Πέμπτη 9 Ιουνίου 2011

Εκτακτη εισφορά για τέσσερα χρόνια

Θα ισχύσει αναδροµικά από το 2010 και αντικαθιστά τη µείωση αφορολογήτου και την εξίσωση του φόρου πετρελαίου

Στην κατεύθυνση της επιβολής εισφοράς αλληλεγγύης, αντί της µείωσης του αφορολόγητου ορίου εισοδήµατος και της εξίσωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρµανσης και κίνησης, προσανατολίζεται τώρα το οικονοµικό επιτελείο, µετά τις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσαν οι αρχικές του προτάσεις.

Ειδικότερα, το οικονοµικό επιτελείο φέρεται να προκρίνει παραλλαγή της σχετικής πρότασης που υπέβαλε προχθές ο πρόεδρος της Βουλής Φίλιππος Πετσάλνικος, στη συνεδρίαση του Κοινοβουλευτικού Τοµέα Εργασίας Οικονοµικών του ΠΑΣΟΚ.

Ετσι, εξετάζει να επιβάλει εισφορά αλληλεγγύης, διατηρώντας το αφορολόγητο όριο στις 12.000 ευρώ και τον µειωµένο φόρο στο πετρέλαιο θέρµανσης σε σχέση µε αυτό της κίνησης, όπως ισχύει σήµερα. Στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους κοστολογούσαν ...
χθες τις νέες αυτές εκδοχές και οι πληροφορίες ανέφεραν πως κατέληγαν µάλλον στην υιοθέτησή τους. ∆εν είναι ακόµη οριστικό από ποιο όριο εισοδήµατος και πάνω θα επιβάλλεται η έκτακτη εισφορά, αλλά το πιθανότερο είναι αυτό να ισχύσει από το αφορολόγητο όριο των 12.000 ευρώ.

Η έκτακτη εισφορά θα είναι πιθανότατα κλιµακωτή, σύµφωνα µε υψηλόβαθµη πηγή του υπουργείου Οικονοµικών, από 1% έως 4%, ανάλογα µε το ύψος του εισοδήµατος, χωρίς να έχουν προσδιοριστεί ακόµη τα κλιµάκια. Να σηµειωθεί ότι σύµφωνα µε τα σενάρια που εξέταζε χθες το οικονοµικό επιτελείο, η εισφορά δεν θα είναι έκτακτη, αλλά θα ισχύσει για τουλάχιστον 4 χρόνια, ενώ θα εφαρµοσθεί αναδροµικά από φέτος για τα εισοδήµατα του 2010.

Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για µια νέα επιβάρυνση, την οποία θα πληρώσουν και πάλι κατά κύριο λόγο οι συνεπείς φορολογούµενοι που δηλώνουν όλα τους τα εισοδήµατα.

Ετσι, αν επιβληθεί κλιµακωτός συντελεστής, ένας µισθωτός των 15.000

ευρώ θα πληρώσει 150 ευρώ (µε συντελεστή 1%), ενώ ένας των 30.000

ευρώ θα πληρώσει 600 ευρώ (µε συντελεστή 2%).

Αν εφαρµοζόταν το σενάριο για µείωση του αφορολόγητου στις 8.000

ευρώ και φορολόγηση του κλιµακίου 8.000 µε 12.000 ευρώ µε 10%, τότε όλοι οι φορολογούµενοι µε εισόδηµα πάνω από 12.000 ευρώ θα επιβαρύνονταν µε 400 ευρώ και µε µικρότερα ποσά οι φορολογούµενοι µε εισόδηµα 8.000-12.000 ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, η εξίσωση του φόρου πετρελαίου θέρµανσης και κίνησης θα οδηγούσε σε επιβάρυνση του µέσου νοικοκυριού περίπου κατά 700 ευρώ ετησίως. Για το θέµα αυτό έχει αποφασισθεί να µην ισχύσει για φέτος, αλλά µένει ανοιχτό το ενδεχόµενο να επανέλθει η πρόταση εξίσωσης το 2012.

Εξάλλου, προκειµένου να διορθωθούν οι αστοχίες του µέτρου της συλλογής των αποδείξεων και να γίνει αυτό πιο αποτελεσµατικό, προκρίνεται – σύµφωνα µε πληροφορίες – ηκαθιέρωση αποδείξεων µε διαφορετικούςσυντελεστές βαρύτητας, ανάλογαµε την πηγή τους. Ετσι, οιαποδείξεις που κόβουν οµάδες µε µεγάλαποσοστά φοροδιαφυγής, όπως π.χ. οι ελεύθεροι επαγγελµατίες, υδραυλικοί ή γιατροί, θα έχουν µεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας και θα εξασφαλίζουν µεγαλύτερο φορολογικό όφελος, σε σύγκριση µε τις αποδείξεις που κόβονται από σούπερ µάρκετ ή άλλες επιχειρήσεις, όπου δεν παρατηρείται µεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή.
ΡΕΠΟΡΤΆΖ: ΕΙΡΗΝΗ ΧΡΥΣΟΛΩΡΑ

Τεκµήρια διαβίωσης που «καίνε»  
ΝΑ ΚΑΘΙΕΡΩΣΕΙ ΤΕΚΜΗΡΙΑ επιτηδεύµατος εξετάζει το οικονοµικό επιτελείο, προκειµένου να συλλάβει τη µεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή στα ελεύθερα επαγγέλµατα. Ετσι, π.χ. ένας γιατρός µε γραφείο στο Κολωνάκι και εµπειρία 20 ετών δεν θα µπορεί να δηλώνει εισόδηµα 12.000

ευρώ, όπως γίνεται σε ορισµένες περιπτώσεις σήµερα! Το µέτρο ίσως καθιερωθεί αργότερα, µε το φορολογικό νοµοσχέδιο του φθινοπώρου, αλλά η πρόθεση του οικονοµικού επιτελείου είναι να έχει εφαρµογή από φέτος.

Παράλληλα, πιο ουσιαστικά και αυστηρά θα γίνουν και τα τεκµήρια διαβίωσης, όπως υποστήριξε η υπουργός Εργασίας Λούκα Κατσέλη.

Και αυτό γιατί τα σηµερινά κριτήρια, επιτρέπουν να δηλώνει κάποιος ελάχιστο εισόδηµα, το οποίο επαρκεί οριακά για τη συντήρηση π.χ. ενός αυτοκινήτου ή για την πληρωµή διδάκτρων ιδιωτικών σχολείων. Με τον συνδυασµό αυτών των δύο τεκµηρίων, διαβίωσης και επιτηδεύµατος, το οικονοµικό επιτελείο φιλοδοξεί να συλλάβει µέρος της φοροδιαφυγής, η οποία παραµένει µεγάλη πληγή για το ελληνικό ∆ηµόσιο και προκαλείται αίσθηµα αδικίας εξαιτίας της οποίας αντιδρούν πολλοί µισθωτοί.

Δέσµευση χρηµάτων από συναλλαγές οφειλετών
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΙΝΤΙΚΑΚΗΣ

Να εισπράξει µέρος των περίπου 10 δισ. ευρώ των ληξιπρόθεσµων χρεών προς το ∆ηµόσιο επιχειρεί το υπουργείο οικονοµικών, µπλοκάροντας τα χρήµατα που οι οφειλέτες του ετοιµάζονται να εισπράξουν λόγω µεταβιβάσεων ακινήτων, δωρεών, γονικών παροχών, και πωλήσεων αυτοκινήτων.το σκεπτικό είναι ότι πρώτα θα παρακρατείται η οφειλή προς το ∆ηµόσιο και µετά θα αποδίδεται στον φορολογούµενο το εναποµείναν ποσό. αυτά προβλέπονται σε απόφαση του υφυπουργού οικονοµικών ∆. Κουσελά, µε την οποία σφίγγει ο κλοιός για όσους χρωστούν στο δηµόσιο καθώς µπλοκάρονται ποσά που ενδεχοµένως ετοιµάζονται να εισπράξουν από άλλες συναλλαγές.

Στην απόφαση προβλέπεται ότι αν ο φορολογούµενος ζητά αποδεικτικό φορολογικής ενηµερότητας για είσπραξη χρηµάτων αλλά όµως χρωστάει στο ∆ηµόσιο η εφορία θα εκδίδει βεβαίωση ότι υπάρχει οφειλή. Η βεβαίωση θα κατατίθεται στην υπηρεσία ή στον οργανισµό πληρωµής.

και βάσει αυτής ο λήπτης της (π.χ. η τράπεζα, ο δήµος, η ∆ΕΚΟ) θα αποδίδει στην εφορία το προς είσπραξη και µέχρι το ύψος της οφειλής ποσό.


«Οχι» στην 5η δόση αν δεν υπογραφεί το Μνηµόνιο ΙΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΡΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ

ΘΕΤΙΚΟ ΣΗΜΑ ότι εάν η Ελλάδα εφαρµόσει τα µέτρα που έχουν συµφωνηθεί µε την τρόικα θα µπορέσει να πετύχει τους στόχους του προγράµµατος, να ενισχύσει την οικονοµική σταθερότητα και να αυξήσει την ανταγωνιστικότητάτης έστειλαν χθες οι υπουργοί Οικονοµικών της ευρωζώνης, που πραγµατοποίησαν έκτακτη τηλεδιάσκεψη. Η συµφωνία ωστόσο θα είναι δύσκολη καθώς εξακολουθούν να επιβάλλουν σκληρούς όρους η Γερµανία, η Φινλανδία και η Ολλανδία. Οπως είπε ο υπουργός Οικονοµικών Γιώργος Παπακωνσταντίνουστο Πολιτικό Συµβούλιοτου ΠΑΣΟΚ, υπάρχει δρόµος ακόµηγια τις διαπραγµατεύσεις και δεν είναι εύκολο αυτές να κλείσουν γρήγορα. Εάν υπάρξει συµφωνία στοEurogroup στις 20 Ιουνίου, ακολουθεί η Σύνοδος Κορυφής στις 23 Ιουνίου. Το ∆ΝΤ συνεδριάζει στις 8 Ιουλίου και η εκταµίευση της δόσης πρέπει ναγίνει περίπου στις 15 Ιουλίου.

Ωστόσο νωρίτερα τοπρακτορείο Reuters, επικαλούµενο κείµενο της έκθεσης της τρόικας που έχει στη διάθεσή του, είχε αναφέρει ότι η έκθεση τηςτρόικας εισηγείται να µην εκταµιευθεί η πέµπτη δόση του δανείου των 110 δισ. ευρώ στην Ελλάδα, που είναι προγραµµατισµένη για τις 29 Ιουνίου,εάν δεν υπάρξει συµφωνία για νέα βοήθεια προς τη χώρα µας.

Το ∆ΝΤ, η Κοµισιόν και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αναφέρουν στην έκθεσή τους ότι η Ελλάδα κινδυνεύει να µην επιτύχει τους στόχους της για µείωση του ελλείµµατος χωρίς περαιτέρω µέτραδηµοσιονοµικής προσαρµογής, ενώ η ύφεση εµφανίζεται να είναι βαθύτερη καιµε µεγαλύτερη διάρκεια από ό,τι αρχικά αναµενόταν. Προσθέτουν, επίσης, ότι«δεδοµένου του απόµακρου ενδεχοµένουνα µπορέσει η Ελλάδα να επιστρέψει στις αγορέςτο 2012, τοπρόγραµµα προσαρµογής τώρα υποχρηµατοδοτείται». Ως εκ τούτου, καταλήγουν, «η επόµενη δόση δεν µπορεί να λάβει χώρα πριν επιλυθεί το ζήτηµα της υποχρηµατοδότησης». Ετσι όµως η Ελλάδα κινδυνεύει να βρεθεί σε κατάσταση στάσης πληρωµών, εφόσον οι εταίροι δεν έχουν καταλήξει σε συµφωνία το αργότερο µέχριτα µέσαΙουλίου, µέχρις ότου – σύµφωνα µετον κ. Παπακωνσταντίνου – επαρκούν τα χρήµατα στα κρατικά ταµεία.

«Μη ρεαλιστικές οι προτάσεις της Ν.Δ.»
Ιδιαίτερη αναφορά στην ανάγκη συναίνεσης που υπάρχει µεταξύ των δύο µεγάλωνκοµµάτων γίνεται στην έκθεση της τρόικας για την ελληνική κρίση και τονίζεται ότι κατά την αξιολόγηση διαπιστώθηκαν σηµεία σύγκλισης ανάµεσα στο πρόγραµµα της νέας ∆ηµοκρατίας και το πρόγραµµα της κυβέρνησης.
τα σηµεία αυτά εντοπίζονται στις ιδιωτικοποιήσεις και στις διαρθρωτικές µεταρρυθµίσεις.
Η τρόικα ωστόσοχαρακτηρίζει µη ρεαλιστικό το πρόγραµµα εκτεταµένων µειώσεων φόρων της νέας ∆ηµοκρατίας

Αγώνας δρόµου για έγκαιρη λύση

ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΠΙΕΣΕΙΣ του Μπαράκ Οµπάµα προς την Ανγκελα Μέρκελ, τα προβλήµατα που µένουν ανεπίλυτα για την εξεύρεση συµφωνίας παραµένουν, καθυστερώντας έτσι την εξεύρεση λύσης. Μεταξύ αυτών είναι, κυρίως, η απαίτηση των Γερµανών να υπάρχει κάποιου είδος κόστος για τους ιδιώτες, έστω και µε τη µορφή της εθελούσιας αντικατάστασης οµολόγων ή της επιµήκυνσης του χρόνου αποπληρωµής – λύση που βρίσκει αντίθετες και την ΕΚΤ και τη Γαλλία. Επιπλέον, θα πρέπει και η Ελλάδα να έχει υιοθετήσει το Μεσοπρόθεσµο Πρόγραµµα – κάτι που δεν προβλέπεται να γίνει πριν από τις 28 Ιουνίου.Τέλος, πρέπει να υπάρξει και πλήρηςσυµφωνία για τα εργαλεία χρηµατοδότησης, µολονότι καταρχήν έχει αποφασισθεί ότι θα χρησιµοποιηθεί τοταµείο του προσωρινού Μηχανισµού Στήριξης (EFSF).

Ολες αυτές οι δυσκολίες έχουν κάνει ορισµένους – κυρίως στο Βερολίνο – να υποστηρίζουν πως η επίτευξη της λύσης που έχει ανάγκη η Ελλάδα για να µη χρεοκοπήσει δεν µπορεί να λάβει χώρα πριν από τον Σεπτέµβριο. Κάτι τέτοιο, όµως, θα σήµαινε έναν Αύγουστο της απελπισίας για την Ελλάδα, µε το κράτος να µην µπορεί να καταβάλει µισθούς και συντάξεις – και την επακόλουθη κοινωνική αναταραχή.