Διογκώνεται καθημερινά και αποκτά πρωτοφανείς μαζικές διαστάσεις, το κίνημα των πολιτών που αρνούνται να πληρώσουν τα «άδικα» χαράτσια και τις εισφορές αλληλεγγύης. Σκοπός αυτού του κειμένου είναι να αναλύσει τις πρακτικές συνέπειες που έχει η μη πληρωμή των φόρων, προκειμένου οι πολίτες να ενημερωθούν για το τι πρόκειται να αντιμετωπίσουν στην περίπτωση που δεν καταβάλλουν τους απαιτούμενους από το κράτος άδικους φόρους.
Οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν ότι πέρα από το γράμμα του νόμου πρέπει να ληφθούν υπόψη τα παρακάτω:...
Εκτός από την αποστολή των ειδοποιητηρίων, που είναι μια τυπική και εύκολη διαδικασία, ο φορολογικός μηχανισμός –επειδή είναι διαλυμένος και δραματικά υποστελεχωμένος- δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος της λήψης μέτρων αναγκαστικής είσπραξης, σε βάρος εκατοντάδων χιλιάδων φορολογούμενων.
Πρακτικά δηλαδή, η λήψη μέτρων σε βάρος ενός μαζικού κινήματος πολιτών, που δεν πληρώνουν είναι αδύνατη. Εκτός βέβαια, αν επιστρατευτούν οι ιδιωτικές εταιρείες είσπραξης (πράγμα που έχει ήδη ξεκινήσει για φορολογούμενους με χρέη άνω των 150.000 ευρώ) αλλά και πάλι θα χρειαστεί πάρα πολύς χρόνος, μέχρι να ληφθούν τα προβλεπόμενα μέτρα.
Η μη πληρωμή των φόρων του πολυεκκαθαριστικού (Ν. 3986/2011) συνεπάγεται θεωρητικά τα εξής, όπως εξηγούν οι συνδικαλιστές εφοριακοί:
1) Το ποσό του πολυεκκαθαριστικού καθίσταται ληξιπρόθεσμο χρέος την επόμενη μέρα της λήξης της προθεσμίας πληρωμής και επιβαρύνεται με προσαύξηση 1% για κάθε μήνα καθυστέρησης. Το μέγιστο ποσοστό προσαύξησης δεν μπορεί να ξεπεράσει το 200% της αρχικής οφειλής.
2) Από την επόμενη ημέρα της λήξης της προθεσμίας πληρωμής η εφορία δεν χορηγεί φορολογική ενημερότητα.
3) Συμψηφισμός επιστροφής. Σε περίπτωση που ο φορολογούμενος δικαιούται επιστροφή φόρου τότε θα γίνει συμψηφισμός του ποσού της επιστροφής με το ποσό του πολυεκκαθαριστικού.
4) Το τμήμα εσόδων της εφορίας θα αποστείλει στο φορολογούμενο ειδοποιητήριο, με το οποίο θα τον καλεί να εξοφλήσει ή να ρυθμίσει την οφειλή του με τμηματική εξόφληση εντός μερικών ημερών.
Εφόσον δεν ανταποκριθεί στην πρόσκληση, θα βρεθεί (θεωρητικά) αντιμέτωπος με μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, όπως η κατάσχεση μέρους του μισθού του ή της σύνταξής του (αποστέλλεται σχετικό κατασχετήριο από την εφορία στον εργοδότη ή το ασφαλιστικό ταμείο του οφειλέτη).
Να τονιστεί εδώ ότι δεν επιτρέπεται η επιβολή κατάσχεσης επί μισθών, συντάξεων ή ασφαλιστικών βοηθημάτων που καταβάλλονται περιοδικώς σε βάρος οφειλετών του Δημοσίου, εφόσον το ποσό αυτών, αφαιρουμένων των υποχρεωτικών εισφορών, είναι μέχρι των χιλίων (1000) ευρώ μηνιαίως.
Αν ο μισθός, η σύνταξη ή το βοήθημα υπερβαίνει το ποσό των χιλίων (1000) ευρώ μηνιαίως επιτρέπεται η κατάσχεση μέχρι του 25% αυτών, όμως σε κάθε περίπτωση το εναπομένον ποσό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των χιλίων (1000) ευρώ.
5) Εφόσον το ποσό της οφειλής είναι πάνω από 5.000 ευρώ και το χρέος έχει καταστεί ληξιπρόθεσμο για περισσότερους από τέσσερις μήνες, τότε μπορεί να ζητηθεί από τον προϊστάμενο της εφορίας, η άσκηση ποινικής δίωξης (N.3943/2011) στον οφειλέτη και η παραπομπή του στη δικαιοσύνη με τη διαδικασία του αυτοφώρου.
• Μέχρι 5.000 ευρώ δεν υπάρχει ποινικό αδίκημα.
Να τονιστεί εδώ ότι η πράξη μπορεί να κριθεί ατιμώρητη, εάν το ποσό που οφείλεται εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης σε οποιονδήποτε βαθμό.
Αναστασία Γαλάνη
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου