ΜΙΣΘΩΤΟΙ, ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΤΟ ΜΑΡΜΑΡΟ ΣΕ ΚΑΘΕ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ
Το Μάιο του 2010 η κυβέρνηση δεσμεύθηκε να λάβει μέτρα 30 δισ. ευρώ έως το 2014 για να «εξυγιανθεί» η οικονομία από τα ελλείμματα και τα χρέη του παρελθόντος.
Το κύμα αγανάκτησης και ανυπακοής δικαιολογημένα φουντώνει, καθώς οι αλλεπάλληλες περικοπές σε μισθούς, επιδόματα και συντάξεις όπως και τα φορολογικά χαράτσια έχουν φέρει τους περισσότερους Ελληνες στα όρια της αντοχής τους.
Επειτα από 4 αξιολογήσεις της τρόικας, τον προηγούμενο Ιούλιο το ποσό «αβγάτισε» στα 52 δισ. ευρώ. Αν μάλιστα προστεθούν τα μέτρα που ελήφθησαν στην αρχή του 2010, πριν από την επίσημη έφοδο της τρόικας, φτάνουμε στο αστρονομικό ποσό των 78,4 δισ. ευρώ μέτρων προκειμένου...
να μειωθεί το έλλειμμα κατά 30 δισ. ευρώ.
Η Ελλάδα βρίσκεται στο μικροσκόπιο της τρόικας για την 5η αξιολόγηση που θα συνοδευθεί από επιπλέον χαράτσια τα οποία προκαλούν τριγμούς στις αντοχές της οικονομίας αλλά και της κοινωνίας.
Η ειρωνεία είναι ότι πλέον η κυβέρνηση καλείται να υλοποιήσει πολλά από αυτά που επιχειρούσε εξαρχής να αποφύγει, βομβαρδίζοντας και τους πολίτες με βροχή αυξήσεων έμμεσων φόρων και εισοδηματικών περικοπών: περικοπές μισθών αλλά και απολύσεις στο Δημόσιο.
Στο ερώτημα γιατί φτάσαμε ώς εδώ, η απάντηση που δίνουν όσοι κυβερνητικοί παράγοντες επιχειρούν να κάνουν κάποια αυτοκριτική, δεν είναι εύκολη. Το μεσοπρόθεσμο ήρθε «έτοιμο» σε μεγάλο βαθμό από τους δανειστές και δεν ήταν προσαρμοσμένο στα δεδομένα της χώρας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αύξηση του ΦΠΑ και των φόρων στα ποτά, τα τσιγάρα και στα καύσιμα, μέτρα που δεν απέδωσαν.
Η κυβέρνηση από την άλλη πλευρά δεν ήταν έτοιμη (ή δεν ήταν αποφασισμένη, λένε κάποιοι) να σπάσει τα «αβγά» της φοροδιαφυγής και της σπατάλης. Τα κυβερνητικά στελέχη επικαλούνται μεγάλο όγκο δουλειάς και λίγο προσωπικό. Η κριτική όμως που ασκείται είναι ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος, αναβάλλοντας από τρίμηνο σε τρίμηνο πολύ σημαντικές αποφάσεις-τομές.
Ετσι, η φοροδιαφυγή συνεχίστηκε, η σπατάλη το ίδιο (9,4 δισ. ευρώ είναι και πάλι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές). Κάθε τρίμηνο τα μέτρα αβγάτιζαν, με επίκεντρο αυτούς που πληρώνουν φόρους και έχουν φανερά εισοδήματα: μισθωτούς και συνταξιούχους.
Πέρα από τα μέτρα, σε κάθε αναθεώρηση οι δανειστές ζητούσαν και συγκεκριμένο αντίτιμο. Στην πρώτη αναθεώρηση του μνημονίου τον Αύγουστο του 2010 πέρα από τα επιπλέον μέτρα που ζητήθηκαν αποφασίστηκε τελεσίδικα η κατάλυση των εργασιακών δικαιωμάτων όπως τα ξέραμε.
Το ορόσημο 3 μήνες μετά ήταν οι αποκρατικοποιήσεις: 50 δισ. ευρώ, που πρέπει να βρούμε πουλώντας τα «ασημικά». Λίγους μήνες αργότερα η τρόικα ζήτησε να έχει μεγαλύτερο ρόλο στο «αντίτιμο» του δανείου, μετέχοντας στο πανίσχυρο ταμείο που θα διαχειρίζεται εφεξής (ανεπιστρεπτί και εν λευκώ) την κρατική περιουσία. Οι αλλαγές στο μεσοπρόθεσμο είναι οι παρεμβάσεις που τώρα κάνει η Ελλάδα με απολύσεις, εφεδρείες, λουκέτα ΔΕΚΟ και φορέων, περικοπές σε βασικές και επικουρικές συντάξεις.
Ποιες ήταν όμως οι μεγάλες τομές που καθυστέρησαν πάρα πολύ ή δεν έγιναν ποτέ και φτάσαμε ώς εδώ:
* Στο πεδίο των φόρων το μνημόνιο εξ αρχής προέβλεπε παρεμβάσεις κατά της φοροδιαφυγής που τώρα επιχειρούνται με το φορολογικό νομοσχέδιο που θα έρθει. Στο δρόμο είναι και οι έλεγχοι σε ομάδες επαγγελματιών με υψηλή παραβατικότητα και η ολοκλήρωση μιας σειράς νομοθετικών παρεμβάσεων, του σχεδίου αναμόρφωσης των φορολογικών υπηρεσιών, αλλά και η εύρεση εσόδων από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές (το 2010 έπρεπε να εισπράξει το κράτος 1,5 δισ. ευρώ επί συνόλου 32 δισ. ευρώ, αλλά η λίστα των οφειλετών μόλις τώρα ανακοινώθηκε).
* Στις δαπάνες, το μεγάλο «στοίχημα» του 2010 ήταν να ολοκληρωθεί άμεσα το σύστημα παρακολούθησης των δαπανών της γενικής κυβέρνησης. Από τον Ιούνιο του 2010 θα έπρεπε να υπάρχει εικόνα των δοσοληψιών του ευρύτερου Δημοσίου σε μηνιαία βάση. Ακόμη δεκάδες φορείς δεν δίνουν λογαριασμό, η πίστωση δεν έχει διακοπεί όπως προβλεπόταν και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές (άνω των 90 ημερών) μόνο για το 2011 φτάνουν στα 6,5 δισ. ευρώ.
Μέσα στο καλοκαίρι του 2010 έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί και να είναι προσπελάσιμο από τους πολιτές (μέσω Διαδικτύου) το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα των δοσοληψιών του κράτους. Πήρε παράταση για το καλοκαίρι του 2011, ο Σεπτέμβριος τελειώνει και το... περιμένουμε.
* Το φθινόπωρο του 2010 θα έπρεπε να λειτουργεί η Ενιαία Αρχή Πληρωμών του Δημοσίου. Το σύστημα που θα κατέγραφε κάθε άτομο το οποίο πληρώνεται από το κράτος με στοιχεία για τα προσόντα του, τη θέση του, αν έχει μεταταγεί κ.λπ.
Στην αρχή του 2011 θα έπρεπε να υπάρχει επέκταση και στο ευρύτερο Δημόσιο και στις ΔΕΚΟ. Θα βοηθούσε στην καλύτερη κατανομή δυναμικού και στην πάταξη φαινομένων υπερβολικών πληρωμών, παραπλανητικών στοιχείων κ.λπ. Θα άνοιγε το δρόμο και σε ένα «δίκαιο μισθολόγιο». Ακόμη όμως αναμένεται, και παρακολουθεί μόνο το 73% των υπαλλήλων του στενού Δημοσίου. Σημειώνεται ότι στο αρχικό μνημόνιο ορόσημα ήταν η «απλοποίηση του συστήματος πληρωμών των δημοσίων υπαλλήλων έως το Σεπτέμβριο του 2010, ώστε να καλύπτει τόσο το βασικό μισθό όσο και όλα τα επιδόματα που αφορούν όλους τους δημοσίους υπαλλήλους»
* Μέγα ζήτημα ήταν και είναι κατά την τρόικα η απελευθέρωση επαγγελμάτων και υπηρεσιών. Ηθελαν να ολοκληρωθεί εντός του 2010, ώστε να μειωθούν οι τιμές και να τονωθεί ο ανταγωνισμός. Μετά από σειρά καθυστερήσεων και πιέσεων από ισχυρά σε πολιτική επιρροή επαγγέλματα, ένας οριζόντιος νόμος ψηφίστηκε την άνοιξη του 2011. Προέβλεπε όμως 15 προεδρικά διατάγματα και αποφάσεις μόνο για να εφαρμοστεί, στο σκέλος των πέντε σαφώς ονοματιζόμενων επαγγελμάτων (δικηγόροι συμβολαιογράφοι, ορκωτοί, μηχανικοί, αρχιτέκτονες). Από αυτά μόλις το ένα προεδρικό διάταγμα έχει εκδοθεί (δικαστικοί επιμελητές). Εκατοντάδες άλλες παρεμβάσεις στα 400 μη ονοματιζόμενα επαγγέλματα δεν έγιναν. Τώρα η τρόικα φέρεται να θέλει και την τροποποίηση του νόμου, καθώς θεωρεί ότι δεν βοηθά σε πραγματική απελευθέρωση.
* Στο αναπτυξιακό σκέλος από το 2010 εκκρεμεί η εκπόνηση μελέτης για τη συμβολή του τουρισμού και του λιανικού εμπορίου στην ανάπτυξη, με στόχο νομοθετικές παρεμβάσεις, καθώς και η νομοθεσία για την αντιμετώπιση των καθυστερήσεων που σχετίζονται με θέματα περιβάλλοντος, αρχαιολογικούς χώρους και απαλλοτριώσεις (τώρα η Κομισιόν αναλαμβάνει πρωτοβουλία προσωρινής λύσης).
Από το 2010 έπρεπε η κυβέρνηση να έχει θέσει σε πλήρη λειτουργία το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ), να υιοθετήσει το σχέδιο δράσης για μια επιχειρηματικά φιλική Ελλάδα (χρονοδιάγραμμα για την απομάκρυνση 30 εκ των σημαντικότερων περιορισμών που παραμένουν για την επιχειρηματική δραστηριότητα), να διενεργήσει μια σε βάθος εκτίμηση όλων των δράσεων έρευνας και καινοτομίας και να αναθεωρήσει το ΕΣΠΑ (το κάνει τώρα η ομάδα δράσης του Μπαρόζο).
Της ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΚΑΔΔΑ από enet
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου