Σε εκατομμύρια ευρώ αποτιμάται σύμφωνα με πορίσματα ελεγκτών του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, η ζημιά του ελληνικού Δημοσίου από τρεις περιπτώσεις φαύλης διαχείρισης των οικονομικών του ΟΛΠ που σχετίζονται με τεχνικά έργα από το 2000 κι ύστερα. Πρόκειται για έργα τα οποία ανά περίπτωση υπερκοστολογήθηκαν ή για τα οποία τηρήθηκε στάση παράτυπα “ευνοϊκή” προς τον ανάδοχο ενώ στα απωλεσθέντα ποσά πρέπει να συνυπολογιστούν τα έσοδα που χάνονται και θα χαθούν στο μέλλον από την προβληματική κατασκευή των εν λόγω έργων. Ο ΟΛΠ...
εξέδωσε απάντηση στα δημοσιεύματα που κυκλοφορούν από το πρωί, η οποία ωστόσο είναι παραπλανητικά ψευδής αφού αναφέρεται σε άλλο έργο. Το koutipandoras.gr εξασφάλισε τα πορίσματα των ελεγκτών κι αναλύει τις τρεις περιπτώσεις.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ γιώργος Ανωμερίτης με τον πρώην υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.
Ένα βιοκλιματικό κτίριο που τελικά έγινε συμβατικό
Ένα βιοκλιματικό κτίριο που τελικά έγινε συμβατικό
Τα αρμόδια όργανα του ΟΛΠ, προγραμμάτισαν την κατασκευή ενός βιοκλιματικού κτιρίου, προκειμένου να μην επιβαρυνθεί περαιτέρω περιβαλλοντικά η περιοχή, με την κατασκευή ενός ακόμα ενεργοβόρου κτιρίου διοίκησης. Όπως αναφέρουν οι ελεγκτές στο πόρισμά τους, “οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν (εκ μέρους των αρμοδίων οργάνων του Ο.Λ.Π.) και ο εντοπισμός διαφοροποιημένων Τεχνικών Περιγραφών στους φακέλους του έργου, οδήγησαν τελικά στην κατασκευή ενός ενεργειακά συμβατικού κτιρίου" και μάλιστα μεσω τριών σοβαρών παρατυπιών. Αντιγράφουμε από το πόρισμα:
α) η αποπληρωμή του εν λόγω κτιρίου έγινε χωρίς να απομειωθεί το εργολαβικό αντάλλαγμα, κατά τη δαπάνη του Κατ’ Αποκοπήν Τιμήματος που αντιστοιχεί στις ειδικές κατασκευές (σύμμικτη κατασκευή, φρεατοπάσσαλοι) και στα βιοκλιματικά συστήματα (μηχανικών περσίδων σκίασης, των φωτοβολταϊκών πανέλων, σύστηματος κλιματισμού με χρήση υδάτινων πόρων) που δεν κατασκευάστηκαν,
β) παρασχέθηκε έκπτωση από τον ανάδοχο (1,2%), η οποία αφορούσε έργο "ειδικής φύσης". Η κατασκευή τελικά ενός συμβατικού κτιρίου δεν δικαιολογεί την ανωτέρω έκπτωση, δεδομένου ότι, η μέση έκπτωση συνήθων κτιριακών έργων την περίοδο εκείνη, ήταν 33,23% (βλέπε πίνακα Παραρτήματος Ι) ενώ, η έκπτωση με την οποία συντάχθηκαν οι Νέες Τιμές του έργου από την Δ.Υ. και τον Ανάδοχο ήταν 30,34%, και
γ) καθυστέρησε αδικαιολόγητα η έναρξη των εργασιών του έργου (:προσπάθεια κατασκευής υπογείου σε δυσμενείς συνθήκες λόγω υψηλού υδροφόρου ορίζοντα, χωρίς καμία αιτιολόγηση κ.α.) με συνέπεια τη χορήγηση παρατάσεων της προθεσμίας περαίωσης χωρίς τη συνδρομή των νομίμων προϋποθέσεων και την καταβολή αδικαιολόγητης δαπάνης αναθεώρησης.
Μια τριώροφη αποθήκη που ενισχυόταν ενώ πήγαινε για γκρέμισμα
α) η αποπληρωμή του εν λόγω κτιρίου έγινε χωρίς να απομειωθεί το εργολαβικό αντάλλαγμα, κατά τη δαπάνη του Κατ’ Αποκοπήν Τιμήματος που αντιστοιχεί στις ειδικές κατασκευές (σύμμικτη κατασκευή, φρεατοπάσσαλοι) και στα βιοκλιματικά συστήματα (μηχανικών περσίδων σκίασης, των φωτοβολταϊκών πανέλων, σύστηματος κλιματισμού με χρήση υδάτινων πόρων) που δεν κατασκευάστηκαν,
β) παρασχέθηκε έκπτωση από τον ανάδοχο (1,2%), η οποία αφορούσε έργο "ειδικής φύσης". Η κατασκευή τελικά ενός συμβατικού κτιρίου δεν δικαιολογεί την ανωτέρω έκπτωση, δεδομένου ότι, η μέση έκπτωση συνήθων κτιριακών έργων την περίοδο εκείνη, ήταν 33,23% (βλέπε πίνακα Παραρτήματος Ι) ενώ, η έκπτωση με την οποία συντάχθηκαν οι Νέες Τιμές του έργου από την Δ.Υ. και τον Ανάδοχο ήταν 30,34%, και
γ) καθυστέρησε αδικαιολόγητα η έναρξη των εργασιών του έργου (:προσπάθεια κατασκευής υπογείου σε δυσμενείς συνθήκες λόγω υψηλού υδροφόρου ορίζοντα, χωρίς καμία αιτιολόγηση κ.α.) με συνέπεια τη χορήγηση παρατάσεων της προθεσμίας περαίωσης χωρίς τη συνδρομή των νομίμων προϋποθέσεων και την καταβολή αδικαιολόγητης δαπάνης αναθεώρησης.
Μια τριώροφη αποθήκη που ενισχυόταν ενώ πήγαινε για γκρέμισμα
Πρόκειται για τις αποθήκες Γ8-9-10 στο τμήμα του λιμανιού που ονομάζεται “λιμένας Ηρακλέους” για τις οποίες είχε γράψει το HOT DOC ήδη από το Δεκέμβρη του 2012 (τεύχος 17). Οι ελεγκτές του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης καταγράφουν πως “ότι κατά την διάρκεια μιας δεκαετίας (2000 – 2009) τα αρμόδια όργανα του ΟΛΠ για θέματα μελετών και έργων δηλαδή η Δ/νση Έργων ως Δ/νουσα Υπηρεσία, το Διοικητικό Συμβούλιο ως Προϊσταμένη Αρχή και το Τεχνικό Συμβούλιο του ΟΛΠ διαχειρίστηκαν το θέμα των ζημιών που υπέστη το κτίριο των αποθηκών Γ8-9-10 με μία ατέρμονα εναλλαγή προορισμού του κτιρίου”.
Κι εξηγούν: “Η αρχική μελέτη ενίσχυσης του κτιρίου μετετράπη στην πορεία σε μελέτη κατεδάφισης και με διατιθέμενη πλέον προμελέτη κατεδάφισης δημοπρατήθηκε στη συνέχεια η ενίσχυση του κτιρίου χωρίς προσδιορισμένο εκτελεστέο αντικείμενο (παρά μόνο με το κείμενο πραγματογνωμοσύνης). Στη συνέχεια η εγκατεστημένη εργολαβία ενίσχυσης του κτιρίου μετετράπη και πάλι σε εργολαβία κατεδάφισης του κτιρίου ενώ, προστέθηκε αυθαίρετα και παράνομα πλήθος άλλων αντικειμένων άσχετων με το συμβατικό, δηλαδή παραβιάστηκαν κατ’ επανάληψη θεμελιώδεις διατάξεις για την ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων και στο στάδιο της εκπόνησης της μελέτης και στο στάδιο της εκτέλεσης του έργου".
Παρακάτω σημειώνουν πως “κατά την φάση εκτέλεσης του έργου της κατεδάφισης (η οποία δεν δημοπρατήθηκε ποτέ με ανταγωνιστικούς όρους) αλλά και των άλλων έργων που προσαρτήθηκαν στο συμβατικό αντικείμενο, διαπιστώθηκαν υπερτιμολογήσεις και διπλοπληρωμές (μέσω των νέων τιμών που καταρτίστηκαν) καθώς και υπερπιστοποιήσεις μεγάλης κλίμακας κατά την επιμέτρηση των εργασιών με συνέπεια να προκληθούν πολλαπλές ζημίες στον ΟΛΠ συνολικού ύψους 1.938.425€ δηλαδή ποσοστό 49% της συνολικής δαπάνης του έργου (3.955.132€)”.
Στο πόρισμά τους οι ελεγκτές διαψεύδουν ανοιχτά τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ κ. Πετρουλή ο οποίος εμφανίζεται να έχει δηλώσει πως “η σύμβαση αυτή υλοποιήθηκε εντός των ορίων της νομιμότητας και δεν έβλαψε τα συμφέροντα του ΟΛΠ”. Οι ελεγκτές επισημαίνουν πως “τόσο η ίδια η σύμβαση όσο και ο τρόπος διαχείρισής της, κινήθηκαν σε μεγάλο βαθμό εκτός των ορίων της νομιμότητας, επί ζημία του ΟΛΠ με ευθύνη των αρμοδίων οργάνων του, που δεν παρεμπόδισαν καμία από τις παραπάνω διαπιστωθείσες παράνομες ενέργειες ή παραλείψεις οφειλόμενων ενεργειών”.
Ένας λάθος κρηπιδότοιχος για κρουαζιερόπλοια για τον οποίο πληρώθηκε ο ανάδοχος και ίσως χαθούν 3 εκ. από το ΕΣΠΑ
Κι εξηγούν: “Η αρχική μελέτη ενίσχυσης του κτιρίου μετετράπη στην πορεία σε μελέτη κατεδάφισης και με διατιθέμενη πλέον προμελέτη κατεδάφισης δημοπρατήθηκε στη συνέχεια η ενίσχυση του κτιρίου χωρίς προσδιορισμένο εκτελεστέο αντικείμενο (παρά μόνο με το κείμενο πραγματογνωμοσύνης). Στη συνέχεια η εγκατεστημένη εργολαβία ενίσχυσης του κτιρίου μετετράπη και πάλι σε εργολαβία κατεδάφισης του κτιρίου ενώ, προστέθηκε αυθαίρετα και παράνομα πλήθος άλλων αντικειμένων άσχετων με το συμβατικό, δηλαδή παραβιάστηκαν κατ’ επανάληψη θεμελιώδεις διατάξεις για την ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων και στο στάδιο της εκπόνησης της μελέτης και στο στάδιο της εκτέλεσης του έργου".
Παρακάτω σημειώνουν πως “κατά την φάση εκτέλεσης του έργου της κατεδάφισης (η οποία δεν δημοπρατήθηκε ποτέ με ανταγωνιστικούς όρους) αλλά και των άλλων έργων που προσαρτήθηκαν στο συμβατικό αντικείμενο, διαπιστώθηκαν υπερτιμολογήσεις και διπλοπληρωμές (μέσω των νέων τιμών που καταρτίστηκαν) καθώς και υπερπιστοποιήσεις μεγάλης κλίμακας κατά την επιμέτρηση των εργασιών με συνέπεια να προκληθούν πολλαπλές ζημίες στον ΟΛΠ συνολικού ύψους 1.938.425€ δηλαδή ποσοστό 49% της συνολικής δαπάνης του έργου (3.955.132€)”.
Στο πόρισμά τους οι ελεγκτές διαψεύδουν ανοιχτά τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ κ. Πετρουλή ο οποίος εμφανίζεται να έχει δηλώσει πως “η σύμβαση αυτή υλοποιήθηκε εντός των ορίων της νομιμότητας και δεν έβλαψε τα συμφέροντα του ΟΛΠ”. Οι ελεγκτές επισημαίνουν πως “τόσο η ίδια η σύμβαση όσο και ο τρόπος διαχείρισής της, κινήθηκαν σε μεγάλο βαθμό εκτός των ορίων της νομιμότητας, επί ζημία του ΟΛΠ με ευθύνη των αρμοδίων οργάνων του, που δεν παρεμπόδισαν καμία από τις παραπάνω διαπιστωθείσες παράνομες ενέργειες ή παραλείψεις οφειλόμενων ενεργειών”.
Ένας λάθος κρηπιδότοιχος για κρουαζιερόπλοια για τον οποίο πληρώθηκε ο ανάδοχος και ίσως χαθούν 3 εκ. από το ΕΣΠΑ
Το τρίτο πόρισμα των ελεγκτών αφορά στην κατασκευή ενός κρηπιδότοιχου (εγκατάσταση υποδοχής) για μεγάλα σύγχρονα κρουαζιερόπλοια. Ενώ το έργο είχε δημοπρατηθεί για να κατασκευασθεί εντός επτά μηνών, τέσσερα χρόνια μετά την έναρξή του “το έργο να παραμένει ανεκτέλεστο κατά 60% περίπου, να έχει υποστεί ζημία ύψους 296.375,56 ευρώ και να είναι εκτεθειμένο στον κίνδυνο απένταξής του από το πρόγραμμα συγχρηματοδότησης του ΕΣΠΑ, με ενδεχόμενη ζημία, την απώλεια του συνόλου της κοινοτικής συνδρομής ύψους 2.945.739,14 ευρώ”.
Η απάντηση του ΟΛΠ
Έχοντας διαβάσει τα παραπάνω, ο καθένας καταλαβαίνει πως η ανακοίνωση-απάντηση του ΟΛΠ είναι παραπλανητικά ψευδής αφού δεν αναφέρεται σε κανένα από τα τρία έργα αλλά σε αυτό της Προβλήτας 1 στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων. Προκαλεί επίσης απορία γιατί δεν την υπογράφει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης αλλά ο διευθυντής διοίκησης Δημήτρης Σπύρου:
Η απάντηση του ΟΛΠ
Έχοντας διαβάσει τα παραπάνω, ο καθένας καταλαβαίνει πως η ανακοίνωση-απάντηση του ΟΛΠ είναι παραπλανητικά ψευδής αφού δεν αναφέρεται σε κανένα από τα τρία έργα αλλά σε αυτό της Προβλήτας 1 στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων. Προκαλεί επίσης απορία γιατί δεν την υπογράφει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης αλλά ο διευθυντής διοίκησης Δημήτρης Σπύρου:
Σύμφωνα με έγκυρη πηγή, οι τρεις αυτές υποθέσεις είναι μόνο η αρχή αφού οι έλεγχοι των ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης συνεχίζονται σε μια σειρά από έργα που εκτελέστηκαν την τελευταία δεκαετία κι υπάρχει η αίσθηση πως η διαχείριση από μέρους των αρχών του ΟΛΠ ήταν παρόμοια με αυτή που διαπιστώνουν στα τρία πορίσματα. Η ίδια πηγή επισημαίνει πως νέα πορίσματα αναμένονται μέσα στο Μάρτιο. Το koutipandoras.gr θα παρακολουθεί το θέμα και θα επανέρχεται όταν υπάρχουν νεότερα.
Από το koutipandoras
Από το koutipandoras
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.