■ ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ (ΚΟΡΙΝΘΟΥ-ΠΑΤΡΩΝ)
Τα πρώτα 7 (!) χλμ. από τα 120 του αυτοκινητοδρόμου, που θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2013, παραδόθηκαν… πανηγυρικά στην κυκλοφορία από τον υπουργό Υποδομών, μολονότι ημιτελή, και οι οδηγοί συνεχίζουν να κινούνται βασανιστικά σε μια λωρίδα στην ακριβοπληρωμένη εθνική οδό.
Το σεξπιρικό «Πολύ κακό για το τίποτα» θύμιζε...
η χθεσινή φιέστα κοντά
στην Αρχαία Κόρινθο. Επίσημοι, εργολάβοι και μια… ιπτάμενη ρομποτική
κάμερα επιστρατεύτηκαν για την παράδοση των πρώτων 7 χλμ. στον υπό
κατασκευή αυτοκινητόδρομο των 120 χλμ. της Κορίνθου-Πατρών! Οι οδηγοί
που κινούνται στο νέο τμήμα δεν διαπιστώνουν μεγάλη αλλαγή, αφού
εξακολουθούν να έχουν στη διάθεσή τους μόνο μία λωρίδα κυκλοφορίας και
μία βοηθητική.
Το νεοκατασκευασμένο ρεύμα προς την Πάτρα χωρίστηκε προσωρινά στα
δύο, για να χωρέσει όσους κινούνται προς Αθήνα ή προς Πάτρα. Ο δρόμος
που χρησιμοποιούνταν ώς χθες θα ανακατασκευαστεί, για να εξυπηρετεί
μελλοντικά μόνο το ρεύμα προς Αθήνα. Οι εργασίες προβλέπεται να
διαρκέσουν οκτώ μήνες, όπως δήλωσαν εκπρόσωποι της κοινοπραξίας, ενώ
στελέχη του υπουργείου Υποδομών υπολογίζουν ότι ο αυτοκινητόδρομος θα
πάρει την τελική του μορφή σε ένα πεντάμηνο.
Φιέστα σε δόσεις
Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, που παραβρέθηκε χθες στη διαδικασία παράδοσης,
είπε ότι τον Οκτώβριο αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία άλλο ένα
κομμάτι 7 χλμ. πριν από το Κιάτο, καθώς και άλλα τμήματα κοντά στο
Αίγιο. Το φθινόπωρο προβλέπεται να μεταφερθούν κοντά στο Κιάτο τα διόδια
που λειτουργούν σήμερα στο ύψος του Ζευγολατιού, ενώ με την ολοκλήρωση
των έργων θα προστεθεί νέος σταθμός στον κόμβο της Αρχαίας Κορίνθου.
Στα εργοτάξια που λειτουργούν σε όλο το μήκος της Κορίνθου-Πατρών
απασχολούνται σήμερα 2.000 άτομα. Τα έργα, μετά την επανεκκίνηση,
βρίσκονται λίγο πάνω από το 50%.
Από τις 12 σήραγγες με συνολικό μήκος 16 χλμ. έχει κατασκευαστεί το
78%. «Σε περίπου ενάμιση χρόνο από σήμερα -και λιγότερο- τα 120 χλμ. της
Κορίνθου-Πατρών θα είναι μόλις μία ώρα δρόμος. Θα είναι ένας δρόμος
σύγχρονος και ασφαλής», υποσχέθηκε ο Μ. Χρυσοχοΐδης.
Πάντως, ο Παναγιώτης Παπανικόλας, επικεφαλής της κοινοπραξίας των
έργων, ισχυρίστηκε ότι «το εγχείρημα είναι δύσκολο», καθώς οι κατασκευές
γίνονται σε έναν δρόμο που βρίσκεται σε κυκλοφορία.
Ο Κώστας Παπανδρέου, από την εταιρεία λειτουργίας, είπε στους
δημοσιογράφους ότι η κυκλοφορία, που σημείωσε πτώση 45% σε σχέση με το
2009, από τις αρχές του χρόνου παρουσιάζει σταθεροποίηση.
Το χρονοδιάγραμμα και το κόστος είναι τα δύο μεγάλα «αγκάθια» του
έργου, που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2008, με προοπτική να παραδοθεί σε
μια πενταετία και έξι χρόνια αργότερα έχουν δοθεί στην κυκλοφορία
λιγότερα από 7 χλμ. και αυτά όχι στην τελική μορφή τους! Οσο για τα
οικονομικά έχουν εκτιναχθεί στα ύψη. Οι εργολάβοι, με πρόσχημα την
οικονομική κρίση και επικαλούμενοι την άρνηση των τραπεζών να
χρηματοδοτήσουν τα έργα, έκλεισαν τα εργοτάξια το καλοκαίρι του 2011 και
άρχισαν τα… αιτήματα για αποζημιώσεις.
Πρόσθετη χρηματοδότηση
Υστερα από πολύπλοκες διαπραγματεύσεις, συμφώνησαν σε νέα σύμβαση,
που προβλέπει πρόσθετες χρηματοδοτήσεις, οι οποίες στο συγκεκριμένο έργο
φτάνουν τα 680 εκατ. ευρώ και μαζί με τα έσοδα από τα διόδια έχουν
ξεπεράσει το 1,2 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, ζητούν επιπλέον 35
εκατ. ευρώ, για να αναλάβουν την κατασκευή οκτώ ανισόπεδων διασταυρώσεων
του νέου αυτοκινητόδρομου με τη σιδηροδρομική γραμμή, που έχουν
καθυστερήσει να γίνουν με εργολαβίες του ΟΣΕ.
Εμπλοκές υπάρχουν και στο τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα, που αφαιρέθηκε
από την εργολαβία με βάση την τελευταία συμφωνία και θα κατασκευαστεί
χωριστά, με την… κλασική διαδικασία των δημόσιων έργων. Η δημοπράτηση
στο πρώτο κομμάτι Πάτρα-Πύργος, με μήκος 75 χλμ. και προϋπολογισμό 340
εκατ. ευρώ, έχει καθυστερήσει, γιατί δεν έχει «ξεκλειδώσει» το νέο ΕΣΠΑ,
αλλά -σύμφωνα με ορισμένες πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος- δεν
έχουν εγκριθεί οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Το δεύτερο κομμάτι Καλό Νερό-Τσακώνα, μήκους 30 χλμ. και με
προϋπολογισμό 130 εκατ. ευρώ, έχει προγραμματιστεί να δημοπρατηθεί στα
τέλη του χρόνου.
…………………………………………………………
ΜΑΛΙΑΚΟΣ
Χρυσάφι κόστισε το «Πέταλο»
Πάνω από 800 εκατ. ευρώ έχουν κοστίσει στους φορολογούμενους τα έργα
στο «Πέταλο» του Μαλιακού, που αναμένονται να δοθούν στην κυκλοφορία «σε
μερικές εβδομάδες», όπως ανακοίνωσε χθες -με μεγάλη δόση ασάφειας- ο
υπουργός Μ. Χρυσοχοΐδης. Από τον νέο αυτοκινητόδρομο των 77 χλμ.
απομένουν να ολοκληρωθούν δύο τμήματα: η παράκαμψη Λαμίας, με μήκος 4,1
χλμ. και το Στυλίδα-Ράχες, μήκους 19,2 χλμ., τα οποία με τις παρατάσεις
έπρεπε να έχουν παραδοθεί ώς το 2010.
Τέσσερα χρόνια μετά, τα έργα προχωρούν με υπερβάσεις του
προϋπολογισμού και των χρονοδιαγραμμάτων τους, ενώ το υπουργείο
ετοιμάζει μια νέα εργολαβία-σκούπα για όλες τις εκκρεμότητες, που θα
περιλαμβάνει και τα τμήματα που έχουν δοθεί στην κυκλοφορία. Στο
συγκεκριμένο τμήμα της εθνικής οδού λειτουργεί ήδη ένας σταθμός διοδίων,
κοντά στις Θερμοπύλες, ενώ με την ολοκλήρωση των κατασκευών θα
προστεθεί άλλος ένας στο ύψος της Αγίας Παρασκευής. Τα έσοδα και από
τους δύο θα διατεθούν για τη χρηματοδότηση του νέου αυτοκινητόδρομου
Ε-65, που διασχίζει τη Δυτική Θεσσαλία και καταλήγει στη Εγνατία οδό.
ΜΕΙΩΣΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ….
…κερατιάτικα σε εργολάβους
Συμπληρωματική σύμβαση για τον αυτοκινητόδρομο
Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας ετοιμάζει το υπουργείο Υποδομών και το θέμα
αναμένεται να έρθει για επικύρωση στη Βουλή μέσα στον Σεπτέμβριο. Στο
συγκεκριμένο έργο οι εργασίες συνεχίστηκαν, με πιο αργούς ρυθμούς, όλο
το διάστημα που είχαν σταματήσει στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους και
σήμερα απομένουν περίπου 6 χλμ. στην παράκαμψη της Καλαμάτας, καθώς και η
διακλάδωση Λεύκτρο-Σπάρτη.
Οι εργολάβοι ζητούν «ίση μεταχείριση» και διεκδικούν αποζημιώσεις που
-σύμφωνα με ανεπίσημες πηγές- διαμορφώνονται γύρω στα 300-350 εκατ.
ευρώ. Τα πρόσθετα κονδύλια θα δικαιολογηθούν από τη σύμβαση του 2007, η
οποία θεσπίζει αποζημιώσεις, σε περίπτωση που δεν εξασφαλιστούν οι
προβλεπόμενοι κυκλοφοριακοί φόρτοι. Η μείωση της κυκλοφορίας από το 2009
υπολογίζεται στο 40%, σύμφωνα με τους εργολάβους.
Των Χαράς Τζαναβάρα, Πέτρου Γκόγκου από efsyn
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου