Τρίτη 18 Μαρτίου 2014

Δώρο 250 εκατ. ευρώ στη «Μορέας Α.Ε.»

Ο ΔΗΜΟΣΙΟ ΕΤΟΙΜΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΔΩΣΕΙ... ΜΠΟΝΟΥΣ ΜΕ ΤΗ ΜΟΡΦΗ ΠΡΟΣΘΕΤΗΣ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ
Ν. Χουντής: Οχι μόνο να μη δοθούν, αλλά να διερευνηθεί αν και τα προηγούμενα αποτελούν παράνομη κρατική ενίσχυση 
Προικίζεται η κατασκευή του οδικού άξονα
της Πελοποννήσου, αλλά τελειωμό δεν έχει
Nέο «δώρο» 250 εκατ. ευρώ, με τη μορφή πρόσθετης επιδότησης λειτουργίας στην κοινοπραξία «Μορέας Α.Ε.» για τον οδικό άξονα παραχώρησης της Πελοποννήσου, ετοιμάζεται να δώσει το ελληνικό Δημόσιο, καταγγέλλει ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Χουντής.

Σε ερώτηση που κατέθεσε ο κ. Χουντής στην Κομισιόν, τονίζει ότι όχι μόνο δεν πρέπει να δοθούν νέα χρήματα στην κοινοπραξία «Μορέας Α.Ε.», η οποία, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πηγές, ετοιμάζεται να λάβει νέο «δωράκι» 250 εκατ. ευρώ από τον ελληνικό προϋπολογισμό για δήθεν ευθύνες του Δημοσίου, αλλά θα πρέπει να διερευνηθεί και το κατά πόσον τα χρήματα...
που μέχρι σήμερα της έχουν δοθεί συνιστούν παράνομη κρατική ενίσχυση.

Σημειώνεται ότι ο οδικός άξονας Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και Λεύκτρο-Σπάρτη αποτελεί ένα έργο που, σύμφωνα με προηγούμενες δηλώσεις της κυβέρνησης, προχωρούσε κανονικά και θα παρεδίδετο εντός του χρονοδιαγράμματος. Για το έργο αυτό, ο υπουργός Μεταφορών αναζητά τρόπο να το «προικίσει» με επιπλέον χρηματοδότηση, με διάφορα φαιδρά επιχειρήματα.

Στην ερώτησή του, ο Νίκος Χουντής αξιοποιεί καταγγελία πολιτών της Πελοποννήσου που έχει ήδη κατατεθεί ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία αφορούσε τον «τρόπο με τον οποίο εφαρμόστηκε η σύμβαση παραχώρησης του έργου που υπεγράφη το 2007 (Ν. 3559/2007) και ειδικότερα σειρά οικονομικών ενισχύσεων που δόθηκαν στον Παραχωρησιούχο με διάφορες "αιτιολογίες"» και επισημαίνει: «α) την καθυστέρηση έναρξης του έργου και την "επιχορήγηση" με 68 εκατ. ευρώ του Παραχωρησιούχου γι' αυτό, β) τη μονομερή τροποποίηση της σύμβασης, με αποτέλεσμα το Ελληνικό Δημόσιο να εκπληρώνει τις οικονομικές υποχρεώσεις του στον Παραχωρησιούχο, χωρίς όμως ο Παραχωρησιούχος να κατασκευάζει το τμήμα του έργου που είχε συμφωνηθεί στη σύμβαση, γ) την ασάφεια στον προσδιορισμό της ημερομηνίας έναρξης επιδοτούμενης λειτουργίας, δ) την αποκλειστική εκχώρηση του δικαιώματος εμπορικής εκμετάλλευσης των σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών από τον Παραχωρησιούχο, χωρίς αυτό να περιλαμβάνεται στην απόφαση της Επιτροπής».

Και καταλήγει στην ερώτησή του, ζητώντας η Επιτροπή με βάση τη νομοθεσία να διερευνήσει τις πληροφορίες για τυχόν κρατικές ενισχύσεις προερχόμενες από κάθε πηγή.

Σπουδή Χρυσοχοΐδη

Παράλληλα δημοσιεύματα αναφέρουν ότι επικρατέστερο σενάριο είναι πως το ελληνικό Δημόσιο δέχεται να καλύψει, για λογαριασμό της κοινοπραξίας «Μορέας» των εταιρειών Ακτωρ, J&Ρ Avax και Ιντρακάτ (συμφερόντων των ομίλων Μπόμπολα, Παρασκευαΐδη-Ιωάννου και Κόκκαλη), το χρηματοδοτικό κενό του έργου με τη μορφή πρόσθετης επιδότησης λειτουργίας.

Από την αρχική σύμβαση παραχώρησης, η «Μορέας» δικαιούνταν επιδότηση εφ' όσον ο κυκλοφοριακός φόρτος ήταν χαμηλός. Το ποσό της επιδότησης εκτιμάται ότι θα φθάσει τα 250 εκατ. ευρώ σε βάθος 30ετίας, ωστόσο το τελικό ποσόν θα συγκεκριμενοποιηθεί ανάλογα με την έλλειψη χρηματοδότησης για την εξυπηρέτηση των δανείων. Η πρόταση έχει ήδη τεθεί υπ' όψιν της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που φέρεται να είναι κατ' αρχήν θετική.

Σύμφωνα με πηγές του περιβάλλοντος του κ. Μ. Χρυσοχοΐδη, το υπουργείο Υποδομών επιθυμεί η συμφωνία να οριστικοποιηθεί μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο, ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία ελέγχου από τις διευθύνσεις της Ε.Ε., το Ελεγκτικό Συνέδριο κ.λπ. και να καταλήξει στη Βουλή μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους. 

Του ΑΡΓΥΡΗ ΔΕΜΕΡΤΖΗ από enet