Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

Ο κυβερνήτης Β. Βαρδινογιάννης και η κυβέρνηση των υποτακτικών (επεισόδιο1 & 2)

Η κυβέρνηση δεν το βάζει κάτω: πέμπτη προσπάθεια να χαριστούν τα πρόστιμα σε εφοπλιστικούς και πετρελαϊκούς ομίλους. Το UNFOLLOW είχε αποκαλύψει την προσπάθεια που έκανε η κυβέρνηση Σαμαρά να σβήσει πρόστιμα και βεβαιωμένες φορολογικές υποχρεώσεις που, μόνο για τη Motor Oil του Βαρδή Βαρδινογιάννη και μόνο για τα έτη 2010-2011, ανέρχονται στα 480 εκ. ευρώ, από 800 εκ. ευρώ που ήταν το αρχικό πρόστιμο, ενώ υπολογίζεται ότι, αν ελεγχθούν και οι άλλες χρονιές, το ποσό μπορεί να φτάσει το 1,2 δισ. ευρώ. Τρεις υπουργοί του Α. Σαμαρά, οι Κ. Μητσοτάκης, Γ. Στουρνάρας και Γ. Βρούτσης, επαναφέρουν υπουργική τροπολογία στο νομοσχέδιο για τους δημοσίους υπαλλήλους, με στόχο να χαριστούν δισεκατομμύρια ευρώ σε εταιρείες που πραγματοποιούν τριγωνικές συναλλαγές...
και πωλήσεις. Η κυβέρνηση Σαμαρά επιχειρεί να αλλάξει την ισχύουσα νομοθεσία και να σβήσει αναδρομικά πρόστιμα και κυρίως να νομοθετήσει από εδώ και πέρα φορολογική ασυλία στους μεγαλοεπιχειρηματίες για τις συναλλαγές τους μέσω offshore εταιρειών. Η τροπολογία έρχεται να εξυπηρετήσει «πλήθος εταιρειών και ιδίως εταιρειών πετρελαιοειδών». Η πρώτη εταιρεία είναι η Μotor Oil του Βαρδή Βαρδινογιάννη και η δεύτερη τα ΕΛΠΕ του Σπύρου Λάτση όπου είναι συνέταιρος με το ελληνικό δημόσιο. 

Η κυβέρνηση Σαμαρά επιχειρεί εκ νέου να χαρίσει αναδρομικά πρόστιμα και οφειλές δισεκατομμυρίων ευρώ σε συγκεκριμένους εφοπλιστικούς και πετρελαϊκούς ομίλους, καθώς και σε μεγάλες εισαγωγικές εταιρίες, με τροπολογία που κατέθεσαν τρεις κορυφαίοι υπουργοί της. Πρόκειται για τη δεύτερη απόπειρα των κυβερνώντων μέσα σε διάστημα τεσσάρων μηνών να προωθήσουν την σκανδαλώδη τροπολογία, επιδιώκοντας να σβήσουν βεβαιωμένες οφειλές -από πρόστιμα- πετρελαϊκών εταιρειών, οι οποίες προχωρούσαν σε πωλήσεις καυσίμων μέσω τρίτων χωρών προκειμένου να απαλλάσσονται από φόρους και δασμούς.

 ην τροπολογία με αρ. 1251/67 κατέθεσαν στις 7 Μαρτίου 2014 ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας, Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Γ. Βρούτσης και Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κ. Μητσοτάκης. Η ντροπολογία -γιατί πέρα τέτοιας πρόκειται- κατατέθηκε σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης με τίτλο: «Διοικητικές Απλουστεύσεις Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και υπηρεσιών του Δημόσιου Τομέα – Τροποποίηση Διατάξεων Π. Δ 318/1992 και λοιπές ρυθμίσεις». Την ώρα που στη Βουλή μαινόταν η διαμάχη για την κατάργηση 23 φορέων του δημοσίου και την φοβερή «καινοτομία» της αξιολόγησης με υποχρεωτική ποσόστωση, την ώρα που ο Κ. Μητσοτάκης προωθεί την απόλυση χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων στις 22 Μαρτίου, την ώρα που ακόμη και οι κυβερνητικοί βουλευτές κατέθεταν τις διαφωνίες τους με το σχέδιο νόμου, οι υπουργοί ασχολούνταν με το να περάσουν στη ζούλα την επίμαχη διάταξη, «κρυμμένη» μέσα σε μια τροπολογία για την ΗΔΙΚΑ ΑΕ.

Με τη συγκεκριμένη τροπολογία ήρθαν να προωθήσουν αυτό που απέτυχαν να επιβάλλουν πριν τέσσερις μήνες, και συγκεκριμένα στις 6 Δεκεμβρίου 2013, όταν είχαν καταθέσει αντίστοιχο κατάπτυστο κείμενο τροπολογίας (με αριθμό 997/96/6/12/2013), με το οποίο και τότε επιδίωκαν να σβήσουν πρόστιμα δις ευρώ που είχαν επιβληθεί από το 2010 σε μεγάλους ελληνικούς πετρελαϊκούς και επιχειρηματικούς ομίλους.

Mε αφορμή εκείνη την τροπολογία, που τελικά αποσύρθηκε μετά από τη σφοδρή αντίδραση κυρίως των βουλευτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το UNFOLLOW στο τεύχος Ιανουαρίου είχε αποκαλύψει ότι η κυβέρνηση Σαμαρά επεδίωξε με φωτογραφικό τρόπο να νομοθετήσει –κυρίως– για να σβήσει το πρόστιμο που είχε επιβληθεί στην εταιρεία Motor Oil συμφερόντων Βαρδή Βαρδινογιάννη, αλλά και σε άλλες εταιρείες πετρελαιοειδών, οι οποίες προχωρούσαν σε πωλήσεις καυσίμων μέσω τρίτων χωρών προκειμένου να απαλλάσσονται από φόρους και δασμούς.

Όπως είχε αποκαλύψει το UNFOLLOW –και δεν διαψεύστηκε– «πρόκειται για πρόστιμα και βεβαιωμένες φορολογικές υποχρεώσεις που, μόνο για τη Motor Oil και μόνο για τα έτη 2010-2011, ανέρχονται ήδη στα 480 εκ. ευρώ (από 800 εκ. ευρώ που ήταν το αρχικό πρόστιμο, ενώ υπολογίζεται ότι, αν ελεγχθούν και οι άλλες χρονιές, το ποσό μπορεί να φτάσει το 1,2 δισ. ευρώ)». Όπως μάλιστα σημείωναν τότε στελέχη οικονομικών υπηρεσιών, «αν πραγματοποιηθούν διευρυμένοι έλεγχοι που θα αφορούν τις λεγόμενες “τριγωνικές πωλήσεις” σε όλες τις αντίστοιχες εταιρείες, μπορεί να υπάρξουν για το ελληνικό δημόσιο έσοδα που αγγίζουν αστρονομικά ποσά, από 12 έως 15 δισ. ευρώ».

Σύμφωνα μάλιστα με νέες πληροφορίες από κοινοβουλευτικές πηγές, η τροπολογία έρχεται να εξυπηρετήσει «πλήθος εταιρειών και ιδίως εταιρειών πετρελαιοειδών». Όπως σημείωναν οι ίδιες πηγές -η πρώτη εταιρεία είναι η Μotor Oil του Βαρδή Βαρδινογιάννη και η δεύτερη τα ΕΛΠΕ του Σπύρου Λάτση όπου είναι συνέταιρος με το ελληνικό δημόσιο-  «συγκεκριμένα σε αυτές, επιβλήθηκαν πρόστιμα, στη μία 660 εκατ. € και σε μία άλλη 220 εκατ. € για τη χρήση 2010, διότι μετά από έλεγχο βρέθηκε ότι οι εταιρείες αυτές καταχώρησαν στα έξοδά τους τιμολόγια και παραστατικά που εξέδωσαν offshore εταιρείες με έδρα τον Παναμά, κατόπιν τριγωνικών συναλλαγών, δηλαδή κατόπιν συναλλαγών που διενεργήθηκαν μεταξύ αυτής και του πραγματικού προμηθευτή της, που βρισκόταν στη Ρωσία, με έκδοση όμως τιμολογίων από offshore εταιρίες που εδρεύουν στον Παναμά και αλλού και όχι από τον πραγματικό προμηθευτή».

Τα μεγέθη των εταιρειών και τα ονομάτων των επιχειρηματιών Βαρδινογιάννη και Λάτση που βρίσκονται πίσω από αυτές, είναι ακριβώς το κίνητρο που σπρώχνει τους υπουργούς της κυβέρνησης να μην… το βάζουν κάτω και να επιχειρούν με κάθε ευκαιρία να επαναφέρουν τη συγκεκριμένη τροπολογία. Δεν είναι τυχαίο ότι τη «δουλειά» για να βγουν λάδι τα μεγάλα συμφέροντα, έχουν αναλάβει κορυφαία κυβερνητικά στελέχη. Στις 6 Δεκεμβρίου την τροπολογία είχαν καταθέσει οι κκ Στουρνάρας και Βρούτσης, ενώ τώρα στους συνυπογράφοντες υπουργούς προστέθηκε και ο κ. Μητσοτάκης, αφού δέχτηκε να προστεθεί σε νομοσχέδιο του υπουργείου του.

Με τις συγκεκριμένες δυο τροπολογίες η κυβέρνηση Σαμαρά επιχείρησε να ανατρέψει την ισχύουσα νομοθεσία, να σβήσει αναδρομικά πρόστιμα και κυρίως να νομοθετήσει από εδώ και πέρα φορολογική ασυλία στους μεγαλοεπιχειρηματίες για τις συναλλαγές τους μέσω offshore εταιρειών.

Συγκεκριμένα, οι υπουργοί της κυβέρνησης επιδίωξαν να καταργήσουν το άρθρο 31, που ήταν ενταγμένο στο νόμο 3842/2010, καθώς και στην παράγραφο 12 του άρθρου 11 του ν. 4110/2013. Το συγκεκριμένο άρθρο έχει στόχο την πάταξη της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής που γινόταν μέσω των υπεράκτιων εταιριών (offshore). Ο νόμος ξεκαθάριζε ότι δεν θα υπάρχει έκπτωση των δαπανών στις εταιρείες για αγορά πρώτων και βοηθητικών υλών, καθώς και λοιπών αγορών, όταν αυτές γίνονται με το σύστημα των τριγωνικών συναλλαγών, όταν δηλαδή άλλο πρόσωπο τιμολογεί και άλλο παραδίδει το εμπόρευμα. Αυτό πρακτικά σήμαινε ότι μεγάλες εφοπλιστικές, πετρελαϊκές και εισαγωγικές εταιρείες, που πραγματοποιούν μεγάλο μέρος των συναλλαγών τους μέσω τριγωνικών πωλήσεων, αναγκάζονταν να καταβάλουν φόρους στο ελληνικό δημόσιο και –στην περίπτωση που δεν το έπρατταν– οι Εφορίες μπορούσαν να τους επιβάλλουν πρόστιμα. Μάλιστα, τα πρόστιμα που ήδη έχουν επιβληθεί αφορούν εξόφθαλμες παραβάσεις των εταιρειών, οι οποίες αν και γνώριζαν τις απαγορεύσεις τους νόμου καταχωρούσαν τα έξοδα των offshore από τις τριγωνικές πωλήσεις, προκειμένου να εκπίπτουν του φόρου. Όπως ρητά αναφέρεται στο νόμο: «Οι τριγωνικές συναλλαγές με offshore εταιρείες δεν μπορούν, κατ’ αμάχητο τεκμήριο, να θεωρηθούν εκπιπτόμενες φορολογικά».

Αποπειράθηκαν πέντε φορές να ανατρέψουν το νόμο

Οι τροπολογίες έρχονταν να αναιρέσουν την ισχύ αυτού του νόμου, και μάλιστα αναδρομικά από την ψήφισή του, για τις χρήσεις 2010 και 2011. Η νέα τροπολογία που κατέθεσαν οι τρεις υπουργοί, είναι η πέμπτη κατά σειρά προσπάθεια των κυβερνώντων να σβήσουν τα πρόστιμα των πετρελαιάδων και να τους απαλλάξουν από… δυσβάστακτους φόρους.

Όπως μας ενημέρωσαν στελέχη του Κοινοβουλίου, πριν από τις δύο τροπολογίες, είχε επιχειρηθεί «από τον κ. Υπουργό Οικονομικών η εισαγωγή προς ψήφιση με τροπολογία στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για την ΕΑΣ Α.Ε». Επίσης ο Γ. Στουρνάρας επιδίωξε να περάσει την επίμαχη διάταξη προς όφελος των εταιρειών πετρελαιοειδών και «στο νομοσχέδιο για τον ενιαίο φόρο ακινήτων, όπου την συμπεριέλαβε στο άρθρο 33 με διάταξη για την αναδρομική (από 1-1-2010) φοροαπαλλαγή των offshore που μισθώνουν ακίνητά τους σε ναυτιλιακές εταιρείες». Διάταξη που τελικά αποσύρθηκε μετά από έντονες αντιδράσεις βουλευτών ακόμα και της κυβέρνησης!

Πέραν των υπουργών, ρόλο στην προώθηση της διάταξης είχε αναλάβει και  ο Γ.Γ. Δημοσίων Εσόδων, ο οποίος στις 21/08/2013 εξέδωσε την ΠΟΛ 1198/21-8-2013 εγκύκλιο, με την οποία επιχείρησε να δώσει «λύση» υπέρ των συμφερόντων των πετρελαϊκών ομίλων επιχειρώντας να καταργήσει την ισχύουσα για τη χρήση 2010 νομοθεσία. Κάτι τέτοιο ωστόσο δεν ήταν εφικτό, αφού μια εγκύκλιος δεν μπορεί να καταργεί διατάξεις νόμων.

Οι υποθέσεις μετακινούνται μεταξύ ΔΟΥ και Επιτροπών με στόχο την εξαφάνιση

Όπως είχε αποκαλύψει το UNFOLLOW ήδη από τον Ιανουάριο, μετά την επιβολή των φόρων, των προστίμων και των προσαυξήσεων, οι διάφορες εταιρείες -μεταξύ αυτών και η Motor Oil- προσέβαλαν το φύλλο φορολογικού ελέγχου ενώπιον της περιβόητης «Επιτροπής του άρθρου 70Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος», με σκοπό το πάγωμα των προστίμων και, στη συνέχεια, την οριστική εξαφάνισή τους. Οι υποθέσεις αυτές εκκρεμούν, αφού η συγκεκριμένη επιτροπή του «άρθρου 70Α» έχει καταργηθεί με νόμο και έχει αντικατασταθεί (από 1/8/2013) με την -νεοσύστατη- Υπηρεσία Εσωτερικής Επανεξέτασης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών.

Ωστόσο, η κυβέρνηση, όπως αναφέραμε τότε στο ρεπορτάζ, «εξασφάλισε στην Επιτροπή το δικαίωμα να εξακολουθεί να χειρίζεται τις αιτήσεις που έχουν υποβληθεί σε αυτήν ως τις 31/7/2013 και να αποφαίνεται για την τύχη τους μέχρι τις 31/12/2013.  Η Motor Oil προσέφυγε στην Επιτροπή στις 31/07/2013, στην εκπνοή της προθεσμίας που είχε προκειμένου να εξεταστεί η υπόθεση του προστίμου από την συγκεκριμένη Επιτροπή. Μάλλον όχι τυχαία. Μάλιστα, όπως μας πληροφόρησαν πηγές του υπουργείου Οικονομικών, η υπόθεση της εταιρείας συμφερόντων Βαρδινογιάννη, μετά την απόρριψη της τροπολογίας στη Βουλή, στάλθηκε πίσω στην αρμόδια ΔΟΥ για επανέλεγχο…».

Μένει να δούμε αν αυτή τη φορά θα βρεθούν πρόθυμοι βουλευτές να στηρίξουν και να ψηφίσουν αυτή την τροπολογία, χύνοντας κροκοδείλια δάκρυα για τη βιωσιμότητα των εταιρειών σε περίπτωση που αναγκαστούν να πληρώσουν τα πρόστιμα που τους έχουν επιβληθεί, την ώρα που δεν έχουν να χύσουν ούτε ένα δάκρυ -έστω και ψεύτικο- για χιλιάδες οικογένειες εργαζομένων που πετιούνται στο δρόμο με τα νομοσχέδια που καθημερινά ψηφίζουν στη Βουλή.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΤΑ «ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΘΕΜΑΤΑ» ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ UNFOLLOW, ΟΛΟ ΤΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ «Ο ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ ΒΑΡΔΗΣ ΚΑΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΩΝ»

Λευτέρης Χαραλαμπόπουλος από unfollow

Ο κυβερνήτης Βαρδής και η κυβέρνηση των υποτακτικών

Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014
Με την τροπολογία που κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας από τον Γιάννη Στουρνάρα και αποσύρθηκε μετά τη σφοδρή αντίδραση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η κυβέρνηση προσπάθησε να χαρίσει αναδρομικά οφειλές και πρόστιμα δισεκατομμυρίων ευρώ σε συγκεκριμένους εφοπλιστικούς και πετρελαϊκούς ομίλους, αλλά και εισαγωγικές εταιρείες με διαφορετικό αντικείμενο. Κι όταν μιλάμε για πετρέλαια στην Ελλάδα, μιλάμε πρωτίστως για τον Βαρδή Βαρδινογιάννη και τη Motor Oil, την πιο κερδοφόρα επιχείρηση της χώρας.
  
Του Λευτέρη Χαραλαμπόπουλου - UNFOLLOW 25 (Ιανουάριος 2014)

Με την τροπολογία αρ. 997/96, που κατέθεσε ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας στις 6 Δεκεμβρίου 2013 σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, και απέσυρε μετά τη σφοδρή αντίδραση βουλευτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης στις 12 Δεκεμβρίου, η κυβέρνηση προσπάθησε εξόφθαλμα και προκλητικά να χαρίσει αναδρομικά οφειλές και πρόστιμα δισεκατομμυρίων ευρώ που είχαν επιβληθεί σε συγκεκριμένους εφοπλιστικούς και πετρελαϊκούς ομίλους για τριγωνικές συναλλαγές που πραγματοποίησαν μέσω φορολογικών παραδείσων, προκειμένου να μην αποδώσουν φόρο στο ελληνικό δημόσιο.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η συγκεκριμένη τροπολογία ήρθε –κυρίως– για να σβήσει το πρόστιμο που είχε επιβληθεί στη Motor Oil, αλλά και σε άλλες εταιρείες πετρελαιοειδών, οι οποίες προχωρούσαν σε πωλήσεις καυσίμων μέσω τρίτων χωρών προκειμένου να απαλλάσσονται από φόρους και δασμούς. Πρόκειται για πρόστιμα και βεβαιωμένες φορολογικές υποχρεώσεις που, μόνο για τη Motor Oil και μόνο για τα έτη 2010-2011, ανέρχονται ήδη στα 480 εκ. ευρώ (από 800 εκ. ευρώ που ήταν το αρχικό πρόστιμο, ενώ υπολογίζεται ότι, αν ελεγχθούν και οι άλλες χρονιές, το ποσό μπορεί να φτάσει το 1,2 δισ. ευρώ). Όπως μάλιστα σημειώνουν στελέχη οικονομικών υπηρεσιών, αν πραγματοποιηθούν διευρυμένοι έλεγχοι που θα αφορούν τις λεγόμενες «τριγωνικές πωλήσεις» σε όλες τις αντίστοιχες εταιρείες, μπορεί να υπάρξουν για το ελληνικό δημόσιο έσοδα που αγγίζουν αστρονομικά ποσά, από 12 έως 15 δισ. ευρώ. Χρήματα που θα ήταν υπεραρκετά για να μην «αναγκαστεί» η κυβέρνηση να υπογράψει νέα δανειακή σύμβαση με την τρόικα και να μη φορτωθούμε τα νέα «αναγκαία σκληρά μέτρα».
  
Αυτά είναι ψιλά γράμματα για τους κυβερνώντες… Αυτό που προέχει είναι η προάσπιση των συμφερόντων της τάξης τους και η διασφάλιση φορολογικής ασυλίας για τους μεγαλοεπιχειρηματίες. Ήταν τέτοια η πρεμούρα των κυβερνώντων να κλείσει η υπόθεση της Motor Oil, που δεν δίστασαν να εντάξουν την τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, που ερχόταν να θεσμοθετήσει πρόστιμα για την αδήλωτη εργασία. Σύμφωνα μάλιστα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να διασφαλιστεί η προώθηση της τροπολογίας, υπήρξαν «καλοθελητές» –άνθρωποι ειδικών αποστολών– που προσέγγισαν όλα τα κόμματα, προκειμένου να εξασφαλίσουν ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα κατά την ψηφοφορία. Από τα κόμματα της αντιπολίτευσης δεν ζητήθηκε να ψηφίσουν την τροπολογία, αυτό θα το αναλάμβαναν οι βουλευτές της συγκυβέρνησης, αλλά να την αφήσουν να περάσει χωρίς να προβάλλουν ενστάσεις.
  
Παρά τις συντονισμένες προσπάθειες, η τροπολογία αποσύρθηκε από τον υπουργό Οικονομικών μετά την έντονη αντίδραση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Στη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή, οι τοποθετήσεις των βουλευτών Ζ. Κωνσταντοπούλου και Δ. Στρατούλη έδειξαν ότι το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης γνώριζε ποιον επιχειρηματικό όμιλο επιχειρούσε να ευνοήσει η κυβέρνηση. Κατά της τροπολογίας εξαρχής τάχτηκε επίσης το ΚΚΕ.
  
Αναφανδόν υπέρ της τροπολογίας, πέραν των υπουργών της κυβέρνησης, τάχθηκαν οι βουλευτές της ΝΔ. Θετικοί να ψηφίσουν σε μεταγενέστερο χρόνο την τροπολογία, εφόσον υπάρξουν περισσότερες διευκρινήσεις, αλλά και εφόσον ενταχθεί σε νομοσχέδιο πιο «συμβατό» με το περιεχόμενό της, εμφανίστηκαν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και της ΔΗΜΑΡ. Οι βουλευτές των ΑΝΕΛ, παρότι δήλωσαν ότι θα καταψηφίσουν, άφησαν ανοιχτό το ενδεχόμενο στο μέλλον να επανεξετάσουν τη θέση τους. Αξίζει να αναφερθεί ότι η Χρυσή Αυγή αρχικά σημείωσε ότι η τροπολογία έχει «θετική χροιά», αποδεικνύοντας για ακόμα μια φορά ότι το φασιστικό μόρφωμα έχει σχέσεις αίματος με το μεγάλο κεφάλαιο…
  
Ας πάμε όμως στο περιεχόμενο της αμαρτωλής τροπολογίας. Στη δεύτερη παράγραφο αναφέρεται ότι «το τελευταίο εδάφιο της περίπτωσης γ” της παραγράφου 1 του άρθρου 31 του νόμου 2238/1994 αντικαθίσταται, από 1.1.2010, ως εξής: Οι δαπάνες της περίπτωσης αυτής δεν αναγνωρίζονται όταν καταβάλλονται ή οφείλονται σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα με κατοικία, έδρα ή εγκατάσταση σε μη συνεργάσιμα κράτη ή σε κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς, των οποίων η δραστηριότητα στη συγκεκριμένη συναλλαγή εξαντλήθηκε στην τιμολόγησή της και η παράδοση των αγαθών ή η παροχή των υπηρεσιών διενεργήθηκε από τρίτο πρόσωπο, εκτός αν ο ενδιαφερόμενος αποδείξει ότι οι δαπάνες αυτές αφορούν πραγματικές και συνήθεις συναλλαγές και δεν έχουν ως αποτέλεσμα τη μεταφορά κερδών ή εισοδημάτων ή κεφαλαίου με σκοπό τη φοροαποφυγή ή φοροδιαφυγή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 51Β».
Με απλά λόγια, η τροπολογία θα έδινε το δικαίωμα στους επιχειρηματίες να εμφανίσουν συναλλαγές που προέρχονται από τριγωνικές πωλήσεις και τους απέφεραν κέρδη χωρίς να καταβάλουν αντίστοιχους φόρους στο δημόσιο σαν δήθεν «πραγματικές και συνήθεις συναλλαγές», και μάλιστα αναδρομικά από 1/1/2010.
  
Το άρθρο 31, που επιχείρησαν να αλλάξουν, ήταν ενταγμένο και στο νόμο 3842/2010. Με στόχο την πάταξη της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής που γινόταν μέσω των υπεράκτιων εταιριών (offshore), ο νόμος ξεκαθάριζε ότι δεν θα υπάρχει έκπτωση των δαπανών στις εταιρείες για αγορά πρώτων και βοηθητικών υλών καθώς και λοιπών αγορών, όταν αυτές γίνονται με το σύστημα των τριγωνικών συναλλαγών, όταν δηλαδή άλλο πρόσωπο τιμολογεί και άλλο παραδίδει το εμπόρευμα. Αυτό πρακτικά σήμαινε ότι μεγάλες εφοπλιστικές και πετρελαϊκές εταιρείες, που πραγματοποιούν μεγάλο μέρος των συναλλαγών τους μέσω τριγωνικών πωλήσεων, αναγκάζονταν να καταβάλλουν φόρους στο ελληνικό δημόσιο και –στην περίπτωση που δεν το έπρατταν– οι Εφορίες μπορούσαν να τους επιβάλλουν πρόστιμα. Η τροπολογία ερχόταν να αναιρέσει την ισχύ αυτού του νόμου αναδρομικά από την ψήφισή του!
  
Προκειμένου να πείσει για την «αναγκαιότητα» της υπερψήφισης της τροπολογίας, ο Γ. Στουρνάρας έφτασε στο σημείο να ισχυριστεί πως, αν αυτή δεν εγκριθεί από τη Βουλή, «κινδυνεύουν όλες οι επιχειρήσεις που εισάγουν πρώτες ύλες, κυρίως της βαριάς βιομηχανίας, να υποστούν μεγάλες ζημιές από τα πρόστιμα, πολλαπλάσια της χρηματιστηριακής τους αξίας και έτσι να καταστραφούν και να οδηγηθούμε σε πολύ μεγάλη ανεργία». Είναι πραγματικά αξιομνημόνευτος ο ζήλος του υπουργού να απαλλάξει από το πρόστιμο την πιο κερδοφόρα επιχείρηση της χώρας, τη Motor Oil, επιστρατεύοντας ακόμη και τον «μπαμπούλα» της ανεργίας. Άμεση ήταν η αντίδραση της βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ζ. Κωνσταντοπούλου, που έκανε λόγο για φωτογραφική «ντροπολογία» και απαίτησε την απόσυρσή της.
  
Επιτροπή-πλυντήριο για τον εξαγνισμό φοροφυγάδων
  
Όχι βέβαια πως δεν υπήρχε κι άλλη λύση στα σκαριά για τη Motor Oil – όπως και άλλους μεγαλοοφειλέτες. Για τις περιπτώσεις αυτές είχε δημιουργηθεί η διαβόητη «Επιτροπή Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών του άρθρου 70Α». Έργο της Επιτροπής, που λειτουργεί από τις 31 Μαΐου 2012, ήταν η επίλυση διαφορών σε κάθε φορολογικό αντικείμενο, εφόσον η διαφορά υπερέβαινε το ποσό των 50.000 ευρώ. Μάλιστα, όπως προέβλεπε ο νόμος, «εφόσον η αμφισβητούμενη από τον υπόχρεο διαφορά του κύριου φόρου, τέλους, εισφοράς ή προστίμου υπερβαίνει το ποσό των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ, η Επιτροπή του παρόντος άρθρου είναι αποκλειστικά αρμόδια για τη διοικητική επίλυση της διαφοράς». Με άλλα λόγια πρόκειται για επιτροπή που είχε δημιουργηθεί για τα μεγάλα πορτοφόλια.
  
Το κλειδί της υπόθεσης είναι ότι όσοι προσφύγουν στην Επιτροπή για τις εκκρεμότητες που έχουν με την εφορία, αποκτούν αυτόματα «ασυλία» έναντι των ελεγκτικών αρχών μέχρι την οριστική επίλυση της διαφοράς τους με το Δημόσιο! Ταυτόχρονα, γλιτώνουν και την προκαταβολή του 50% του βεβαιωμένου φόρου και των προστίμων και προσαυξήσεων, όπως ισχύει στην περίπτωση προσφυγής στη δικαιοσύνη. Στην Επιτροπή προεδρεύει ο επίτιμος αντιπρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους κ. Βλάσης Ασημακόπουλος και μετέχουν δύο Διευθυντές του υπουργείου Οικονομικών, ένας υπάλληλος του ΣΔΟΕ και ένας εκπρόσωπος του ΣΕΒ. Έβαλαν και έναν εκπρόσωπο των βιομηχάνων για να νιώθει καλύτερα τις αγωνίες των «συναδέλφων» του, που καλούνται να πληρώσουν την εφορία.
  
Σε πλείστες όσες περιπτώσεις η Επιτροπή, μέσω ύποπτων διαδικασιών με υποψίες συναλλαγής, όπως βεβαιώνουν αξιόπιστες πηγές, έχει βγάλει «λάδι» παραβάτες που είχαν κυρίως εκκρεμότητες με το ΣΔΟΕ και μεγάλες Εφορίες της χώρας, προχωρώντας είτε σε κατάργηση προστίμων είτε σε μεγάλο κούρεμα των οφειλών. Δεν είναι τυχαίο ότι στην Επιτροπή εκκρεμούν σήμερα πλήθος υποθέσεων, που αφορούν συνολικά πρόστιμα και βεβαιωμένους φόρους ύψους άνω των 3 δισ. ευρώ!
Ήταν τέτοια η «δράση» της επιτροπής στο σβήσιμο χρεών, ώστε η ίδια η κυβέρνηση αναγκάστηκε να την καταργήσει και να την αντικαταστήσει (από 1/8/2013) με την (νεοσύστατη) Υπηρεσία Εσωτερικής Επανεξέτασης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών. Ωστόσο, η κυβέρνηση εξασφάλισε στην Επιτροπή το δικαίωμα να εξακολουθεί να χειρίζεται τις αιτήσεις που έχουν υποβληθεί σε αυτήν ως τις 31/7/2013 και να αποφαίνεται για την τύχη τους μέχρι τις 31/12/2013.
  
Η Motor Oil προσέφυγε στην Επιτροπή στις 31/07/2013, στην εκπνοή της προθεσμίας που είχε προκειμένου να εξεταστεί η υπόθεση του προστίμου από την συγκεκριμένη Επιτροπή. Μάλλον όχι τυχαία. Μάλιστα, όπως μας πληροφόρησαν πηγές του υπουργείου Οικονομικών, η υπόθεση της εταιρείας συμφερόντων Βαρδινογιάννη, μετά την απόρριψη της τροπολογίας στη Βουλή, στάλθηκε πίσω στην αρμόδια ΔΟΥ για επανέλεγχο…
  
Απειλές για ανατροπή της κυβέρνησης
  
Κι αν μπερδευτήκατε από όλα αυτά τα δαιδαλώδη, ανακεφαλαιώνουμε: Πέφτει το πρόστιμο από τη ΔΟΥ Μεγάλων Επιχειρήσεων. Η Motor Oil προλαβαίνει να προσφύγει στην ειδική Επιτροπή. Παράλληλα αναπτύσσεται έντονη φημολογία για «δυσαρέσκεια του Βαρδή Βαρδινογιάννη» για τους χειρισμούς της κυβέρνησης, που έφτανε στο σημείο να του αποδίδεται η φράση «ή παίρνετε πίσω το πρόστιμο ή μέσα στο Σεπτέμβριο σας ρίχνω», αλλά και για μετατροπή του STAR σε «αντιμνημονιακό» τηλεοπτικό κανάλι, ως μέσο πίεσης. Ο Γ. Στουρνάρας προσπαθεί και αποτυγχάνει να περάσει την τροπολογία που θα έλυνε διαπαντός το θέμα. Η Επιτροπή του άρθρου 70Α, λίγο πριν από τη λήξη της θητείας της, μένει με την καυτή πατάτα του προστίμου της Motor Oil, την οποία αποφασίζει να στείλει πίσω στη ΔΟΥ με την πρόφαση παραλείψεων κατά τον έλεγχο.
  
Στα καθεστωτικά ΜΜΕ ακούσαμε βέβαια για «τροπολογίες σε άσχετα νομοσχέδια», αλλά η ουσία του ζητήματος, και κυρίως τα συμφέροντα που κρύβονται από πίσω, θάφτηκαν επιμελώς. Για το συγκεκριμένο θέμα, ωστόσο, το UNFOLLOW είχε αναφερθεί ήδη από το Σεπτέμβριο του 2013, αποκαλύπτοντας ότι είχε επιβληθεί πρόστιμο άνω των 200 εκατομμυρίων ευρώ στην εταιρεία εμπορίας πετρελαιοειδών Motor Oil.
  
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, δεν προκαλεί καμιά έκπληξη η προσπάθεια της κυβέρνησης τρεις μήνες μετά να τελειώνει με το θέμα. Με την κατάθεση μιας τροπολογίας, που δεν θα εξαφάνιζε απλώς τα πρόστιμα και τις βεβαιωμένες φορολογικές υποχρεώσεις των πετρελαιάδων προς το ελληνικό δημόσιο, αλλά θα άλλαζε ριζικά το υφιστάμενο νομικό καθεστώς προς όφελος των μεγάλων συμφερόντων.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΟΠΩΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ UNFOLLOW 25:
Από unfollow