ΣΗΜΕΡΑ Η EUROSTAT ΑΝΑΚΟΙΝΩΝΕΙ ΤΟ ΕΛΛΕΙΜΜΑ, ΤΗΝ ΕΡΧΟΜΕΝΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΤΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΚΛΙΜΑΚΙΑ, ΣΤΙΣ 10 ΜΑΪΟΥ ΟΙ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ, ΣΤΙΣ 15 ΠΑΕΙ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ * ΔΙΑΔΟΧΙΚΕΣ ΣΥΣΚΕΨΕΙΣ ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΗΣ ΤΩΝ ΜΕΤΡΩΝ
Τους 15 «σκοπέλους» του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής καλείται να ξεπεράσει η κυβέρνηση κατά την εξειδίκευση των μέτρων 26 δισ. ευρώ και του μεγαλύτερου πακέτου εκποίησης δημόσιας περιουσίας έναντι 50 δισ. ευρώ.
Το προσεχές 20ήμερο θα κριθεί η «τύχη» της ελληνικής οικονομίας μέχρι και το 2015 και η «σκληρότητα» των μέτρων στα οποία θα καταλήξει η κυβέρνηση.
Οι δυσκολίες ξεκινούν από σήμερα, με την ανακοίνωση του ελλείμματος του 2010 από την Eurostat, που σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες βρίσκεται κοντά στο 10,5% και υπό το φόβο ενός νέου «αστερίσκου», που μπορεί να φέρει το θρίλερ των ...
τελευταίων εβδομάδων λόγω της αποστολής ελλιπών στοιχείων.Τη σκυτάλη παίρνουν την ερχόμενη εβδομάδα τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας, που έχουν αναλάβει την εξέταση της πορείας της ελληνικής οικονομίας εν όψει της εκταμίευσης της πέμπτης δόσης 12 δισ. ευρώ τον Ιούνιο.
Ακολουθούν οι επικεφαλής της τρόικας στις 10 Μαΐου, που θα δώσουν την έγκρισή τους για τα μέτρα των 26 δισ. ευρώ (23 δισ. του Μεσοπρόθεσμου και τα έως τώρα 3 δισ. τα συμπληρωματικά του 2011), ενώ φέρεται να αναμένουν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το ακριβές περιεχόμενο του πακέτου αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας του Μεσοπρόθεσμου.
Η κυβέρνηση και ειδικότερα το οικονομικό επιτελείο βρίσκονται από σήμερα σε πυρετώδεις συσκέψεις, προκειμένου να αποσαφηνίσουν τις ομάδες μέτρων που ενέκρινε το υπουργικό συμβούλιο της 15ης Απριλίου και που σηματοδοτούν κατ' ουσία την έναρξη νέου κύκλου δεινών για τους Ελληνες πολίτες, τους οποίους αν μη τι άλλο θα επιχειρήσουν να πείσουν για άλλη μια φορά για την αναγκαιότητα των μέτρων αυτών!
Οι «15» σκόπελοι που θα επιχειρήσει να ξεπεράσει η κυβέρνηση προς άγραν 76 δισ. ευρώ τη χρονική περίοδο 2011-2015, πριν από την κατάθεση Βουλή του σχετικού νομοσχεδίου στις 15 Μαΐου, εντοπίζονται σε:
1. Μισθολόγιο. Το δεύτερο μεγάλο μαχαίρι στους μισθούς του Δημοσίου έρχεται με ενσωμάτωση, κόψιμο ή κατάργηση ορισμένων επιδομάτων ή πρόσθετων αμοιβών. Μερική απασχόληση και εβδομαδιαίο ωράριο εργασίας 40 ωρών σηματοδοτούν την είσοδο σε καθεστώς ιδιωτικής εργασίας. Το Ενιαίο Μισθολόγιο θα ψηφιστεί μέχρι τέλη Ιουνίου και θα ισχύσει από 1ης Ιουλίου βάσει αρχικού σχεδίου. Η διατήρηση του κανόνα των προσλήψεων 1:5, αν δεν διαφωνήσει η τρόικα, η μείωση 10% ετησίως των συμβασιούχων, το κίνητρο εξόδου από το Δημόσιο, η πρόσληψη ιδιωτών σε θέσεις ευθύνης (όπως έφοροι) θα αποσαφηνιστούν με το Μισθολόγιο, που θα καταρτίσουν τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών, έπειτα από διάλογο με την ΑΔΕΔΥ.
2. Λειτουργικές δαπάνες. Το κονδύλι των ενοικίων που πληρώνει το Δημόσιο για τη στέγασή του αποτελεί σημείο-κλειδί, σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών. Μόνο που οι συμφωνίες μείωσης των ενοικίων που ξεκίνησαν από πέρυσι δεν αποδίδουν σημαντικούς καρπούς.
3. Φορείς. Η επιχείρηση της κυβέρνησης που ξεκίνησε πέρυσι δεν έχει στεφθεί από καμιά ιδιαίτερη επιτυχία, καθώς ελάχιστη είναι η μέχρι σήμερα απόδοσή της. Μετά από ένα χρόνο συμπληρώνεται από καταργήσεις-συγχωνεύσεις υπηρεσιών του στενού δημόσιου τομέα, όπως εφοριών, τελωνείων, αστυνομικών τμημάτων, σχολείων, ΑΕΙ, ΤΕΙ, πρεσβειών κ.λπ. Η υλοποίησή του συνοδεύεται από μετακίνηση χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων μεταξύ υπηρεσιών και υπουργείων.
4. ΔΕΚΟ. Το μεγαλύτερο σχέδιο μείωσης αποδοχών επεκτείνεται και στις Δημόσιες Επιχειρήσεις, με πιθανότερο τη δημιουργία ενός τύπου «Ενιαίου Μισθολογίου», που περικόπτει δραστικά μισθούς, αμοιβές υπερωριών και πρόσθετες αμοιβές, πλέον της «ευελιξίας» σε αγορά εργασίας και αμοιβές, με εισαγωγή part time απασχόλησης και ενδεχομένως άρση μονιμότητας. Συμπληρώνεται από εξορθολογισμό τιμολογίων, δηλαδή αυξήσεις, όπως σε οικιακό τιμολόγιο ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ και τηλεπικοινωνίες.
5. Αμυντικές δαπάνες. Περιλαμβάνει από κλείσιμο στρατοπέδων και μείωση λειτουργικών δαπανών μέχρι περιορισμό εξοπλιστικών και κεντρικό σύστημα προμηθειών.
6. Υγεία. Μείωση κόστους ανά περιστατικό, επανατιμολόγηση ιατρικών πράξεων και επέκταση χρήσης γενόσημων φαρμάκων οδηγούν σε υποβάθμιση της υγειονομικής περίθαλψης.
7. Ιατροφαρμακευτικά. Ελεγχόμενο κεντρικά σύστημα προμηθειών για νοσοκομεία, ηλεκτρονική συνταγογράφηση και έλεγχος φαρμακευτικής δαπάνης των Ταμείων.
8. Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης. Σάρωμα κοινωνικών και προνοιακών επιδομάτων, με καθιέρωση εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων περιλαμβάνει το σχέδιο δημιουργίας Ενιαίου Φορέα Κοινωνικών Παροχών. Η κλιμακωτή χορήγηση, δηλαδή η περικοπή για τους λιγότερο έχοντες και η κατάργηση για τους έχοντες φαίνεται να είναι το σενάριο που κερδίζει έδαφος και το οποίο δεν αποκλείεται να ισχύσει άμεσα. Το πακέτο συμπληρώνεται από μείωση επικουρικών συντάξεων για Ταμεία που δεν θα κριθούν βιώσιμα βάσει αναλογιστικών μελετών.
9. Φοροδιαφυγή. Το τριετές επιχειρησιακό σχέδιο πάταξης της φοροδιαφυγής ανακοινώνεται εκτός απρόοπτου εντός της εβδομάδας. Το οικονομικό επιτελείο δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα, λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος της τρόικας.
10. Φοροαπαλλαγές. Με κατάργηση για υψηλά εισοδήματα (πιθανότερο όριο 60.000-70.000 ευρώ) και περικοπές για χαμηλότερα ετοιμάζεται το σχέδιο δραστικού περιορισμού τους. Ιατρικές δαπάνες, ενοίκια, ασφάλιστρα, τόκοι στεγαστικών δανείων, φροντιστήρια, ιδιαίτερα μαθήματα μπαίνουν στη «μέγκενη» του οικονομικού επιτελείου, που υπολογίζει το κόψιμο περίπου του 40% των φοροαπαλλαγών -αν και η τρόικα φέρεται να έχει εκφράσει την άποψη πως μπορεί να πιάσουν περισσότερα...
Μεταξύ αυτών και η τύχη του ειδικού φόρου κατανάλωσης για το πετρέλαιο θέρμανσης, με τρία σενάρια: διατήρηση ισχύοντος καθεστώτος με επαναφορά συστήματος «Ηφαιστος» (πλεονέκτημα η λογιστική εγγραφή εσόδων 450 εκατ. ευρώ), λόγω πολιτικού κόστους που έχει η επιλογή της εξίσωσης του φόρου με το πετρέλαιο κίνησης, αλλά και μια ενδιάμεση λύση αύξησης του ΕΦΚ για θέρμανσης και μείωσης για κίνησης σε ένα ενδιάμεσο ποσό (50% της διαφοράς μεταξύ των δύο φόρων).
11. Εισφοροδιαφυγή. Μείωση ανασφάλιστης εργασίας, αποτελεσματικότεροι έλεγχοι και ρυθμίσεις για ασφαλιστικές εισφορές, με ανοιχτό το ενδεχόμενο αυξήσεων.
12. ΟΤΑ. Ανοίγει ο δρόμος για αύξηση δημοτικών τελών και δικαιωμάτων.
13. Λοιπές δαπάνες. Το απροσδιόριστο για την ώρα κομμάτι του ΜΠΔΣ αφορά κονδύλι 2 δισ. ευρώ.
Το φιλέτο των 50 δισ.
14. Αποκρατικοποιήσεις. Ιπποδρομίες, φυσικό αέριο, ΟΤΕ, Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, Αγροτική Τράπεζα και Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο είναι οι πρώτες δημόσιες επιχειρήσεις που παίρνουν το δρόμο των αποκρατικοποιήσεων. Η γαλλική εταιρεία ιπποδρομιών PMU έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον ΟΔΙΕ, ενώ γίνονται διερευνητικές κρούσεις για τον ΟΤΕ. Το κυβερνητικό σχέδιο περιλαμβάνει από την πώληση του 100% επιχειρήσεων (όπως στη «Λάρκο») ή διατήρηση του 51% ή 34% ή ακόμα και χαμηλότερου ποσοστού (όπως στον ΟΤΕ).
Οι προσδοκίες των συντακτών του ΜΠΔΣ κάνουν λόγο για 15 δισ. ευρώ και το ζητούμενο είναι αν τελικώς θα πωληθούν (διότι άλλη λύση δεν φαίνεται να βλέπει η κυβέρνηση) με κάποιο συμφέρον (για το Δημόσιο) τίμημα. Το παιχνίδι αναμένεται να είναι σκληρό για στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεις, όπως η ΔΕΗ (σ.σ. ενδεικτικό είναι το πόρισμα Ρακιντζή της περασμένης εβδομάδας για τη ΓΕΝΟΠ), η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ.
15. Ακίνητα Δημοσίου. Η κυβέρνηση, για να φέρει στα ταμεία της 35 δισ. ευρώ μέχρι το 2015, συζητά τη μακροχρόνια μίσθωση ακινήτων μέχρι 99 έτη και βάσει του θεσμού της επιφάνειας, καθώς και την εξαγορά καταπατημένων εκτάσεων. Σε εξέλιξη βρίσκεται η πρόσληψη κοινοπραξιών για την καταγραφή και αξιολόγηση των ακινήτων. Το πρώτο χαρτοφυλάκιο ακινήτων θα ανακοινωθεί τον Ιούλιο και το δεύτερο τον Δεκέμβριο.
Της ΕΛΕΝΗΣ ΚΩΣΤΑΡΕΛΟΥ από enet
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου