Ο ΠΑΝ. ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ ΚΑΤΟΝΟΜΑΣΕ 12 ΠΡΟΣΩΠΑ ΓΙΑ ΤΑ ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ΥΠΟΒΡΥΧΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΝΤΙΠΥΡΑΥΛΙΚΑ ASRAD
Η «Ε» ρίχνει φως στα κρυμμένα μυστικά των εξοπλιστικών και στο πάρτι της μίζας
Η «Ε» ρίχνει φως στα κρυμμένα μυστικά των εξοπλιστικών και στο πάρτι της μίζας
Λιγότερες από τις προσδοκίες φαίνεται πως ήταν οι πληροφορίες που εισέφερε κατά την απολογία του στην ανάκριση για τα γερμανικά υποβρύχια και τα αντιπυραυλικά ASRAD ο εκπρόσωπος της STN ATLAS Παναγιώτης Ευσταθίου. Τα νέα στοιχεία πάντως βάζουν στο κάδρο καινούργιους εμπλεκομένους, ορισμένοι εκ των οποίων δεν αποκλείεται να καταστούν κατηγορούμενοι.
Ο Παν. Ευσταθίου κατονόμασε συνολικά 12 πρόσωπα, εξαιρουμένου του Αντώνη Κάντα, οι οποίοι -κατά τον ίδιο- έλαβαν συνολικά 2 εκατ. ευρώ από τη γερμανική εταιρεία. Παράλληλα αποκάλυψε την ύπαρξη της offshore εταιρείας «IRONHELD Ltd», μέσω της οποίας είπε ότι διακινήθηκε μαύρο χρήμα, ενώ δήλωσε ότι θα ζητήσει και...
Ούτε Ακης ούτε Γιάννος
Ο ανακριτής περί διαφθοράς Γαβριήλ Μαλλής δεν φάνηκε ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα της πολύωρης απολογίας, αφού εξαρχής είχε υποστηρίξει: «Θέλω τα ονόματα των προσώπων που έλαβαν μίζες από την κορυφή ώς τη βάση της ιεραρχίας, διαφορετικά η Δικαιοσύνη θα κάνει το καθήκον της». Η διάσκεψη μεταξύ εισαγγελέα και ανακριτή ως προς την ποινική μεταχείριση του Π. Ευσταθίου κατέληξε σε διαφωνία, με τον Γ. Μαλλή να κρίνει πως ο κατηγορούμενος θα έπρεπε να προφυλακιστεί.
Λίγες ώρες αργότερα, το μεσημέρι της Παρασκευής, το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών με βούλευμά του ήρε τη διαφωνία, αποφασίζοντας πως ο κατηγορούμενος θα πρέπει να αφεθεί ελεύθερος με χρηματική εγγύηση ύψους 500.000 ευρώ και τους περιοριστικούς όρους της εμφάνισης τρεις φορές το μήνα σε αστυνομικό τμήμα και της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα, καθώς δεν κρίθηκε ύποπτος φυγής και τέλεσης νέων αδικημάτων.
Τι ισχυρίστηκε Ευσταθίου
Αναφορά στις δύο συμβάσεις -των γερμανικών υποβρυχίων και των αντιπυραυλικών συστημάτων ASRAD- στις οποίες τον ενέπλεξε ο πρώην αναπληρωτής διευθυντής Εξοπλισμών του ΥΠΕΘΑ Αντώνης Κάντας έκανε ο κατηγορούμενος εκπρόσωπος της STN ATLAS κατά την απολογία του. Μάλιστα χαρακτήρισε δεδομένο ότι «ο ανταγωνισμός των εταιρειών οπλικών συστημάτων ήταν ιδιαιτέρως μεγάλος και σκληρός, γεγονός που απετέλεσε αντικείμενο στυγνής εκμετάλλευσης από μια μερίδα στρατιωτικών αξιωματούχων οι οποίοι θεωρούσαν ότι η υπογραφή τους κόστιζε».
Σύμφωνα με το απολογητικό του υπόμνημα, για την υπογραφή της σύμβασης των νέων υποβρυχίων 214 (πρόγραμμα «Αρχιμήδης») και την αναβάθμιση των υποβρυχίων τύπου 209 (πρόγραμμα Ποσειδών ΙΙ) για το Πολεμικό Ναυτικό, υποστήριξε ότι έδωσε χρήματα, περίπου 1.150.000 ευρώ, σε 5 άτομα.
Σε αυτά δεν περιλαμβάνεται ο Αντ. Κάντας, καθώς -όπως ανέφερε- «το ακριβές ποσόν που εισέπραξε από εμένα δεν το ενθυμούμαι επακριβώς, διότι οι καταβολές ήταν τμηματικά και δεν διαθέτω το σύνολο των τιμολογίων της STN ATLAS /HDW». Πάντως στράφηκε κατά του πρώην αναπληρωτή διευθυντή Εξοπλισμών, που «εκμεταλλευόμενος τη θέση του και την εξουσία που είχε και απειλώντας ότι αν δεν ενδώσουμε στις παράνομες χρηματικές απαιτήσεις του, δεν θα προωθούσε το εκάστοτε πρόγραμμα, θα υπέβαλλε παρατηρήσεις και θα εναντιωνόταν τόσο στην υπογραφή όσο και στην εκτέλεσή του, φράση την οποία, απολογούμενος ενώπιον Σας, επανέλαβε πλειστάκις».
Για τα υποβρύχια
Στις γραπτές του εξηγήσεις για τα υποβρύχια αναφέρονται οι:
* Εμμ. Σαρτζετάκης, απόστρατος πλοίαρχος Π.Ν. (ε.α.) και αξιωματικός Υ/Β, ο οποίος «από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 μέχρι το 2007 ήταν συνεργάτης-σύμβουλος στην TREDECO για θέματα του Π.Ν.». Σύμφωνα με τον Ευσταθίου, «έλαβε από εμένα το ποσό των 250.000 ευρώ, περίπου»,
* Παν. Παπαθανασίου (Π.Ν.), ο οποίος έλαβε ποσό 150.000- 200.000 ευρώ περίπου για πληροφορίες που παρείχε στην STN ATLAS σχετικά με ανταγωνίστριες εταιρείες,
* Κων. Τζιώτης (Π.Ν.), ο οποίος έλαβε ποσό 150.000-200.000 ευρώ περίπου για τη συνδρομή του στην επιλογή του συστήματος ως εμπειρογνώμων μηχανικός,
* Αλέξ. Μαδωνής (Π.Ν.), ο οποίος έλαβε ποσό 150.000-200.000 ευρώ περίπου για την παροχή συμβουλών προς την εταιρεία STN ATLAS,
* Γ. Θεοδωρουλάκης (Π.Μ. πρώην Α/ΓΕΝ, απεβίωσε το 2008), ο οποίος έλαβε ποσό 300.000 ευρώ περίπου για την παροχή συμβουλών προς την εταιρεία STN ATLAS,
* Εταιρεία «IRONHELM Ltd» που διενεργούσε τις διάφορες πληρωμές προς τρίτους, συνεργάτες του ή μη, σε λογαριασμούς που αυτοί έδιναν και που κατά κανόνα ήταν τραπεζικοί λογαριασμοί εξωτερικού.
Για τα αντιπυραυλικά
Οσο για το πρόγραμμα «ASRAD» - STINGER για τον Ελληνικό Στρατό, ο κατηγορούμενος αναφέρει επτά πρόσωπα τα οποία έλαβαν συνολικά 1.050.000 ευρώ. Πρόκειται για τους:
* Ευάγγ. Παππά, απόστρατο, που έλαβε ποσό περίπου 250.000 ευρώ,
* Γ. Σκάρλα (στέλεχος της ΕΒΟ), ο οποίος έλαβε ποσό 300.000 ευρώ περίπου για τη διαμεσολάβησή του και επαφές που έκανε υπέρ της STN ATLAS σε πρόσωπα με μεγάλη επιρροή, όπως ήταν ο Π. Νικολαΐδης (σ.σ. κουμπάρος του Ακη Τσοχατζόπουλου),
* Ελ. Ψευδοοικονόμου (ΓΔΕ), που έλαβε ποσό 100.000 ευρώ περίπου για την παροχή συμβουλών προς την εταιρεία STN ATLAS,
* Ιω. Χριστογιάννη (ΓΔΣ), ο οποίος έλαβε ποσό 50.000 ευρώ περίπου για την παροχή συμβουλών προς την STN ATLAS,
* Κων. Παναγιωτάκη (πρώην Α/ΓΕΣ), που έλαβε ποσό 100.000 ευρώ περίπου, επειδή μετά την αποστρατεία του παρεκλήθη, υπό την ιδιότητα του εμπειρογνώμονος στα αντιαεροπορικά όπλα, να εκπονήσει μελέτη για τα ASRAD,
* Βασ. Δημητριάδη (Υ/Π), ο οποίος έλαβε ποσό 150.000 ευρώ περίπου για την παροχή συμβουλών προς την STN ATLAS,
* Δημ. Τσιλινίκο, που έλαβε εν αποστρατεία ποσό 100.000 ευρώ περίπου για την παροχή συμβουλών προς την STN ATLAS.
* ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ
«Εδωσε» μόνο δύο αποστράτους και τον... Αντ. Κάντα
Τίποτα φαίνεται πως δεν είχε να εισφέρει στην έρευνα για τη σύμβαση των αυτοκινούμενων πυροβόλων ΡΗΖ 2000 ο Δημ. Παπαχρήστος, εκπρόσωπος της γερμανικής Wegmann, εις βάρος του οποίου εκδόθηκε ένταλμα σύλληψης την περασμένη εβδομάδα για δωροδοκία και ξέπλυμα βρόμικου χρήματος.
Οι ερωτήσεις του ανακριτή διαφθοράς Σπ. Γεωργουλέα και της εισαγγελικής λειτουργού Πόπης Παπανδρέου έμειναν αναπάντητες, είτε αυτές αφορούσαν εμπλοκή πολιτικών προσώπων είτε διαδρομές μαύρου χρήματος. Απολογούμενος ο Δημ. Παπαχρήστος δεν έδωσε νέα πρόσωπα, παρά μόνο δύο απόστρατους αξιωματικούς στους οποίους ισχυρίστηκε πως έδωσε συνολικά 54.000 ευρώ για τα αντισταθμιστικά οφέλη, που δεν αποτελούν μέρος της έρευνας.
Υποστήριξε ότι δεν γνωρίζει τίποτα για εμπλοκή υπουργών, καθώς και ότι πράγματι δωροδόκησε τον Αντώνη Κάντα, με το συνολικό ποσό να ανέρχεται σε 950.000 ευρώ, αντί 750.000 που ομολόγησε ο Κάντας, επισημαίνοντας ότι τα 300.000 ευρώ παραδόθηκαν μετρητοίς.
Στο «κάδρο» ο Γερμανός
Σημαντικό για τους δικαστικούς λειτουργούς ήταν και το γεγονός ότι έχουν εντοπιστεί οι εισροές και εκροές τραπεζικών λογαριασμών του κατηγορουμένου, που φτάνουν στο ποσό των 4,6 εκατ. ευρώ. Ο Δημ. Παπαχρήστος, κατά πληροφορίες, ομολόγησε ότι από αυτά τα 2 εκατ. ευρώ αφορούσαν δωροδοκίες, βάζοντας μάλιστα στο «κάδρο» τον ίδιο τον αντιπρόεδρο της Wegmann κ. Εσλερ (σ.σ. έχει καταστεί κατηγορούμενος) ως αποδέκτη 1.000.000 ευρώ. Για τα υπόλοιπα 2,6 εκατ. ευρώ ισχυρίστηκε ότι είναι δικά του και τα χρησιμοποιούσε για τα προσωπικά του έξοδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι απαντήσεις του Δημ. Παπαχρήστου (στη φωτογραφία δίπλα) κρίθηκαν αόριστες, με αποτέλεσμα να οδηγηθεί στη φυλακή προσωρινά κρατούμενος, καθώς θεωρήθηκε ύποπτος φυγής και τέλεσης νέων αξιόποινων πράξεων.
Της ΑΝΤΩΝΙΑΣ ΞΥΝΟΥ
Ο Αβραμόπουλος προανήγγειλε «διαφάνεια»
Αλλαγές στις «πρακτικές συναλλαγών μεταξύ κράτους και εταιρειών» προανήγγειλε ο Δ. Αβραμόπουλος μετά τον καταιγισμό αποκαλύψεων για τις μίζες σε εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων.
Κατά τον υπουργό Εθνικής Αμυνας, που είχε συνάντηση για το θέμα με τον πρωθυπουργό την περασμένη Πέμπτη, τα φαινόμενα χρηματισμού είναι απόρροια των μεγάλων εξοπλιστικών προγραμμάτων. Ανακοίνωσε ότι στο αμέσως προσεχές διάστημα θα παρουσιάσει ένα «σχέδιο προτάσεων για αλλαγές στο σύστημα προμηθειών» σε κοινή συνεδρίαση των επιτροπών Εξωτερικών, Αμυνας και Εξοπλισμών της Βουλής. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα περιορίζεται ο ρόλος των αντιπροσώπων εταιρειών, ενώ σκέψεις υπάρχουν για τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης αρχής προμηθειών, με τη συμμετοχή μελών της Βουλής.
«Η διαφάνεια και η αποτελεσματικότητα στις Ενοπλες Δυνάμεις αποτελούν μοναδικές αμετάθετες επιλογές μας και θα τις επιβάλουμε με κάθε μέσο στο πλαίσιο του Συντάγματος και των νόμων», δήλωσε ο κ. Αβραμόπουλος. Ο ίδιος έχει δώσει εντολή ώστε οι υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Εθνικής Αμυνας να συνδράμουν στο έργο της Δικαιοσύνης για τη διερεύνηση προηγούμενων συμβάσεων προμηθειών.
Στις εξαγγελίες του υπουργού Εθνικής Αμυνας αντέδρασε ο υπεύθυνος του τομέα Αμυνας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ. Ο Θ. Δρίτσας εγκαλεί τον Δ. Αβραμόπουλο για καθυστερημένη αντίδραση μετά την ομολογία του Α. Κάντα και διαπιστώνει ότι το υπουργείο εμφανίζεται «αμήχανο και ανέτοιμο» μπροστά στις τελευταίες αποκαλύψεις. Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητεί την άμεση σύγκληση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας και της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής, ενώ δεσμεύεται να παρουσιάσει δική του πρόταση νόμου, η επεξεργασία της οποίας είναι σε εξέλιξη.
Π. ΚΟΡΩΝΑΙΟΣ
ΠΩΣ «ΧΑΘΗΚΑΝ» ΚΡΙΣΙΜΑ ΕΓΓΡΑΦΑ ΓΙΑ ΤΑ ΕΞΟΠΛΙΣΤΙΚΑ TOR-Μ1 ΚΑΙ TPQ-37 ΟΤΑΝ Η ΒΟΥΛΗ ΤΟ 2005 ΑΝΟΙΞΕ ΤΟ ΦΑΚΕΛΟ ΓΙΑ ΤΣΟΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ - ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ - ΚΑΝΤΑ
Επνιξαν δικαστική απόφαση, εξαφάνισαν ντοκουμέντα
Του ΓΙΑΝΝΗ ΝΤΑΣΚΑ
Τι έλεγε τότε ο βουλευτής της Ν.Δ. και πρόεδρος της Εξεταστικής Επιτροπής Γιάννης Τραγάκης και τι δηλώνει τώρα στην «Ε» για το σκάνδαλο-μαμούθ
Ιδιαίτερη συμφωνία να πληρωθούν οι μίζες ΠΡΙΝ από τις εκλογές του 2004 είχε γίνει μεταξύ Ρώσων πωλητών και Ελλήνων αγοραστών, όπως αποκαλύπτεται από απόφαση ρωσικού δικαστηρίου! Ο λόγος; Προφανής. Να μη μοιραστούν στο δικομματικό σύστημα (των δύο κομμάτων εξουσίας), για το οποίο κάνει λόγο στην απολογία του ο Αντώνης Κάντας, αλλά να καταβληθούν στο σύστημα που υπήρχε.
Αργότερα, όταν προέκυψαν στοιχεία για τις τεράστιες μίζες και άρχισε η έρευνα στη Βουλή των Ελλήνων (2005), χάθηκαν κρίσιμα έγγραφα συνολικά 92 σελίδων στη διαδρομή μεταξύ ρωσικών αρχών, ελληνικής πρεσβείας στη Μόσχα και ελληνικής Βουλής...
Η απόφαση του δικαστηρίου, την οποία δημοσιεύουμε σήμερα, αναφέρει ότι υπήρχε παράρτημα της συμφωνίας αγοράς του ρωσικού οπλισμού, το οποίο (παράρτημα) προέβλεπε ότι το 25%, το οποίο μάλιστα θα είναι... ανελαστικό, θα πρέπει να καταβληθεί το αργότερο μέχρι τις 25 Ιανουαρίου 2004.
Οι εκλογές, βλέπετε, ήταν δεδομένο ότι θα γίνουν στις 7 Μάρτη του 2004, οπότε και ένα τεχνικό προβληματάκι θα μπορούσε (ως επινόηση) να μεταφέρει τις πληρωμές για μετά τις εκλογές...
Το ζήτημα είναι καίριο, όπως αποκάλυψε η «Ε» την περασμένη Δευτέρα. Είχαν φτάσει να εμπλέξουν ακόμα και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, ώστε να διασφαλιστεί ότι θα πληρωθούν προμήθειες, δηλαδή μίζες. Επεδίωξαν και πέτυχαν να θεωρηθεί ως συμφωνία εταιρειών της Ρωσίας και όχι του ρωσικού Δημοσίου με το ελληνικό Δημόσιο. Και έτσι μέσω του εκπροσώπου των ρωσικών εταιρειών το 25% του κόστους δόθηκε ως προμήθειες και έκπληκτος (λέει...) ο Αντώνης Κάντας είδε τη δική του μίζα να φτάνει στο 3% αντί του «φτωχού» 0,5%-1% που είχε συνηθίσει.
Το σκάνδαλο αυτό, για το οποίο θεωρείται βέβαιο ότι θα έρθει προσεχώς στο φως και «οπτικό» αλλά και «ακουστικό» υλικό, πέραν των μαρτυριών και των λογαριασμών είχε ερευνήσει Εξεταστική Επιτροπή υπό τον τότε αντιπρόεδρο της Βουλής Γιάννη Τραγάκη.
Η επιτροπή έφτασε στην πηγή, βρήκε... φως, λογαριασμούς και ονόματα, αλλά «αόρατο χέρι» έκλεισε το φως...
Και, κατά τον κ. Τραγάκη, συνέχισε να ερευνά άτυπα μεν αλλά ουσιαστικά τόσο σοβαρά, ώστε βρήκε το όνομα του κ. Κάντα και τη μίζα ΟΛΩΝ με ακρίβεια δολαρίου.
Και δεν έγινε απολύτως τίποτα, παρά την υπόσχεση της τότε κυβέρνησης ότι «σεμνά, ταπεινά και με απόλυτη διαφάνεια θα ερευνούσαν τα πάντα και δεν θα κουκούλωναν τίποτα».
Η «Ε» δημοσιεύει σήμερα, στο πλαίσιο της μεγάλης έρευνας που ξεκίνησε για την πιο σοβαρή πληγή του ελληνικού κράτους διαχρονικά, τις μίζες στα εξοπλιστικά, τρία ντοκουμέντα:
1 Την απόφαση του ρωσικού δικαστηρίου του 2005.
2 Αποκαλύψεις-ομολογίες που είχε κάνει τότε πιεζόμενος από την Αριστέα Μπουγάτσου και τον Χάρη Μπότσαρη ο Γιάννης Τραγάκης, με σημείο αναφοράς το «σύστημα Τσοχατζόπουλος - Σμπώκος - Κάντας». Μίζες με ακρίβεια δολαρίου, ονόματα του Πενταγώνου, εταρείες που διακινούσαν τις μίζες με θράσος στη διαδρομή Μόσχα - Νέα Υόρκη (!!!) - Λευκωσία - Αθήνα - Λιχτενστάιν.
3 Δηλώσεις επιβεβαίωσης που μας κάνει σήμερα ο Γιάννης Τραγάκης.
Τα ήξεραν, είχαν ντοκουμέντα, τα έβαλαν στο συρτάρι και τώρα με τους φόβους της παραγραφής ορατούς η Δικαιοσύνη καλείται να κάνει ηράκλειο άθλο και να ξεπεράσει πανίσχυρα συστήματα διαπλοκής...
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΡΩΣΙΚΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΜΙΖΑ ΤΩΝ 25 ΕΚΑΤ. ΔΟΛΑΡΙΩΝ
Στο όνομα της Ρωσικής Ομοσπονδίας, Μόσχα 4η Απριλίου, 2005
Οομοσπονδιακός Δικαστής του Περιφερειακού Δικαστηρίου Kuntsevski της Δυτικής Διοικητικής περιοχής της Μόσχας Ο.Μ. Bessarabova, με τη συμμετοχή του δημόσιου εισαγγελέα.
Αποφάσισε ότι: Ο Μ.V. Vorobyov είναι ένοχος για κατάχρηση εξουσίας έχοντας επίσης το δικαίωμα να επισυνάψει την κύρια υπογραφή σε οποιοδήποτε συμβόλαιο, συμφωνία και οικονομικό έγγραφο και όντας εκ της θέσεώς του υπόχρεος να διαχειρίζεται προσεκτικά την περιουσία της επιχείρησnς και να λαμβάνει μέτρα για την αποτροπή οποιασδήποτε ζημίας, να συμβαδίζει με τις καθιερωμένες διαδικασίεςγια τις συναλλαγές και να διατηρεί την ανταγωνιστικότητα και τη θέση του Ομίλου, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του χρησιμοποίησε σκόπιμα τις εξουσίες του αντίθετα προς τα συμφέροντα του Ομίλου.
Κατά συνέπεια, στις 26 Φεβρουαρίου του 1999, ο Μ.V. Vorobyov υπέγραψε εκ μέρους του Ομίλου τη σύμβαση υπ' αριθμ. 009Α/99 με το υπουργείο Εθνικής Αμυνας (ΥΕΘΑ) της Ελληνικής Δημοκρατίας για την προμήθεια εξοπλισμών στην Ελλάδα έναντι ποσού μεγαλυτέρου των 800 εκατομμυρίων δολαρίων. Συγχρόνως υπέγραψε την αντισταθμιστική σύμβαση υπ' αριθμ. 7/99, που ορίζει την εκπλήρωση από την πλευρά του Ομίλου των αντισταθμιστικών υποχρεώσεων προς όφελος της Ελλάδας.
Σύμφωνα με την αντισταθμιστική σύμβαση, παράγραφος 12, και την έγγραφη επιβεβαίωση, της 10ns Οκτωβρίου 2000, από το Τμήμα Εξοπλισμών του υπουργείου Εθνικής Αμυνας της Ελλάδας, μια ελληνική εταιρεία, η Drumilan International Hellas ΑΕΕ, υποδείχθηκε ως επιλέξιμο συμβαλλόμενο μέρος περιβαλλόμενο με την αρμοδιότητα να υλοποιήσει τα αντισταθμιστικά προγράμματα και να συνεχίσει τη σχετική ανταπόκριση.
Ο Ομιλος έπρεπε να εκτελέσει την πληρωμή για την αποδιδόμενη εργασία από τα κεφάλαια του καταθετικού του λογαριασμού βάσει τιμολογίων εκδιδομένων από την εν λόγω εταιρεία και πιστοποιημένων από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας της Ελλάδας.
Εντούτοις, ο Μ.V. Vorobyov, χρησιμοποιώντας την επίσημη θέση του με σκοπό την άντληση οφελών και πλεονεκτημάτων για άλλα πρόσωπα και παραβιάζοντας πονηρά τις νομικές διαδικασίες για τις συναλλαγές, στις 18 Ιουλίου 2000 συμμετείχε στη συμφωνία υπ' αριθμ. ΚΑ/30-0401 με άλλη εταιρεία, κυπριακή επιχείρηση, τηv Drumilan Offset Programme Ltd, για τηv οποία δεν ελήφθη καμία συγκατάθεση από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας της Ελλάδας για χρησιμοποίησή της στα αντισταθμιστικά προγράμματα.
Την ίδια χρονική περίοδο, για τους σκοπούς της πραγματοποίησης ενός εγκληματικού σχεδίου, ο Μ.V. Vorobyov ήρθε σε συνεργία με τον Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή Υπεύθυνο Οικονομικών του Ομίλου V.V. Alexeev, ο οποίος είχε το δικαίωμα να υπογράφει λογιστικά, εξοφλητικά και άλλα χρηματοοικονομικά έγγραφα.
Στο πλαίσιο τηs εγγυητικής επιστολής, ως εκτελέστρια τράπεζα υποδείχθηκε η Vestor Bank Α.C., η οποία έχει εξουσιοδοτημένο κεφάλαιο 10 χιλιάδων δολαρίων και είναι καταχωρισμένη στη Δημοκρατία του Μαυροβουνίου βάσει του νόμου για Επιχειρήσεις που Ιδρύθηκαν και Λειτουργούν υπό Ιδιαίτερους Ορους. Διευθυντής αυτής της τράπεζας είχε διοριστεί ο S. Kilibarda, αλλά, στην πραγματικότητα, αυτός που ανελάμβανε τιs τραπεζικές εργασίες ήταν ο Ι.G. Komarov.
Εις εκπλήρωσιν της εν λόγω Τροποποίησης, βάσει του αιτήματος να εκδοθεί μια εγγυητική επιστολή, με ημερομηνία 14 Μαρτίου 2001, υπογεγραμμένη από τον V.V. Alexeev, εκδόθηκε μια επίσημη, αμετάκλητη, μη επιβεβαιωμένη εγγυητική, μεταφέροντας 42.590.825,25 και 3.690.309,55 δολάρια, σε δύο δόσεις, από τους λογαριασμούς του Ομίλου στους αντίστοιχους λογαριασμούς της τράπεζας Vestor Bank Α.C., Δημοκρατία του Μαυροβουνίου.
Ωs αποτέλεσμα των εγκληματικών πράξεων των Μ.V. Vorobyov και V.V. Alexeev, ο Ομιλος, προκειμένου να χρηματοδοτήσει την υποχρέωση της έκδοσης και εκτέλεσης της εγγυητικής επιστολής υπ' αριθμόν LC 001, υποχρεώθηκε να σπαταλήσει σημαντικά νομισματικά αποθέματα. Το συμπέρασμα αυτής της συμφωνίας ήταν επίσης αντίθετο προς τις Κατευθυντήριες Οδηγίες για τα Αντισταθμιστικά Οφέλη των Προμηθειών των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, Μάιος του 1996, όπου γίνεται αναφορά στο τμήμα «Κύρωσις» της αντισταθμιστικής σύμβασης. Σύμφωνα με αυτές τις οδηγίες, η κύρια προϋπόθεση έγκρισης μιας συναλλαγής είναι η συμμετοχή μιας ελληνικής εταιρείας στην παραγωγή του εξοπλισμού ή την παροχή υπηρεσιών. Οι ίδιες οδηγίες διατρέχουν τις εγγυήσεις πληρωμής.
Η εν λόγω συμφωνία ήρθε, επίσης, σε αντίθεση με τις εγγυήσεις που έδωσε η ρωσική κυβέρνηση στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας της Ελλάδας, που περιλαμβάνονται στην επιστολή του Πρώτου Προέδρου της Ρωσικής Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης, υπ' αριθμ. 1022Ρ-07 της 4ης Μαρτίου 1999, προς το υπουργείο Εθνικής Αμυνας της Ελλάδας, δηλώνοντας ότι οι συμφωνίες που επιτεύχθηκαν δεν μπορούν να τροποποιηθούν χωρίς τη συγκατάθεση της Ρωσικής Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης.
Ως εκ τούτου, το δικαστήριο κατέληξε σε ένα συμπέρασμα, ότι η επιλογή της Drumilan Offset Programme Ltd ως συμμετέχον μέρος στην αντισταθμιστική συμφωνία ήταν αδικαιολόγητη και παράνομη. Το δικαστήριο έφτασε στο συμπέρασμα ότι ο Μ.V. Vorobyov ήρθε εξ ονόματος του Ομίλου σε συμφωνία με την κυπριακή Drumilan Offset Programme Ltd με αριθμ. ΚΑ/300-0401 της 13.7.2000, χωρίς τη συγκατάθεση του υπουργείου Εθνικής Αμυνας της Ελλάδας για συμμετοχή αυτής της εταιρείας στην υλοποίηση της κύριας ή αντισταθμιστικής σύμβασης.
Αυτή η συμφωνία υπεγράφη από τον αντιπρόσωπο της Drumilan Offset Programm Ltd, Fuad Zayat. Ο Μ.V. Vorobyov υποστήριξε ότι γνώριζε προσωπικά τον Fuad Zayat: η προσωπικότητά του μελετήθηκε και η συνεργασία μαζί του εγκρίθηκε από τα αρμόδια όργανα. Σύμφωνα με την απάντηση του γραφείου της Interpol στη Ρωσία, στο αίτημα του γραφείου του γενικού εισαγγελέα της ρωσικής ομοσπονδίας, ούτε η Drumilan Offset Programme Ltd ούτε η Felmax Company Ltd είναι εγγεγραμμένες στην Κύπρο ή στην Τουρκία.
Εν τούτοις δε μπορούσε να εξηγήσει ποιες ενέργειες έγιναν για την αξιολόγηση της νομιμότητας των δραστηριοτήτων της εταιρείας. Δεν μπόρεσε, επίσης, να εξηγήσει με ποιον τρόπο έλεγξε την αρμοδιότητα του F. Zayat ως υπογράφοντα τη Συμφωνία με αριθμ. ΚΑ/300-0401 της 18.7.2000.
Στις 27 Φεβρουαρίου 2001, ο Ομιλος και η Drumilan εταιρεία αντισταθμιστικού προγράμματος ΕΠΕ υπέγραψαν το Παράρτημα-1 της Συμφωνίας που προέβλεπε το ποσό των 81.869.568 δολαρίων και διαδικασίες για την πληρωμή του.
Ετσι, υπό την προϋπόθεση ότι το ποσό των 25.081.757 δολ. πληρώθηκε πριν από την υπογραφή του Παραρτήματος-1, πληρώθηκε για υπηρεσίες που είχαν αποδοθεί εικονικά, ενώ όσον αφορά στο ποσό των 56.787. 811 δολ. μία επίσημη, αμετάκλητη, μη επιβεβαιωμένη εγγυητική επιστολή επρόκειτο να εκδοθεί σύμφωνα με τους όρους του Παραρτήματος-1 της Συμφωνίας. Σύμφωνα με το ω. 1, C1.12 η εγγυητική θα αποκτούσε ισχύ αφού ο Ομιλος είχε μεταφέρει το 75% του ποσού της εγγυητικής στην εκτελέστρια τράπεζα. Το υπόλοιπο 25% της κάλυψης επρόκειτο να μεταφερθεί από τον εντολέα εκδότη στην εκτελέστρια τράπεζα, με δόσεις πριν από τις 25.1.2004.
Σε περίπτωση που για οιοδήποτε λόγο ο Ομιλος δεν μπορούσε να αυξήσει την κάλυψη της εγγυητικής έως 100% την 25.1.2004, το ποσό της εγγυητικής θα μειωνόταν αυτόματα στο ποσό που μεταφέρθηκε ως κάλυψη έως την 25.1.2004 (Παράρτημα ν. 1 27.2.2001 της Συμφωνίας ανάμεσα στον Ομιλο και την Drumilan εταιρεία αντισταθμιστικού προγράμματος ΕΠΕ ν. ΚΑ/300-0401 18.7.2000 L Is. r 28-30, το αυτό έγγραφο επίσης L 3 s. r. 39-40 11. s. r. 199-201 - πρωτότυπο στα αγγλικά υπογεγραμμένο από F. Zayat).
Από enet
Ο Παν. Ευσταθίου κατονόμασε συνολικά 12 πρόσωπα, εξαιρουμένου του Αντώνη Κάντα, οι οποίοι -κατά τον ίδιο- έλαβαν συνολικά 2 εκατ. ευρώ από τη γερμανική εταιρεία. Παράλληλα αποκάλυψε την ύπαρξη της offshore εταιρείας «IRONHELD Ltd», μέσω της οποίας είπε ότι διακινήθηκε μαύρο χρήμα, ενώ δήλωσε ότι θα ζητήσει και...
το άνοιγμα τραπεζικών του λογαριασμών.
Ούτε Ακης ούτε Γιάννος
Η απολογία όμως του κατηγορουμένου για ξέπλυμα βρόμικου χρήματος δεν περιελάμβανε κανένα όνομα πολιτικού προσώπου, αφού αν και ερωτήθηκε επίμονα, ο Παν. Ευσταθίου αρνήθηκε ότι έχει κάποια γνώση για εμπλοκή είτε του καταδικασμένου Ακη Τσοχατζόπουλου είτε του Γιάννου Παπαντωνίου. Μάλιστα, διευκρίνισε πως «ουδεμία πληρωμή έκανα ο ίδιος ή εταιρεία συμφερόντων μου σε πολιτικά πρόσωπα, ουδέποτε συμμετείχα σε ομάδα Α' ή Β', δεν γνωρίζω ούτε καν κατ' όψιν τους Α. Αβατάγγελο, Α. Λιβανό και Σ. Μεταξά, τον δε Ματαντό τον έχω δει κάποιες φορές κοινωνικά, δεν τον γνωρίζω ωστόσο, ούτε έχω συνεργαστεί οποτεδήποτε μαζί του».
Ο ανακριτής περί διαφθοράς Γαβριήλ Μαλλής δεν φάνηκε ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα της πολύωρης απολογίας, αφού εξαρχής είχε υποστηρίξει: «Θέλω τα ονόματα των προσώπων που έλαβαν μίζες από την κορυφή ώς τη βάση της ιεραρχίας, διαφορετικά η Δικαιοσύνη θα κάνει το καθήκον της». Η διάσκεψη μεταξύ εισαγγελέα και ανακριτή ως προς την ποινική μεταχείριση του Π. Ευσταθίου κατέληξε σε διαφωνία, με τον Γ. Μαλλή να κρίνει πως ο κατηγορούμενος θα έπρεπε να προφυλακιστεί.
Λίγες ώρες αργότερα, το μεσημέρι της Παρασκευής, το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών με βούλευμά του ήρε τη διαφωνία, αποφασίζοντας πως ο κατηγορούμενος θα πρέπει να αφεθεί ελεύθερος με χρηματική εγγύηση ύψους 500.000 ευρώ και τους περιοριστικούς όρους της εμφάνισης τρεις φορές το μήνα σε αστυνομικό τμήμα και της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα, καθώς δεν κρίθηκε ύποπτος φυγής και τέλεσης νέων αδικημάτων.
Τι ισχυρίστηκε Ευσταθίου
Αναφορά στις δύο συμβάσεις -των γερμανικών υποβρυχίων και των αντιπυραυλικών συστημάτων ASRAD- στις οποίες τον ενέπλεξε ο πρώην αναπληρωτής διευθυντής Εξοπλισμών του ΥΠΕΘΑ Αντώνης Κάντας έκανε ο κατηγορούμενος εκπρόσωπος της STN ATLAS κατά την απολογία του. Μάλιστα χαρακτήρισε δεδομένο ότι «ο ανταγωνισμός των εταιρειών οπλικών συστημάτων ήταν ιδιαιτέρως μεγάλος και σκληρός, γεγονός που απετέλεσε αντικείμενο στυγνής εκμετάλλευσης από μια μερίδα στρατιωτικών αξιωματούχων οι οποίοι θεωρούσαν ότι η υπογραφή τους κόστιζε».
Σύμφωνα με το απολογητικό του υπόμνημα, για την υπογραφή της σύμβασης των νέων υποβρυχίων 214 (πρόγραμμα «Αρχιμήδης») και την αναβάθμιση των υποβρυχίων τύπου 209 (πρόγραμμα Ποσειδών ΙΙ) για το Πολεμικό Ναυτικό, υποστήριξε ότι έδωσε χρήματα, περίπου 1.150.000 ευρώ, σε 5 άτομα.
Σε αυτά δεν περιλαμβάνεται ο Αντ. Κάντας, καθώς -όπως ανέφερε- «το ακριβές ποσόν που εισέπραξε από εμένα δεν το ενθυμούμαι επακριβώς, διότι οι καταβολές ήταν τμηματικά και δεν διαθέτω το σύνολο των τιμολογίων της STN ATLAS /HDW». Πάντως στράφηκε κατά του πρώην αναπληρωτή διευθυντή Εξοπλισμών, που «εκμεταλλευόμενος τη θέση του και την εξουσία που είχε και απειλώντας ότι αν δεν ενδώσουμε στις παράνομες χρηματικές απαιτήσεις του, δεν θα προωθούσε το εκάστοτε πρόγραμμα, θα υπέβαλλε παρατηρήσεις και θα εναντιωνόταν τόσο στην υπογραφή όσο και στην εκτέλεσή του, φράση την οποία, απολογούμενος ενώπιον Σας, επανέλαβε πλειστάκις».
Για τα υποβρύχια
Στις γραπτές του εξηγήσεις για τα υποβρύχια αναφέρονται οι:
* Εμμ. Σαρτζετάκης, απόστρατος πλοίαρχος Π.Ν. (ε.α.) και αξιωματικός Υ/Β, ο οποίος «από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 μέχρι το 2007 ήταν συνεργάτης-σύμβουλος στην TREDECO για θέματα του Π.Ν.». Σύμφωνα με τον Ευσταθίου, «έλαβε από εμένα το ποσό των 250.000 ευρώ, περίπου»,
* Παν. Παπαθανασίου (Π.Ν.), ο οποίος έλαβε ποσό 150.000- 200.000 ευρώ περίπου για πληροφορίες που παρείχε στην STN ATLAS σχετικά με ανταγωνίστριες εταιρείες,
* Κων. Τζιώτης (Π.Ν.), ο οποίος έλαβε ποσό 150.000-200.000 ευρώ περίπου για τη συνδρομή του στην επιλογή του συστήματος ως εμπειρογνώμων μηχανικός,
* Αλέξ. Μαδωνής (Π.Ν.), ο οποίος έλαβε ποσό 150.000-200.000 ευρώ περίπου για την παροχή συμβουλών προς την εταιρεία STN ATLAS,
* Γ. Θεοδωρουλάκης (Π.Μ. πρώην Α/ΓΕΝ, απεβίωσε το 2008), ο οποίος έλαβε ποσό 300.000 ευρώ περίπου για την παροχή συμβουλών προς την εταιρεία STN ATLAS,
* Εταιρεία «IRONHELM Ltd» που διενεργούσε τις διάφορες πληρωμές προς τρίτους, συνεργάτες του ή μη, σε λογαριασμούς που αυτοί έδιναν και που κατά κανόνα ήταν τραπεζικοί λογαριασμοί εξωτερικού.
Για τα αντιπυραυλικά
Οσο για το πρόγραμμα «ASRAD» - STINGER για τον Ελληνικό Στρατό, ο κατηγορούμενος αναφέρει επτά πρόσωπα τα οποία έλαβαν συνολικά 1.050.000 ευρώ. Πρόκειται για τους:
* Ευάγγ. Παππά, απόστρατο, που έλαβε ποσό περίπου 250.000 ευρώ,
* Γ. Σκάρλα (στέλεχος της ΕΒΟ), ο οποίος έλαβε ποσό 300.000 ευρώ περίπου για τη διαμεσολάβησή του και επαφές που έκανε υπέρ της STN ATLAS σε πρόσωπα με μεγάλη επιρροή, όπως ήταν ο Π. Νικολαΐδης (σ.σ. κουμπάρος του Ακη Τσοχατζόπουλου),
* Ελ. Ψευδοοικονόμου (ΓΔΕ), που έλαβε ποσό 100.000 ευρώ περίπου για την παροχή συμβουλών προς την εταιρεία STN ATLAS,
* Ιω. Χριστογιάννη (ΓΔΣ), ο οποίος έλαβε ποσό 50.000 ευρώ περίπου για την παροχή συμβουλών προς την STN ATLAS,
* Κων. Παναγιωτάκη (πρώην Α/ΓΕΣ), που έλαβε ποσό 100.000 ευρώ περίπου, επειδή μετά την αποστρατεία του παρεκλήθη, υπό την ιδιότητα του εμπειρογνώμονος στα αντιαεροπορικά όπλα, να εκπονήσει μελέτη για τα ASRAD,
* Βασ. Δημητριάδη (Υ/Π), ο οποίος έλαβε ποσό 150.000 ευρώ περίπου για την παροχή συμβουλών προς την STN ATLAS,
* Δημ. Τσιλινίκο, που έλαβε εν αποστρατεία ποσό 100.000 ευρώ περίπου για την παροχή συμβουλών προς την STN ATLAS.
* ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ
«Εδωσε» μόνο δύο αποστράτους και τον... Αντ. Κάντα
Τίποτα φαίνεται πως δεν είχε να εισφέρει στην έρευνα για τη σύμβαση των αυτοκινούμενων πυροβόλων ΡΗΖ 2000 ο Δημ. Παπαχρήστος, εκπρόσωπος της γερμανικής Wegmann, εις βάρος του οποίου εκδόθηκε ένταλμα σύλληψης την περασμένη εβδομάδα για δωροδοκία και ξέπλυμα βρόμικου χρήματος.
Οι ερωτήσεις του ανακριτή διαφθοράς Σπ. Γεωργουλέα και της εισαγγελικής λειτουργού Πόπης Παπανδρέου έμειναν αναπάντητες, είτε αυτές αφορούσαν εμπλοκή πολιτικών προσώπων είτε διαδρομές μαύρου χρήματος. Απολογούμενος ο Δημ. Παπαχρήστος δεν έδωσε νέα πρόσωπα, παρά μόνο δύο απόστρατους αξιωματικούς στους οποίους ισχυρίστηκε πως έδωσε συνολικά 54.000 ευρώ για τα αντισταθμιστικά οφέλη, που δεν αποτελούν μέρος της έρευνας.
Υποστήριξε ότι δεν γνωρίζει τίποτα για εμπλοκή υπουργών, καθώς και ότι πράγματι δωροδόκησε τον Αντώνη Κάντα, με το συνολικό ποσό να ανέρχεται σε 950.000 ευρώ, αντί 750.000 που ομολόγησε ο Κάντας, επισημαίνοντας ότι τα 300.000 ευρώ παραδόθηκαν μετρητοίς.
Στο «κάδρο» ο Γερμανός
Σημαντικό για τους δικαστικούς λειτουργούς ήταν και το γεγονός ότι έχουν εντοπιστεί οι εισροές και εκροές τραπεζικών λογαριασμών του κατηγορουμένου, που φτάνουν στο ποσό των 4,6 εκατ. ευρώ. Ο Δημ. Παπαχρήστος, κατά πληροφορίες, ομολόγησε ότι από αυτά τα 2 εκατ. ευρώ αφορούσαν δωροδοκίες, βάζοντας μάλιστα στο «κάδρο» τον ίδιο τον αντιπρόεδρο της Wegmann κ. Εσλερ (σ.σ. έχει καταστεί κατηγορούμενος) ως αποδέκτη 1.000.000 ευρώ. Για τα υπόλοιπα 2,6 εκατ. ευρώ ισχυρίστηκε ότι είναι δικά του και τα χρησιμοποιούσε για τα προσωπικά του έξοδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι απαντήσεις του Δημ. Παπαχρήστου (στη φωτογραφία δίπλα) κρίθηκαν αόριστες, με αποτέλεσμα να οδηγηθεί στη φυλακή προσωρινά κρατούμενος, καθώς θεωρήθηκε ύποπτος φυγής και τέλεσης νέων αξιόποινων πράξεων.
Της ΑΝΤΩΝΙΑΣ ΞΥΝΟΥ
Ο Αβραμόπουλος προανήγγειλε «διαφάνεια»
Αλλαγές στις «πρακτικές συναλλαγών μεταξύ κράτους και εταιρειών» προανήγγειλε ο Δ. Αβραμόπουλος μετά τον καταιγισμό αποκαλύψεων για τις μίζες σε εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων.
Κατά τον υπουργό Εθνικής Αμυνας, που είχε συνάντηση για το θέμα με τον πρωθυπουργό την περασμένη Πέμπτη, τα φαινόμενα χρηματισμού είναι απόρροια των μεγάλων εξοπλιστικών προγραμμάτων. Ανακοίνωσε ότι στο αμέσως προσεχές διάστημα θα παρουσιάσει ένα «σχέδιο προτάσεων για αλλαγές στο σύστημα προμηθειών» σε κοινή συνεδρίαση των επιτροπών Εξωτερικών, Αμυνας και Εξοπλισμών της Βουλής. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα περιορίζεται ο ρόλος των αντιπροσώπων εταιρειών, ενώ σκέψεις υπάρχουν για τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης αρχής προμηθειών, με τη συμμετοχή μελών της Βουλής.
«Η διαφάνεια και η αποτελεσματικότητα στις Ενοπλες Δυνάμεις αποτελούν μοναδικές αμετάθετες επιλογές μας και θα τις επιβάλουμε με κάθε μέσο στο πλαίσιο του Συντάγματος και των νόμων», δήλωσε ο κ. Αβραμόπουλος. Ο ίδιος έχει δώσει εντολή ώστε οι υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Εθνικής Αμυνας να συνδράμουν στο έργο της Δικαιοσύνης για τη διερεύνηση προηγούμενων συμβάσεων προμηθειών.
Στις εξαγγελίες του υπουργού Εθνικής Αμυνας αντέδρασε ο υπεύθυνος του τομέα Αμυνας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ. Ο Θ. Δρίτσας εγκαλεί τον Δ. Αβραμόπουλο για καθυστερημένη αντίδραση μετά την ομολογία του Α. Κάντα και διαπιστώνει ότι το υπουργείο εμφανίζεται «αμήχανο και ανέτοιμο» μπροστά στις τελευταίες αποκαλύψεις. Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητεί την άμεση σύγκληση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας και της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής, ενώ δεσμεύεται να παρουσιάσει δική του πρόταση νόμου, η επεξεργασία της οποίας είναι σε εξέλιξη.
Π. ΚΟΡΩΝΑΙΟΣ
ΠΩΣ «ΧΑΘΗΚΑΝ» ΚΡΙΣΙΜΑ ΕΓΓΡΑΦΑ ΓΙΑ ΤΑ ΕΞΟΠΛΙΣΤΙΚΑ TOR-Μ1 ΚΑΙ TPQ-37 ΟΤΑΝ Η ΒΟΥΛΗ ΤΟ 2005 ΑΝΟΙΞΕ ΤΟ ΦΑΚΕΛΟ ΓΙΑ ΤΣΟΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ - ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ - ΚΑΝΤΑ
Επνιξαν δικαστική απόφαση, εξαφάνισαν ντοκουμέντα
Του ΓΙΑΝΝΗ ΝΤΑΣΚΑ
Τι έλεγε τότε ο βουλευτής της Ν.Δ. και πρόεδρος της Εξεταστικής Επιτροπής Γιάννης Τραγάκης και τι δηλώνει τώρα στην «Ε» για το σκάνδαλο-μαμούθ
Ιδιαίτερη συμφωνία να πληρωθούν οι μίζες ΠΡΙΝ από τις εκλογές του 2004 είχε γίνει μεταξύ Ρώσων πωλητών και Ελλήνων αγοραστών, όπως αποκαλύπτεται από απόφαση ρωσικού δικαστηρίου! Ο λόγος; Προφανής. Να μη μοιραστούν στο δικομματικό σύστημα (των δύο κομμάτων εξουσίας), για το οποίο κάνει λόγο στην απολογία του ο Αντώνης Κάντας, αλλά να καταβληθούν στο σύστημα που υπήρχε.
Αργότερα, όταν προέκυψαν στοιχεία για τις τεράστιες μίζες και άρχισε η έρευνα στη Βουλή των Ελλήνων (2005), χάθηκαν κρίσιμα έγγραφα συνολικά 92 σελίδων στη διαδρομή μεταξύ ρωσικών αρχών, ελληνικής πρεσβείας στη Μόσχα και ελληνικής Βουλής...
Η απόφαση του δικαστηρίου, την οποία δημοσιεύουμε σήμερα, αναφέρει ότι υπήρχε παράρτημα της συμφωνίας αγοράς του ρωσικού οπλισμού, το οποίο (παράρτημα) προέβλεπε ότι το 25%, το οποίο μάλιστα θα είναι... ανελαστικό, θα πρέπει να καταβληθεί το αργότερο μέχρι τις 25 Ιανουαρίου 2004.
Οι εκλογές, βλέπετε, ήταν δεδομένο ότι θα γίνουν στις 7 Μάρτη του 2004, οπότε και ένα τεχνικό προβληματάκι θα μπορούσε (ως επινόηση) να μεταφέρει τις πληρωμές για μετά τις εκλογές...
Το ζήτημα είναι καίριο, όπως αποκάλυψε η «Ε» την περασμένη Δευτέρα. Είχαν φτάσει να εμπλέξουν ακόμα και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, ώστε να διασφαλιστεί ότι θα πληρωθούν προμήθειες, δηλαδή μίζες. Επεδίωξαν και πέτυχαν να θεωρηθεί ως συμφωνία εταιρειών της Ρωσίας και όχι του ρωσικού Δημοσίου με το ελληνικό Δημόσιο. Και έτσι μέσω του εκπροσώπου των ρωσικών εταιρειών το 25% του κόστους δόθηκε ως προμήθειες και έκπληκτος (λέει...) ο Αντώνης Κάντας είδε τη δική του μίζα να φτάνει στο 3% αντί του «φτωχού» 0,5%-1% που είχε συνηθίσει.
Το σκάνδαλο αυτό, για το οποίο θεωρείται βέβαιο ότι θα έρθει προσεχώς στο φως και «οπτικό» αλλά και «ακουστικό» υλικό, πέραν των μαρτυριών και των λογαριασμών είχε ερευνήσει Εξεταστική Επιτροπή υπό τον τότε αντιπρόεδρο της Βουλής Γιάννη Τραγάκη.
Η επιτροπή έφτασε στην πηγή, βρήκε... φως, λογαριασμούς και ονόματα, αλλά «αόρατο χέρι» έκλεισε το φως...
Και, κατά τον κ. Τραγάκη, συνέχισε να ερευνά άτυπα μεν αλλά ουσιαστικά τόσο σοβαρά, ώστε βρήκε το όνομα του κ. Κάντα και τη μίζα ΟΛΩΝ με ακρίβεια δολαρίου.
Και δεν έγινε απολύτως τίποτα, παρά την υπόσχεση της τότε κυβέρνησης ότι «σεμνά, ταπεινά και με απόλυτη διαφάνεια θα ερευνούσαν τα πάντα και δεν θα κουκούλωναν τίποτα».
Η «Ε» δημοσιεύει σήμερα, στο πλαίσιο της μεγάλης έρευνας που ξεκίνησε για την πιο σοβαρή πληγή του ελληνικού κράτους διαχρονικά, τις μίζες στα εξοπλιστικά, τρία ντοκουμέντα:
1 Την απόφαση του ρωσικού δικαστηρίου του 2005.
2 Αποκαλύψεις-ομολογίες που είχε κάνει τότε πιεζόμενος από την Αριστέα Μπουγάτσου και τον Χάρη Μπότσαρη ο Γιάννης Τραγάκης, με σημείο αναφοράς το «σύστημα Τσοχατζόπουλος - Σμπώκος - Κάντας». Μίζες με ακρίβεια δολαρίου, ονόματα του Πενταγώνου, εταρείες που διακινούσαν τις μίζες με θράσος στη διαδρομή Μόσχα - Νέα Υόρκη (!!!) - Λευκωσία - Αθήνα - Λιχτενστάιν.
3 Δηλώσεις επιβεβαίωσης που μας κάνει σήμερα ο Γιάννης Τραγάκης.
Τα ήξεραν, είχαν ντοκουμέντα, τα έβαλαν στο συρτάρι και τώρα με τους φόβους της παραγραφής ορατούς η Δικαιοσύνη καλείται να κάνει ηράκλειο άθλο και να ξεπεράσει πανίσχυρα συστήματα διαπλοκής...
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΡΩΣΙΚΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΜΙΖΑ ΤΩΝ 25 ΕΚΑΤ. ΔΟΛΑΡΙΩΝ
Στο όνομα της Ρωσικής Ομοσπονδίας, Μόσχα 4η Απριλίου, 2005
Οομοσπονδιακός Δικαστής του Περιφερειακού Δικαστηρίου Kuntsevski της Δυτικής Διοικητικής περιοχής της Μόσχας Ο.Μ. Bessarabova, με τη συμμετοχή του δημόσιου εισαγγελέα.
Αποφάσισε ότι: Ο Μ.V. Vorobyov είναι ένοχος για κατάχρηση εξουσίας έχοντας επίσης το δικαίωμα να επισυνάψει την κύρια υπογραφή σε οποιοδήποτε συμβόλαιο, συμφωνία και οικονομικό έγγραφο και όντας εκ της θέσεώς του υπόχρεος να διαχειρίζεται προσεκτικά την περιουσία της επιχείρησnς και να λαμβάνει μέτρα για την αποτροπή οποιασδήποτε ζημίας, να συμβαδίζει με τις καθιερωμένες διαδικασίεςγια τις συναλλαγές και να διατηρεί την ανταγωνιστικότητα και τη θέση του Ομίλου, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του χρησιμοποίησε σκόπιμα τις εξουσίες του αντίθετα προς τα συμφέροντα του Ομίλου.
Κατά συνέπεια, στις 26 Φεβρουαρίου του 1999, ο Μ.V. Vorobyov υπέγραψε εκ μέρους του Ομίλου τη σύμβαση υπ' αριθμ. 009Α/99 με το υπουργείο Εθνικής Αμυνας (ΥΕΘΑ) της Ελληνικής Δημοκρατίας για την προμήθεια εξοπλισμών στην Ελλάδα έναντι ποσού μεγαλυτέρου των 800 εκατομμυρίων δολαρίων. Συγχρόνως υπέγραψε την αντισταθμιστική σύμβαση υπ' αριθμ. 7/99, που ορίζει την εκπλήρωση από την πλευρά του Ομίλου των αντισταθμιστικών υποχρεώσεων προς όφελος της Ελλάδας.
Σύμφωνα με την αντισταθμιστική σύμβαση, παράγραφος 12, και την έγγραφη επιβεβαίωση, της 10ns Οκτωβρίου 2000, από το Τμήμα Εξοπλισμών του υπουργείου Εθνικής Αμυνας της Ελλάδας, μια ελληνική εταιρεία, η Drumilan International Hellas ΑΕΕ, υποδείχθηκε ως επιλέξιμο συμβαλλόμενο μέρος περιβαλλόμενο με την αρμοδιότητα να υλοποιήσει τα αντισταθμιστικά προγράμματα και να συνεχίσει τη σχετική ανταπόκριση.
Ο Ομιλος έπρεπε να εκτελέσει την πληρωμή για την αποδιδόμενη εργασία από τα κεφάλαια του καταθετικού του λογαριασμού βάσει τιμολογίων εκδιδομένων από την εν λόγω εταιρεία και πιστοποιημένων από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας της Ελλάδας.
Εντούτοις, ο Μ.V. Vorobyov, χρησιμοποιώντας την επίσημη θέση του με σκοπό την άντληση οφελών και πλεονεκτημάτων για άλλα πρόσωπα και παραβιάζοντας πονηρά τις νομικές διαδικασίες για τις συναλλαγές, στις 18 Ιουλίου 2000 συμμετείχε στη συμφωνία υπ' αριθμ. ΚΑ/30-0401 με άλλη εταιρεία, κυπριακή επιχείρηση, τηv Drumilan Offset Programme Ltd, για τηv οποία δεν ελήφθη καμία συγκατάθεση από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας της Ελλάδας για χρησιμοποίησή της στα αντισταθμιστικά προγράμματα.
Την ίδια χρονική περίοδο, για τους σκοπούς της πραγματοποίησης ενός εγκληματικού σχεδίου, ο Μ.V. Vorobyov ήρθε σε συνεργία με τον Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή Υπεύθυνο Οικονομικών του Ομίλου V.V. Alexeev, ο οποίος είχε το δικαίωμα να υπογράφει λογιστικά, εξοφλητικά και άλλα χρηματοοικονομικά έγγραφα.
Στο πλαίσιο τηs εγγυητικής επιστολής, ως εκτελέστρια τράπεζα υποδείχθηκε η Vestor Bank Α.C., η οποία έχει εξουσιοδοτημένο κεφάλαιο 10 χιλιάδων δολαρίων και είναι καταχωρισμένη στη Δημοκρατία του Μαυροβουνίου βάσει του νόμου για Επιχειρήσεις που Ιδρύθηκαν και Λειτουργούν υπό Ιδιαίτερους Ορους. Διευθυντής αυτής της τράπεζας είχε διοριστεί ο S. Kilibarda, αλλά, στην πραγματικότητα, αυτός που ανελάμβανε τιs τραπεζικές εργασίες ήταν ο Ι.G. Komarov.
Εις εκπλήρωσιν της εν λόγω Τροποποίησης, βάσει του αιτήματος να εκδοθεί μια εγγυητική επιστολή, με ημερομηνία 14 Μαρτίου 2001, υπογεγραμμένη από τον V.V. Alexeev, εκδόθηκε μια επίσημη, αμετάκλητη, μη επιβεβαιωμένη εγγυητική, μεταφέροντας 42.590.825,25 και 3.690.309,55 δολάρια, σε δύο δόσεις, από τους λογαριασμούς του Ομίλου στους αντίστοιχους λογαριασμούς της τράπεζας Vestor Bank Α.C., Δημοκρατία του Μαυροβουνίου.
Ωs αποτέλεσμα των εγκληματικών πράξεων των Μ.V. Vorobyov και V.V. Alexeev, ο Ομιλος, προκειμένου να χρηματοδοτήσει την υποχρέωση της έκδοσης και εκτέλεσης της εγγυητικής επιστολής υπ' αριθμόν LC 001, υποχρεώθηκε να σπαταλήσει σημαντικά νομισματικά αποθέματα. Το συμπέρασμα αυτής της συμφωνίας ήταν επίσης αντίθετο προς τις Κατευθυντήριες Οδηγίες για τα Αντισταθμιστικά Οφέλη των Προμηθειών των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, Μάιος του 1996, όπου γίνεται αναφορά στο τμήμα «Κύρωσις» της αντισταθμιστικής σύμβασης. Σύμφωνα με αυτές τις οδηγίες, η κύρια προϋπόθεση έγκρισης μιας συναλλαγής είναι η συμμετοχή μιας ελληνικής εταιρείας στην παραγωγή του εξοπλισμού ή την παροχή υπηρεσιών. Οι ίδιες οδηγίες διατρέχουν τις εγγυήσεις πληρωμής.
Η εν λόγω συμφωνία ήρθε, επίσης, σε αντίθεση με τις εγγυήσεις που έδωσε η ρωσική κυβέρνηση στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας της Ελλάδας, που περιλαμβάνονται στην επιστολή του Πρώτου Προέδρου της Ρωσικής Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης, υπ' αριθμ. 1022Ρ-07 της 4ης Μαρτίου 1999, προς το υπουργείο Εθνικής Αμυνας της Ελλάδας, δηλώνοντας ότι οι συμφωνίες που επιτεύχθηκαν δεν μπορούν να τροποποιηθούν χωρίς τη συγκατάθεση της Ρωσικής Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης.
Ως εκ τούτου, το δικαστήριο κατέληξε σε ένα συμπέρασμα, ότι η επιλογή της Drumilan Offset Programme Ltd ως συμμετέχον μέρος στην αντισταθμιστική συμφωνία ήταν αδικαιολόγητη και παράνομη. Το δικαστήριο έφτασε στο συμπέρασμα ότι ο Μ.V. Vorobyov ήρθε εξ ονόματος του Ομίλου σε συμφωνία με την κυπριακή Drumilan Offset Programme Ltd με αριθμ. ΚΑ/300-0401 της 13.7.2000, χωρίς τη συγκατάθεση του υπουργείου Εθνικής Αμυνας της Ελλάδας για συμμετοχή αυτής της εταιρείας στην υλοποίηση της κύριας ή αντισταθμιστικής σύμβασης.
Αυτή η συμφωνία υπεγράφη από τον αντιπρόσωπο της Drumilan Offset Programm Ltd, Fuad Zayat. Ο Μ.V. Vorobyov υποστήριξε ότι γνώριζε προσωπικά τον Fuad Zayat: η προσωπικότητά του μελετήθηκε και η συνεργασία μαζί του εγκρίθηκε από τα αρμόδια όργανα. Σύμφωνα με την απάντηση του γραφείου της Interpol στη Ρωσία, στο αίτημα του γραφείου του γενικού εισαγγελέα της ρωσικής ομοσπονδίας, ούτε η Drumilan Offset Programme Ltd ούτε η Felmax Company Ltd είναι εγγεγραμμένες στην Κύπρο ή στην Τουρκία.
Εν τούτοις δε μπορούσε να εξηγήσει ποιες ενέργειες έγιναν για την αξιολόγηση της νομιμότητας των δραστηριοτήτων της εταιρείας. Δεν μπόρεσε, επίσης, να εξηγήσει με ποιον τρόπο έλεγξε την αρμοδιότητα του F. Zayat ως υπογράφοντα τη Συμφωνία με αριθμ. ΚΑ/300-0401 της 18.7.2000.
Στις 27 Φεβρουαρίου 2001, ο Ομιλος και η Drumilan εταιρεία αντισταθμιστικού προγράμματος ΕΠΕ υπέγραψαν το Παράρτημα-1 της Συμφωνίας που προέβλεπε το ποσό των 81.869.568 δολαρίων και διαδικασίες για την πληρωμή του.
Ετσι, υπό την προϋπόθεση ότι το ποσό των 25.081.757 δολ. πληρώθηκε πριν από την υπογραφή του Παραρτήματος-1, πληρώθηκε για υπηρεσίες που είχαν αποδοθεί εικονικά, ενώ όσον αφορά στο ποσό των 56.787. 811 δολ. μία επίσημη, αμετάκλητη, μη επιβεβαιωμένη εγγυητική επιστολή επρόκειτο να εκδοθεί σύμφωνα με τους όρους του Παραρτήματος-1 της Συμφωνίας. Σύμφωνα με το ω. 1, C1.12 η εγγυητική θα αποκτούσε ισχύ αφού ο Ομιλος είχε μεταφέρει το 75% του ποσού της εγγυητικής στην εκτελέστρια τράπεζα. Το υπόλοιπο 25% της κάλυψης επρόκειτο να μεταφερθεί από τον εντολέα εκδότη στην εκτελέστρια τράπεζα, με δόσεις πριν από τις 25.1.2004.
Σε περίπτωση που για οιοδήποτε λόγο ο Ομιλος δεν μπορούσε να αυξήσει την κάλυψη της εγγυητικής έως 100% την 25.1.2004, το ποσό της εγγυητικής θα μειωνόταν αυτόματα στο ποσό που μεταφέρθηκε ως κάλυψη έως την 25.1.2004 (Παράρτημα ν. 1 27.2.2001 της Συμφωνίας ανάμεσα στον Ομιλο και την Drumilan εταιρεία αντισταθμιστικού προγράμματος ΕΠΕ ν. ΚΑ/300-0401 18.7.2000 L Is. r 28-30, το αυτό έγγραφο επίσης L 3 s. r. 39-40 11. s. r. 199-201 - πρωτότυπο στα αγγλικά υπογεγραμμένο από F. Zayat).
Από enet
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου