«Οι αστυνομικοί υποψιάστηκαν ότι κάτι δεν πάει καλά όταν διέκριναν ένα κατάξανθο κοριτσάκι να ξεχωρίζει σαν τη μύγα μες το γάλα ανάμεσα στους τσιγγάνους» ενημέρωνε ο δημοσιογράφος το τηλεοπτικό κοινό, δίνοντας έμφαση στην διαφορετικότητα του «ξανθού αγγέλου» που έκανε το απόλυτο κοντράστ μέσα σε έναν καταυλισμό σκουρόχρωμων Ρομά. Ήταν αυτή η χρωματική υποψία που οδήγησε τους αστυνομικούς στην αποκάλυψη ενός πιθανού εγκλήματος, όπως η αρπαγή ενός παιδιού ή ακόμα και η ύπαρξη κυκλώματος αγοραπωλησίας βρεφών.
Η υπόθεση αυτή και ο τρόπος που...
παρουσιάζεται από τα ΜΜΕ ήρθε να ενεργοποιήσει για μια ακόμη φορά τα ρατσιστικά αντανακλαστικά της κοινωνίας που ακόμα προσπαθεί να συνέλθει από τον ορυμαγδό των αποκαλύψεων της δράσης της ΧΑ. Ο υποτιθέμενος «εκδημοκρατισμός» της πλειοψηφίας των συστημικών μέσων, σταμάτησε απότομα το βράδυ της Παρασκευής στα Φάρσαλα. Εν χορώ δημοσιογράφοι και σχολιαστές πλειοδότησαν σε μια άνευ προηγουμένου «ενοχοποίηση» των Ρομά με συνεχείς αναφορές στην φυλετική καταγωγή των φερόμενων ως απαγωγέων του τετράχρονου κοριτσιού.
Τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων δεν δίστασαν να προαναγγείλουν ακόμη και την διάλυση ολόκληρου του καταυλισμού των Φαρσάλων από τις αρχές. Μέσα από την δημοσιογραφική δραματοποίηση ενός ούτως ή άλλως φορτισμένου συναισθηματικά γεγονότος κατάφεραν να επαναφέρουν υποσυνείδητα τον τρόμο. «Αν δεν φας το φαγητό σου θα σε πάρει ο γύφτος» ήταν μια παλιά καλή συνταγή τρομοκράτησης των παιδιών που επανήλθε παραλλαγμένη μέσα από τους τηλεοπτικούς δέκτες.
Οι ίδιοι δέκτες που έστελναν το μήνυμα πως οι πακιστανοί θα μας πάρουν τις δουλειές και οι κομμουνιστές τα σπίτια τώρα προειδοποιούν πως οι τσιγγάνοι θα μας πάρουν τα παιδιά. Με την «ιδιαίτερη γλώσσα» τους τα ΜΜΕ επιβάλλουν τη δική τους κατηγοριοποίηση ως κυρίαρχη στην κοινωνία και ως υποχρεωτική για κάθε μέλος της κοινωνίας (καθώς στη γλώσσα αυτή δεν υπάρχουν οι άνθρωποι ως πρόσωπα ή άτομα, αλλά μόνο ως μέλη μιας κοινωνικής κατηγορίας) και υποβάλλουν ως αυτονόητες τις ιεραρχικές σχέσεις μεταξύ των κοινωνικών κατηγοριών (και την υποτιθέμενη επικινδυνότητα της συμβίωσης, εάν αυτές οι ιεραρχικές σχέσεις δεν κατοχυρωθούν θεσμικά). Ο απαγωγέας ενός παιδιού πρέπει να τιμωρηθεί ως απαγωγέας και όχι σαν «τσιγγάνος απαγωγέας».
Του Πέτρου Κατσάκου
Το άρθρο δημοσιεύεται στην «Αυγή» του Σαββάτου 19/10.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου