Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2011

Τι ταινία παίζει στο... Υπουργικό

Ο κ. Παπανδρέου κάνει μάθημα στους υπουργούς με προβολές βίντεο τα οποία επιλέγει από την ιστοσελίδα ted.com, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό με σκοπό την προώθηση της καινοτομίας και τη διάδοση πρωτοποριακών ιδεών
Προβολές βιντεοδιαλέξεων στα υπουργικά συμβούλια;
Για πολλούς υπουργούς είναι άλλη μία καινοτομία που δεν θα έπρεπε να εκπλήσσει όσους γνωρίζουν πώς σκέπτεται και ενεργεί ο κ. Γ. Παπανδρέου. Για κάποιους είναι μια πολυτέλεια η οποία δεν συμβαδίζει με την κρισιμότητα της κατάστασης της χώρας.
Και για άλλους είναι απλώς μια βαρετή διαδικασία, είτε επειδή γνωρίζουν ήδη το περιεχόμενο των διαλέξεων είτε επειδή δεν συμμερίζονται τέτοιου είδους καινοτομίες. Γεγονός είναι ότι οι συνεδριάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου έχουν πλέον μετατραπεί σε εκδηλώσεις πολυμέσων, με προβολές βίντεο, τα οποία ο κ. Παπανδρέου επιλέγει από την ιστοσελίδα ted. com, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό με σκοπό την προώθηση της καινοτομίας και τη διάδοση πρωτοποριακών ιδεών.

Oπως λένε συνεργάτες του κ. Παπανδρέου, το concept των βιντεοπροβολών ταιριάζει απολύτως στον τρόπο με ...
τον οποίο σκέπτεται ο Πρωθυπουργός. Οσο για το πώς έφτασε στο ted. com, κανείς δεν γνωρίζει με βεβαιότητα, αν και κάποιες ενδείξεις υπάρχουν:
μεταξύ των προσκεκλημένων στο ted συγκαταλέγονται ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ και τακτικός συνομιλητής του Πρωθυπουργού κ. Μπιλ Κλίντον και ο κ. Τζεφ Μάλγκαν, ο οποίος ήταν ένας από τους ξένους συμβούλους που είχε διοριστεί στο πλευρό του κ. Παπανδρέου προ ενός έτους.

Μακράς διαρκείας
Το πρόγραμμα ξεκίνησε πριν από δύο εβδομάδες, όταν η παρουσίαση ενός πιλοτικού σχεδίου για την εκπαίδευση από την υφυπουργό Παιδείας κυρία Εύη Χριστοφιλοπούλου συνοδεύτηκε από την προβολή μιας (υποτιτλισμένης) διάλεξης του  σερ Κεν Ρόμπινσον με θέμα την «Επανάσταση στην εκπαίδευση». Επειτα συζητήθηκε η απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων. Τραγική ειρωνεία: η συνεδρίαση εκείνη έπρεπε να διακοπεί και να συνεχιστεί για την επόμενη ημέρα, διαφορετικά η διάρκειά της θα ξεπερνούσε τις πέντε ώρες.


«Τροφή για σκέψη»
Στη συνεδρίαση της προηγούμενης Τρίτης ο κ. Παπανδρέου κατέστησε σαφές ότι οι προβολές θα συνεχιστούν. «Πρώτα θα δούμε ένα βίντεο, όπως κάνουμε πια» είπε και εξήγησε: «Αυτές τις διαλέξεις δεν τις παρουσιάζουμε για να υιοθετούμε όλες τις απόψεις τους αλλά για να έχουμε “τροφή” για σκέψη». Κάποιοι παρακολούθησαν με ενδιαφέρον. Αλλοι, όπως ο κ. Ευ. Βενιζέλος, προτίμησαν να μελετούν τους φακέλους που είχαν μπροστά τους. Για τους επιμελείς πάντως ο κ. Παπανδρέου επεφύλασσε και μια έκπληξη: εργασία για το σπίτι. Τους πρότεινε να παρακολουθήσουν μια διάλεξη με θέμα τη διαφθορά...


Τι είναι το ΤΕD

Μη κερδοσκοπικός οργανισμός, ιδρύθηκε το 1984 υπό μορφή συνεδρίου. Αρχικά συμμετείχαν πρόσωπα από τρεις χώρους: Τεχνολογία,Θέαμα,Σχέδιο,εξ ου και η ονομασία, από τα αρχικά των λέξεων Technology, Εntertainment, Design. Στο site υπάρχουν σήμερα περισσότερες από 700 διαλέξεις, σε ένα εύρος θεμάτων που ξεκινά από τη δημιουργική μαγειρική του Τζέιμι Ολιβερ, περνά από την πρόταση για τη νέα διακυβέρνηση του κ.Ντέιβιντ Κάμερον και φτάνει στις ανθρωπιστικές καταστροφές της Αφρικής με ομιλητή τον Μπόνο ή της Αϊτής με τον Μπιλ Κλίντον.


Οι 3 γκουρού του προέδρου

ΣΕΡ KΕΝ ΡΟΜΠΙΝΣΟΝ
«Φέρτε την επανάσταση στην εκπαίδευση»
Ο σερ Κεν Ρόμπινσον ήταν επικεφαλής της επιτροπής που ίδρυσε το 1998 η κυβέρνηση Μπλερ με αρμοδιότητα την πολιτιστική και δημιουργική εκπαίδευση.Ασχολήθηκε με τη σημασία της δημιουργικότητας στο εκπαιδευτικό σύστημα και την οικονομία και του απονεμήθηκε ο τίτλος του σερ το 2003.Στη διάλεξη που πρόβαλε ο κ.Παπανδρέου στο Υπουργικό Συμβούλιο αναφέρει μεταξύ άλλων:«Στο Λος Αντζελες πριν από εννέα χρόνια ήλθα αντιμέτωπος με ένα εκπαιδευτικό πρότυπο που έλεγε ότι “το πανεπιστήμιο αρχίζει στο νηπιαγωγείο”. Δεν είναι έτσι! Το νηπιαγωγείο ξεκινά στο νηπιαγωγείο! Οπως έλεγε και ένας φίλος μου, ένα τρίχρονο παιδίδεν είναι μισό εξάχρονο. Υπάρχει όμως πλέον τέτοιος ανταγωνισμός για να σε δεχθούν στο σωστό νηπιαγωγείοώστε τρίχρονα παιδιά δίνουν συνεντεύξεις! Μπροστά από μια επιτροπή που εξετάζει τα βιογραφικά τους! Το άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι ο κομφορμισμός. Εχουμε φτιάξει τα εκπαιδευτικά μας συστήματα στα πρότυπα του φαστ φουντ. Πρέπει να μετακινηθούμε από το εκπαιδευτικό μοντέλο της βιομηχανικής κοινωνίας, που στηρίζεται στη γραμμικότητα, στον κομφορμισμό και στη μαζικότητα, στο μοντέλο που βασίζεται στις αρχές της γεωργικής οικονομίας. Δεν μπορείς να προβλέψεις με ακρίβεια το αποτέλεσμααλλά πρέπει να δημιουργήσεις τις συνθήκες για την καλλιέργεια των δεξιοτήτων».

ΠΕΤΕΡ AΪΓΚΕΝ
«Πώς να εκθέσουμε τους διεφθαρμένους»
Το βίντεο δεν προβλήθηκε αλλά προτάθηκε από τον κ.Παπανδρέου.Ο Πέτερ Αϊγκεν είναι πρώην επικεφαλής της Παγκόσμιας Τράπεζας στο Ναϊρόμπι.Εκεί διαπίστωσε την έκταση,το βάθος και τις συνέπειες της διαφθοράς.Αποχώρησε και ίδρυσε τη μη κυβερνητική οργάνωση Διεθνής Διαφάνεια.Πιστεύει ότι ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης της διαφθοράς είναι η δημοσιοποίησή της.Αναφέρει μεταξύ άλλων:«Δουλεύονταςως επικεφαλής της Παγκόσμιας Τράπεζας στο Ναϊρόμπιδιαπίστωσα ότι η συστηματική διαφθορά υπονόμευε ό,τι προσπάθεια κάναμε. Προσπάθησα να δημιουργήσω έναν μηχανισμό ελέγχου και πάταξης της διαφθοράς. Επειτα από λίγο καιρόήλθε ένα σημείωμα από τα κεντρικά της τράπεζαςμε την εντολή να μη συνεχίσω την προσπάθεια. (...)Οταν έφυγα κατάλαβα γιατί:τα μέλη της Παγκόσμιας Τράπεζας θεωρούσαν ότι η διαφθορά στο εξωτερικό δεν ήταν κάτι κακό-μεταξύ αυτών και η Γερμανία. Στη Γερμανία η δωροδοκία στο εξωτερικό επιτρεπόταν. Δεν προκαλούσε λοιπόν έκπληξη το γεγονός ότι οι περισσότερες από τις μεγάλες επιχειρήσειςδωροδοκούσαν.

Αυτό το φαινόμενο το ονομάζω “αποτυχημένη διακυβέρνηση”.


ΣΑΪΜΟΝ ΣΙΝΕΚ
«Πώς εμπνέουν οι μεγάλοι ηγέτες»
Εχει γράψει το βιβλίο με τίτλο «Ξεκίνα με το “γιατί”» («Start with “why”»).Είναι η θεωρία του για τους επιτυχημένους ηγέτες.Σπούδασε Ανθρωπολογία,μεταπήδησε στη διαφήμιση.Αρχισε να συμβουλεύει φίλους του για το πώς να ανακαλύψουν το «γιατί» χρεώνοντάς τους αρχικά 100 δολάρια.Διδάσκει Στρατηγική Επικοινωνία στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.Απόσπασμα από τη διάλεξή του: «Υπάρχει ένα συγκεκριμένο σχήμα, ένας κοινός τρόπος με τον οποίο όλοι οι εμπνευσμένοι ηγέτες του κόσμου σκέπτονται, δρουν και επικοινωνούν. Είναι ο εντελώς αντίθετος τρόπος από εκείνον με τον οποίο ενεργούν όλοι οι υπόλοιποι. Τον κωδικοποίησα και τον ονομάζω “χρυσό κύκλο”. Στο κέντρο του βρίσκεται το “γιατί”, στην ευρύτερη περίμετρο το “πώς”και στην ακόμη μεγαλύτερη περίμετρο το “τι”. Ολοι οι άνθρωποι, οι οργανισμοί, οι εταιρείες στον πλανήτη ξέρουν “τι” είναι αυτό που κάνουν. Λιγότεροι είναι αυτοί που ξέρουν “πώς” το κάνουν. Πολύ λίγοι είναι όμως αυτοί που γνωρίζουν το “γιατί”και δεν εννοώ το κυνήγι του κέρδους. Εννοώ τον σκοπό, το κίνητρο, την πίστη σε κάτι. Είναι προφανές ότι με βάση αυτό το σχήμα όλοι σκεπτόμαστε από τα έξω προς τα μέσα, από το συγκεκριμένο προς το αφηρημένο, ξεκινάμε από το “τι” και καταλήγουμε στο “γιατί”. Οι εμπνευσμένοι ηγέτες όμως σκέπτονται αντίστροφα, ξεκινώντας από το “γιατί” και καταλήγοντας στο “τι”. Οι άνθρωποι δεν αγοράζουν αυτό που κάνειςαλλά το γιατί το κάνεις».

ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΩΒΑΙΟΣ από το ΒΗΜΑ