Μάλλον... άργησε η κυβέρνηση να ανησυχήσει για το κίνημα «Δεν πληρώνω», το οποίο, όσον αφορά τα διόδια, είχε ξεκινήσει επί των ημερών της κυβέρνησης Ν.Δ., το 2008. Διογκώνεται, όμως, κι επεκτείνεται πέραν των διοδίων επί ημερών του Γ. Παπανδρέου, με την παράδοση του κοινωνικού κράτους και της χώρας ολόκληρης στα... δόντια της Ε.Ε., της ΕΚΤ και του ΔΝΤ. Η κυβέρνηση θέλησε να δώσει ένα μήνυμα στα μέτωπα που έχουν ανοίξει και δεν φαίνεται να κλείνουν, αλλά... άργησε – και την πάτησε, καθώς ο αρχικός χαρακτηρισμός της μη πληρωμής σε πλημμέλημα μετατράπηκε αναγκαστικά σε πταίσμα. Παρέμεινε όμως η απόπειρα ποινικοποίησης.
Η επιτηρούμενη πολιτική της βρίσκεται ήδη σε στάδιο διάλυσης των κοινωνικών δομών ανατρέποντας τις ζωές εκατομμυρίων πολιτών. Έχει ήδη αποκαλυφθεί στα μάτια των περισσότερων το μέγεθος της κυβερνητικής απάτης, η οποία από το «υπάρχουν λεφτά» πέρασε τάχιστα στο τσεκούρωμα μισθών, συντάξεων, θέσεων εργασίας, κάθε ...
είδους δημόσιας δαπάνης και βέβαια κάθε είδους προοπτικής.
Έχει επίσης αποκαλυφθεί το μέγεθος της αδικίας, καθώς οι εργαζόμενοι επωμίζονται μονομερώς τα αβάστακτα βάρη του τοκογλυφικού δανεισμού, ενώ οι τράπεζες συνεχίζουν να απορροφούν πόρους από το κράτος και τα κέρδη των ιδιωτών μένουν σχεδόν άθικτα, οι δε δουλειές του επεκτείνονται σε κάθε δημόσιο αγαθό και πλουτοπαραγωγικό πόρο της χώρας (δημόσια έργα, ενέργεια, νερό, σκουπίδια κ.ά.).
Στο πλαίσιο της εκπορευόμενης και καθοδηγούμενης εκ των άνω ανομίας, οι απειλές της κυβέρνησης, η συκοφάντηση των πολιτών με στρεψόδικα επιχειρήματα («ανομία», «τζαμπατζήδες», «αντικοινωνικοί») και εσχάτως η ποινικοποίηση της άρνησης πληρωμής διοδίων και εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες ενισχύουν την κοινωνική ανυπακοή, αν δεν λιπαίνουν το έδαφος της κοινωνικής έκρηξης. Ο κόσμος πεισμώνει, παρά κωλώνει... Και ήδη στέλνει τα χαιρετίσματα στην κυβέρνηση, η οποία πλέον στα μάτια του είναι ο επίσημος «εισπράκτορας» των εργολάβων!
Όλο και περισσότεροι πολίτες αρνούνται να πληρώσουν τις προκλητικές αυξήσεις που αφαιρούν περαιτέρω από το εισόδημα που τους απέμεινε μετά τις περικοπές, την ακρίβεια σε βασικά αγαθά, τα βάρη που ενδεχομένως επωμίζονται λόγω της εξαπλούμενης σε κάθε οικογένεια ανεργίας, τη «δωρεάν» Παιδεία και Υγεία, την αύξηση της τιμής των καυσίμων κ.λπ.. Την ίδια ώρα, κάπου 600.000 νοικοκυριά δυσκολεύονται να πληρώσουν τους λογαριασμούς (των ανατιμημένων τιμολογίων) της ΔΕΗ.
Από τα παραπάνω προέκυψε αβίαστα και η απάντηση των κινημάτων αυτών: «Δεν πληρώνω, επειδή δεν πληρώνομαι»! Απάντηση που παίρνει πιο δυναμική έκφραση όσο η κυβέρνηση και τα συμφέροντα αποδεικνύουν έμπρακτα το μέγεθος της ανησυχίας τους.
Ψάχνουν... υποκινητές
Στο μεταξύ, τα επιχειρήματα με τα οποία η κυβέρνηση επιτίθεται σε όσους αντιστέκονται και αντιδρούν αποδεικνύονται φτωχά και διάτρητα: Μπορεί οι κυβερνητικοί να βγάζουν λογύδρια κατά της «ανομίας», όμως εδώ και μήνες οι επιτροπές κατά των διοδίων καλούν μόνες τους τις κοινοπραξίες σε δικαστικό αγώνα προκειμένου να αποκαλυφθεί ο ληστρικός και «χαριστικός» χαρακτήρας των συμβάσεων.
Ταυτόχρονα, καλούν τον Ρέππα «να στείλει τον λογαριασμό και τα πρόστιμα στους καναλάρχες που εκπέμπουν τζάμπα στις δημόσιες συχνότητες, στους τραπεζίτες που πήραν τζάμπα 80 δισ. ρευστό και εγγυήσεις από το Δημόσιο, στους εργολάβους που μαζεύουν τζάμπα κεφαλικό φόρο από τους οδηγούς, στους εργοδότες που απασχολούν τζάμπα τους εργαζόμενους ή που δεν αποδίδουν τις εισφορές στο ΙΚΑ».
Στα δε περί «ηθικής απαξίας» της λαθρεπιβίβασης απαντούν πως μόνο ως αποτυχημένο ανέκδοτο ακούγονται όταν η κυβέρνηση έχει μετατρέψει τη Βουλή σε «πρωτοκολλητή της τρόικας» και σε «εκδοτήριο απαλλαγής ευθυνών και διαρκούς ασυλίας των πολιτικών και των επιχειρηματιών».
Αναφορικά με την υποκίνηση που αποδίδεται στον ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ, με την οποία επιχειρείται να διαστρεβλωθούν οι αιτίες και οι στόχοι τού «Δεν πληρώνω» και να τους αποδοθεί κομματική εκμετάλλευση, όσοι συμμετέχουν γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα ότι οι επίσημες ηγεσίες των κομμάτων ακολούθησαν και στήριξαν το ρεύμα που προέκυψε από τα κάτω.
Όσο για τα συμφέροντα των εργολάβων, που από το βήμα της Βουλής την προπερασμένη Παρασκευή ο πρωθυπουργός απέδωσε εξ ολοκλήρου στον Σουφλιά λέγοντας ότι η δική του κυβέρνηση τα πολέμα (!), ο Τσίπρας τον... ρούμπωσε κανονικά: «Το νομοσχέδιο του κ. Σουφλιά το ψηφίσατε και εσείς. Δεν το γνωρίζετε αυτό; Ή μήπως η σύμβαση της Αττικής Οδού δεν είναι δικό σας κατασκεύασμα, δικών σας κυβερνήσεων»; Ο Τσίπρας μάλιστα του θύμισε ότι τα διαπλεκόμενα που τώρα υπερασπίζεται μην τυχόν και του (ξανα)επιτεθούν, στο πρόσφατο παρελθόν πολέμησαν και τον ίδιο τον πρωθυπουργό.
Αποκάλεσε δε «τζαμπατζήδες» εκείνους που «όλα τα χρόνια της ανάπτυξης έφαγαν το καταπέτασμα και έφτιαχναν δρόμους και μεγάλα έργα δεκατέσσερις φορές ακριβότερα από ό,τι τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά» και τώρα «προσανατολίζονται και σε άλλες χρυσοτόκους όρνιθες», όπως ο τζόγος και τα σκουπίδια – «έχετε κάνει την Κερατέα στρατόπεδο συγκέντρωσης, μην και χαλάσει το μεγάλο έργο» υπογράμμισε – αλλά και ο δημόσιος πλούτος.
Και σημείωσε κλείνοντας: «Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, εσείς θα στέλνετε φυλακή πολίτες για 2,5 ευρώ στα διόδια. Μας γυρίζετε πίσω στην εποχή των “Αθλίων”».
Αλήθεια θα τολμήσουν να ανάψουν μόνοι τους αυτό το φιτίλι;
Κοινωνική συμμαχία
Το χειρότερο για την κυβέρνηση είναι η διαφαινόμενη οριζόντια διασύνδεση των διαφόρων εστιών αντίδρασης ή κινημάτων, με την αλληλοϋποστήριξη να κερδίζει έδαφος κόντρα στον καλλιεργούμενο «κοινωνικό αυτοματισμό». Οι αγρότες και οι φορτηγατζήδες πλέον συμπαραστέκονται στον αγώνα κατά των διοδίων, γιατροί και εκπαιδευτικοί διαδηλώνουν μαζί, ενώ οι κάτοικοι της Κερατέας τυγχάνουν της υποστήριξης όλο και μεγαλύτερου τμήματος της κοινωνίας. Ο φόβος της κυβέρνησης ότι αυτά τα κινήματα σιγά - σιγά θ’ αρχίσουν να συνδέουν τα αιτήματά τους με το μνημόνιο και ο αγώνας τους να αποκτήσει χαρακτηριστικά κεντρικής πολιτικής διεκδίκησης, είναι απολύτως δικαιολογημένος.
Τα καθημερινά μαθήματα «νόμου και τάξης» από τα δελτία των 8.00 δεν έπιασαν τόπο, ούτε οι απειλές εργολάβων και κυβέρνησης για πρόστιμα μέχρι και ποινές φυλάκισης. Τον τελευταίο μήνα το κίνημα «Δεν πληρώνω» βαφτίστηκε, όχι άδικα, υπ’ αριθμόν ένα αποσταθεροποιητικός παράγοντας για το παραπαίον πολιτικό σύστημα, αλλά και κυρίως άμεση απειλή για μια κυβέρνηση που προωθεί, στο πλαίσιο του μνημονίου, με κάθε τρόπο τα συμφέροντα των πάσης φύσεως μεγαλοεργολάβων.
Περισσότερο απ’ όλα, όμως, ανησυχεί η διακομματική του αποδοχή και κυρίως η πιθανότητα να αποτελέσει πρότυπο αυτο-οργάνωσης και διεκδίκησης και σε άλλα πεδία. Δεν πρέπει να διαφύγει τη προσοχή μας ότι το κίνημα που αρνείται να ακυρώσει τα εισιτήρια όχι μόνο δεν στέκεται αντιπαραθετικά στις απεργίες των εργαζομένων στις συγκοινωνίες, αλλά εκδηλώνει τη συμπαράστασή του υιοθετώντας πλήρως τα αιτήματά τους.
Αυτή η άτυπη, προς το παρόν, «κοινωνική συμμαχία» σε ΜΜΜ και διόδια ίσως το επόμενο διάστημα συναντηθεί και με άλλες υπερκομματικές πρωτοβουλίες, όπως αυτή για τον λογιστικό έλεγχο του δημόσιου χρέους, της οποίας ηγείται η ανεξάρτητη βουλευτής Σοφία Σακοράφα και στην οποία συμμετέχουν μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της ΑΔΕΔΥ Σπ. Παπασπύρος, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Παν. Λαφαζάνης, ενώ τη συνυπογράφουν και διεθνείς προσωπικότητες, όπως ο Νόαμ Τσόμσκι, ο Λοτάρ Μπίσκι κ.ά.
Υπάρχουν επίσης τα κινήματα για την άρνηση του χρέους και η «Σπίθα» υπό τον Μίκη Θεοδωράκη, τα οποία επίσης έχουν υπερκομματικό χαρακτήρα, ενώ στα σκαριά βρίσκεται ένα νέο αντιμνημονιακό φόρουμ που θα επιχειρήσει να λειτουργήσει και ως κινηματική «ομπρέλα» εντάσσοντας στο εσωτερικό του κινήματα πολιτών, εργατικές ενώσεις και Ομοσπονδίες Εργαζομένων που αμφισβητούν το μνημόνιο.
Από το "Ποντίκι"
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου