Πέμπτη 14 Οκτωβρίου 2010

Μισθολογικά ρετιρέ σε ΔΕΚΟ

Διπλάσιες είναι οι μέσες ετήσιες απολαβές από εκείνες του ιδιωτικού τομέα. Την ίδια στιγμή οι συνολικές ζημιές των φορέων φτάνουν στα 1,71 δισ.
«Χρυσοί» μισθοί δίνονται σε υπό... πτώχευση ΔΕΚΟ. Τα αναλυτικά στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν πως στους 11 πιο ζημιογόνους ...
δημόσιους οργανισμούς (ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΔΙΣY, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ, ΕΘΕΛ, ΕΑΣ, ΕΑΒ, ΕΤΑ, ΤΕΟ και ΟΔΙΕ) ο μέσος ετήσιος μισθός για το 2009 ανέρχεται στα 40.772 ευρώ και είναι διπλάσιος από τον αντίστοιχο του ιδιωτικού τομέα και κατά 44,1% υψηλότερος από τον μέσο μισθό στον δημόσιο τομέα.

Το παράδοξο είναι ότι πέρυσι, με «παγωμένους» τους μισθούς στο Δημόσιο, οι μέσες αποδοχές στις ΔΕΚΟ αυξήθηκαν κατά 2.000 ευρώ. Μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ο ΗΣΑΠ, οι αποδοχές εκτοξεύονται στα 49.732 και 56.554 ευρώ αντίστοιχα.

Κι όλα αυτά όταν οι συνολικές ζημιές αυτών των φορέων φτάνουν στα 1,71 δισ. ευρώ και οι δανειακές τους υποχρεώσεις «αγγίζουν» τα 12 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι 21.627 εργαζόμενοι των 11 πιο ζημιογόνων ΔΕΚΟ θα δουν τις αποδοχές τους να περικόπτονται δραστικά.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως βάσει μνημονίου η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει ετοιμάσει σχέδιο αναδιάρθρωσης και εξυγίανσης των ζημιογόνων δημόσιων φορέων έως το τέλος του έτους.

Το βέβαιο είναι ότι θα ακολουθηθεί ως πιλότος το σχέδιο νόμου για τον ΟΣΕ. Ετσι κατά τις ίδιες πληροφορίες αναμένεται να ψαλιδιστούν κατά 10% με 15% οι δευτερεύουσες αποδοχές (υπερωρίες, εκτός έδρας, ειδικά επιδόματα κ.ά.), να αλλάξουν οι γενικοί κανονισμοί προσωπικού, να συνταξιοδοτηθούν όσοι έχουν θεμελιώσει δικαίωμα και να μεταταχθεί το πλεονάζον προσωπικό.

Αλλαγές
Το οικονομικό επιτελείο θα προχωρήσει στις αλλαγές, καθώς τα ελλείμματα και τα χρέη των ΔΕΚΟ παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανοδική αναθεώρηση του δημοσιονομικού ελλείμματος του 2009 πάνω από το 15% του ΑΕΠ, που θα επηρεάσει αρνητικά τόσο το 2010 όσο και το 2011. Ετσι αποτελεί «μονόδρομο», λένε στο υπουργείο Οικονομικών, ο εξορθολογισμός των μισθολογικών δαπανών.
Κώστας Τσαχάκης

Οι χρυσές αμοιβές - Πρωταθλητές ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΗΣΑΠ
Αναλυτικά, το 2008 ο μέσος μισθός στις 11 ΔΕΚΟ ήταν 38.287 ευρώ, στις κεντρικές υπηρεσίες του Δημοσίου 26.556 ευρώ και στον ιδιωτικό τομέα 19.147 ευρώ.

Το 2009 το μέσο κόστος μισθοδοσίας ανά εργαζόμενο (χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι εργοδοτικές εισφορές) έφτασε τα 40.772 ευρώ με αύξηση 6,5%, τη στιγμή που στο ίδιο διάστημα ο αριθμός των εργαζομένων μειώθηκε κατά 4,5%.

Εξάλλου σε πέντε (ΕΘΕΛ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΗΣΑΠ, ΕΑΣ, ΗΛΠΑΠ) από τις 11 ζημιογόνες ΔΕΚΟ το συνολικό μισθολογικό κόστος ξεπερνάει τα έσοδά τους..

Εξάλλου, τα συνολικά έσοδα των 11 ΔΕΚΟ ανήλθαν το 2009 σε 1,5 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας πτώση κατά 6,8% σε σύγκριση με το 2008.

Στον αντίποδα οι ζημιές τους σημείωσαν εντυπωσιακή αύξηση κατά 31% μεταξύ 2007 και 2009, φτάνοντας τα 1,71 δισ. ευρώ.

Το κόστος μισθοδοσίας έφτασε πέρυσι τα 1,16 δισ. ευρώ, ποσό που αντιπροσωπεύει το 78% των εσόδων τους.

Αύξηση
Επιπλέον, από τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών προκύπτει πως ο καθαρός δανεισμός (σύνολο μακροπρόθεσμων και βραχυπρόθεσμων δανειακών υποχρεώσεων μείον τα ταμειακά διαθέσιμα) έχει εξακοντιστεί στα 11,98 δισ. ευρώ. Εδώ την... πρωτοκαθεδρία έχει ο ΟΣΕ με 8,19 δισ. ευρώ.

Το σύνολο των τόκων εντός του 2009 διαμορφώθηκε στα 574,16 εκατ. ευρώ. Πέρυσι με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου χορηγήθηκαν δάνεια στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ ύψους 1,31 δισ. ευρώ (στον όμιλο ΟΑΣΑ, στον όμιλο ΟΣΕ, στην ΕΑΒ και στην ΕΑΣ). Οι καταπτώσεις εγγυήσεων ανήλθαν σε 632. εκατ. ευρώ (όμιλος ΟΣΕ, όμιλο ΟΑΣΑ, ΕΑΒ και ΟΔΙΕ). Οι συνολικές επιχορηγήσεις έφτασαν τα 125,72 εκατ. ευρώ.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως μέχρι το τέλος του έτους οι ΔΕΚΟ έχουν την υποχρέωση, σύμφωνα και με σχετική απόφαση του υπουργείου Οικονομικών, να καταρτίσουν τα στρατηγικά και επιχειρησιακά σχέδια 2011-2013.

Η σύνταξη των στρατηγικών και επιχειρησιακών σχεδίων θα γίνει σύμφωνα με συγκεκριμένες προδιαγραφές που έχουν ήδη δοθεί στις δημόσιες επιχειρήσεις.

Οι επιχειρήσεις καλούνται να καταγράψουν τους στρατηγικούς και επιχειρησιακούς στόχους τους, να ποσοτικοποιήσουν τις δράσεις και να παρουσιάσουν τις πηγές χρηματοδότησης και τη χρονική κατανομή τους.

Εξυγίανση ΟΣΕ-Αναζητούν συμμαχία με ιδιώτη επενδυτή
Σε αναζήτηση ιδιώτη επενδυτή για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται η κυβέρνηση. «Θα θέλαμε μία στρατηγική συμμαχία με έναν ιδιώτη επενδυτή», τόνισε χθες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δ. Ρέππας, με αφορμή το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση και την εξυγίανση του ΟΣΕ, η συζήτηση του οποίου άρχισε χθες στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.

Στόχος της κυβέρνησης είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ (η εταιρεία λειτουργίας) να γίνει λειτουργική, ανταγωνιστική και να σταματήσει να είναι ζημιογόνα. Επιδιώκεται, άλλωστε, ο άμεσος ισοσκελισμός της ετήσιας ζημιάς των 231 εκατ. ευρώ μέσα στο 2011.

Αναφορικά με το νομοσχέδιο, ο κ. Ρέππας το χαρακτήρισε «αναγκαίο σταθμό», από τον οποίο πρέπει να περάσει ο ΟΣΕ για να έχει μέλλον, ενώ αντέκρουσε τις αιτιάσεις του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Παπαδημούλη ότι πρόκειται να εφαρμοστεί το μοντέλο πώλησης της Ολυμπιακής, λέγοντας ότι «η Ολυμπιακή πωλήθηκε, ο ΟΣΕ δεν πωλείται». Υπέρ του νομοσχεδίου ψήφισε η ΝΔ, παρών ο ΛΑΟΣ, καταψήφισαν ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ.
Από το ΕΘΝΟΣ