ακριβότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Περί το 30% είναι επίσης στα δημητριακά, το ρύζι, το λάδι, το αλεύρι, τα αυγά, το βούτυρο, τον καφέ, το χαρτί υγείας, τα αναψυκτικά κ.ά.
Μεταφορικά - εισιτήρια - διόδια
Η αύξηση της τιμής των διοδίων κάνει απαγορευτικό το ταξίδι με αυτοκίνητο. Σύμφωνα με τη νέα ανατίμηση, μόνο στους πολυσύχναστους αυτοκινητοδρόμους της Πελοποννήσου και ιδιαίτερα στο σκέλος Αθηνών - Κορίνθου, οι οδηγοί καλούνται να καταβάλουν αυξημένα διόδια και στις δύο κατευθύνσεις των σταθμών της Ελευσίνας και του Ισθμού, ενώ έχουν προστεθεί και λειτουργούν πλευρικοί σταθμοί διοδίων για την απαγόρευση της χρήσης του επαρχιακού δικτύου χωρίς επιβάρυνση.
Αν, μάλιστα, συνυπολογιστεί η κατακόρυφη αύξηση της τιμής των καυσίμων, με τη διόγκωση των φόρων, γίνεται αντιληπτό ότι τα τελευταία χρόνια το μεταφορικό κόστος στην Ελλάδα πολλαπλασιάστηκε, εις βάρος βέβαια του καταναλωτή, ο οποίος ως τελευταίος κρίκος της αλυσίδας πληρώνει όλα τα σπασμένα.
Την ίδια ώρα το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ξεπερνά τα 500 ευρώ για μια οικογένεια που θα ταξιδέψει με αυτοκίνητο σε κάποιον νησιωτικό προορισμό.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου