Πέμπτη 23 Μαΐου 2013

Εξετάσεις: Oι κρεμαστοί κήποι του Καλατράβα και τα επτά θαύματα της αρχαιότητας

Αντιγραφέας-εξεταστής-επιτηρητής-βαθμολογητής, Back Door Man 
Μιας και οι εξετάσεις το τελευταίο διάστημα βρίσκονται στο επίκεντρο,  θυμήθηκα το γραπτό κάποιου άλλου είδους εξετάσεων που είχε πέσει στα χέρια μου πριν κάποια χρόνια. Έτος 2005, εξετάσεις για διορισμό εκπαιδευτικών, ειδικότητα Συντήρησης Αρχαιοτήτων & Έργων Τέχνης. Εποχή που ακόμα ο διορισμός ως καθηγητή σήμαινε την εξασφάλιση μιας αξιοπρεπούς διαβίωσης και όχι επιστρατευμένη εργασία με μισθούς πείνας και συνεχώς υπό τον φόβο της απόλυσης. Η ελπίδα για το μέλλον δεν κρύβεται από τον υποψήφιο μας, παρ’ όλο που όπως θα διαβάσετε, μάλλον δεν έγραψε καλά. Παρ΄όλα αυτά, το αντιμετώπισε με φοβερό χιούμορ και...
αισιοδοξία που ελπίζω να τον συνοδεύουν μέχρι σήμερα. Και με ένα επιπλέον προσόν: Eίναι γαύρος :) :)

MΑΘΗΜΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗΣ

Ο ναός του Δία στην Αρχαία Ολυμπία: χρονολογία, περιγραφή αετωμάτων και μετοπών, τι παρασταίνουν.
O ναός του Δία βρίσκεται στην Αρχαία Ολυμπία. Δημιουργήθηκε στην αρχαιότητα από κάποιους που απ’ ότι φαίνεται έκαναν καλή δουλειά. Χρονολογία ακριβώς δε θυμάμαι γιατί ήμουν μικρός τότε. Και τώρα μικρός είμαι βέβαια αλλά δεν παίζει ρόλο. Αλλά ας γυρίσουμε πάλι στο θέμα μας. O ναός του Δία ήταν αφιερωμένος στον Δία. Ήταν ο αρχηγός των θεών του Ολύμπου. Άλλοι λένε πως ήταν καλό τυπάκι κι άλλοι πως ήταν μεγάλο λαμόγιο και τα έπαιζε με τη παράγκα. Εγώ που τον ξέρω προσωπικά πάντως το μόνο που έχω να πω είναι πως πήδαγε ότι κινούνταν. Και μάλιστα έπαιρνε διάφορες μορφές για να κάνει τις βρωμοδουλειές του όπως βροχή, αέρας, τράγος, κουνελάκι, πικατσου και άλλα πολλά που καλό είναι να μην τα πω και τον εκθέσω γιατί θα τα ακούσει η Ήρα θα θυμώσει και ποιος την ακούει μετά. 
Του Δία λοιπόν του έφτιαξαν έναν μεγαλοπρεπή ναό αφιερωμένο, εκεί που γινόταν οι ολυμπιακοί αγώνες της αρχαιότητας, πράγμα πολύ σημαντικό γιατί εκεί μαζευόταν όλοι οι μεγάλοι αθλητές του αρχαίου ελληνικού χώρου και προσπαθούσαν να αποκτήσουν την τιμή και την δόξα που θα τους έδινε η ολυμπιακή νίκη και που μετά ίσως τους έδινε την ευκαιρία να βγουν στην τηλεόραση και να εξασφαλίσουν την βίλα τους και το κότερο τους.  
Στο ναό αυτό λοιπόν υπήρχε και το χρυσελεφάντινο άγαλμα του Δία που αποτελεί και το ένα από τα επτά θαύματα της αρχαιότητας. Τα άλλα έξι ήταν: O Μολλοσός της Ρόδου, οι κρεμαστοί κήποι του Καλατράβα, το ασφαλιστικό του ελληνικού κράτους, το νταμπλ του Ολυμπιακού, το γκολ του Ριβάλντο στον τελικό κυπέλλου με τον Άρη και το «Πάμε στοίχημα» του θείου Σωκράτη. Μια και το φερε η κουβέντα ελπίζω αυτό το παλτό ο Κωνσταντίνου να πάρει τα πόδια του φέτος γιατί αν είναι να παίζει σαν τον Οκκά ας παίξει ο Ανατολάκης καλύτερα σέντερ φορ. Αλλά ας πάμε πάλι πίσω στα δικά μας. Το χρυσελεφάντινο άγαλμα ήταν όπως εύκολα μπορεί να καταλάβει κανείς φτιαγμένο από χρυσό και ελεφαντόδοντο. Δηλαδή κλασσική περίπτωση ανάθεσης έργου με μεγάλο κόστος και φυσικά την νύφη πλήρωνε ο λαός. Ο ναός λοιπόν ήταν κατασκευασμένος με την κλασσική αρχιτεκτονική της εποχής, οπότε διέθετε μετόπες και αετώματα, τα οποία ήταν διακοσμημένα με ανάγλυφες παραστάσεις. Οι περισσότερες ήταν από διάφορα σκηνικά που είχε κάνει ο Δίας, άλλες ήταν σκηνές από κυνήγι και άλλες σκηνές από το τελευταίο επεισόδιο του «Καλημέρα Ζωή» του Φώσκολου. Βέβαια με τα χρόνια κ΄ λόγω υψηλού κόστους συντήρησης και επειδή έτσι γίνεται στην Ελλάδα πάντα, ο ναός εγκαταλείφθηκε στη δίνη του χρόνου με αποτέλεσμα να γίνει το γνωστό ρημαδιό που όλοι θέλουν να λένε αρχαιοελληνικό εύρημα.

Παράγοντες που συνέβαλαν στη διαμόρφωση της βυζαντινής τέχνης: να αναφερθούν και να αναλυθούν.
Η βυζαντινή τέχνη συνθέτεται από κάποια βασικά στοιχεία που την κάνουν ξεχωριστή και αναλλοίωτη στο χρόνο. Έχει μια αυστηρότητα και μια μεγαλοπρέπεια που προέρχεται από το θεοκρατικό καθεστώς που επικρατούσε στο Βυζάντιο-Πόλη-Instabul (πάλι με χρόνια με καιρούς πάλι δικιά μας θα ΄ναι.) Η αυστηρότητα λοιπόν που χαρακτηρίζει την βυζαντινή τέχνη προέρχεται από ψυχολογικά τραύματα κατά την παιδική ηλικία των καλλιτεχνών. Η μανάδες κυρίως ήταν πολύ αυστηρές και είχαν συνεχώς αγέλαστο και βλοσυρό ύφος. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να εξωτερικεύουν την εικόνα αυτή της αγέλαστης μάνας στο πρόσωπο της Παναγίας το οποίο εμφανίζεται πάντα σοβαρό χωρίς ίχνος μειδιάματος. Επίσης η αυστηρότητα αυτή των μανάδων οδηγούσε στη γρήγορη ωρίμανση των παιδιών. Αυτό φαίνεται στο ότι ενώ ο Χριστός εικονίζεται ως μωρό στην αγκαλιά της Παναγίας η μορφή του είναι μορφή ενήλικα άνθρωπου. Άλλος παράγοντας που έπαιξε μεγάλο ρόλο είναι η γρήγορη ανάπτυξη των εκτυπωτών ΗP 7200 bsi οι οποίοι έδιναν μια άλλη αίσθηση στην αναπαραγωγή των εικόνων.

Ο Μυστικός Δείπνος του Λεονάρδο ντα Βίντσι: περιγραφή, πού υπάρχει, πότε φιλοτεχνήθηκε.
Για τον Μυστικό Δείπνο δεν ξέρουμε πολλά γιατί όπως λέει και το όνομα του είναι μυστικός. Όπως αναφέρεται και στο βιβλίο του Dan Brown “Κώδικας Ντα Βίντσι”, o πίνακας αυτός είναι μια ιδιάζουσα περίπτωση που έχει απασχολήσει τους ιστορικούς τέχνης και που πολλές διαφορετικές γνώμες έχουν ακουστεί. Το κύριο στοιχείο αναφοράς στον πίνακα είναι η ύπαρξη μιας γυναίκας ακριβώς στα δεξιά του Χριστού που πιστεύεται ότι είναι η Μαρία Μαγδαληνή η οποία από κάποιους εικάζεται πως ήταν η γυναίκα του Χριστού και όχι μια πόρνη όπως την παρουσιάζει η εκκλησία, Οι υπόλοιποι μαθητές είναι 111 οπότε εικονίζει μάλλον την στιγμή που ο Ιούδας έχει ήδη φύγει να προδώσει την θέση του Χριστού. O Χριστός με την Μαρία Μαγδαληνή σχηματίζουν με τα σώματα τους το σχήμα V που είναι το σήμα που δηλώνει την θηλυκή ύπαρξη. Ο πίνακας βρίσκεται στην ελληνική πρεσβεία στο Ουγκσμπανιστάν οπού δωρήθηκε από τον τότε δήμαρχο αθηναίων Δημήτρη Αβραμόπουλο.

Ποιοι οι εκπρόσωποι της Σχολής του Μονάχου, τι γνωρίζετε γι’ αυτούς και το έργο τους.
Η σχολή του Μονάχου είναι από τις μεγαλύτερες σχολές ποδοσφαίρου στον κόσμο. Κύριος εκπρόσωπος της είναι ο “Κάιζερ” Μπεκενμπάουερ, ένας από τους καλύτερους ανασταλτικούς μέσους όλων των εποχών. στη συνέχεια αναδείχθηκαν και άλλοι σπουδαίοι εκπρόσωποι όπως ο Λόταρ Ματέους, Ρούντι Φέλερ, Καρλ Χάινς Ρουμενίγκε οι οποίοι έγιναν γνωστοί για τον τρόπο που ζωγράφιζαν στο γήπεδο. Μελανή στιγμή για τη σχολή του Μονάχου είναι ο τελικός του Τσάμπιονς Λιγκ με την Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ όπου ενώ προηγούνταν σε όλη την διάρκεια του αγώνα με 1-0 και έχασε πολλές ευκαιρίες δέχθηκε 2 γκολ στις καθυστερήσεις και βύθισε όλο το Μόναχο στο πένθος. Βέβαια το Τσάμπιονς Λιγκ ήρθε αργότερα οπότε ξανά χαρές και πανηγύρια. Είναι σχεδόν πάντα μέσα στους τίτλους της Γερμανίας και πάντα πρωταγωνίστρια στην Ευρώπη.  Οι νέοι εκφραστές του “Μοναχισμού” είναι ο Όλιβερ Κάαν (γκολκίπερ) και ο Μπάλακ (ζωγράφος επί χόρτου).

Μαρκ Σαγκάλ (Marc Chagall): ζωή, έργο, αξιολόγηση της προσωπικότητας και του έργου του.
Τον Μαρκ Σαγκάλ τον γνώρισα λίγο οπότε θα ήταν άδικο να μιλήσω γι΄ αυτόν και αν πω πράγματα που ίσως δεν θα ήταν αλήθεια. Γι’ αυτό θα μιλήσω για μένα. Είμαι ένα καλό παιδί κατά γενική ομολογία, μου αρέσουν οι πλάκες και τα αστεία και έτσι προσπαθώ να αντιμετωπίζω ακόμα και τις δύσκολες καταστάσεις (όπως είναι εδώ αυτή τώρα!!!) Όπως ίσως καταλάβατε δεν ήμουν κατάλληλα προετοιμασμένος. Όχι πως δεν ήθελα αλλά μέχρι πριν λίγο καιρό δούλευα σε φαστφουντάδικο και έφτιαχνα σάντουιτς. (ωραίος συντηρητής θα μου πεις αλλά πρέπει να βγει και το νοίκι) απ’ όπου έφυγα με διαλυμένη μέση και γόνατα. Τώρα βρίσκομαι σε παιδικές κατασκηνώσεις όπου πηγαίνω χρόνια γιατί μου αρέσει η επαφή με τα παιδιά. Δυστυχώς δεν είχα την ευκαιρία και το χρόνο να διαβάσω γιατί τα παιδιά είναι απαιτητικά και όλο ζητάνε. Το καλό θα ήταν πως αν περνούσα θα μπορούσα να ασχολούμαι το καλοκαίρι με τις κατασκηνώσεις που τόσο μου αρέσουν. Αλλά δε πειράζει, κανείς δεν πάει χαμένος. Όρεξη για δουλεία να έχουμε και κάτι θα γίνει. Ελπίζω το γραπτό μου να ήταν ένα ευχάριστο διάλειμμα στο πλήθος των σοβαρών γραπτών. Συγγνώμη αν σας κούρασα και ευχαριστώ για την υπομονή.

Καλό καλοκαίρι!!!

Από //ΠαραλληλοΓράφος//